Intézeten kívüli – lakosságot érintő – kommunikáció kialakítása
Az új koronavírusos betegek ellátása kapcsán számtalan kérdés merül fel a lakosságban, melyekre a kórházaknál keresik majd a választ.
Te hogyan adsz útmutatást nekik?
Mindannyiunkra, de a lakosságra talán még inkább igaz, hogy hatalmas bizonytalanság övezi a mindennapokat a koronavírus okozta megbetegedés kapcsán. Változik a betegellátás menete, a jól megszokott útvonalak most lehet, hogy nem oda vezetnek, ahová eddig, a megszokott telefonszámon nem az érhető el, aki eddig, a betegek és hozzátartozóik közötti kapcsolattartás sem a megszokott módon működik. Jelen helyzetben az egészségügyi ellátás helyi átalakulásairól nehezebben jut el az információ az érintettekhez, ami még inkább erősítheti a bizonytalanság és a kiszolgáltatottság érzését bennük. Fontos ezért átgondolni, hogyan tájékoztathatjuk a lakosságot a legeredményesebben az őket érintő változásokról.
A járványügyi helyzet fokozódásakor az időfaktor és a munkatársak leterheltsége miatt a beteg megfelelő tájékozottsága kiemelt jelentőségűvé válik ahhoz, hogy a betegellátás gördülékenységét fenn tudjuk tartani. Mit tehetsz ennek érdekében?
Ajánlások:
Tekintsd át, hogy intézményedben milyen lakosságot célzó kommunikációs felületek érhetők el, és mérlegeld, hogyan tudod jelen helyzetben felhasználni azokat az információk megosztására!
Készíts listát azokról a kommunikációs csatornákról, amelyeken keresztül a lakosság az intézet működésével kapcsolatos információkhoz juthat. Amennyiben például az intézetnek van honlapja, érdemes lehet ezen egy külön COVID-19 járvánnyal kapcsolatos felületet létrehozni. Érdemes átgondolni a honlap jelenlegi felépítését, működési rendjét (ki a felelőse, milyen gyakran kerülnek aktualizálásra az információk, releváns, konzekvens információk érhetők-e el).
Szükség szerint alakíts ki új kommunikációs csatornákat a célközönség elérésére!
Egyes kommunikációs felületek minimális befektetés mellett is lehetőséget adnak az emberek széles körének elérésére, s a tájékoztatással kapcsolatos tevékenységeid megkönnyítésére. Ilyen csatornák lehetnek például a különböző közösségi oldalak. Meglévő honlap esetén egy ilyen csatorna párhuzamos működtetése nem jár jelentős többletterheléssel, hiszen a más felületre elkészített anyagok e csatornán keresztüli megosztása már önmagában is eredményes lehet. További lehetőségként merül fel egy külön telefonvonal kialakítása, melyen keresztül a lakosság kifejezetten a COVID-19 járvány idején elérhető, betegellátással kapcsolatos információkhoz juthat hozzá. Ehhez segítség lehet, ha készül egy segédanyag azoknak a kollégáknak, akik a telefonon érkező kérdéseket fogadják. Ez a segédanyag tartalmazza az intézmény működésében a járvány miatt bekövetkezett változásokat, az ellátások igénybevételével kapcsolatos tudnivalókat, a lehetséges kérdésekre kialakított egységes válaszokat.
A célközönség elérése érdekében érdemes listázni azokat az egyéb szereplőket, akiken keresztül el lehet juttatni a lakossághoz a legfontosabb információkat. Azok a szereplők, akik egyébként is közvetlenül elérhetik a lakosságot, segíthetnek a célcsoportok elérésében. Érdemes felvenni a kapcsolatot az ellátási területetekhez tartozó önkormányzatokkal, háziorvosokkal, gyógyszertárakkal, EFI irodával, helyi televízóval, újsággal és rádióval. Meg lehet kérni őket, hogy kapcsolati rendszerükön keresztül, illetve a náluk rendelkezésre álló lehetőségek felhasználásával vegyenek részt a lakosság informálásában.
Készíts lakossági tájékoztató anyagokat, melyek tartalmazzák a kialakult járványügyi helyzettel kapcsolatos, lakosságot érintő, intézményen belüli változásokat és a jelenlegi működés rendjét!
Az intézményben nagy valószínűséggel korábban is készültek már lakossági tájékoztató anyagok, így érdemes jelen folyamatba azokat a kollégákat bevonni, akik már rendelkeznek erre vonatkozó tapasztalatokkal, vagy akiket egy-egy téma most különösen érint. Meg kell határozni a tájékoztató anyagok kidolgozásának menetét, a szükséges témaköröket, ki kell jelölni a témafelelősöket, határidőket, a jóváhagyók személyét. Át kell gondolni milyen típusú tájékoztató anyagok létrehozására van házon belül lehetőség, és meg kell határozni az ezzel kapcsolatos prioritásokat figyelembe véve a célközönség sajátosságait (pl. szöveges tartalom vagy képi megjelenítés).
Témakörök, amiket érdemes a lakossági tájékoztatásban érinteni:
- A betegfogadás rendje a járvány miatt bekövetkezett változásokra vonatkozóan – rendelési helyszínek és idők változásai, telefonszámok, elérhetőségek, osztályos befekvéssel kapcsolatos tudnivalók.
- Mit hozzon/hozhat magával a COVID-19 gyanús, vagy fertőzött beteg – Mini ellenőrző lista összeállítása.
- Fertőzés továbbadásának megelőzését célzó tájékoztató anyagok – mi vár a betegre, hogyan lesz elkülönítve, viselkedési protokoll, védőeszköz használat.
- Kapcsolattartási szabályok – betegjogok és a közösségi érdek figyelembevételével (a COVID19-cel érintett betegekre és amennyiben eltérés van, a többi betegre vonatkozóan is).
- Tájékoztatás nyújtása hozzátartozóknak a bent fekvő beteg egészségi állapotáról.
- Csomagátadás lehetséges módja a bent fekvő betegek számára (fertőző és nem fertőző betegre vonatkozó specifikumok tisztázása szükséges, amennyiben eltérő folyamatról van szó).
A kiválasztott témakörök valamint az előzetesen felmért csatornák és célcsoportjaik ismeretében célszerű átgondolni, hogy melyik felületen milyen témakör milyen formában jelenjen meg, a végső kidolgozást pedig ehhez célszerű igazítani.
Gondold át a fenti pontokra kiterjedő eljárásrendeket és a humán erőforrás, technikai, informatikai kapacitásokat!
Az előzőekben felsorolt teendők eredményes megvalósítása érdekében az eljárásrendek aktualizálását, kapacitások átgondolását az összes korábbi pont figyelembevételével kell megtervezni.
Teljes anyag ellenőrző listával