RENDSZERSZEMLÉLETŰ PSZICHOLÓGIA MESTERKÉPZÉSI (MSc) SZAK 

A képzés nyelve:  angol 

A képzés munkarendje: nappali 

A képzés megnevezése: rendszerszemléletű pszichológia mesterképzési szak /systemic psychology master programme 

A képzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: okleveles rendszerszemléletű pszichológus / systemic psychologist 

A képzés képzési terület szerinti besorolása:  orvos- és egészségtudomány képzési terület 

A képzési idő félévekben:  4 félév 

A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma:  120 kredit 

 

A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák: 

A képzés célja rendszerszemléletű pszichológusok képzése, akik az orvos- és egészségtudományok és az alkalmazott pszichológiai tudományok releváns ismereteinek elsajátításával és az ahhoz kapcsolódó módszertani és gyakorlati ismeretek birtokában képesek a prevenció, egészségpromóció, egészségfejlesztés és egészségrehabilitáció területén jelentkező feladatok ellátására, és képesek ismereteiket az egyének, családok, csoportok, közösségek vagy szervezetek megismerése és fejlesztése érdekében használni. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 

A mesterképzési szakon végzettek kimeneti szakmai kompetenciái: 

  1. a) tudása:
  • ismeri az egészségpszichológia és klinikai pszichológia főbb tudományos elméleteit, alapvető szemléleti modelljeit, szakmai irányelveit; 
  • ismeri az egyén működését magyarázó legfontosabb személyiséglélektani és pszichopatológiai modelleket, a mentális állapot felmérésében használatos legfontosabb pszichodiagnosztikai és szűrőmódszereket, a kóros viselkedés- és élménymódok egyénre, családra, csoportra irányuló korrekciójának alapelveit és legfontosabb módszereit, a prevenció és a rehabilitáció céljait, alapelveit, legfontosabb lehetőségeit, ezek korlátait, legfontosabb megválaszolatlan kérdéseit;
  • ismeri a rendszerszemléletű pszichológia általános és specifikus tárgyköreit,tudományági jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, tudományosés gyakorlati kihívásait, valamint kapcsolódásait a pszichológia másszakterületeihez – különösen a klinikai pszichológia és azegészségpszichológia szakterületeihez -, továbbá kapcsolódásait atárstudományok szakterületeihez;
  • részletekbe menően ismeri a rendszerszemléletű pszichológia összefüggéseit, elméleteit és az ezeket megalapozó terminológiát, anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven;
  • ismeri az egészséget meghatározó fejlődési (életkori), környezeti (ökológiai ésszociokulturális), egyéni, családi és közösségi szinten érvényesülő hatásokatés ezek rendszerszintű összefüggéseit;
  • ismeri az egyén, a család, a közösségek és a társadalom alrendszerei közöttikapcsolatokat, a család történelmi, társadalmi és kulturális kontextusának alapvető összefüggéseit;
  • részletekbe menően ismeri a rendszerszemléletű pszichológiai intervenciók tárházát és az azokhoz kapcsolódó szakmai, jogi szabályozásokat és etikai normákat;
  • ismeri a rendszerszemléletű pszichológia kutatási módszereit, az elméleti kérdéskörök és a gyakorlati tapasztalatok közötti híd megteremtésének lehetőségeit (az alkalmazott, transzlációs kutatások ismérveit), illetve az elméleti, empirikus eredmények gyakorlati vonatkozásainak kiemelését, és gyakorlati modellek és alkalmazások kidolgozási módjait;
  • birtokában van azon ismeretek körének, amelyek szükségesek az orvos- és egészségtudományi, illetve más társtudományi képzési területeken folyó doktori képzésekbe való belépéshez. 

b) képességei:

  •  képes a rendszerszemléletű pszichológia ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések átfogó értelmezésre; 
  •  képes a szakterülete összefüggéseit szintetizált módon megfogalmazni és eredményeit kritikusan értékelni; 
  •  sokoldalú, interdiszciplináris, rendszerszemléletű megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat a klinikai és egészségpszichológiai szakterületen feltárja és megfogalmazza a problémák megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret; 
  • a rendszerszemléletű pszichológia elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát, intervenciós módszereket a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza; 
  • képes a családok, közösségek, és a bennük élő egyének helyzetének erőforrásainak és működési zavarainak feltárására, differenciált rendszerszemléletű, a társadalmi és kulturális kontextust figyelembe vevő leírására; 
  • képes a saját szakmai tevékenységének reflexív és kritikus értékelésére a rendszerszemléletű megközelítés határainak, a szakmai-etikai normáknak, a törvényi szabályoknak, saját szakmai tapasztalata határainak, valamint a személyes élettapasztalatának és önismeretének a figyelembevételével; 
  • feladatai ellátása során képes együttműködni az egészségügyi és más társszakmák képviselőivel; 
  • magas szinten használja az alkalmazott pszichológiai tudományok ismeretközvetítési technikáit, dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás és feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában; 
  • képes a szakterületének egyes résztémáiról önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket készíteni. 

c) attitűdje:

  • fejlett szakmai identitással, hivatástudattal rendelkezik; magas szintű szakmai motiváltság, elkötelezettség, felelősségtudat és etikai érzék jellemzi; 
  • vállalja azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják; 
  • felelősségteljes, tiszteletteljes, empatikus és kongruens módon viszonyul a klienseihez, akiknek autonómiáját, értékrendjét, döntéseit tiszteletben tartja; 
  • törekszik arra, hogy szakterületének és saját munkájának eredményeit, szakmai és nem szakmai körök számára, hatékonyan és hitelesen közvetítse; 
  • új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntéseit; 
  • kezdeményező szerepet vállal a rendszerszemléletű pszichológia szakterületének a közösség szolgálatába állításában; 
  • törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa; törekszik továbbá arra, hogy szakmai kihívásoknak megfeleljen, a saját lelki egészségét megőrizze és fejlessze; 
  • szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket; fejlett elemzőképességgel és érzékenységgel közelít az emberi magatartás és a pszichés működés, továbbá a családok és közösségek működésének különböző területeihez; 
  • magáévá teszi azt az elvet, hogy a folyamatos szakmai szocializáció és a személyes tanulás a közjó szolgálatában áll; folyamatosan fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével. 

d) autonómiája és felelőssége:

  • a saját kompetenciájába tartozó szakmai kérdések megválaszolásáról döntéseket hoz, szakmai nézeteit és állásfoglalását felelősen képviseli; 
  • döntéseit szakmai alázattal hozza, kompetenciahatárait és munkaköri kötelezettségeit figyelembe véve; 
  • felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait; 
  • az etikai elvek betartásáért saját munkájában és az általa vezetett csoportban felelősséget vállal; 
  • az elsajátított ismereteit és készségeit az adott országban érvényes jogszabályok és szakmai irányelvek által meghatározott kompetenciahatárok betartásával alkalmazza; 
  • új, komplex döntési helyzetekben is felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért; 
  • bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a munkacsoportjában autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. 

 

További információk a Rendszerszemléletű pszichológia mesterképzési szakról 

Tanulmányi program 

Kontaktszemélyek 

Felvétel a képzésre 

Praktikus információk felvételizőknek