Képzés célja

A mesterképzés célja olyan szakemberek képzése, akik munkájukkal elősegítik az integrált ellátások fejlesztését, a hazai és nemzetközi trendeknek és elvárásoknak való megfelelést a szociális szolgáltatások és a vezetés területén. 

Értékalapú, innovatív, nyitott oktatási közegben az elméleti tudás mellett a gyakorlatban is jól alkalmazható ismeretek, folyamat- és rendszerszemléletű gondolkodásmód elsajátítása mellett hatékony és innovatív ellátásra való felkészítés, korszerű ágazati és menedzsment ismeretek, technikák gyakorlatorientált átadása, vezetői szemlélet formálása a célunk. 

Tapasztalattal, gyakorlati szemlélettel, tudományos háttérrel és élő szakmai kapcsolatokkal rendelkező oktatóink zálogát jelentik a szociális szolgáltatások professzionalizációját támogató célkitűzéseinknek. 

Hiszünk abban, hogy a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karán – szoros együttműködésben az egészségügyi szakmapolitika legkiválóbb szereplőivel – tartósan pozitív hatásokat érhetünk el az ágazatban megjelenő, szolgáltatást igénylő személyek, az ellátottak és kliensek érdekében. 

A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. 


Képzési program

A mesterképzési program megnevezése: Integrált Szociális Szolgáltatási Menedzsment (Integrated Social Services Management).

A mesterképzési szakot 2025 szeptemberében indítjuk

Képzési forma: részidős, levelező.

Megszerezhető szakképzettség megnevezése: okleveles integrált szociális szolgáltatási menedzser (certified social services manager).

Képzés hossza: négy félév (120 kredit).

Oktatási napok rendje:  Kétheti rendszerességgel, pénteken és szombaton.

Finanszírozási forma: állami ösztöndíjas és önköltséges formában is indul a képzés.

Önköltséges képzés díja: 395 000 Ft/félév

Helyszín: Az oktatások az Egészségügyi Menedzserképző Központ épületében zajlanak: 1125 Budapest, Kútvölgyi út 2.


Program leírása

A szociális ágazatban az innovációt támogatni képes új tudásanyag az elmúlt időszakban nem jött létre. A szociális szolgáltatási rendszer tudományos háttere nem épült ki, az akadémiai háttér helyenként egyoldalú, hiányoznak az ehhez kapcsolódó aktív tudományos fórumok.

A szociális területen diplomát szerzők száma az utóbbi évtizedben tizedére esett vissza, miközben a professzionálisan működő szociális szolgáltatások iránti fokozódó társadalmi igény és az ehhez kapcsolódó összetett követelményrendszer korszerű, magas szintű szakmai, vezetői és menedzsment tudást igényel a terepen dolgozó vezetőktől. 

Mindezekre a problémákra reagálva a szociális szolgáltatásmenedzsment szakirányú továbbképzési szak tantervét átdolgozva és továbbfejlesztve, hoztuk létre szociális szolgáltatásmenedzsment mesterképzésünket, annak tudatában, hogy erősen felértékelődött a reziliencia szerepe, és a jövő szolgáltatási minősége még inkább a felkészült embereken, vezetőkön múlik.

Az integrált szociális szolgáltatási menedzsment mesterképzés curriculuma és oktatási módszertana felkészíti a hallgatókat arra, hogy munkájukkal elősegítsék az ellátás fejlesztését, a hazai és nemzetközi trendeknek és elvárásoknak való megfelelést a szociális szolgáltatások és a vezetés területén. Az elméleti tudás mellett a gyakorlatban is jól alkalmazható ismereteket, folyamat és rendszerszemléletű gondolkodásmódot sajátítanak el a hallgatók.

