Tantárgyi program
| új Mintatanterv
TANTÁRGYI PROGRAMJA |
||
| Tantárgy teljes neve: Gyógyszerészi kommunikáció és integrált tanácsadás | ||
| Képzés: egységes osztatlan képzés (gyógyszerész) | ||
| Munkarend: nappali | ||
| Tantárgy rövidített neve: Gyógyszerészi kommunikáció | ||
| Tantárgy angol neve: Pharmaceutical Communication and Integrated Consulting | ||
| Tantárgy német neve: Pharmazeutische Kommunikation und integrierte Beratung | ||
| Tantárgy neptun kódja: GYMAGGKTG1M | ||
| Tantárgy besorolása: kötelező | ||
| A tantárgy oktatásáért felelős szervezeti egység: Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet | ||
| A tantárgyfelelős neve: Dr. Pilling János, PhD
Elérhetőség: – telefon: +36 (1) 2102930/56457 – e-mail: pilling.janos@med.semmelweis-univ.hu |
Beosztás, tudományos fokozat:
egyetemi docens
|
|
| A tantárgy oktatásában résztvevő(k) neve(i): (elmélet/gyakorlat)
– Dr. Tóth Mónika Ditta (elmélet) – Dr. Németh Adrienn (elmélet és gyakorlat) – Dr. Szépe Orsolya (elmélet és gyakorlat) |
Beosztás, tudományos fokozat:
– PhD, egyetemi adjunktus – mesteroktató, klinikai szakorvos – PhD, tudományos munkatárs |
|
| A tantárgy heti óraszáma:
1 óra elmélet + 2 óra gyakorlat |
A tantárgy kreditpontja:
1 kredit |
|
| A tantárgy szakmai tartalma elsajátításának célja és feladata a képzés céljának megvalósításában:
A hatékony gyógyszerészi munka nélkülözhetetlen eleme a megfelelő kommunikáció. A gyógyszerészi kommunikáció tárgy oktatásának három fő célja van: – azoknak a kommunikációs készségeknek a fejlesztése, amelyek hatékonyabbá tehetik a gyógyszerészek alapvető kommunikációs feladatait: a betegek/kliensek értő meghallgatását, kikérdezését, tájékoztatását. – azoknak a kommunikációs készségeknek az elsajátítása, amelyek elősegítik a nehéz kommunikáció helyzetek kezelését, így pl. a feszült, indulatos emberekkel való kommunikációt, az intim kérdésekről való beszélgetést stb. – azoknak a kommunikációs módszereknek a megismerése, amelyek hozzájárulhatnak a gyógyszerészi team sikerességéhez, pl. team-en belüli kommunikáció fejlesztésével, illetve marketing kommunikációs eszközökkel |
||
| A tantárgy rövid leírása:
A tantárgy oktatása három tematikai blokkban történik. A blokkoktatás lehetővé teszi az interaktív, készségfejlesztő módszerek használatát. A kurzus első blokkjában a hallgatók a gyógyszerészi kommunikáció alapfogalmaival ismerkednek meg, az információátadás, a betegtájékoztatás, az aktív figyelem, az empátia kommunikációs módszerit gyakorolhatják, megismerik a kockázati kommunikáció és a közös döntéshozatal kommunikációs módszereit, valamint olyan készségeket sajátíthatnak el, amelyek elősegítik a gyógyszeres kezeléssel való jobb együttműködést és az életmódváltást. A kurzus középső blokkja a gyógyszerészi gyakorlat nehéz kommunikációs helyzeteinek megoldási lehetőségeiről szól, különös tekintettel a team-en belüli és a kliensekkel kapcsolatos feszültségek kezelésének kommunikációs technikáira, az intim témakörökről (menstruációról, szexualitásról, stigmatizáló betegségekről stb.) való kommunikáció kérdéseire, a gyógyszerészi kommunikáció életkori sajátosságaira, továbbá a mentális zavarokkal küzdő (szorongó, depressziós, öngyilkossági kísérletéhez gyógyszereket gyűjtő, szenvedélybeteg - gyógyszerfüggő, alkoholista, drogfüggő – valamint a pszichotikus, pl. téveszméket hangoztató, hallucináló) páciensekkel való kommunikációra. A kurzus záró szakaszában a hallgatók terepgyakorlaton vesznek részt, majd tapasztalataikat megbeszélik oktatóikkal és hallgatótársaikkal. Ebben a záró szakaszban ismerkedhetnek meg a hallgatók az alapvető marketing kommunikációs ismeretekkel is. A szemeszter zárhelyi dolgozattal zárul. |
||
Az adott félévi kurzusra vonatkozó adatok
| Tárgy-felvétel ajánlott féléve
|
Kontakt elméleti óra | Kontakt gyakorlati óra | Kontakt demonstrációs gyakorlati óra | Egyéni óra | Összes óra | Meghirdetés
gyakorisága |
Konzultációk száma |
| 9. félévtől
|
14 | 24 | 4 | – | 42 | Őszi szemeszterben*
Tavaszi szemeszter* Mindkét szemeszterben* (*Megfelelő aláhúzandó) |
– |
| A kurzus oktatásának időterve |
Elméleti órák tematikája (heti bontásban):
|
| Gyakorlati órák tematikája (heti bontásban):
