Képzés célja

A közel 30 év ágazati és oktatási tapasztalaton nyugvó mesterképzésünk nemzetközileg is elismert oktatókkal, jól hasznosítható, gyakorlatorientált tudással várja a jelentkezőket.

Azoknak az egészségügyi vezetőknek vagy vezetői pályára készülőknek ajánljuk a képzést, akik professzionális szinten szeretnének elmélyedni az egészségügyi rendszer és szervezetirányítás rejtelmeiben.

Célunk olyan egészségügyi vezetők és szakemberek képzése, akik naprakész tudásukkal, rendszerszemléletükkel, innovatív ötleteikkel hozzá tudnak járulni a magyar egészségügy fejlesztéséhez és megújításához.


Képzési program 

A mesterképzési program megnevezése: egészségügyi menedzser mesterképzési szak (health care management).

120 kredites mesterképzési szak. 

Képzési forma: részidős, levelező.

Megszerezhető szakképzettség megnevezése: okleveles egészségügyi menedzser (health care manager).

Finanszírozási forma: állami ösztöndíjas és önköltséges formában is indul a képzés

Önköltséges képzés díja: 586 000 Ft/félév

Képzés hossza: négy szemeszter

Oktatási napok rendje: A képzést tömbösítve szervezzük, hogy hallgatóink munka mellett is tudják vállalni a tanulmányokkal járó kötelezettségeket. Minden szemeszterben 4 oktatási hét lesz, ahol a hét 5 munkanapján zajlik a jelenléti oktatás.

Helyszín: Az oktatások az Egészségügyi Menedzserképző Központ épületében zajlanak: 1125 Budapest, Kútvölgyi út 2.


Program leírása

Vezetőnek, menedzsernek lenni összetett egyéni és csapatfeladat.

Éppen ezért a hallgatók – a hagyományos értelemben vett oktatáson túl – esettanulmányokon keresztül, valós életen alapuló gyakorlatorientált feladatok megoldásával, együtt, csapatban mélyítik el a megszerzett tudást. Képzésünk során igyekszünk olyan hangulatot sugározni, olyan oktatási élményt nyújtani, amely közvetíti az értékalapú, együttműködésre épülő szervezeti kultúra és a hatékony működés iránti elkötelezettségünket.

Igyekszünk rugalmasan állni hallgatóink igényeihez, mégis fontosnak tartjuk, ezért el is várjuk a rendszeres, aktív jelenlétet az oktatási alkalmakon. Ezt kiegészítően az oktatási hetek között önállóan vagy csoportosan megoldandó feladatokon is dolgoznak, ami szintén elősegíti a folyamatos haladást. A fejlődést egy Moodle e-learning felület és számos aszinkron (a jelenléti oktatást megelőzően vagy azt követően feldolgozható) oktatási anyag is támogatja.

A program központi részét képezi a területi szakmai gyakorlat projektmunkája, ahol a hallgatók “élesben” is kipróbálhatják a négy fal között tanultakat: szakmai és módszertani támogatás mellett innovatív programokat valósíthatnak meg vagy új megoldásokat kezdeményezhetnek és vezethetnek be saját intézményükben vagy valamilyen más szervezetben.

A megszerzett ismereteket a szükséges aláírásokkal, vizsgákkal, szakmai gyakorlattal, a kötelező szakdolgozat elbírálásával, valamint a záróvizsga során ellenőrizzük.

Bizalmi szempontok
Az oktatás eredményességének egyik fontos kritériuma, hogy a Központ munkatársai, a képzést végző oktató és a résztvevők között bizalmi viszony alakuljon ki. Az oktatás során, a képzési forma jellegéből adódóan számos bizalmas információ kerül az oktató és a hallgatók birtokába. Ezek bizalmas kezelése alapvető fontosságú a program sikeréhez, ezért minden hallgatónktól elvárjuk, hogy ilyen típusú információkat osztálytermen kívülre ne vigyenek. Természetesen oktatóink és a Központ munkatársai számára egyaránt kötelező a tudomásukra jutott információk bizalmas kezelése. Az EMK a bizalmi szempontok mellett, elkötelezett az eredeti gondolatok megfogalmazása és az önálló munka iránt.

A képzés során elsajátítandó kompetenciák

TUDÁS

  • Ismeri az egészségügyi menedzsment átfogó tárgykörének általános és specifikus jellemzőit, legfontosabb irányait és határait, az egészségügyi menedzsmentet alkotó tudományterületek (különös tekintettel az egészségtudományra, a gazdaságtudományra és a társadalomtudományra, valamint az interdiszciplináris magatartástudományra) elhatárolását és kapcsolódási pontjait.
  • Ismeri az egészségügyi menedzsment alapfogalmait, összefüggéseit, főbb tudományos elméleteit.
  • Ismeri az egészségügyi szolgáltatások rendszerét, szerveződését, felépítését, tervezését, fejlesztését, valamint a határterületekkel kapcsolatos együttműködését.
  • Ismeri az egészségügyi szervezetek vezetésének (tervezés, szervezés, irányítás, ellenőrzés, menedzsment kontroll, koordináció) eszközrendszerét, ismeretszerzési és problémamegoldási módszereit, absztrakciós technikáit, a korszerű vezetési és szervezési módszereket.
  • Ismeri az egészségügyi szervezeti jövőkép, küldetés és stratégia kidolgozásának, elfogadtatásának és végrehajtásának módszertanát.
  • Ismeri a szervezeti erőforrások (humán, tárgyi és pénzügyi) integrált menedzsmentjének szemléletét és eszközeit.
  • Ismeri az információgyűjtés, kezelés, elemzés, értékelés és megosztás technikáit.
  • Ismeri az egészségügyi menedzsment területének legfontosabb problémáit, a szervezeti problémák és kihívások feldolgozásának és kezelésének, a fejlesztési projektek menedzsmentjének eszközeit, módszereit.
KÉPESSÉG

