Képzés célja

30 év ágazati és oktatási tapasztalaton nyugvó mesterképzésünk nemzetközileg is elismert oktatókkal, jól hasznosítható, gyakorlatorientált tudással várja a jelentkezőket.

Az egészségügyi menedzser mesterképzés célja olyan naprakész ismeretek és eszközök átadása, amelyek támogatják az egészségügyben tevékenykedő vezetők és szakemberek mindennapi munkáját az eredményes, hatékony és biztonságos ellátás érdekében, a fejlesztések megvalósításában.


Képzési program 

A mesterképzési program megnevezése: egészségügyi menedzser mesterképzési szak (health care management).

120 kredites mesterképzési szak. 

Képzési forma: részidős, levelező.

Megszerezhető szakképzettség megnevezése: okleveles egészségügyi menedzser (health care manager).

Finanszírozási forma: állami ösztöndíjas és önköltséges formában is indul a képzés

Önköltséges képzés díja: 586 000 Ft/félév

Képzés hossza: négy szemeszter

Oktatási napok rendje: A képzést tömbösítve szervezzük, hogy hallgatóink munka mellett is tudják vállalni a tanulmányokkal járó kötelezettségeket. Minden szemeszterben 4 oktatási hét lesz, ahol a hét 5 munkanapján zajlik a jelenléti oktatás.

Helyszín: Az oktatások az Egészségügyi Menedzserképző Központ épületében zajlanak: 1125 Budapest, Kútvölgyi út 2.


Program leírása

Vezetőnek, menedzsernek lenni összetett egyéni és csapatfeladat.

Éppen ezért a képzés résztvevői – a hagyományos értelemben vett oktatáson túl – esettanulmányokon keresztül, valós életen alapuló gyakorlatorientált feladatok megoldásával, együtt, csapatban mélyítik el, rendszerezik a már meglévő és az oktatások alkalmával szerzett tudásukat. Képzésünk során igyekszünk olyan hangulatot sugározni, olyan oktatási élményt nyújtani, amely közvetíti az értékalapú, együttműködésre épülő szervezeti kultúra és a hatékony működés iránti elkötelezettségünket.

Igyekszünk rugalmasan állni a résztvevők igényeihez, mégis fontosnak tartjuk, és elvárjuk a rendszeres, aktív jelenlétet az oktatási alkalmakon. Ezt kiegészítően az oktatási hetek között önállóan vagy csoportosan megoldandó feladatokon is dolgoznak hallgatóink, ami szintén elősegíti a folyamatos haladást. A fejlődést Moodle e-learning felület és számos aszinkron (a jelenléti oktatást megelőzően vagy azt követően feldolgozható) oktatási anyag is támogatja.

A program központi részét képezi a mesterprojekt, ahol a hallgatók “élesben” is kipróbálhatják a négy fal között tanultakat: szakmai és módszertani támogatás mellett innovatív programokat valósíthatnak meg vagy új megoldásokat kezdeményezhetnek és vezethetnek be saját intézményükben vagy valamilyen más szervezetben.

Az ismereteket sikeres elsajátításáról évközi beadandó feladatokkal, óraközi prezentációkkal, vizsgákkal, szakmai gyakorlattal, a diplomamunkával, valamint a záróvizsgával győződünk meg.

Bizalmi szempontok
Az oktatás eredményességének egyik fontos kritériuma, hogy a Központ munkatársai, az oktatók és a résztvevők között bizalmi viszony alakuljon ki. Az oktatás során, a képzési forma jellegéből adódóan számos bizalmas információ kerül az oktató és a hallgatók birtokába. Ezek bizalmas kezelése alapvető fontosságú a program sikeréhez, ezért minden résztvevőtől elvárjuk, hogy ilyen típusú információkat osztálytermen kívülre ne vigyenek. Természetesen oktatóink és a Központ munkatársai számára egyaránt kötelező a tudomásukra jutott információk bizalmas kezelése. Az EMK elkötelezett az eredeti gondolatok megfogalmazása és az önálló munka iránt, így hallgatóinkat is erre kérjük.

