Általános
A tantárgy oktatásának célkitűzése, helye az orvosképzés kurrikulumában:
A hatékony gyógyítás nélkülözhetetlen eleme a megfelelő kommunikáció. Ez teremti meg az orvos és a páciens közötti bizalomteljes kapcsolatot, ez teszi lehetővé, hogy az orvos megismerje a diagnózist megalapozó információkat, s ez szükséges ahhoz is, hogy a beteg megfelelően együttműködjön az orvossal. Az oktatás célja részben azoknak a kommunikációs módszereknek az átadása, amelyekkel hatékonyabbá válhatnak az orvosok mindennapos feladatai: a betegek meghallgatása, kikérdezése, tájékoztatása, együttműködésük kialakítása. Az oktatás tárgyai a mindennapi orvos-beteg kapcsolat olyan – az utóbbi időben előtérbe került – elemei is, mint pl. a közös döntéshozatal, az orvosi kommunikáció szuggesztív hatásai, a betegbiztonság kommunikációs vonatkozásai.
Az orvosi kommunikáció általános szabályszerűségeinek ismertetése mellett a tantárgy a gyógyítás különböző színtereinek kommunikációs sajátosságait is bemutatja. Így többek között foglalkozunk a gyermekekkel, az idősekkel való kommunikáció sajátosságaival, a szexuális témák megbeszélésének és az orvos kulturális kompetenciájának a kérdésköreivel is. Oktatásunkban nagy hangsúlyt helyezünk az orvos-beteg kapcsolat nehéz kérdéseire, így foglalkozunk a rossz hírek közlésével, az agresszió kommunikatív kezelési lehetőségeivel.
A tárgy oktatásának fő célja, hogy az orvosi hivatásra készülő hallgatók olyan kommunikációs ismereteket sajátítsanak el, amelyek elősegítik a megfelelő orvos-beteg kapcsolat kialakítását, s amelyeket a mindennapi gyakorlatukban alkalmazva hatékonyabbá tehetik gyógyító munkájukat.
A tárgy sikeres elvégzése milyen kompetenciák megszerzését eredményezi:
A tárgy sikeres elvégzése után a hallgató képessé válik arra, hogy
- megfelelő kérdezési technikát használva hatékonyan tudja feltérképezni a diagnózisalkotáshoz szükséges információkat;
- alkalmazni tudjon olyan kommunikációs módszereket, amelyek a betegtájékoztatás során elősegítik az információk megértését és megjegyzését;
- figyelmének és empátiájának kifejezésére konkrét kommunikációs módszereket ismerjen és alkalmazzon;
- a páciens terápiás együttműködésének javítása érdekében többféle kommunikációs módszert is használni tudjon;
- a kezelések lehetséges kockázatairól jogszerű, tárgyilagos, mégsem riasztó módon tudja tájékoztatni a pácienst;
- aktivizálni tudja a pácienst annak érdekében, hogy minél inkább részesévé váljon saját kezelésének, és így a páciens maga is minél többet tegyen gyógyulása, állapotának javulása érdekében;
- hatékony módszerek álljanak rendelkezésére az életmódváltás elősegítése érdekében;
- tudatosítsa, hogy az orvos kommunikációjának milyen szuggesztív hatásai lehetnek; alkalmazni tudjon olyan kommunikációs módszereket, amelyek az orvos szavainak pozitív hatásait állítják az együttműködés és a gyógyítás szolgálatába;
- képes legyen a páciensek egyedi adottságaihoz (életkorához, eltérő szociális és kulturális hátteréhez, különböző egészségértési szintjeihez, esetleges pszichés zavaraihoz vagy fogyatékosságához) illeszkedő módon kommunikálni;
- zavarmentesen tudjon kommunikálni intim kérdésekről is;
- ismerjen és alkalmazni tudjon olyan kommunikációs módszereket, amelyekkel a feszültségek kezelhetők;
- képes legyen együttérző módon közölni rossz híreket (pl. gyógyíthatatlan betegség hírét, halálhírt, veleszületett fejlődési rendellenesség hírét);
- hatékonyan tudja használni a modern technikai lehetőségeket az orvosi kommunikáció céljai érdekében;
- ismerjen és alkalmazni tudjon olyan kommunikációs módszereket, amelyek növelik a betegbiztonságot.
A tantárgy felvételéhez, illetve elsajátításához szükséges előtanulmányi feltétel(ek):
A tantárgy felvételének nincs előtanulmányi feltétele.
A kurzus megindításának hallgatói létszámfeltételei (minimum, maximun), a hallgatók kiválasztásának módja:
A tantárgy oktatása kötelező jelleggel az I. félévben az E-H csoportok, a II. félévben az A-D csoportok számára történik.
