Data EDIH
Projekt időtartama:
2022.10.01- 2025.09.30
Projekt tartalma, célja
A Data-EDIH projekt célja, hogy támogassa az egészségügyi szervezeteket a digitalizációban rejlő lehetőségek minél jobb kihasználásában, a digitális transzformáció főbb akadályainak felszámolásában és digitális érettségük javításában. A projekt általános fókusza az adatszolgáltatás és a digitalizáció, míg az ágazati fókusza az egészségipar (one health). A projekt 9 konzorciumi tag együttműködésben valósul meg.
A konzorcium a Data-EDIH projekt szakmai tartalmát hat munkacsomag keretében valósítja meg:
- munkacsomag: Projektmenedzsment és koordináció
- munkacsomag: Ügyfelek elérése és ügyfélút management
- munkacsomag: Képzési és workshop típusú szolgáltatások
- munkacsomag: Befektetés előtti tesztelés, tanácsadási szolgáltatások
- munkacsomag: Finanszírozás és az üzletfejlesztés
- munkacsomag: Innováció és ökoszisztéma-hálózatok
A DATA EDIH az alábbi számszerű eredmények elérést tűzi ki célul:
- 15 330 kkv/közszektorbeli szervezet elérése,
- 6 000 kkv/közszféra szervezet előszűrése,
- a konzorciumi partnerek által nyújtott összesen 490 szolgáltatás;
- 2 millió EUR értékű közvetett beruházás,
- és 5+15 együttműködés más EDIH-ekkel hazai és/vagy uniós szinten.
- A projekt hatásaként a célcsoport digitális érettsége legalább 5%-kal fog növekedni 3-5 éven belül.
Projekt szereplők:
Konzorciumvezető: Neumann János Nonprofit Közhasznú Kft.
Az EMK szerepe a projektben:
A Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központja (EMK) a projekt konzorciumi partnere, ennek keretében átfogó szolgáltatásokat nyújt a digitális transzformáció elősegítésére. Ezen szolgáltatások közé tartozik
- a digitális érettség felmérése,
- a testre szabott képzési programok kidolgozása,
- valamint az egészségügyi intézmények digitális stratégiájának fejlesztése.
Mindezt úgy, hogy középpontban a beteg áll, akinek érdekei és jólléte minden fejlesztési törekvés középpontjában áll.
További konzorciumi tagok/partnerek:
- Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
- Debreceni Egyetem
- ELTE-Soft Kutatás-Fejlesztő Nonprofit Kft.
- HTEnet Innovációs Nonprofit Kft.
- Magyar Központi Kutatási Hivatal
- Pécsi Tudományegyetem – University of Pécs
- Nemzeti Adatvagyon Ügynökség Kft.
A projekt során nyújtott szolgáltatások leírása
Helyzetfelmérés: Az első lépések
Az együttműködés a szervezetekkel a European Digital Innovation Hubs Network által kifejlesztett Digital Maturity Assessment (DMA) kérdőív kitöltésével és áttekintésével kezdődik, vagyis a szervezet digitális érettségi szintjének meghatározásával.
Ezt követően, illetve ezzel párhuzamosan az EMK szakértői egy speciálisan az egészségügyi szervezetek számára kifejlesztett módszertan segítségével, a menedzsment tagjaival közösen azonosítják a digitális érettség azon kulcsterületeit, amelyek közvetlenül vagy közvetetten befolyásolják a szervezet érettségét. A helyzetfelmérő workshop egyben alkalmas arra is, hogy a menedzsment tagjai – szakértői támogatással – azonosítsák a szervezet elött álló legfontosabb feladatokat, meghatározzák a fejlesztési irányokat.
Az egyeztetés célja, hogy elkészüljön egy olyan helyzetelemzésen alapuló fejlesztési terv, amelynek végrehajtása segít megszüntetni azokat az akadályokat, amelyek gátolják a szervezet digitális fejlődését és hatékonyságát, vagyis a betegek jobb, átláthatóbb és kiszámíthatóbb ellátását.