Célunk, hogy a hallgatók a képzés teljesítésével képessé váljanak

  • egy szociális szervezet tevékenységeit, szolgáltatásait az igénybevevők szükségleteihez igazítani;
  • a szociális ágazaton belüli társszakmák aktoraival való együttműködések aktív kialakítására, közös megoldások fejlesztésére;
  • a szociális ágazaton belüli szinergiák felismerésére és kiaknázására;
  • az ágazati jövőkép keretei között egyes szolgáltatások jövőbeni működési lehetőségeinek áttekintésére;
  • szolgáltatási szintű stratégia és jövőkép megfogalmazására, illetve annak tervszerű megvalósítására, irányítására;
  • saját intézményi környezetük elemzésére, a szervezeti működésben a kritikus pontok és fejlesztési célok, teendők meghatározására, valamint saját intézményükben a kritikus folyamatok azonosítására, elemzésére és optimalizálási javaslatok megfogalmazására;
  • a gazdasági folyamatokra vonatkozó elméletek és módszerek alapján a tények részletes elemzésére, alapvető összefüggések feltárására.

Célcsoport
A programra olyan jelentkezőket várunk, akik legalább alapszintű szakon szereztek oklevelet a bölcsészettudományi, a társadalomtudományi, a jogi- és igazgatási, a gazdaságtudományi, valamint az orvos- és egészségtudományi területek valamelyikén, de mindenekelőtt elkötelezettek a szociális szakma alapértékei, célkitűzései mellett.


Tanterv

Mintatanterv ISZSZM


A képzés során elsajátítható kompetenciák

Ismeret/tudás dimenzió

  1. Ágazati tudás: A hallgató ismeri a szociális szolgáltatások és a kapcsolódó humán ágazatok specifikus jellegzetességeit, beleértve azokat a jogi, szabályozási és finanszírozási kereteket, amelyek hatással vannak ezekre a szervezetekre.
  2. Közösségi és társadalmi kontextus ismerete: A hallgató ismeri a közösségi és egyéni diszfunkciók megjelenésének és kezelésének formáit és hatásait a szociális szolgáltatások rendszerére/ellátórendszerre.
  3. Vezetési elméletek és gyakorlatok: A hallgató ismeri a vezetési elméleteket és gyakorlatokat, és alkalmazza azokat a konfliktusok kezelésében, a motivációban és az eredményes csapatmunka kialakításában.
  4. Stratégiai tervezés és irányítás: A hallgató képes stratégiai terveket készíteni, célokat kitűzni, és hatékonyan irányítani a szervezeteket, valamint alkalmazni a változáskezelési stratégiákat.
  5. Etika és szociális felelősségvállalás: A hallgató ismeri azokat az etikai normákat és elveket, amelyek befolyásolják a szociális területeken való tevékenységét. Tudja hogyan hatnak ezek a szakmai munkára és a vezetői szerepre, ismeri ezeknek a gyakorlati alkalmazási lehetőségeit. Ismeri a szakmai és vezetői etika alapvetéseit, ismeri az etikus vezetés, etikus szervezet, szervezeti integritás alapfogalmait és érti ezek összefüggéseit.
  6. Kutatási és elemző készségek: A hallgató tud kutatási módszereket és elemzéseket alkalmazni, hogy mélyebb megértést szerezzenek a szociális problémákról és hatékony megoldásokról.
Képesség dimenzió

  1. Ágazati tudás: A hallgató képes alkalmazni a szociális szolgáltatások és a kapcsolódó humán specifikus ismereteit a valós életben, és adaptálni azokat az aktuális jogi, szabályozási és finanszírozási változásokhoz.
  2. Közösségi és társadalmi kontextus ismerete: A hallgató képes mélyebb betekintést nyerni a közösségek és társadalmi rendszerek működésébe, és tudja, hogyan alakítják ezek a tényezők a szociális problémákat és szolgáltatásokat.
  3. Vezetési elméletek és gyakorlatok: A hallgató képes gyakorlatban alkalmazni a vezetési elméleteket és gyakorlatokat a konfliktusok megoldásában, motivációban és hatékony csapatmunka kialakításában.
  4. Stratégiai tervezés és irányítás: A hallgató képes stratégiai terveket készíteni, célokat kitűzni, és hatékonyan irányítani a szervezeteket a változó környezetben.
  5. Etika és szociális felelősségvállalás: A hallgató ismeri az etikai normákat és azok alkalmazási módjait a szociális területeken, és tudja, hogyan lehet szociális felelősségvállalást gyakorolni.
  6. Problémaelemző képességek: A hallgató tud kutatási módszereket és elemzéseket alkalmazni a problémák mélyreható elemzésére, új perspektívák kialakítására és hatékony megoldások kidolgozására.
Attitűd dimenzió

