A következő Tudományos KáVé megrendezésére 2015. március 11-én reggel 8:30-tól kerül sor a Nagyvárad téren. Mostani témánk: Lelkészi életpályamodell a Magyarországi Evangélikus Egyházban – a kialakítás alapkérdései. Előadók: Kendeh K. Péter – Dr. Joób Máté

Helyszín: Nagyvárad téri Elméleti Tömb, földszint 81-es terem

Minden mutató, ami az ún. történelmi egyházaknak a magyar társadalomban végzett küldetését „méri”, a hatékonyság csökkenését mutatja (pl. belső statisztikák a keresztelések, konfirmációk számáról, népszámlálás, szja 1%-ának felajánlása). Sok más tényező mellett megkerülhetetlen ezen tendencia okainak felkutatásában az egyház legalapvetőbb funkcióinak, így különösen a lelkészi szolgálat vizsgálata. Milyen kihívásokkal szembesül ma a lelkészi szolgálat és erre milyen „hivatalos” és nem hivatalos válaszok születnek egy-egy egyházban – jelesül a Magyarországi Evangélikus Egyházban? Melyek azok a kompetenciák, amelyek hitelesebbé, megszólíthatóbbá és megszólítóbbá teszi a lelkészi szolgálatot? Rendelkezik-e ezekkel a kompetenciákkal a lelkészi kar, és ha igen, van-e lehetősége, hogy ezek mentén folytassa hivatását? Mitől-kitől függ, hogy az elvárható kompetenciák érvényre juthassanak, és azok határozzák meg az egyház alapvető szolgálatát, arculatát?

A kérdésekre csak az egyik lehetséges válasz egy valós lelkészi életpályamodell megalkotása és bevezetése, mindenesetre ennek sikeressége alapvetően határozhatja meg egy egyházi közösség középtávú jövőjét. Meggyőződésünk, hogy egy életpályamodell megalkotható mentálhigiénés szemlélettel, amely garantálja a pozitív megközelítést, az anyagi elismerésen túli, mélyebb motivációs tényezők beépítését és az egy közösséghez tartozás tudatából megszülető elköteleződést.
A Tudományos KáVén
– a koncepció rövid ismertetése után
– bemutatásra kerül annak a szociológiai felmérésnek a lelkészi szolgálatról szóló része, amely a Magyarországi Evangélikus Egyház stratégiájának megalkotásakor született, és
– a résztvevők körüljárják az életpályamodell megalkotása előtt szükséges további kutatások módszertani és tartalmi kérdéseit.