  • Képes az egészségügyi rendszerek összehasonlító elemzésére és az egészségügyi rendszer teljesítményének kritikai értékelésére.
  • Képes az egészségpolitikai programok kritikai értékelésére és kidolgozására.
  • Képes az egészségügyi szervezetek és az egészségügyi rendszer működését meghatározó demográfiai, epidemiológiai, társadalmi, pénzügyi, gazdasági, jogi, etikai és technológiai környezet, valamint a termelési tényezők és az egészségügyi szolgáltatások versenykörnyezetének elemzésére és értékelésére.
  • Képes a tevékenységi területre vonatkozó küldetés és jövőkép kidolgozására, stratégiai terv, rövid és középtávú tervek készítésére és stratégiai kontroll végzésére.
  • Képes az egészségügyben felmerülő etikai problémák felismerésére és intézményes kezelésére.
  • Képes a szervezési feladatok hatékony végzésére.
  • Képes az egészségügyi intézmények szervezetének és folyamatainak elemzésére, tervezésére és alakítására.
  • Képes a beosztottak közvetlen irányítására, motivációs eszközök alkalmazására, a beosztottak munkájának operatív ellenőrzésére.
  • Képes az emberi erőforrások stratégiai menedzsmentjére.
  • Képes az intézményes minőségbiztosítási rendszer kiépítésére és működtetésére.
  • Képes a vezetői funkciók hatékony gyakorlását megalapozó információs és kommunikációs rendszer tervezésére, alakítására és helyes használatára, az intézményes adatgyűjtési rendszer működtetésére, valamint az egyes médiumok, funkciók, platformok kreatív alkalmazására.
  • Képes a vezetési feladatok problémaközpontú és sokoldalú megközelítésére, a problémák és kihívások felismerésére, elemzésére és a szervezeti döntéshozatali módszerek alkalmazására.
  • Képes a különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban és különböző szakmai elvárásoknak megfelelően a problémamegoldó módszerek és technikák széles körének gyakorlati alkalmazására, projektek tervezésére és irányítására, konfliktusok kezelésére, a vezetői ellenőrzéssel kapcsolatos feladatok ellátására, a vezetői munkát átfogó koordinációra és integrációra.
  • Képes a szervezeti változtatások hatékony vezetésére, a szervezeti ellenállás hatékony kezelésére.
  • Képes az egészségügyi menedzsment ismeretközvetítési technikáit, magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait magas szinten használni, ezeket feldolgozni, a jó gyakorlatokat felismerni és adaptálni, valamint önálló, szaktudományos igényességű publikációkat készíteni.
  • Képes a saját gondolataiknak és szakmai témáknak szóban és írásban történő árnyalt kifejtésére, birtokolja a szakmai vitához szükséges beszéd- és íráskészséget.
ATTITŰD

  • Elkötelezett az emberi élet védelme iránt.
  • Vállalja az egészségügyi menedzseri szakmai identitást, ismeri saját korlátait.
  • Rendelkezik a vezetői munka végzéséhez szükséges szemléletmóddal, széleskörű szakmai érdeklődéssel, személyes integritással és érzelmi intelligenciával.
  • Kritikusan, de elfogulatlanul viszonyul a saját és mások szakmai tevékenységéhez, eredményeihez.
  • Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt.
  • Képes a hatékony és hiteles kommunikációra és személyközi kapcsolatok kiépítésére.
  • Tiszteli és képviseli a szakmai-etikai normákat.
  • Elkötelezett az egészségvédelmi, munkavédelmi, balesetvédelmi és tűzrendészeti előírások betartásában és betartatásában.
AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG

  • Önállóan döntést hoz.
  • Az egészségügyi vezetési, szervezési feladatokat önállóan, saját belső meggyőződésére építve végzi és felelősséget vállal vezetői döntéseiért.
  • Vezető szerepet tölt be együttműködések kialakításában, kapcsolatépítésben, szakmai együttműködésekben egyenrangú partnerként viselkedik.
  • Alkalmas társas helyzetek kezelésére, csoportmunkában való felelős részvételre, csoportmunka önálló megszervezésére és konfliktusok kezelésére.
  • Jelentős önállósággal bír a tudományos tevékenység szervezésében, kivitelezésében és irányításában, önállóan használja a tudományos adatbázisokat, aktívan közreműködik közlemények elkészítésében, pályázatok írásában.

Felvételi információk

A közel 30 év ágazati és oktatási tapasztalatán nyugvó mesterképzésünk nemzetközileg is elismert oktatókkal, jól hasznosítható, gyakorlatorientált tudással várja a jelentkezőket.