A képzés során elsajátítandó kompetenciák

TUDÁS

  • Ismeri az egészségügyi menedzsment átfogó tárgykörének általános és specifikus jellemzőit, legfontosabb irányait és határait, az egészségügyi menedzsmentet alkotó tudományterületek (különös tekintettel az egészségtudományra, a gazdaságtudományra és a társadalomtudományra, valamint az interdiszciplináris magatartástudományra) elhatárolását és kapcsolódási pontjait.
  • Ismeri az egészségügyi menedzsment alapfogalmait, összefüggéseit, főbb tudományos elméleteit.
  • Ismeri az egészségügyi szolgáltatások rendszerét, szerveződését, felépítését, tervezését, fejlesztését, valamint a határterületekkel kapcsolatos együttműködését.
  • Ismeri az egészségügyi szervezetek vezetésének (tervezés, szervezés, irányítás, ellenőrzés, menedzsment kontroll, koordináció) eszközrendszerét, ismeretszerzési és problémamegoldási módszereit, absztrakciós technikáit, a korszerű vezetési és szervezési módszereket.
  • Ismeri az egészségügyi szervezeti jövőkép, küldetés és stratégia kidolgozásának, elfogadtatásának és végrehajtásának módszertanát.
  • Ismeri a szervezeti erőforrások (humán, tárgyi és pénzügyi) integrált menedzsmentjének szemléletét és eszközeit.
  • Ismeri az információgyűjtés, kezelés, elemzés, értékelés és megosztás technikáit.
  • Ismeri az egészségügyi menedzsment területének legfontosabb problémáit, a szervezeti problémák és kihívások feldolgozásának és kezelésének, a fejlesztési projektek menedzsmentjének eszközeit, módszereit.
KÉPESSÉG

  • Képes az egészségügyi rendszerek összehasonlító elemzésére és az egészségügyi rendszer teljesítményének kritikai értékelésére.
  • Képes az egészségpolitikai programok kritikai értékelésére és kidolgozására.
  • Képes az egészségügyi szervezetek és az egészségügyi rendszer működését meghatározó demográfiai, epidemiológiai, társadalmi, pénzügyi, gazdasági, jogi, etikai és technológiai környezet, valamint a termelési tényezők és az egészségügyi szolgáltatások versenykörnyezetének elemzésére és értékelésére.
  • Képes a tevékenységi területre vonatkozó küldetés és jövőkép kidolgozására, stratégiai terv, rövid és középtávú tervek készítésére és stratégiai kontroll végzésére.
  • Képes az egészségügyben felmerülő etikai problémák felismerésére és intézményes kezelésére.
  • Képes a szervezési feladatok hatékony végzésére.
  • Képes az egészségügyi intézmények szervezetének és folyamatainak elemzésére, tervezésére és alakítására.
  • Képes a beosztottak közvetlen irányítására, motivációs eszközök alkalmazására, a beosztottak munkájának operatív ellenőrzésére.
  • Képes az emberi erőforrások stratégiai menedzsmentjére.
  • Képes az intézményes minőségbiztosítási rendszer kiépítésére és működtetésére.
  • Képes a vezetői funkciók hatékony gyakorlását megalapozó információs és kommunikációs rendszer tervezésére, alakítására és helyes használatára, az intézményes adatgyűjtési rendszer működtetésére, valamint az egyes médiumok, funkciók, platformok kreatív alkalmazására.
  • Képes a vezetési feladatok problémaközpontú és sokoldalú megközelítésére, a problémák és kihívások felismerésére, elemzésére és a szervezeti döntéshozatali módszerek alkalmazására.
  • Képes a különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban és különböző szakmai elvárásoknak megfelelően a problémamegoldó módszerek és technikák széles körének gyakorlati alkalmazására, projektek tervezésére és irányítására, konfliktusok kezelésére, a vezetői ellenőrzéssel kapcsolatos feladatok ellátására, a vezetői munkát átfogó koordinációra és integrációra.
  • Képes a szervezeti változtatások hatékony vezetésére, a szervezeti ellenállás hatékony kezelésére.
  • Képes az egészségügyi menedzsment ismeretközvetítési technikáit, magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait magas szinten használni, ezeket feldolgozni, a jó gyakorlatokat felismerni és adaptálni, valamint önálló, szaktudományos igényességű publikációkat készíteni.
  • Képes a saját gondolataiknak és szakmai témáknak szóban és írásban történő árnyalt kifejtésére, birtokolja a szakmai vitához szükséges beszéd- és íráskészséget.
ATTITŰD

  • Elkötelezett az emberi élet védelme iránt.
  • Vállalja az egészségügyi menedzseri szakmai identitást, ismeri saját korlátait.
  • Rendelkezik a vezetői munka végzéséhez szükséges szemléletmóddal, széleskörű szakmai érdeklődéssel, személyes integritással és érzelmi intelligenciával.
  • Kritikusan, de elfogulatlanul viszonyul a saját és mások szakmai tevékenységéhez, eredményeihez.
  • Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt.
  • Képes a hatékony és hiteles kommunikációra és személyközi kapcsolatok kiépítésére.
  • Tiszteli és képviseli a szakmai-etikai normákat.
  • Elkötelezett az egészségvédelmi, munkavédelmi, balesetvédelmi és tűzrendészeti előírások betartásában és betartatásában.
AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG

  • Önállóan döntést hoz.
  • Az egészségügyi vezetési, szervezési feladatokat önállóan, saját belső meggyőződésére építve végzi és felelősséget vállal vezetői döntéseiért.
  • Vezető szerepet tölt be együttműködések kialakításában, kapcsolatépítésben, szakmai együttműködésekben egyenrangú partnerként viselkedik.
  • Alkalmas társas helyzetek kezelésére, csoportmunkában való felelős részvételre, csoportmunka önálló megszervezésére és konfliktusok kezelésére.
  • Jelentős önállósággal bír a tudományos tevékenység szervezésében, kivitelezésében és irányításában, önállóan használja a tudományos adatbázisokat, aktívan közreműködik közlemények elkészítésében, pályázatok írásában.

Felvételi információk

Az Egészségügyi Menedzserképző Központban zajló egészségügyi menedzser mesterképzés rendelkezik a legnagyobb múlttal a hazai hasonló képzések közül, stabil alapot kínál a fejlődéshez, valamint biztosítja a szakmai sikerek eléréséhez szükséges tudást és gyakorlatot.

Azoknak az egészségügyi vezetőknek vagy vezetői pályára készülőknek ajánljuk, akik professzionális szinten szeretnének elmélyedni az egészségügyi rendszer és szervezetirányítás rejtelmeiben. Célunk olyan egészségügyi vezetők és szakemberek képzése, akik naprakész tudásukkal, rendszerszemléletükkel, innovatív ötleteikkel hozzá tudnak járulni a magyar egészségügy fejlesztéséhez és megújításához.

A felvételi döntés során előnyt jelent a vezetői tapasztalat, és hangsúlyos a vezetői munkával kapcsolatos érdeklődés, nyitottság, mely feltétele a tanulmányok sikeres teljesítésének.

Jelentkezni kizárólag az országos felsőoktatási felvételi rendszeren, a felvi.hu-n keresztül lehet. A felvi.hu használatához első lépésként regisztrálni kell az oldalon.

A képzés célcsoportja 

A levelező képzésre elsősorban egészségügyi ágazatban munkatapasztalattal rendelkezők jelentkezését várjuk. A felvételi döntés során előnyt jelent a vezetői tapasztalat, és hangsúlyos a vezetői munkával kapcsolatos érdeklődés, nyitottság, mely feltétele a tanulmányok sikeres teljesítésének.

Hallgatóink változatos szakmai háttérrel rendelkeznek, így az egészségügyi szakma képviselői (vagyis az orvosok, ápolók, gyógyszerészek, egészségügyi szervezők) mellett jogászok, közgazdászok, versenyszférában gyakorlatot szerzett vezetők, kormányzati tisztségviselők jelentkezését is várjuk. A különböző szakmai hátterű hallgatóinkat a magyar egészségügy, a betegek gyógyítása, az emberek egészségben tartása iránti elkötelezettség köti össze.

A képzés módszertana

A képzés során interaktív előadások, gyakorlatok, egyéni és csoportos munkák, esettanulmányok, szituációs játékok segítségével ismerkedhetnek meg hallgatóink az egyes tantárgyak fogalmi rendszerével, összefüggéseivel, vezetői kihívásaival, illetve a megoldásokat segítő vezetői eszköztárral.

Nagy hangsúlyt fektetünk a képzésben elsajátított ismeretek és módszerek azonnali gyakorlati alkalmazására, ezért rendszeres egyéni munka is szükséges az oktatási alkalmakra való felkészüléshez, például saját szervezeti tapasztalatokon nyugvó elemzések elkészítésének formájában. Ennek fontos feltétele a munkatapasztalat, a saját szervezetre való rálátás, és előnyt jelent vezetői feladatkör ellátása vagy vezetői pozíció betöltése.

Jelentkezéshez csatolandó dokumentumok:

  • egy alapképzésben vagy osztatlan képzésben szerzett felsőfokú oklevél (a felvétel feltétele)
  • részletes szakmai önéletrajz
  • motivációs levél

Jelentkezési feltétel

A jelentkezés feltétele az orvos- és egészségtudomány, valamint a gazdaságtudományok képzési terület alapképzési szakjain szerzett oklevél. Amennyiben a jelentkező más képzési területen szerzett alapképzési vagy osztatlan képzési oklevéllel rendelkezik, abban az esetben számára kötelező az előzetes kreditbefogadási eljárásban való részvétel (ezzel kapcsolatos részletek az alábbi, Előzetes kreditbefogadás című fejezetben olvashatók).