  1. Ágazati tudás: A hallgató elkötelezett a szociális szolgáltatások és a kapcsolódó humán szervezetek iránt, és nyitott az állandó tanulásra és fejlesztésre az ágazatban tapasztalható változásokkal kapcsolatban.
  2. Közösségi és társadalmi kontextus ismerete: A hallgató nyitott a társadalmi problémák iránt, és hajlandó mélyrehatóan megérteni a közösségek és társadalmi rendszerek kontextusát.
  3. Vezetési elméletek és gyakorlatok: A hallgató elkötelezett a hatékony vezetés iránt, és hajlandó alkalmazni a vezetési elméleteket és gyakorlatokat a konfliktusok megoldásában és a csapatok motiválásában.
  4. Stratégiai tervezés és irányítás: A hallgató felelősségteljesen cselekszik a szervezeti stratégiai tervezés és irányítás során, és kreatív megoldásokat keres a változó környezetben.
  5. Etika és szociális felelősségvállalás: A hallgató felelősségteljesen viselkedik és cselekszik, és az etikai normákat és szociális felelősségvállalást szem előtt tartja mindig.
  6. Problémaelemző képességek: A hallgató nyitott a kreatív problémamegoldásra és innovációra, és képes újító megközelítéseket alkalmazni a szociális problémákra.
Autonómia, felelősségvállalás dimenzió

  1. Autonómia gyakorlása: A hallgató képes önállóan és felelősségteljesen vezetni szociális szolgáltatásokat vagy a kapcsolódó humán szervezeteket, és meghozni a szükséges döntéseket a mindennapi működés során.
  2. Felelősségvállalás: A hallgatók elkötelezettek a szervezetek és a közösségek iránti felelősségvállalás mellett, és képesek kezelni az esetleges kihívásokat és problémákat a döntéseikkel kapcsolatban.
  3. Döntéshozatal: A hallgatók hatékonyan képesek döntéseket hozni a komplex szociális problémákkal és helyzetekkel kapcsolatban, és tudják ezeket a döntéseket megalapozottan végrehajtani.
  4. Önirányítás: A hallgatók önmagukat irányítják a szakmai fejlődés és tanulás terén, és önállóan képesek tervezni és végrehajtani a személyes és szakmai célokat.
  5. Szakmai önállóság: A hallgatók képesek önállóan dolgozni szakmai projekteken, stratégiai tervezési folyamatokban és vezetői kezdeményezéseken, és hatékonyan vezetni a szervezeteket a változó környezetben.

Felvételi információk

Az ISZSZM mesterképzésre 2024 decemberének második felétől 2025. február 15-éig lehet jelentkezni.

Az oktatás 2025 szeptemberében indul.

Jelentkezni kizárólag az országos felsőoktatási felvételi rendszeren, az E-felvételin keresztül lehet.

Az E-felvételi használatához első lépésként regisztrálni kell a felvi.hu oldalon.

Jelentkezési feltétel:

  • alapképzésben vagy osztatlan képzésben szerzett oklevél orvos- és egészségtudomány, társadalomtudomány, valamint a gazdaságtudomány képzési területen
  • egyéb alapképzésben vagy osztatlan képzésben szerzett oklevél esetén előzetes kreditelismerési eljárásban szükséges részt venni (ezzel kapcsolatos részletek az alábbi, Előzetes kreditbefogadás című fejezetben olvashatók) 

Előzetes kreditbefogadás

Amennyiben a jelentkező nem orvos- és egészségtudomány, társadalomtudomány, valamint a gazdaságtudomány képzési területen alapképzésben vagy osztatlan képzésben szerzett oklevéllel jelentkezik a képzésre, annak előzetes kreditelismerési eljárásban kell részt vennie.