Azoknak az egészségügyi vezetőknek vagy vezetői pályára készülőknek ajánljuk a képzést, akik professzionális szinten szeretnének elmélyedni az egészségügyi rendszer és szervezetirányítás rejtelmeiben. Célunk olyan egészségügyi vezetők és szakemberek képzése, akik naprakész tudásukkal, rendszerszemléletükkel, innovatív ötleteikkel hozzá tudnak járulni a magyar egészségügy fejlesztéséhez és megújításához.

A felvételi döntés során előnyt jelent a vezetői tapasztalat, és hangsúlyos a vezetői munkával kapcsolatos érdeklődés, nyitottság, mely feltétele a tanulmányok sikeres teljesítésének.

Jelentkezni kizárólag az országos felsőoktatási felvételi rendszeren, a felvi.hu-n keresztül lehet. A felvi.hu használatához első lépésként regisztrálni kell az oldalon.

A képzés célcsoportja 

A levelező képzésre elsősorban egészségügyi ágazatban munkatapasztalattal rendelkezők jelentkezését várjuk.  A felvételi döntés során előnyt jelent a vezetői tapasztalat, és hangsúlyos a vezetői munkával kapcsolatos érdeklődés, nyitottság, mely feltétele a tanulmányok sikeres teljesítésének.

Hallgatóink változatos szakmai háttérrel rendelkeznek, így az egészségügyi szakma képviselői (vagyis az orvosok, ápolók, gyógyszerészek, egészségügyi szervezők) mellett jogászok, közgazdászok, versenyszférában gyakorlatot szerzett vezetők, kormányzati tisztségviselők jelentkezését is várjuk. A különböző szakmai hátterű hallgatóinkat a magyar egészségügy, a betegek gyógyítása, az emberek egészségben tartása iránti elkötelezettség köti össze.

A képzés módszertana

A képzés során interaktív előadások, egyéni és csoportos munkák, esettanulmányok, szituációs játékok segítségével ismerkedhetnek meg hallgatóink az egyes tantárgyak fogalmi rendszerével, összefüggéseivel, vezetői kihívásaival, illetve a megoldásokat segítő vezetői eszköztárral.

Nagy hangsúlyt fektetünk a képzésben elsajátított ismeretek és módszerek azonnali gyakorlati alkalmazására, ezért rendszeres egyéni munka is szükséges az oktatási alkalmakra való felkészüléshez, például saját szervezeti tapasztalatokon nyugvó elemzések elkészítésének formájában. Ennek pedig fontos feltétele a nagyobb munkatapasztalat, a saját szervezetre való rálátás, és előnyt jelent vezetői feladatkör ellátása vagy vezetői pozíció betöltése.

Jelentkezéshez csatolandó dokumentumok:

  • egy alapképzésben szerzett felsőfokú oklevél (a felvétel feltétele)
  • részletes szakmai önéletrajz
  • motivációs levél

Jelentkezési feltétel

Az orvos- és egészségtudomány, valamint a gazdaságtudományok képzési terület alapképzési szakjain szerzett oklevél megléte. Amennyiben más képzési területen szerzett alapképzési oklevéllel rendelkezik, abban az esetben az előzetes kreditbefogadási eljárásban való részvétel.

Önéletrajz és motivációs levél

A képzésre való jelentkezéshez önéletrajz és motivációs levél (önálló pontszámmal nem értékeltek) feltöltése szükséges a felvi.hu jelentkezési felületére, ezek hiányában a jelentkező kizárásra kerülhet a felvételi eljárásból.

A motivációs levél elvárt terjedelme legalább 300, legfeljebb 500 szó.

  • A motivációs levél első részében azt várjuk, hogy a jelentkező minél konkrétabban bemutassa, milyen személyes motivációk hajtják a képzés elvégzésére, milyen menedzsment-területek iránt érdeklődik, milyen jövőbeli tervei vannak.
  • A motivációs levél második részében pedig azt kérjük a jelentkezőtől, hogy térjen ki arra, hogy a hazai egészségügyi rendszerben vagy egy általa ismert egészségügyi intézményben milyen fejlesztési lehetőségeket lát.

Felvételi beszélgetés

A felvételi eljárás része egy szakmai motivációs beszélgetés, amelynek időpontjai: 2025. május-június.

A pontos időponttal kapcsolatban a jelentkezőknek e-mailben küldünk tájékoztatást.

Az egészségügyi menedzser mesterképzésen a felvételi beszélgetés legalább két főből álló felvételi bizottság előtt zajlik.

A felvételi bizottság a beszélgetésre az előzetesen benyújtott dokumentumok (CV és motivációs levél) alapján készül fel, így azok időben történő feltöltése a felvi.hu rendszerébe fontos feltétele a jelentkezésnek. 

A felvételi beszélgetés az előzetesen benyújtott írásos anyagokra (önéletrajzra, motivációs levélre) történő reflexió mellett érinti az egészségügyi menedzsment főbb témaköreit, például a rendszer észlelhető problémáit, az egészségügyi intézmények vezetésének kérdéseit, és az ezekkel járó etikai dilemmákat.