A kurzusra történő jelentkezés módja:
A Neptun rendszeren keresztül
A tárgy részletes tematikája:
- hét: előadás. Az orvosi kommunikáció tantárgy bemutatása. Kommunikációs nehézségek, megoldási lehetőségek a mindennapi orvosi gyakorlatban.
- hét: előadás. Az életmódváltás elősegítése
- hét: előadás. A betegtájékoztatás kommunikációs kérdései
- hét: előadás. Rossz hírek közlése. Kommunikáció fogyatékossággal élőkkel
- hét: előadás. A betegbiztonság kommunikációs vonatkozásai. Kommunikáció szexuális kérdésekről
- hét: gyakorlat. Kommunikáció a mindennapokban, kommunikáció az orvoslásban.
- hét: gyakorlat. Betegtájékoztatás. Információk átadása az orvosi gyakorlatban.
- hét: gyakorlat. Az aktív figyelem, az empátia jelenségvilága.
- hét: gyakorlat: A páciens aktív bevonódását segítő módszerek: a szuggesztív kommunikáció technikái, motivációs interjú, közös döntéshozatal
- hét: gyakorlat. Rossz hírek közlése. Kommunikáció komplementer és alternatív gyógymódokról.
- hét: gyakorlat. Az agresszió megelőzésének és kommunikációs kezelésének lehetőségei
- hét: gyakorlat. Kommunikáció szexuális problémákról. Az orvos kulturális kompetenciája.
- hét: gyakorlat. Beszámoló a terepgyakorlatokról.
- hét: gyakorlat. Beszámoló a terepgyakorlatokról. A félév zárása
Előadók: Dr. Pilling János, Dr. Kollár János, Dr. Babusa Bernadett
Gyakorlatvezetők: Dr. Babusa Bernadett, Dr. Balog Piroska, Dr. Kollár János, Dr. Pilling János, Sándor Imola, Dr. Stauder Adrienne
Az adott tantárgy határterületi kérdéseit érintő egyéb tárgyak (kötelező és választható tárgyak egyaránt!). A tematikák lehetséges átfedései:
- Orvos-egészségügyi szociológia (Lehetséges átfedés: a modern technika hatása az orvosi kommunikációra)
- Orvosi pszichológia, Pszichiátria (Lehetséges átfedés: kapcsolat, kommunikáció pszichés zavarokkal küzdő emberekkel.)
- Bioetika (lehetséges átfedés: számos területen. Az orvosi kommunikáció a bioetika által követendőnek tartott elvek gyakorlati megvalósításának lehetőségeivel foglalkozik.)
A tantárgy sikeres elvégzéséhez szükséges speciális tanulmányi munka:
(Pl. terepgyakorlat, kórlapelemzés, felmérés készítése, stb.)
Terepgyakorlat. A hallgató egy egészségügyi intézményben figyeli meg, hogy a tantárgy során oktatott kommunikációs módszerek hogyan jelennek meg a mindennapi orvosi gyakorlatban, majd tapasztalatairól a gyakorlatokon rövid beszámolót tart.
A foglalkozásokon való részvétel követelményei és a távolmaradás pótlásának lehetősége:
A félév végi aláíráshoz a gyakorlatok legalább 75%-án való részvétel szükséges. A hiányzás hetében a hallgató (legfeljebb egy alkalommal) a tárgy más időpontban tartott gyakorlatain hiányzását pótolhatja.
A megszerzett ismeretek ellenőrzésének módja a szorgalmi időszakban:
(Pl. házi feladat, beszámoló, zárthelyi stb. témaköre és időpontja, pótlásuk és javításuk lehetősége.)
A szorgalmi időszakban az ismeretek ellenőrzésére kötelező jellegű számonkérés nincs.
A félév aláírásának követelményei:
- A gyakorlatok legalább 75%-án való részvétel
- Terepgyakorlaton való részvétel
- Vetített (Power Point-os vagy Prezi-s) terepgyakorlati beszámoló prezentálása (szóbeli előadása)
A vizsga típusa: Kollokvium
Vizsgakövetelmények:
(Elméleti vizsga esetén kérjük a tételsor megadását, gyakorlati vizsga esetén a vizsgáztatás témakörét és módját.)
A szóbeli vizsga alapja az Orvosi kommunikáció a gyakorlatban című tankönyv (Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2018) tananyagának ismerete. A szóbeli vizsga eredményes teljesítéséhez azonban ezen túlmenően szükség van az előadások és a gyakorlatok tananyagának ismeretére is.
A vizsgán a hallgatók két tételsorból egy-egy tételt húznak.
„A” tételsor
- Az orvosi kommunikáció jelentősége. Tévhitek és tények az orvosi kommunikációval kapcsolatban.
