Dr. Danis Ildikó Ph.D.

 

  Dr. Danis Ildikó

Beosztás

tudományos főmunkatárs
Telefon: 06-20-394-1587
Egyetemi mellék: 06-1-459-1500 / 56543
E-mail: 

danis.ildiko@semmelweis.hu 

ildiko.danis@gmail.com 

Végzettségek

relaxációs terapeuta (2019, MRSZE)

alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus (2018, SZTE)

pár- és családterapeuta (2016, MCSE)

integrált szülő-csecsemő/kisgyermek konzulens (2012, PPKE)

pszichológus és pszichológia szakos középiskolai tanár (2000, ELTE)

Doktori fokozat Ph.D. – a pszichológia tudományok doktora (2008, ELTE)
Publikációs lista   Magyar Tudományos Művek Tára

Researchgate, ORCID

https://www.researchgate.net/profile/Ildiko-Danis

https://orcid.org/0000-0002-0696-6338

Társasági, 
egyesületi tagságok

A Magyar Viselkedés-, Kognitív és Sématerápiás Egyesület tagja (2023-)

A Magyar EMDR Egyesület tagja (2022-)

A Magyar Tudományos Akadémia köztestületének tagja (II. Filozófiai és Történettudományok Osztálya) (2021-)

Magyar Orvosi Kamara tagja (2018-)

Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület tagja (2015-)  

World Association of Infant Mental Health tagja (2013-)

A Belga Pszichológus Kamara (Commission des Psychologues) tagja (2012-2014)

A brüsszeli EGYBEN- Egyensúlyban Belgiumban Csoport (Belgiumban élő segítő foglalkozású szakemberek csoportjának) megalapítója és koordinátora (2012-2014)

Magyar Pszichológiai Társaság tagja (2000-)

Magyar Családterápiás Egyesület tagja (1998-)

Szakmai érdeklődés,
kutatási területek

alkalmazott fejlődéselméletek, fejlődési pszichopatológia, szülői és kora gyermekkori lelki egészség, csecsemő- és kisgyermekkori érzelmi és viselkedésszabályozási (regulációs) zavarok, szülővé válás, korai kötődés és szülő-gyermek kapcsolat, kötődésfókuszú rövid intervenciós módszerek, párkapcsolati és családi működés, kapcsolati traumatizáció, kora gyermekkori intervenció

Aktuális kutatások  
21. századi babaszoba kutatási projektek:
Babaszoba 1.0 (2019-2020) – Egyéni, családi és tágabb környezeti tényezők a kora gyerekkori lelki egészség hátterében – feltáró kutatás (EFOP-3.4.3-16-2016-00007)
Babaszoba 2.0 (2023-2024) – Kisgyermekes családok lelki egészsége, jólléte és támogatásuk lehetőségei stresszteli kohorsz-hatások idején (a Semmelweis Egyetem rektora és kancellárja által meghirdetett 2022. évi pályázat: STIA-KFI-2022)
 
Számos kutatási projekt doktorandusz hallgatókkal
Képzések folyamatban képződő EMDR Practiotioner (2022- , Magyar EMDR Intézet)
Legfrissebb publikációk (2020-)

Folyóiratcikkek

Dupont, K., Gervai, J., Török, Sz., Tóth, I., Danis, I. (2025). A felnőtt párkapcsolati kötődést mérő magyar ECR-R kérdőív hosszú és rövid változatának fejlesztése hazai reprezentatív lakossági mintán. A gyakorlati alkalmazás lehetőségei. Psychiatria Hungarica, 39(4), 333-353.

Pilinszki, A., Bata, E., Demjén, A., Gervai, J., Danis, I. (2025). Coparenting Relationship Scale (CRS): Validation and Psychometric Properties of the Hungarian Version. European Journal of Mental Health, 20, e0037, 1–13.

Dupont, K., Gervai, J., Tóth, I., Török, Sz., Danis, I. (2024). Development and Validation of the Hungarian Short ECR-R in a Large Nationally Representative Study and a Large Community Study of Mothers Raising Young Children. European journal of Mental Health, 19, e0027, 1-21.