A felkészüléshez ajánlott az egészségüggyel kapcsolatos napi sajtó figyelemmel kísérése. A felvételi beszélgetés során nem csak a jelentkező válaszainak tartalmát, gondolkodásmódját és szemléletét, hanem korábbi szakmai életútját, vezetői tapasztalatait, érdeklődését, kommunikációs készségeit, fejlesztési lehetőségeit, motivációját is értékeljük.

Előzetes kreditbefogadás

A mesterképzésre kizárólag az vehető fel, aki legalább egy alapképzésben szerzett vagy főiskolai szintű (2006 előtt szerzett) végzettséggel rendelkezik.  

Az egészségügyi menedzser mesterképzési szak esetén, amennyiben a jelentkező nem orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen szerzett oklevéllel jelentkezik a képzésre, előzetes kreditelismerési eljárásban kell részt vennie.

A mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányokból szükséges minimális kreditek száma összesen legalább 15 kredit – vagy ezzel egyenértékű nem formális, informális tanulás során megszerzett tudás, illetve munkatapasztalat – teljesítése az alábbi ismeretkörök valamelyikéből:

  • egészségtudományi alapismeretek (egészségügyi rendszerek, szervezeti felépítés, szabályozás, szolgáltatások),
  • gazdaságtudományi, vezetés- és szervezéstudományi alapismeretek (menedzsment alapjai, szervezetszociológia, szervezetpszichológia, vállalat- és üzemgazdasági alapok).

Az eljáráshoz az előzetes ismeretek meglétét igazoló dokumentumokat (korábban tanult tantárgyak tematikáját bélyegzővel ellátva vagy a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat) kell benyújtani.

Amennyiben rendelkezik a fenti területeken legalább 3 hónap munkatapasztalattal, javasoljuk elsősorban annak elismertetését a lényegesen egyszerűbb ügyviteli folyamatra való tekintettel. Ez esetben a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat (munkaköri leírás, munkáltatói igazolás) legyen kedves benyújtani.

Az előzetes kreditbefogadási kérelem innen letölthető (mind munkaviszony, mind a tanulmányok elismertetése során kitöltendő): 

Előzetes kreditbefogadás kérelem

Előzetes kreditbefogadás tájékoztató

Benyújtási határidő: 2025. április 7.

Az alábbi e-mail címre:
Filinger-Sipos Csilla
sipos.csilla@emk.semmelweis.hu

Az a jelentkező, aki nem rendelkezik orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen szerzett oklevéllel és nem küldi meg az előzetes kreditbefogadáshoz szükséges dokumentumokat, az nem teljesíti a felvételhez szükséges feltételeket, ezért kizárásra kerül a felvételi eljárásból.

Hasznos linkek


Szakfelelős:

Dr. Gaál Péter

Programvezető: 

Dr. Cserháti Zoltán

Oktatóink: 

Dr. Antal Zsuzsanna

Dr. Bálity Csaba

Dr. Cserháti Zoltán

Dr. Evetovits Tamás

Dr. Gaál Péter

Dr. Ivády Vilmos

Dr. Joó Tamás

Dr. Juhász Péter

Dr. Kovács József

Dr. Kovács Eszter

Dr. Kovácsy Zsombor

Dr. Lám Judit

Dr. Lőrincz Orsolya

Dr. Pénzes Melinda

Dr. Safadi Heléna

Dr. Sinkó Eszter

Dr. Surján Cecília

Dr. Szigeti Szabolcs

Dr. Szócska Miklós

Dr. Takács Erika

Programkoordinátorok

1125 Budapest, Kútvölgyi út 2.

Filinger-Sipos Csilla
E-mail: sipos.csilla@emk.semmelweis.hu
Telefon: +36 20 670 1286

Nebehaj Orsolya
E-mail: nebehaj.orsolya@emk.semmelweis.hu
Telefon: +36 20 670 1443


Képzésünkről mondták

1 / 8

„Ez a képzés attól különleges, hogy itt mindenki elhivatott. Nemcsak a tanárok, hanem a diákok is; mindannyian azért vagyunk itt, hogy javító szándékkal letegyünk valamit az asztalra, és előrébb vigyük a magyar egészségügyet. Az előadók annyira emberiek, annyira elérhetőek, nem földbe döngölnek, hanem fölemelnek. A két év alatt azt éreztem, hogy a föld fölött lebegek tíz centivel, és visznek ezek az emberek. Egy ilyen flow, áramlás van az egész EMK környezetében!”

Bognár Beáta, Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház, vezető szülésznő
2 / 8

„Az Egyesült Királyságban eltöltött évtizedet követően úgy éreztem, itt ismét megtaláltam a helyem. Tanáraink rendkívül okosak és tapasztaltak, mesterien ötvözik a menedzserképzést a csapatépítéssel. Az EMK oktatási közege annyi pozitív energiát sugárzott, hogy hetekre feltöltött egy-egy képzési ciklus után. Alig tudtam kivárni, hogy kezdődjön a következő.”

Dr. Buga László, Ceglédi Toldy Ferenc Kórház és Rendelőintézet, orvosigazgató-helyettes
3 / 8

„Az egyetem nemcsak a diploma megszerzéséről szól, hanem arról is, hogy biztosítson egyfajta szemléletet. Az EMK-ban több oldalról is megközelítettünk egy-egy helyzetet. Nagyon érdekes és tanulságos volt, ahogy ennek hatására az addigi markáns véleményemet is képes voltam újragondolni, és az egészségügyi rendszerről alkotott képet megváltoztatni.”