- Az orvos-beteg konzultáció
- Az életmódváltás támogatása: az 5A és az 5R módszer, a viselkedésváltozás szakaszainak modellje
- Az életmódváltás támogatása: a motivációs interjú
- Az egészségértés fejlesztésének kommunikációs lehetőségei
- Kommunikáció a kezelések kockázatairól
- Közös döntéshozatal
- Szuggesztív kommunikáció az orvosi gyakorlatban
- Kommunikáció gyermekekkel
- Kommunikáció idős emberekkel. Kommunikáció idős korban jelentkező mentális zavarok esetén
- Az orvos kulturális kompetenciája
„B” tételsor
- Kommunikáció funkcionális tünetekről
- Kommunikáció komplementer és alternatív módszereket használó betegekkel
- Kommunikáció intim kérdésekről
- Kommunikáció feszült, indulatos emberekkel
- Kommunikáció depressziós betegekkel. Az öngyilkossági veszély felismerése
- Kommunikáció szorongó betegekkel és szenvedélybetegekkel
- Rossz hírek közlése
- A betegbiztonság kommunikációs vonatkozásai
- Kommunikáció fogyatékos emberekkel
- Kommunikáció abúzusok áldozataival
- E-health: technikai eszközök használata az egészségügyi kommunikációban
Az osztályzat kialakításának módja és típusa:
(Az elméleti és gyakorlati vizsga beszámításának módja. Az évközi számonkérések eredményeink beszámítási módja.)
A szóbeli vizsgán (kollokvium) a vizsgajegy a két tételre adott osztályzat átlaga, ám a vizsga csak akkor tekinthető eredményesnek, ha a hallgató egyik tételére sem kap elégtelen jegyet.
A vizsgára történő jelentkezés módja: A Neptun rendszeren keresztül.
A vizsga megismétlésének lehetőségei: TVSZ szerint
A tananyag elsajátításához felhasználható nyomtatott, elektronikus és online jegyzetek, tankönyvek, segédletek és szakirodalom (online anyag esetén html cím):
Irodalom
Kötelező irodalom:
Pilling János: Orvosi kommunikáció a gyakorlatban. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2018.
Ajánlott online anyagok:
A tankönyvhöz tartozó, a tananyagot kiegészítő (ajánlott) honlap, amely oktatóvideókat, további információs anyagokat és interaktív tanulási lehetőségeket biztosít: www.orvosikommunikacio.hu
További ajánlott irodalom:
Kötelező irodalom:
Pilling János: Orvosi kommunikáció a gyakorlatban. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2018.
Ajánlott irodalom:
– Csabai Márta – Csörsz Ilona – Szili Katalin: A gyógyító kapcsolat élménye. Oriold és Társa Kiadó, Budapest, 2009.
– Kollár János: Világunk (h)arcai – Beszélgetések fogyatékossággal élő emberek életéről. TT Play Kiadó, Debrecen, 2013.
– Léder László: A gyógyító kommunikáció. Betűvirág Kiadó, Budapest, 2012.
– Varga Katalin – Diószeghy Csaba (2001): Hűtésbefizetés avagy a szuggesztiók szerepe a mindennapi orvosi gyakorlatban. Pólya Kiadó, Budapest
– Varga Katalin (szerk.): A szavakon túl. Kommunikáció és szuggesztió az orvosi gyakorlatban. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2011.
– Varga Katalin: Helyzet+oldások. Kommunikációs stratégiák kiélezett orvosi helyzetekben. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2013.
– Zana Ágnes: Mit mondjak, hogyan mondjam? Gondolatok az életről és az élet végéről. Kossuth kiadó 2018.
Ajánlott online anyagok:
A tankönyvhöz tartozó, a tananyagot kiegészítő (ajánlott) honlap, amely oktatóvideókat, további információs anyagokat és interaktív tanulási lehetőségeket biztosít: www.orvosikommunikacio.hu
Terepgyakorlat
Tájékoztató a kommunikáció terepgyakorlatokról
A terepgyakorlat célja: kommunikációs helyzetek és folyamatok megfigyelése, elemzése.
A terepgyakorlat időtartama: 2-4 óra
Terepgyakorlati helyszínek: a Magatartástudományi Intézet Kommunikáció Részlege a hallgatók rendelkezésére bocsátja a terepgyakorlati helyek listáját. A hallgatóknak lehetőségük van olyan egészségügyi intézmény választására is, amely nem szerepel a listán. Nem fogadható azonban el terepgyakorlatként rokonnál, vagy a hallgatóval egyéb személyes kapcsolatban álló orvosnál eltöltött gyakorlat, a hallgató egyetemi oktatóinál töltött gyakorlat, valamint a hallgató munkahelyéről vagy saját betegségéről szóló beszámoló.
A terepgyakorlat megkezdése előtt
– A hallgató kiválaszthatja a helyszínt, s eldöntheti, hogy ezt egyedül vagy párban szeretné-e felkeresni. (Egyes terepgyakorlati helyszíneken az egyidejűleg fogadott hallgatók száma korlátozott – erről a terepgyakorlati helyek listája tájékoztatást ad.)