Az integrált szociális szolgáltatási menedzsment mesterképzésre történő belépésnél előzményként elfogadott szakok:

a) Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: orvos- és egészségtudomány, társadalomtudomány, valamint a gazdaságtudomány képzési területek alapképzési vagy osztatlan képzési szakjai.

b) A további alapképzési osztatlan-, vagy mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok tekintetében, a korábbi tanulmányok vagy azzal egyenértékű nem formális, informális tanulás során megszerzett tudásnak vagy munkatapasztalatnak – a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján – legalább 15 kredit szükséges.

ba) szociális alapismeretek (szociális rendszerek, szolgáltatások, szervezeti felépítés, szabályozás),
bb) egészségtudományi alapismeretek (egészségügyi rendszerek, szervezeti felépítés, szabályozás, szolgáltatások),

bc) gazdaságtudományi, vezetés- és szervezéstudományi alapismeretek (menedzsment alapjai, szervezetszociológia, szervezetpszichológia, vállalat- és üzemgazdasági alapok).

Az eljáráshoz az előzetes ismeretek meglétét igazoló dokumentumokat (korábban tanult tantárgyak tematikáját bélyegzővel ellátva vagy a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat) kell benyújtani.

Amennyiben a jelentkező nem más képzésben szerzett kreditek, hanem munkatapasztalat alapján szeretné a befogadást kérni, akkor munkaköri leírást is tartalmazó hitelesített munkáltatói igazolást szükséges benyújtani.

Előzetes kreditbefogadási kérelem

Benyújtási határidő: 2025. február 15.

Az alábbi e-mail címre:
Horkai Viktória
horkai.viktoria@emk.semmelweis.hu

Az a jelentkező, aki nem rendelkezik orvos- és egészségtudományi vagy természettudomány területen szerzett oklevéllel és nem küldi meg az előzetes kreditbefogadáshoz szükséges dokumentumokat, az nem teljesíti a felvételhez szükséges feltételeket, ezért kizárásra kerül a felvételi eljárásból.

Önéletrajz és motivációs levél

A jelentkezés során a felvi.hu rendszerébe kell feltölteni az önéletrajzot és a motivációs levelet. Kérjük, hogy a motivációs levélben adjon tájékoztatást arról, hogy miért jelentkezett erre a képzésre és milyen céljai vannak a megszerzett ismeretekkel, végzettséggel.

A motivációs levél terjedelme ne haladja meg az 1 oldalt!

Felvételi beszélgetés

A felvételi eljárás része egy szakmai motivációs beszélgetés, amely két főből álló felvételi bizottság előtt zajlik és a jelentkező eddigi szakmai életútját, érdeklődését, szemléletét és gondolkodásmódját, kommunikációs készségeit, fejlődési lehetőségeit, jövőképét, motivációját, vizsgálja.

A felvételi bizottság tagjai az előzetesen benyújtott dokumentumok (önéletrajz és motivációs levél) alapján készülnek fel, így azok időben történő feltöltése a felvi.hu rendszerébe fontos feltétele a jelentkezésnek. 

A felvételi beszélgetés pontos időpontról a jelentkezők e-mailben kapnak személyre szóló tájékoztatást. 

A felvételi beszélgetés online fog zajlani, az időponttal együtt a csatlakozáshoz szükséges link is megküldésre kerül.