Dr. Farkas Marianna, korábban NEAK főigazgató-helyettes
4 / 8

„Én azért mentem a Menedzserképzőbe, hogy a rám váró pozícióhoz való vezetői készségeket, egészségügyi gazdasági ismereteket összeszedjem. Ha vezetőként bármilyen változást szeretne az ember, akkor kell az a tudás, hogy hogyan kell belenyúlni a rendszerbe, hogyan lehet elindulni. Ezt a fajta tájékozottságot, rendszerszemléletet tökéletesen át tudták adni az itt oktató, nagy tudású szakemberek egy párbeszédszerű, izgalmas kurzus keretein belül.”

Dr. Ghimessy Áron, Országos Onkológiai Intézet, mellkassebész, osztályvezető főorvos
5 / 8

„Amire számítottam, azt meg is kaptam: lett egy strukturált eszköztáram a saját területemhez. De a használható tudásnál jóval többet kaptam: egy sokkal szélesebb látásmódot. Nagyon sok összefüggést máshogy látok vagy értelmezek. Tudni akartam, hogy mi van körülöttem, és ezt átadta a képzés azzal, hogy nagyon sok mindent megmagyarázott. És mindig volt egy aha-élményem!”

Lázár Mária, Magyar Máltai Szeretetszolgálat, projektmenedzser
6 / 8

„Az oktatás minden szempontból egy újfajta szemléletmódot adott, sokat tett hozzá a vezetői énemhez, a vezetésről rengeteget tanultam. A saját közvetlen kollégáim visszajelzése alapján is fejlődtem, tehát tudtam hasznosítani azt a tudást, amit itt kaptam. A gazdasági része is nagyon jó volt, az innovatív része pedig számomra új távlatokat nyitott – más megvilágításba helyezte például a mesterséges intelligenciát és ennek térhódítását az egészségügyben.”

Magyar Krisztina, Magyar Máltai Szeretetszolgálat, főkönyvelő
7 / 8

„Az itt végzett tanulmányaim előtt ha volt egy problémám, akkor azt eléggé autokrata módon oldottam meg. Itt rengeteget dolgoztunk azon, hogy egy probléma kezelésénél a gyökérokokat kell megkeresni. Én racionális ember vagyok, számomra a két véglet: fehér és fekete létezett korábban. Ma már sokkal árnyaltabban látom a dolgokat, árnyaltabbak a megoldások is, jóval összeszedettebb és tudatosabb lettem.”

Pigler István Péter, Integrity Magánklinika, igazgató
8 / 8

„Nagy tudással rendelkező oktatóink voltak, más-más habitusú emberek, de jól kiválasztva az egyes tantárgyakhoz. Látszott és érződött az, hogy az oktatók tudják, mit tanítanak, hol tart a világ és hol tart Magyarország, van nemzetközi tapasztalatuk. És óriási szerencsénk volt azzal is, hogy egy erős, jó csapat verbuválódott: olyan emberek kerültek a csoportba, akik akartak tenni a magyar egészségügyért.”

Dr. Radeczky Péter PhD, Országos Onkológiai Intézet Mellkassebészeti osztály, főorvos; Semmelweis Egyetem Mellkassebészeti Klinika, klinikaigazgató helyettes

Oktatóktól hallgatóknak

„Az MSc program egy gondolati utazás. A program résztvevői már az első oktatási hetek után teljesen másképp gondolkodnak az egészségügy kérdéseiről, mint amikor a programba beiratkoztak. Az osztályteremben zajló vita pedig – amely valós esetekről zajlik – úgy működik, mintha egyszerre harminc tanácsadó véleménye cserélne gazdát.” (Dr. Szócska Miklós, az Egészségügyi Közszolgálati Kar dékánja, az EMK igazgatója, az MSc program oktatója)

„Meggyőződésem, hogy az egészségügyi rendszer menedzsmentje olyan terület, ahol értékeink különbözősége sokkal kevésbé akadálya egy sikeres reformnak, mint a tudatlanság. A bizonyítékon alapuló programalkotás alapelve, hogy igyekezzünk mások hibáiból és tapasztalataiból tanulni. Ehhez azonban arra van szükség, hogy tisztában legyünk saját magunk és társadalmunk értékeivel, és kritikusan elemezzük a megvalósításra felkínált eszközöket.” (Dr. Gaál Péter, a Magyar Egészségügyi Menedzsment Társaság elnöke, az MSc program oktatója)

„Az egészségügyi menedzsment a társadalom egyik legkomplexebb rendszerével foglalkozik, ami jól képzett és tapasztalt szakembereket igényel. Hiszem, hogy a képzettség alapvetően befolyásolja azt, hogy egy társadalomnak milyen az egészségügyi rendszere és annak működése.” (Dr. Evetovits Tamás, a WHO barcelonai irodájának vezetője, az MSc program oktatója)

Hallgatóktól hallgatóknak

„Igazi klasszikus universitas, ahol az óráknak nincs vége feltétlenül a kicsöngetéssel, ugyanis a tanítványok a karizmatikus tanárok köré gyűlve folytatják a beszélgetést, a vitát, hogy elleshessék tőlük a tudást.” (Sallai Zsuzsa, volt hallgató)

„Az első órán rá kellett jönnöm, hogy sutba dobhatom mindazt, amit addig a kórházi menedzselésről, irányításról gondoltam. Be kellett látnom, hogy egy orvos gerincből nem érthet a közgazdasághoz. De nemcsak azzal szembesültem, hogy mit nem tudok, hanem rengeteg új dolgot tanultam. Kinyílt a világ” (Dr. Brünner Szilveszter, volt hallgató)

Az Egészségügyi menedzser mesterképzési program (MSc) végzett hallgatója, Dr. Novák Krisztina, az Integrált Jogvédelmi Szolgálat főigazgatója osztja meg gondoltait a képzésről.

