EURÓPAI POLGÁRI KEZDEMÉNYEZÉS A DOHÁNYMENTES KÖRNYEZET ÉS AZ ELSŐ EURÓPAI DOHÁNYMENTES GENERÁCIÓ ELÉRÉSÉRE 2030-RA

A dohányzás világszerte a leginkább megelőzhető haláloknak számít. Magyarországon a halálozások 20%-ért az aktív vagy passzív dohányzás a felelős. Az egészséges életévek elvesztésének és a korai halálozásnak hazánkban a dohányzás a legjelentősebb kockázati tényezője. A dohányzók túlnyomó többsége már serdülőkorában a nikotin rabjává válik, ezért kiemelt jelentőségű, hogy az új, fiatal generációkat megóvjuk a dohány- és nikotinfüggőségtől.

A dohányzás nemcsak az egészségre, de a környezetre is súlyosan ártalmas. A csikkek az egyik leggyakoribb hulladéktípusnak számítanak a Földön. A csikkek és elektronikus dohány/nikotin-hevítő eszközök rengeteg mérgező vegyületet (pl. nikotin, nehézfémek, műanyagok) tartalmaznak, amelyek a talajt, levegőt, vizeket, a növény- és állatvilágot egyaránt károsítják. A cigarettákban és hevítőrudakban lévő filterek műanyagok, csak hosszú évek alatt bomlanak le mikroműanyagokra, amelyek elsősorban a vizeket és vízi élővilágot szennyezik, közvetve pedig az embereket is.

Ennek a Kezdeményezésnek a támogatásával Te is aktívan hozzájárulhatsz a népesség egészségének megőrzéséhez, a környezet kíméléséhez és egy egészségesebb Európához. A támogató nyilatkozat kitöltésével jogszabály-módosításokat kezdeményezhetsz a saját, a szeretteid és a következő generációk egészsége érdekében.

 Nyilatkozatoddal támogathatod…

  1. …az első dohánymentes európai generáció célkitűzésének elérését, véget vetve a dohány- és nikotintermékek értékesítésének a 2010-ben és azután született polgárok számára.
  2. …a dohány- és csikkmentes tenger- és vízpartok európai hálózatának létrejöttét.
  3. …a dohány- és csikkmentes nemzeti parkok európai hálózatának kialakítását, így egészségesebbé téve azokat, valamint csökkentve a szennyezést és a tüzek kockázatát. 
  4. …a szabadtéri dohányfüst- és e-cigaretta-mentes helyek kiterjesztését, különös tekintettel olyan területekre, amelyeket kiskorúak is látogatnak (parkok, uszodák, sportesemények és más rendezvények, sport- és kulturális létesítmények, valamint az éttermek teraszai).
  5. …, hogy megszűnjön a dohánytermékek reklámozása és megjelenítése az audiovizuális műsorokban és a közösségi médiában, különös tekintettel a véleményvezérek (influenszerek) és a termékmegjelenítés révén történő burkolt reklámra.
  6. … a dohányzás által okozott megbetegedésekre irányuló kutatás-fejlesztési („K+F”) projektek finanszírozási hátterének bővítését.

Bővebben a kezdeményezésről

ALÁÍROM A NYILATKOZATOT