Beavatkozások tervezése: Személyre szabott fejlesztési terv
A DMA kérdőív és a helyzetfelmérő workshop eredményei alapján egy részletes fejlesztési terv készül, amely konkrét lépéseket és ajánlásokat tartalmaz a szervezet további fejlődéséhez.
A fejlesztési terv azokra a beavatkozási lehetőségekre fókuszál, amelyek a szervezet saját hatáskörében is megvalósíthatók. Ezek révén a menedzsment a rendelkezésre álló keretek között is képes optimalizálni a szolgáltatásokat, javítani a betegek tájékoztatását és növelni az ellátás színvonalát.
Tanácsadás és workshopok: A fejlesztés támogatása
Az EMK, valamint a konzorciumi partnerek által nyújtott tanácsadási és workshop szolgáltatások célja, hogy a szervezetek a digitális transzformáció minden aspektusában fejlődjenek. A helyzetfelmérésre alapozott egyedi fejlesztési terv tartalmazza azokat a szolgáltatásokat, amelyeket a szervezet a projekt keretében igénybe vehet.
A tanácsadási szolgáltatások a szervezet számára olyan egyedi támogatást jelentenek, amelyek eredményeként konkrétan hasznosítható termékek keletkeznek a folyamat során. A tanácsadás irányulhat például a digitális stratégia meghatározására, a digitalizációt szolgáló folyamatoptimalizálásra, a menedzsment és a munkatársak fejlesztésére, a vezetői információs rendszerek kialakítására.
A workshop szolgáltatások pedig olyan interaktív előadásokat, gyakorlati bemutatókat, több szervezet résztvevőivel történő közös gondolkodást jelentenek, amelyek a résztvevők számára elméleti és gyakorlati ismeretekkel szolgálhatnak a fenntartható digitalizáció, az adatvezérelt egészségügy, a kiberbiztonság, valamint a mesterséges intelligencia egészségügyi alkalmazása terén, amelyek szintén hozzájárulhatnak az eredményes szervezeti alkalmazáshoz.
Hogyan történik a szolgáltatások igénybevétele?
A projektben való közreműködés mértéke tág határok között mozoghat.
A szervezet igényelheti csupán a DMA kérdőív kitöltésével a digitális érettségének írásos értékelését, amely a felmért dimenziókban helyzetértékelő megállapításokat, és javasolt fejlesztési irányokat tartalmaz írásos formában. A projekt keretében készített angol nyelvű értékelésből az EMK szakértői jól strukturált, magyar nyelvű összegzést készítenek.
Ezen kívül a szervezet menedzsmentje igénybe vehet minden további szolgáltatást is, akár különböző témákra kiterjedő tanácsadási támogatást, valamint több workshopon való részvételt is.
A projekt szolgáltatásai térítésmentesen érhetők el, a magánszektor szereplői a „de minimis” vagy az innovációs támogatás keretük terhére vehetik ezeket igénybe.
Kiknek ajánljuk a fenti szolgáltatásaink igénybevételét?
Az egészségügyi közszféra szervezeteinek (pl. kórházaknak, rendelőintézeteknek, praxisközösségeknek), valamint egészségipari vállalkozásoknak.
Helyszín, időpont: Ügyféllel történt egyeztetés szerint.
A szolgáltatások ára: A szolgáltatás térítésmentes (a projektben résztvevő vállalkozásoknak lehetőségük van a felmerült költségeket az ún. „de minimis” vagy innovációs támogatás keret terhére elszámolni).
További információk:
EMK kontaktok:
Antal Zsuzsanna antal.zsuzsanna@emk.semmelweis.hu
Kopcsó Dániel kopcso.daniel@emk.semmelweis.hu
Pásztor Endre pasztor.endre@emk.semmelweis.hu
Wilmek Ramóna wilmek.ramona@emk.semmelweis.hu