TÓTH MÓNIKA DITTA:

TELEFONOS KRÍZISINTERVENCIÓ COVID-19-VILÁGJÁRVÁNY IDEJÉN

LAM 2021; 31(10): 433-438.

https://doi.org/10.33616/lam.31.000

 

ABSZTRAKT

A Covid-19-világjárvány és az emiatt bevezetett korlátozó intézkedések óriási pszichés terhet rónak a lakosságra világszerte. Az izoláció, a társas kapcsolatok beszűkülése, a folyamatos félelem és a megbetegedés is hozzájárult számos mentális zavar kialakulásához. Külön problémát jelent az egészségügyben dolgozók lelki terhelése is a súlyos fizikai igénybevétel mellett. Ebben a krízishelyzetben a mentálhigiénés intervenció egyik legfőbb erőforrása a könnyen hozzáférhető, személyes találkozást nem igénylő lelki elsősegély-szolgáltatások világszerte. A tanulmány bemutatja a világjárvány okozta pszichés kihívásokat, a telefonos krízisgondozás rövid történetét és hatékonyságának korábbi vizsgálatát. Foglalkozik azokkal a hatásokkal is, amelyeket a Covid-19-járvány gyakorolt a lelkielsősegély-telefonszolgálatok igénybevételére. Bemutat több országot, ahol jelentősen növekedett a telefonos krízisintervenciót igénybe vevők száma. A tanulmány végén külön foglalkozik a magyarországi helyzettel és bemutatja a hazai szolgálathoz beérkező, Covid-19-cel kapcsolatos hívások természetét.

KULCSSZAVAK: lelkielsősegély-telefonszolgálat, Covid-19, krízisintervenció

 

TELEPHONE HOTLINE CRISIS INTERVENTION DURING THE COVID-19 PANDEMIC

ABSTRACT

The Covid-19 pandemic and the successive restrictive measures are placing a huge psychological burden on the population worldwide. Isolation, narrowing of social relationships, constant fear, and the illness itself contributed to the development of various mental disorders. The mental strain of healthcare workers, in addition to their heavy physical workload is also a particular problem. In this situation, easily accessible, telephone counselling services, which does not require physical meeting, are one of the most important resources for mental health intervention worldwide. The present study demonstrates the mental challenges caused by the pandemic, the brief history of telephone crisis care, and studies about its effectiveness. In addition, this study focuses on the effects of Covid19 pandemic on the use of telephone counselling services. Several countries are presented with significantly increased use of these services. Finally, the Hungarian situation is demonstrated with the nature of Covid-19 related calls of the Hungarian hotline service.

KEYWORDS: telephone hotline, Covid-19, crisis intervention