– A választott terepgyakorlati helyszínt a hallgatók gyakorlatvezetőjükkel egyeztetik, majd
– A terepgyakorlati hely vezetőjét telefonon felkeresik, s a gyakorlat pontos időpontját vele egyeztetik.
– Töltse le a Magatartástudományi Intézet honlapjáról és nyomtassa ki az „Igazolás orvosi kommunikáció terepgyakorlaton való részvételről” c. nyomtatványt. A terepgyakorlat helyszínén kérjen meg egy orvost arra, hogy ezt írja alá és orvosi pecsétjével pecsételje le!
A hallgatók a terepgyakorlatok során kötelesek betartani mind az egyetem, mind a fogadó intézmény aktuálisan hatályban levő COVID19 járványügyi előírásait, szabályait.
– A terepgyakorlat során fényképet, hangfelvételt vagy videó felvételt készíteni tilos.
Javasolt megfigyelési szempontok:
– a verbális és a nonverbális kommunikáció összefüggéseinek megfigyelése és elemzése;
– az egészségügyben dolgozók betegekkel, hozzátartozókkal és egymással folytatott kommunikációjának, valamint a betegek egymás közötti kommunikációjának sajátosságai;
– a különböző orvosi szakterületek (pl. sürgősségi betegellátás, onkológia, nőgyógyászat, pszichiátria, stb.) kommunikációs sajátosságai;
– a betegfelvétel, az exploráció, a vizsgálati módszerek, a diagnózisközlés, a terápiás beavatkozások, a vizit és a személyzeti megbeszélések kommunikációs specifikumai;
– a szorongás jelei, a szorongást csökkentő légkör megteremtése;
– kritikus kommunikációs helyzetek (rossz hírek közlése; sürgősségi betegellátás; stb.);
– empátia, kongruencia az orvosi kommunikációban;
– a meggyőzés módszerei: a z együttműködés (terápiahűség) biztosításának lehetőségei, a betegségek megelőzésének kommunikációs aspektusai.
A szóbeli terepgyakorlati beszámolóról
A szóbeli beszámoló célja a terepgyakorlati tapasztalatok megbeszélése, elemzése. A beszámolót Power Point-os (esetleg Preziben) elkészített kiselőadás formájában kell megtartani. A beszámoló időtartama: 6-8 perc. Ha több hallgató közösen vett rész egy terepgyakorlaton, akkor is saját, külön előadást kell készíteniük, hiszen munkájukat egyénileg értékeljük!
A terepgyakorlati beszámoló számítógépes anyagát a gyakorlatvezetőnek e-mail-en kell elküldeni a gyakorlatvezető által megadott határidőig.
A ppt file elnevezése: hallgató neve, csoport, helyszín: pl. KissKazmer_A1_gyereksebeszet
Preziben készült bemutató esetén csak a linket küldje a hallgató!
Az előadásnak nem az események időrendi elbeszélése a célja, hanem kommunikációs helyzetek elemzése. Javasolt tehát az előadás elkészítése során kiválasztani azt a kommunikációs témakört, amely köré a hallgató mondandója, az előadás üzenetei rendeződnek!
A beszámoló formai követelményei:
- A nyitó slide-on szerepeljen a kiselőadás címe, a hallgató neve, a megfigyelés időpontja és jellege (családorvosi rendelő, gyermeksebészet, pszichiátria osztály stb.) Ne szerepeljen rajta az orvos neve, és az ellátóhely neve sem!
- A választott helyszín jellemzői kommunikációs szempontból
- Konkrét kommunikációs helyzet(ek) ismertetése, elemzése
- A gyakorlati megfigyelések és a tananyag összekapcsolása.
- Összegzés, következtetések, egy legfontosabb tapasztalat kiemeléseA terepgyakorlati megfigyelés és szóbeli beszámoló értékelése:
A félév végi aláírást azok a hallgatók kapják meg, akik fentiek szerint elvégzik a terepgyakorlatot és megfelelő színvonalú kiselőadást tartanak.
A terepgyakorlati beszámoló számítógépes anyagát a gyakorlatvezetőnek e-mail-en át kell küldeni. Minden csoportnak saját email címe van, ahova a prezentációkat küldeni kell: tergyak [PONT] a3 [KUKAC] gmail [PONT] com, vagy tergyak [PONT] d3 [KUKAC] gmail [PONT] com, stb.
Dokumentumok:
- Igazolás gyakorlat pótlásához
- Igazolás orvosi kommunikáció terepgyakorlaton való részvételről
- Az „Orvosi kommunikáció a gyakorlatban” című tankönyvhöz tartozó honlap
a www.orvosikommunikacio.hu címen érhető el.