Dr. Szondi Zita, az Országos Kórházi Főigazgatóság megbízott főigazgatója, az Egészségügyi menedzser mesterképzési program (MSc) végzett hallgatója osztja meg gondoltait a képzésről.

Sárga Norbert Zétény, a Nagykőrösi Rehabilitációs Szakkórház és Rendelőintézet Központi Fizioterápiás Osztályának vezető gyógytornásza a képzésről, a további lehetőségekről, a csapatmunkáról és a hallgatótársakkal való kapcsolatáról.

Sárdi Natasa, az Egészségügyi menedzser mesterképzés végzett hallgatója a jelentkezése okairól, az elvárásairól és a képzésről.

 

Idézet az MSc 2000. évfolyam emlékkönyvéből:

“Ha olyan gondolatod támadna, hogy saját nevedet is szeretnéd a végzős diákok sorában látni, tudd, hogy ezért mit kell tenned:

  1. Végy húsz szabad hetet, két évre elosztva.
  2. Készíts ismeretlen koordinátákkal görbéket a közgazdasági folyamatokról.
  3. Elemezz többé-kevésbé működő egészségügyi rendszereket szerte a világon.
  4. Tanuld meg a tőzsde rejtelmeit és a könyvvitel legapróbb részleteit.
  5. Képzeletben alakítsd át a munkahelyed szervezeti diagramját úgy, hogy a főnököd ne kerüljön bele.
  6. Írj informatikai tendert, és a nyertes cégtől végy mátrix-algebra órákat.
  7. Tanuld meg a munkajog alapjait, hogy felismerd milyen nyelven beszél a vállalati jogász.
  8. Sajátítsd el a minőségbiztosítás fortélyait, mert a 99,9%-os biztonság azt jelenti, Magyarországon évente 98 újszülöttet nem a saját szüleinek adnak oda a kórházakban.
  9. Tanuld meg, hogy a piaci kudarc nem azt jelenti, hogy a kofa sírva rohan haza.
  10. Fedezd fel a hasonlóságot a paternalisztikus orvoslás és a lelkes úttörő között, aki akkor is átsegíti az öreg nénit a zebrán, ha nem akar átmenni.
  11. Tekergesd szüntelenül az egészségügyi rendszer szabályozógombjait.
  12. Önmarcangolásos módszerrel sajátítsd el a vezetés tudományát.

Mindezek eredményeképpen az iskola elvégzése után többé már nem lesz mentséged arra, ha összekevered a hatásosság és hatékonyság fogalmát.”

(az MSc 2000. évfolyam hallgatói)

EMSc-s hagyományok

A Központ közel 30 éves története során nemcsak az Egészségügyi menedzser mesterképzési program (EMSc) fejlődött, de kialakultak azok a hagyományok is, amelyek egy közösséggé formálják a nálunk végzett hallgatókat. Ezek közé tartoznak az egyedi és ötletes évfolyam-ajándékok vagy a névre szóló hallgatói bögrék.


Gyakran ismételt kérdések

Kiknek ajánlják az egészségügyi menedzser mesterképzés elvégzését?

Azoknak az egészségügyi vezetőknek vagy vezetői pályára készülőknek ajánljuk a képzést, akik professzionális szinten szeretnének elmélyedni az egészségügyi rendszer és a szervezetirányítás rejtelmeiben. Az egészségügyi szakma képviselői (vagyis az orvosok, ápolók, gyógyszerészek, egészségügyi szervezők; stb.) mellett jogászok, közgazdászok, versenyszférában gyakorlatot szerzett vezetők, kormányzati tisztségviselők jelentkezését is várjuk.

Pályakezdőként is van esélyem felvételt nyerni?

A felvételi döntés során előny, de nem kötelező elvárás a vezetői tapasztalat, ám hangsúlyos a vezetői munkával kapcsolatos érdeklődés, nyitottság, amely feltétele a tanulmányok sikeres teljesítésének.

Nem egészségügyi szektorból érkezem, hátrányt jelent a felvételi eljárás és/vagy a képzés során?

Hallgatóink változatos szakmai háttérrel rendelkeznek, így az egészségügyi szakma képviselői (vagyis az orvosok, ápolók, gyógyszerészek, egészségügyi szervezők, stb.) mellett jogászok, közgazdászok, versenyszférában gyakorlatot szerzett vezetők, kormányzati tisztségviselők jelentkezését is várjuk. A különböző szakmai hátterű hallgatóinkat a magyar egészségügy, a betegek gyógyítása, az emberek egészségben tartása iránti elkötelezettség köti össze.