Napravszky, N., Gulácsi, Á., Alkonyi, M., Danis, I. (2024). Alvászavarok kora gyermekkorban krónikus szomatikus állapotok és atipikus fejlődés esetén – különös tekintettel a Down-szindrómára. Orvosi Hetilap, 165(36), 1411-1422.

Gubucz-Pálfalvi, S., Kurimay, T., Danis, I. (2024). Szenvedélybetegek traumainformált ellátása : Indokoltság, elméleti háttér és nemzetközi kitekintés. Orvosi Hetilap, 165(50): 1975-1984.

Putnam, S. P., Sehic, E., French, B., Gartstein, M.A., Lira Luttges, B. and 489 Members of the Global Temperament Project (2024). The Global Temperament Project: Parent-Reported Temperament in Infants, Toddlers and Children from 59 Nations. Developmental Psychology, 60(5), 916-941. https://doi.org/10.1037/dev0001732. (Danis, Ildikó: Kollaborációs közreműködő)

Gulácsi, Á., Scheuring, N., Danis, I. (2024). Tudományos bizonyítékok a szenzoros feldolgozási zavarról – Mit és miért is érdemes tudni erről egy gyermekgyógyásznak? Gyermekgyógyászat, 75(2), 83-88.

Gulácsi, Á., Scheuring, N., Stadler, J., Siba, M., Danis, I. (2023). A szenzoros ételelutasítás a kora gyermekkori evészavarok korszerű megközelítésének tükrében. Orvosi Hetilap, 164(45), 1767–1777.

Gubucz-Pálfalvi, S., Kurimay, T., Danis, I. (2023). Az ártalmas gyermekkori élmények és a felnőttkori alkoholfüggőség közötti összefüggések. Orvosi Hetilap, 164(41), 1628–1636.

Scheuring, N., Danis, I., Gervai, J., Gulácsi, Á., Ágoston, O., Siba, M., Stadler, J., Balázs, K., Egyed, K., Szollősi, Á., Kecskeméti, J., Hollósi, L. E., Szabó, L. (2023). A Koragyermekkori Evés-Alvászavar Ambulancia ellátási modelljét kísérő tudományos nyomon követés első leíró eredményei. Lege Artis Medicinae, 33(5), 277-287.

Szabó, T., Susánszky, É., Lukács, J. Á., Danis, I., Dávid, B. (2023). Az Etnikai Csoportok Identitása Kérdőív (MEIM-H) validálása és pszichometriai jellemzői magyarországi roma mintán. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 24(1): 24-42.

Scheuring, N., Danis, I., Gervai, J., Gulácsi, Á., Ágoston, O., Siba, M., Stadler, J., Balázs, K., Egyed, K., Kecskeméti, J., Hollósi, L. E., Szabó, L. (2022). A Koragyermekkori Evés-alvászavar Ambulancia ellátási modelljét kísérő tudományos nyomon követés módszertana. Lege Artis Medicinae, 32(11-12), 501-511.

Pilinszki, A., Asztalos, B., Danis, I., Joób, M., Tésenyi, T., Török, G. (2022). The Multifactorial Background of Helping Professionals’ Vital Exhaustion and Subjective Well-Being During the First Wave of COVID-19 in Hungary: A Cross-Sectional Study. European Journal of Mental Health, 17(2), 104-117.

Scheuring, N., Gulácsi, Á., Ágoston, O., Siba, M., Stadler, J., Balázs, K., Egyed, K., Kecskeméti, J., Hollósi, L. E., Danis, I., Gervai, J., Szabó, L. (2022). A Koragyermekkori Evés-alvászavar Ambulancia klinikai protokollja. Lege Artis Medicinae, 32(6–7), 265–277.

Török, G. P., Asztalos, B., Joób, M., Tésenyi, T., Danis, I., Pilinszki, A. (2022) Segítő foglalkozású szakemberek jólléte a COVID-19 járvány első hullámában – A vitális kimerültség többtényezős vizsgálata. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 23(1), 1-32.