Programvezető

Dr. Ádám Szilvia

Oktatóink: 

Dr. Antal Zsuzsanna

Dr. Bálity Csaba 

Bódy Éva

Dr. Davidovics Krisztina

Galambos Katalin

Ivády Vilmos

Dr. Joó Tamás

Dr. Juhász Péter

Kopcsó Dániel

Dr. Lám Judit

László-Kovács Edina 

Dr. Lőrincz Orsolya 

Dr. Nyitrai Imre

Dr. Palicz Tamás

Orbán-Horváth Éva

Dr. Safadi Heléna

Seres-Pittlik Tímea

Dr. Takács Erika

Programkoordinátor: 

Horkai Viktória
1125 Budapest, Kútvölgyi út 2.
E-mail: horkai.viktoria@emk.semmelweis.hu
Telefon: +36 20 663 2033

ISZSZM csoportkép
Kopcsó Dániel, dr. Cserháti Zoltán, dr. Bálity Csaba, Horkai Viktória, dr. Juhász Péter, Seres-Pittlik Tímea, László-Kovács Edina, Sinka Lászlóné Adamik Erika, Wittman Lívia, dr. Antal Zsuzsanna, dr. Takács Erika, Orbán-Horváth Éva, dr. Nistor Katalin, Bódy Éva

Hallgatóink mondták

Szociális szolgáltatásmenedzsment (SZSZM) szakirányú továbbképzésen végzett hallgatók mondták

„Nagyon hálás vagyok az egész képzésért minden oktatónak, mindenkitől nagyon sokat tanultam. A képzésben hiteles és gyakorló szakemberek oktatnak. Nagyon elkötelezett, lelkes és motivált az oktatói csapat. A képzés során korszerű ismeretek átadására került sor mind az ágazati és mind a menedzsmenti munka tekintetében. A rendszerezett, hatályos és friss szakmai ismereteken túl, a rendszerszemlélete és vezetői többletismerete által, ami minden tekintetben hiánypótló, számos új technika, módszer és jó gyakorlat átadása valósult meg, ami nagy hatékonysággal alkalmazható a mindennapi munkavégzés folyamán. Az oktatás és a képzés során az oktatók olyan újszerű szemléletet képviseltek, amely kilép a hagyományos oktatási formák, módszerek világából és izgalmas, interaktív közös gondolkodás által inspirálják és fejlesztik a hallgatókat szemléletükben, személyükben és szakmai tevékenységükben egyaránt. A képzés során egyéni és csoportos munkamódszerekkel lehet dolgozni, folyamatos szakmai támogatással, számos megoldási alternatíva vizsgálatával és/vagy megismerésével. A képzésben az adott szakterület elismert, neves szakemberei oktatnak és biztosítják a fejlődés és felkészülés lehetőségét. Aki a területen dolgozik és változásban gondolkodik, mindenkinek csak ajánlani tudom ezt az újszerű képzést; a szakmai kapcsolatok és a hálózat építésen túl biztosan megtalálja azt, amit keres és a fejlődésnek azt az útját, amire éppen a legnagyobb szüksége van. További hozadéka az oktatásban való részvételnek az önismereti munka, ami a képzés hozzáadott értékét növeli. Köszönöm.” (Mező Noémi)


„Több, mint 20 éve vagyok a pályán, sok jó szakemberrel találkoztam, még példaképekkel is, de itt hallottam először, hogy lehetek innovatív és lehetnek vízióim. Hálás vagyok, hogy erre „szabad jelzést” kaptam. Azt fogalmaztam meg magamban a képzés kezdetekor, hogy szeretnék jobb vezető lenni. Most úgy érzem, hogy jobb szakember is lettem és talán jobb ember is. Mindent köszönök az oktatóimnak és a csoporttársaimnak.” (SZSZM22 hallgató)


„Nagyon jól éreztem magam, mert az egyik legkomplexebb képzés volt, amin jártam, és ami a legjobb volt, hogy nem volt sematikus és erőltetett. Valóban hozta azt a könnyed jelleget, aminek az ígérete a jelentkezésemkor megfogott, miközben hihetetlen mennyiségű ismeretanyaggal látott el. A leginkább a képzés gyakorlatias jellege tetszett, számomra ez mindennél fontosabb. Végtelen profizmust éreztem végig. Rendkívüli türelmet tapasztaltam, ami szintén inspirál, hogy folytassam a tanulást. Köszönöm a közvetlenséget és a rugalmasságot.” (SZSZM22 hallgató)