A képzéshez nem feltétel az egészségügyi klinikai ismeret, viszont az egészségügyi rendszer iránti érdeklődés igen. A képzési programot úgy építettük fel, hogy mindenkinek legyen lehetősége a hiányzó ismeretei pótlására. Ehhez akár szívesen ajánlunk szakirodalmakat is.

Állami ösztöndíjas képzésre is jelentkezhetek?

A képzést állami ösztöndíjas és önköltséges formában indítjuk. Javasoljuk, hogy az ügyfélkapu portálján keresztül ellenőrizze a saját, aktuális nyilvántartás szerinti jogosultságát. 

A felvi.hu-n a “képzési szint – munkarend – finanszírozási formát” meghatározó jelölések:

  • MLA (Mesterképzés – Levelező – Állami ösztöndíjjal támogatott)
  • MLK (Mesterképzés – Levelező – Önköltséges)
Mit tegyek, ha a nappali képzésre szerettem volna jelentkezni?

Ebben az évben nem indul nappali rendszerű képzés az egészségügyi menedzser mesterképzés keretében, viszont a levelező évfolyamot dupla kapacitással indítjuk. Amennyiben a nappali képzésre tervezte beadni a jelentkezését, kérjük, hogy jelentkezzen a levelező képzésre amennyiben megfelel a felvételi követelményeknek.

Miről szükséges a motivációs levélben írni?

A motivációs levél elvárt terjedelme legalább 300, legfeljebb 500 szó.

A motivációs levél első részében azt várjuk, hogy a jelentkező minél konkrétabban bemutassa, milyen személyes motivációk hajtják a képzés elvégzésére, milyen menedzsment-területek iránt érdeklődik, milyen jövőbeli tervei vannak.

A motivációs levél második részében pedig azt kérjük a jelentkezőtől, hogy térjen ki arra, hogy a hazai egészségügyi rendszerben vagy egy általa ismert egészségügyi intézményben milyen fejlesztési lehetőségeket lát. A felvételi beszélgetésen résztvevő oktatók a jelentkezők motivációs levelet ismerik, ahhoz kapcsolódhatnak kérdések.

Van idegennyelvi felvételi követelmény?

Nincs. Az idegennyelv tudás nem felvételi követelmény.

Milyen információk alapján születik döntés a felvételről?

A képzésre való jelentkezéshez önéletrajz és motivációs levél feltöltése szükséges a felvi.hu jelentkezési felületére. Ezeket február 15-ig a jelentkezések lezártáig, vagy a hiánypótlási időszakban legkésőbb április elejéig kell feltölteni. 

A felvételi eljárás része egy szakmai és motivációs beszélgetés, amelynek időpontja általában május 3-4. hetében várható. (A motivációs levéllel, felvételi eljárással kapcsolatban további információk érhetők el a honlapunkon.) 

A szakmai beszélgetés részeként kíváncsiak vagyunk arra, hogy a jelentkező mennyire tájékozott a hazai egészségügy aktuális állapotáról, főbb eseményeiről. A beszélgetés során feltett kérdésekre adott válaszok tartalma, a gondolkodásmód, szemlélet, korábbi szakmai és vezetői tapasztalatok, kommunikációs készségek, motiváció egyaránt értékelési szempontok.

Mit jelent az előzetes kreditbefogadás? Részt kell-e benne vennem?

Amennyiben a jelentkező nem orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen szerzett oklevéllel jelentkezik a képzésre, akkor előzetes kreditelismerési eljárásban kell részt vennie.

A mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányokból szükséges minimális kreditek száma összesen legalább 15 kredit – vagy ezzel egyenértékű nem formális, informális tanulás során megszerzett tudás, illetve munkatapasztalat –, teljesítése az alábbi ismeretkörök valamelyikéből lehetséges:

  • egészségtudományi alapismeretek (egészségügyi rendszerek, szervezeti felépítés, szabályozás, szolgáltatások),
  • gazdaságtudományi, vezetés- és szervezéstudományi alapismeretek (menedzsment alapjai, szervezetszociológia, szervezetpszichológia, vállalat- és üzemgazdasági alapok).

1 kredit 30 hallgatói munkaórának felel meg.

Az eljáráshoz az előzetes ismeretek meglétét igazoló dokumentumokat (korábban tanult tantárgyak tematikáját igazoló dokumentumot igazoló dokumentumot bélyegzővel ellátva, vagy a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat) kell benyújtani.

Amennyiben rendelkezik a fenti területeken legalább 3 hónap munkatapasztalattal, javasoljuk elsősorban annak elismertetését a lényegesen egyszerűbb ügyviteli folyamatra való tekintettel. Ez esetben az alábbi szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat legyen kedves benyújtani.

Kötelezően benyújtandó dokumentumok:

  • munkaköri leírás,
  • munkáltatói igazolás

Opcionálisan benyújtandó dokumentumok:

  • a feladatokat részletező referencialevél,
  • a referenciaszemélyek és elérhetőségük.

Letölthető előzetes kreditbefogadási kérelem

Benyújtási határidő: 2025. április 7.

Mi történik, ha nem veszek részt az előzetes kreditbefogadásban?