1. hét: A tantárgy bemutatása. A kommunikáció szerepe a gyógyszerészi munkában. Verbális és nonverbális kommunikáció a gyógyszertárban. Az aktív figyelem, az empátia szerepe a gyógyszerész munkájában. 2. hét: A betegtájékoztatás kommunikációs nehézségei és ezek megoldási lehetőségei. Az egészségértés fejlesztésének lehetőségei 3. hét: A gyógyszeralkalmazás kockázatainak kommunikációja. Közös döntéshozatal. A betegbiztonság kommunikációs kérdései. 4. hét: A gyógyszerészi kommunikáció életkori és nemi sajátosságai. Kommunikáció intim kérdésekről. 5. hét: A terápiás együttműködés (adherencia) javításának és az életmódváltás támogatásának a lehetőségei a gyógyszertárban. 6. hét: Kommunikáció a gyógyszerészi team-en belül. Az asszertív kommunikáció módszerei 7. hét: Kapcsolat feszült, indulatos emberekkel. Panaszok, reklamációk kezelése. 8. hét: Kapcsolat mentális zavarokkal küzdő emberekkel I: szorongásos zavarok, depresszió, krízisállapotok 9. hét: Kapcsolat mentális zavarokkal küzdő emberekkel II: szenvedélybetegek, pszichotikus zavarok 10. hét: Beszámoló a terepgyakorlatokról 11. hét: Zárthelyi dolgozat
|
|
Konzultációk rendje: Az interaktív gyakorlatok folyamatos konzultációs lehetőséget nyújtanak. A kontakt órák között a hallgatók az előzetesen meghirdetett konzultációs időpontokban találkozhatnak oktatóikkal.
|
| Kurzus követelményrendszere |
| A kurzus felvételének előzetes követelményei:
– Gyógyszerhatástan és toxikológia III |
| A foglalkozásokon való részvétel követelményei, az elfogadható hiányzások mértéke, a távolmaradás igazolásának módja, pótlás lehetősége:
A tantárgy oktatása blokkosítva történik. A félév végi aláíráshoz a kurzus teljes óraszámának legalább 75%-án való részvétel szükséges. Hiányzás esetén a hallgató más csoport azonos tematikájú óráin pótolhat.
|
| Évközi ellenőrzések (beszámolók, zárthelyi dolgozatok) száma, témakörei és időpontjai, pótlási és javítási lehetőségek:
Zárthelyi dolgozat a 14. oktatási héten. Témakörei: a kurzus kötelező irodalma, valamint az előadások és gyakorlatok anyagai. A kurzust záró zárthelyi dolgozatnak javítási lehetősége nincs. Amennyiben a hallgató a zárthelyi dolgozaton nem tud részt venni, hiányzásainak száma azonban ezzel együtt sem haladja meg a 25%-ot, a kurzust a későbbiekben CV kurzusként felveheti (a kontakt órákon tehát nem kell újra részt vennie, csak a zárthelyi dolgozatot kell megírnia).
|
| A félév végi aláírás követelményei:
– a kurzus teljes óraszámának legalább 75%-án való részvétel |
| A hallgató félév során egyéni munkával megoldandó feladatainak száma és típusa, ezek leadási határideje:
A félév során a hallgatók egyéni feladata egy terepgyakorlaton való részvétel, és tapasztalataikról egy szóbeli, vetített előadás megtartása. A hallgató egy gyógyszertárban figyeli meg, hogy a tantárgy során oktatott kommunikációs módszerek hogyan jelennek meg a mindennapi gyógyszerészi gyakorlatban, majd tapasztalatairól a gyakorlatokon rövid beszámolót tart, amelyben integrálja elméleti ismereteit gyakorlati tapasztalataival. A terepgyakorlati beszámoló leadásának határideje: az utolsó gyakorlat kezdetét megelőzően legalább 24 órával. |
| A félév végi számonkérés típusa: aláírás/gyakorlati jegy/kollokvium/szigorlat |
| A félév végi számonkérés formája:
Zárthelyi dolgozat. Ennek értékelése: 50% alatt: elégtelen 50%-65%: elégséges 66%-75%: közepes 76%-85%: jó 85%-100%: jeles |
| A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: Terepgyakorlat (időtartama: 3 oktatási óra) |
| A tananyag elsajátításához felhasználható jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom listája:
Kötelező irodalom: – Pilling János: Orvosi kommunikáció a gyakorlatban (Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2018) kijelölt fejezetei: 2-5, 8, 12-14. Ajánlott irodalom: – Csóka Ildikó (szerk.): Gyógyszerészi kommunikáció. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2018. – Németh Erzsébet – Horváth Alíz: Kommunikáció és lélektan a gyógyszertárban. Dictum Kiadó, 2003. – Beardsley, RS. – Skrabal, MZ. – Kimberlin, CL: Communication Skills in Pharmacy Practice. Wolters Kluwer. Seventh edition. 2020. |
| A kurzus tárgyi szükségletei: – |
| A tantárgyleírást készítette: Dr. Pilling János, PhD, egyetemi docens |
Órarend
GYÓGYSZERÉSZI KOMMUNIKÁCIÓ ÉS INTEGRÁLT TANÁCSADÁS
(GYMAGGKTG1M)
2021/2022 I. félév
Előadások: hétfő 8.00-8.45, helyszín: GYHET Előadó (Hőgyes Endre u. 9.) kezdő hét: október 4.