„A Szociális menedzser szakra való jelentkezésemkor bár a kurzusok „címéből” sejtéseim voltak, hogy milyen jellegű új ismeretekre tehetek szert, de most visszatekintve, az elmúlt 3 félévre messze felülmúlta a várakozásaimat az a típusú tudásátadás, gyakorlati központú oktatás, amiben részesültem.
Kiemelném az abszolút támogató légkört – és ez minden oktatóra jellemző volt – ami a képzés egészét jellemezte.
Nyilván voltak számomra kevésbé releváns tantárgyak-témák, de összességében sok olyan hasznos módszert, tudást sajátítottam el, amit gyakorlatban tudok hasznosítani. Köszönet a szakmai anyagokért, az interaktív órákért a magas színvonalú oktatásért.” (SZSZM22 hallgató)

Gyakran ismételt kérdések

Állami ösztöndíjas képzésre is jelentkezhetek?

A képzést állami ösztöndíjas és önköltséges formában indítjuk. Javasoljuk, hogy az ügyfélkapu portálján keresztül ellenőrizze a saját, aktuális nyilvántartás szerinti jogosultságát. 

A felvi.hu-n a “képzési szint – munkarend – finanszírozási formát” meghatározó jelölések:

MLA (Mesterképzés – Levelező – Állami ösztöndíjjal támogatott)

MLK (Mesterképzés – Levelező – Önköltséges)

Van idegennyelvi felvételi követelmény?

Nincs. Az idegennyelv tudás nem felvételi követelmény.

Milyen információk alapján születik döntés a felvételről?

A képzésre való jelentkezéshez önéletrajz és motivációs levél feltöltése szükséges a felvi.hu jelentkezési felületére. A felvételi eljárás része egy szakmai és motivációs beszélgetés, amelyhez alapvető bemeneti információ az előzetesen megküldött két dokumentum. A felvételi beszélgetés során a feltett kérdésekre adott válaszok tartalma, a gondolkodásmód, szemlélet, korábbi szakmai és vezetői tapasztalatok, kommunikációs készségek és a motiváció egyaránt értékelési szempontok.

Mikor kerülnek feltöltésre a pontszámok a felvi.hu-ra?

Hozzávetőlegesen a ponthatár hirdetés előtt legkésőbb egy héttel.

Hogyan értesülök a felvételi hivatalos eredményéről?

Az elért eredményről és a felvételi ponthatárról a központi eljárásnak megfelelően a felvi.hu rendszerén keresztül történik az értesítés.

Mikor válik ismertté, hogy mely napokon lesz oktatás?

Igyekszünk minél előbb közzétenni a képzési időpontokat. Amint ismertté válnak az időpontok, személyre szóló e-mailben kiküldjük az oktatással kapcsolatos tudnivalókat a felvételt nyert hallgatók részére.

Mennyire egyeztethetők össze az oktatási napok a munkahelyi elvárásokkal?

A képzést tömbösítve szervezzük, hogy hallgatóink munka mellett is tudják vállalni a tanulmányokkal járó kötelezettségeket. Ugyanakkor javasoljuk a képzéssel kapcsolatos terveket a munkáltatóval is egyeztetni, nem csak a távollét miatt, hanem azért is, mert adott esetben a munkahely a képzés során teljesítendő projektmunka helyszíne is lehet (ebben az eseten a vezetői támogatásnak fontos szerepe van).

Mennyit lehet hiányozni?

A Tanulmányi és vizsgaszabályzat (tvsz) tantárgyanként 25% hiányzást engedélyez. A konkrét és további szabályokat a tantárgyak kurzusvezetői határozzák meg.

Van-e lehetőség passzív félévre?

Igen, 2 passzív félévre van lehetőség a képzés alatt.