Az a jelentkező, aki nem rendelkezik orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen szerzett oklevéllel és nem küldi meg az előzetes kreditbefogadáshoz szükséges dokumentumokat, illetve hiányosan küldi meg azokat, az nem teljesíti a felvételhez szükséges feltételeket, ezért az érvényes szabályoknak megfelelően kizárásra kerül a felvételi eljárásból.

Mikor kerülnek feltöltésre a pontszámok a felvi.hu-ra?

Hozzávetőlegesen a ponthatár hirdetés előtt legkésőbb egy héttel.

Mikor lesz hivatalos eredmény?

Ponthatár hirdetése a központi eljárásnak megfelelően a felvi.hu felületen: 2025. július végén.

Elképzelhető, hogy a képzési helytől függően más-más ismereteket szerezhetek ugyanezen képzés kapcsán?

Egy adott képzési program alapvető szakmai tartalmát a képzési és kimeneti követelmények határozzák meg minden képzőhelyen. A különböző képzési helyek közötti eltérés az oktatók személyében, a területhez kötődő tapasztalatában valamint leginkább az ismeretek átadásának módjában, az oktatási módszertanban fordulhat elő, azonban mindegyik képzőhelyen okleveles egészségügyi menedzser oklevél szerezhető.

Hány oktatási nappal / héttel kell számolni egy félévben?

Minden szemeszterben öt oktatási hét van, ahol a hét 4-5 hétköznapján zajlik a jelenléti oktatás.
Az oktatási napokon 9 és 16 óra között lesznek az órák.

Mikor válik ismertté, hogy mely napokon lesz oktatás?

Igyekszünk minél előbb közzétenni a képzési időpontokat. Legkésőbb augusztus elején személyre szóló e-mailben kiküldjük az oktatással kapcsolatos tudnivalókat a felvételt nyert hallgatók részére.

Hogyan épül fel egy képzési év?

Egy képzési év szorgalmi időszakból és vizsgaidőszakból áll. A szorgalmi időszakban a hallgatók a tanrendnek megfelelő tanórákon vesznek részt, a vizsgaidőszakban pedig az aktuális tárgyakból vizsgákat tesznek. Vannak olyan tantárgyak, amelyek gyakorlati jeggyel zárulnak, vagy a vizsgajegy alapját az évközi teljesítések összessége képezi, ilyen esetekben a vizsgaidőszakban nincsen már vizsga.

Mennyire összeegyeztethetők az oktatási napok a munkahelyi elvárásokkal?

A képzést tömbösítve szervezzük, hogy hallgatóink munka mellett is tudják vállalni a tanulmányokkal járó kötelezettségeket. Ugyanakkor javasoljuk a képzéssel kapcsolatos terveket a munkáltatóval is egyeztetni, nem csak a távollét miatt, hanem azért is, mert adott esetben a munkahely a képzés során teljesítendő projektmunka helyszíne is lehet (ebben az eseten a vezetői támogatásnak fontos szerepe van).

Mennyit lehet hiányozni?

A Tanulmányi és vizsgaszabályzat (tvsz) tantárgyanként 25% hiányzást engedélyez. A konkrét és további szabályokat a tantárgyak kurzusvezetői határozzák meg.

Tekintettel arra, hogy gyakorlatorientált a képzés, nincs is vizsgaidőszak?

Az oktatási módszertan gyakorlati fókuszú, így vannak olyan  kollokviummal záró tantárgyak is, amelyek esetében évközi munka alapján megszerezhető az érdemjegy. A tárgyak teljesítésére vonatkozó követelményrendszert az oktatók a tárgy első oktatási alkalmán ismertetik, illetve a kurzusleírásokban adják meg.

Ezzel a végzettséggel milyen munkakörök betöltésére van lehetőség?

A megszerzett ismeretek hasznosíthatók egészségügyi intézményekben vezetői feladatok ellátásában, illetve az egészségügyi ágazat rendszerszintű működtetésében egyaránt.

(Lásd: “13/2002. (III. 28.) EüM rendelet a gyógyintézetek vezetőjének és vezetőhelyetteseinek képesítési követelményeiről, valamint a vezetői megbízás betöltése érdekében kiírt pályázat részletes eljárási szabályairól”)

A képzés elvégzését követően van-e lehetőség az EMK-val a kapcsolat fenntartására?

Mindazok, akik az egészségügyi menedzser mesterképzési programban oklevelet szereztek, vagy tanulmányaikat abszolutóriummal zárták tagjai lehetnek az EMK Alumni szervezetének, és egyben a Magyar Menedzsment Társaságnak (MEMT) is. 

Kiemelten fontosnak tartjuk az EMK Alumni működését mind a végzett hallgatókkal való kapcsolattartás, mind pedig egymás szakértői támogatása céljából. Ennek érdekében az elmúlt időszakban fejlesztéseket indítottunk el, saját honlapot hoztunk létre, sokak érdeklődésére számot tartó programokat szervezünk.

Folyamatosan bővül a képzési portfóliónk, emellett rövidprogramokat is indítunk, illetve egyéb szakmai rendezvényeinken is van lehetőség a találkozásra (pl. IME Konferencia, NEVES Fórum).

Van-e lehetőség passzív félévre?

Igen, 2 passzív félévre van lehetőség a képzés alatt.