| Időpont | Téma |
| 1. hét | A kommunikáció szerepe a gyógyszerészi munkában. Az aktív figyelem, az empátia szerepe a gyógyszerész munkájában. |
| 2. hét
|
A betegtájékoztatás kommunikációs nehézségei és ezek megoldási lehetőségei. Az egészségértés fejlesztésének lehetőségei |
| 3. hét
|
A gyógyszeralkalmazás kockázatainak kommunikációja. Közös döntéshozatal. A betegbiztonság kommunikációs kérdései. |
| 4. hét | A gyógyszerészi kommunikáció életkori és nemi sajátosságai. Kommunikáció intim kérdésekről |
| 5. hét | A terápiás együttműködés (adherencia) javításának és az életmódváltás támogatásának a lehetőségei a gyógyszertárban. |
| 6. hét
|
Kommunikáció a gyógyszerészi team-en belül. Az asszertív kommunikáció módszerei |
| 7. hét | Kapcsolat feszült, indulatos emberekkel. Panaszok, reklamációk kezelése. |
| 8. hét | Kapcsolat mentális zavarokkal küzdő emberekkel I: szorongásos zavarok, depresszió, krízisállapotok |
| 9. hét | Kapcsolat mentális zavarokkal küzdő emberekkel II: szenvedélybetegek, pszichotikus zavarok |
| 10. hét | A marketingkommunikáció lehetőségei a gyógyszerészi gyakorlatban |
| dec. 13.-17. | ZH |
| Időpont | Téma |
| 1. hét | A kommunikáció szerepe a gyógyszerészi munkában. Az aktív figyelem, az empátia szerepe a gyógyszerész munkájában. |
| 2. hét
|
A betegtájékoztatás kommunikációs nehézségei és ezek megoldási lehetőségei. Az egészségértés fejlesztésének lehetőségei |
| 3. hét
|
A gyógyszeralkalmazás kockázatainak kommunikációja. Közös döntéshozatal. A betegbiztonság kommunikációs kérdései. |
| 4. hét | A gyógyszerészi kommunikáció életkori és nemi sajátosságai. Kommunikáció intim kérdésekről |
| 5. hét | A terápiás együttműködés (adherencia) javításának és az életmódváltás támogatásának a lehetőségei a gyógyszertárban. |
| 6. hét
|
Kommunikáció a gyógyszerészi team-en belül. Az asszertív kommunikáció módszerei |
| 7. hét | Kapcsolat feszült, indulatos emberekkel. Panaszok, reklamációk kezelése. |
| 8. hét | Kapcsolat mentális zavarokkal küzdő emberekkel I: szorongásos zavarok, depresszió, krízisállapotok |
| 9. hét | Kapcsolat mentális zavarokkal küzdő emberekkel II: szenvedélybetegek, pszichotikus zavarok |
| 10. hét | Beszámoló a terepgyakorlatról |
Gyakorlatok kezdő hét: október 4.
| Csoport | Időpont | Helyszín | Oktató |
| A1 | szerda, 09:40- 11:10 | NET-SZ.07 | Dr. Szépe Orsolya |
| A2 | kedd, 14:10- 15:40 | GYHET-KISTEREM | Dr. Szépe Orsolya |
| B1 | szerda, 08:00- 09:30 | GYHET-KISTEREM | Dr. Németh Adrienn |
| B2 | szerda, 09:30- 11:00 | GYHET-KISTEREM | Dr. Németh Adrienn |
| C1 | hétfő, 15:10- 16:40 | NET-SZ.09 | Dr. Szépe Orsolya |
| C2 | kedd, 12:30- 14:00 | GYHET-KISTEREM | Dr. Szépe Orsolya |