Dupont, K., Gervai, J., Danis, I., Tóth, I., Koren, R., Török, Sz. (2022) Factor Structure, Psychometric Properties, and Validation of the Hungarian Version of the Experiences in Close Relationships Revised (ECR-R-HU) Questionnaire in a Nationally Representative Community Sample. Journal of Personality Assessment, 104(6), 747-758.

Koren, R., Woolley, S. R., Danis, I., Török, Sz. (2022). Training therapists in emotionally focused therapy: A longitudinal and cross‐sectional analysis. Journal of Marital and Family Therapy, 48(3), 709-725.

Koren, R., Danis, I., Török, Sz. (2021) Érzelem fókuszú párterápiás képzések résztvevőkre gyakorolt hatása a megélt tudásszintjük és kompetenciaérzésük vonatkozásában. Alkalmazott Pszichológia, (21) 1: 53-70.

Scheuring, N., Danis, I., Papp, E., Benedek, P., Németh, T., Gulácsi, Á., Szabó, L. (2021). Recognizing Early Regulation Disorders in Pediatric Care: The For Healthy Offspring Project. Medical Science Monitor, 27, e930214

Koren, R., Woolley, S. R., Danis, I., Török, S. (2021). Measuring the Effectiveness of the Emotionally Focused Therapy Externship Training in Hungary done through Translation. Journal of Marital and Family Therapy, 47(1), 166-182.

Scheuring, N., Danis, I., Papp, E., Benedek, P., Németh, T., Gulácsi, Á., Szabó, L. (2021). Recognizing Early Regulation Disorders in Pediatric Care: The For Healthy Offspring Project. Medical Science Monitor, 27, e930214

Danis, I. (Szerk.) (2021). 21. századi babaszoba. Egyéni, családi és tágabb környezeti tényezők a kora gyermekkori lelki egészség hátterében – feltáró kutatás. Elméleti háttér, módszertan, társadalmi indokoltság. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest.

Danis , I., Bóné, V., Hegedüs, R., Pilinszki, A., Szabó, T., Dávid B. (2020). Infancy in 21st century Hungary – a project introduction. Policy, Theoretical and Methodological Framework and Objectives of the First National Representative Parent Survey on Infant and Early Childhood Mental Health. European Journal of Mental Health, 15(2), 111-144.

 

Könyvfejezetek

Danis, I. (2024). Kora gyermekkori mérések és pszichodiagnosztika. In: Vizin, G, & Demetrovics, Zs. (Eds.) A pszichodiagnosztika kézikönyve I-II. (II. kötet, III. rész). Medicina Kiadó. 423-448.

Danis, I. (2024). Kohorszhatások és kohorszkutatások a fejlődéspszichológiában és kapcsolódó tudományágakban. In: Danis, I., & Tóth, I. (szerk.) Válogatott fejlődéspszichológiai tanulmányok: elméletek, gyakorlatok, alkalmazások. Köszöntő kötet Kalmár Magda tiszteletére. ELTE Eötvös Kiadó. 247–273.

Pászthy, B., Danis, I., Kalmár, M. (2024). Pszichés fejlődés. In: Tulassay, T. (szerk.) Klinikai gyermekgyógyászat. Medicina Könyvkiadó. 68-73.

Danis, I. (2022). Interdisciplinary teamwork and systemic care in pediatric psychology: Focus on early childhood. In: Csabai, M., Papp-Zipernovszky, O., Sallay, V. (Ed.) Clinical health psychology in practice: theory and case presentations. Szeged University Press, Szeged. 97-111.

Danis, I. (2022). Gyermekgyógyászati (pediátriai) pszichológia a nemzetközi gyakorlatban. In: Csabai, M., Papp-Zipernovszky O., Sallay, V. (szerk.) Pszichológusok a betegellátásban. Alkalmazott egészségpszichológiai tanulmányok és esetismertetések. Szegedi Egyetemi Kiadó. 121-146.

Danis, I. (2022). Interdiszciplináris team-munka és rendszerszemléletű ellátás: fókuszban a kora gyermekkor. In: Csabai, M., Papp-Zipernovszky O., Sallay, V. (szerk.) Pszichológusok a betegellátásban. Alkalmazott egészségpszichológiai tanulmányok és esetismertetések. Szegedi Egyetemi Kiadó. 167-190.

Danis, I. (2021). A változó család: Alkalmazkodás és változás térben és időben. In: Bátki, A., M. Ribiczey, N. (szerk.) Családhatározó: A sokszínűség pszichológiája. Open Books. 9-54.

Danis, I. (2021). 21. századi babaszoba. A szülőség, a szülő-gyermek kapcsolat és a kora gyermekkori lelki egészség vizsgálatának társadalmi indokoltsága és elméleti háttere. In: Danis, I. (Szerk.) 21. századi babaszoba. Egyéni, családi és tágabb környezeti tényezők a kora gyermekkori lelki egészség hátterében – feltáró kutatás. Elméleti háttér, módszertan, társadalmi indokoltság. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 7-24.

Danis, I., Bóné, V., Hegedüs, R., Pilinszki, A., Szabó, T., Dávid, B. (2021). A 21. századi babaszoba kutatás módszertana I. Célok, dizájn, mérőeszközök, minta és várható eredmények. In: Danis, I. (Szerk.) 21. századi babaszoba. Egyéni, családi és tágabb környezeti tényezők a kora gyermekkori lelki egészség hátterében – feltáró kutatás. Elméleti háttér, módszertan, társadalmi indokoltság. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 49-70.

Danis, I. (2020). A csecsemő- és kisgyermekkori lelki egészség támogatásának indokoltsága – egy új fókusz a kora gyermekkori intervencióban. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 20–44.

Danis, I. (2020). Társadalmi és pszichológiai folyamatok a gyermekvállalás hátterében és a szülővé válás során. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 164–201.

Danis, I. (2020). A kora gyermekkori fejlődés és lelki egészség zavarainak osztályozása a nemzetközi gyakorlatban. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 270–306.

Danis, I. (2020). A kora gyermekkori szülő-gyermek kapcsolatot és lelki egészséget támogató nemzetközi programokról, módszerekről – Fókuszban: a kapcsolat- és kötődésalapú intervenciók a kora gyermekkorban. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata II. Módszerek, irányzatok, modellprogramok. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 70–104.

Danis, I., Kalmár, M. (2020). Modern alkalmazott fejlődéselméletek – Fejlődési modellek és nézőpontok a minőségi gyakorlati munka hátterében. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 46–81.

Danis, I., Kalmár, M. (2020). A fejlődési pszichopatológia alapjai – Kockázati és védőtényezők, sérülékenység és reziliencia a kora gyermekkorban. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 108–136.

Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (2020). A szerkesztők előszava. In Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I-II. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest. 15-19.

 

Szerkesztett kötetek

Danis, I., Tóth, I. (szerk.) (2024). Válogatott fejlődéspszichológiai tanulmányok: elméletek, gyakorlatok, alkalmazások. Köszöntő kötet Kalmár Magda tiszteletére. ELTE Eötvös Kiadó.

Danis, I. (Szerk.) (2021). 21. századi babaszoba. Egyéni, családi és tágabb környezeti tényezők a kora gyermekkori lelki egészség hátterében – feltáró kutatás. Elméleti háttér, módszertan, társadalmi indokoltság. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest.

Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) (2020). A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata I. Fejlődéselméletek és empirikus eredmények. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest.

Danis, I., Németh, T., Prónay, B., Góczán-Szabó, I., Hédervári-Heller, É. (Szerk.) (2020). A kora gyermekkori lelki egészség támogatásának elmélete és gyakorlata II. Módszerek, irányzatok, modellprogramok. Semmelweis Egyetem EKK Mentálhigiéné Intézet, Budapest.