Önéletrajz és motivációs levél

A képzésre való jelentkezéshez önéletrajz és motivációs levél feltöltése szükséges a felvi.hu jelentkezési felületére, melyek a felvételi eljárás során értékelésre kerülnek. Ennek megfelelően, ha a jelentkező hiánypótlás keretében sem tölti fel önéletrajzát és motivációs levelét, akkor az ezek alapján adható pontoktól elesik. Az önéletrajzzal kapcsolatban formai megkötés nincs. Kérjük, hogy a részletes szakmai önéletrajzban térjen ki az egészségügyben szerzett munkatapasztalatra és vezetői tapasztalatra is.

A motivációs levél elvárt terjedelme legalább 500, legfeljebb 1500 szó.

  • A motivációs levél első részében azt várjuk, hogy a jelentkező mutassa be minél konkrétabban, hogy miért jelentkezett a képzésre. Mi az a tantárgy, tudás, készség, képesség, amit leginkább el szeretne sajátítani a képzés során? Miben szeretne fejlődni? Miért ezekben a témákban? Milyen céljai vannak a képzéssel kapcsolatban? Hogyan képzeli el magát a képzés elvégzése után, és milyen szerepet lát magának a hazai egészségügyben, vagy azon túl? 
  • A motivációs levél második részében azt kérjük a jelentkezőtől, hogy térjen ki arra, hogy melyek azok a problémák amelyek leginkább foglalkoztatják a jelenlegi egészségügyi ellátás kapcsán, milyen konkrét fejlesztési lehetőségeket lát a hazai egészségügyi rendszerben, vagy egy általa ismert egészségügyi intézményben? Van-e valamilyen víziója, konkrét célkitűzése az egészségügyi vagy az integrált ellátás fejlesztése kapcsán? Ezek a fejlesztési lehetőségek milyen meglévő problémákra hívják fel a figyelmet? A felsorolt problémák közül válasszon ki egyet és nevezze meg, hogy milyen megoldásokat tart elképzelhetőnek!

Az önéletrajz és a motivációs levél tartalma, fenti szempontoknak való megfelelése beleszámít a felvételi értékelésébe.

Felvételi beszélgetés

A felvételi eljárás része egy szakmai motivációs beszélgetés, amelynek időpontjai: 2025. május-június.

A pontos időponttal kapcsolatban a jelentkezőknek e-mailben küldünk tájékoztatást.

Az egészségügyi menedzser mesterképzésen a felvételi beszélgetés legalább két főből álló felvételi bizottság előtt zajlik.

A felvételi bizottság a beszélgetésre az előzetesen benyújtott dokumentumok (önéletrajz és motivációs levél) alapján készül fel, így azok időben történő feltöltése a felvi.hu rendszerébe fontos része a jelentkezésnek, illetve az önéletrajz és a motivációs levél tartalma, az Önéletrajz és motivációs levél című fejezetben leírt szempontoknak való megfelelése beleszámít a felvételi értékelésébe.

A felvételi beszélgetés az előzetesen benyújtott írásos anyagokra (önéletrajzra, motivációs levélre) történő reflexió mellett érinti az egészségügyi menedzsment főbb témaköreit, például az egészségügyi rendszer észlelhető problémáit, az egészségügyi intézmények vezetésének kérdéseit, és az ezekkel járó etikai dilemmákat.

A felkészüléshez ajánlott az egészségüggyel kapcsolatos napi sajtó figyelemmel kísérése. A felvételi beszélgetés során nem csak a jelentkező válaszainak tartalmát, gondolkodásmódját és szemléletét, hanem korábbi szakmai életútját, vezetői tapasztalatait, érdeklődését, kommunikációs készségeit, fejlesztési lehetőségeit, motivációját is értékeljük.

Felvételi tájékoztató (online)

2025. január 27-én 16 órakor online felvételi tájékoztatót tartunk, ahol a képzés rövid ismertetését követően válaszokat adunk az érdeklődők kérdéseire.

Amennyiben az egészségügyi menedzser mesterképzés felkeltette az érdeklődését, javasoljuk, hogy regisztráljon a felvételi tájékoztatóra (görgessen lejjebb a regisztrációs linkhez!). Ennek keretében segítünk megválaszolni a képzéssel kapcsolatos kérdéseit, eloszlatni az esetleges kétségeit annak érdekében, hogy a jelentkezéséről való döntését megalapozottan, kellő ismeretek birtokában tudja meghozni.

A felvételi tájékoztatóra történő regisztrációhoz kattintson ide (minden kötelezettség nélkül)!

A tájékoztató megrendezése előtt e-mailben küldünk információt az online csatlakozással kapcsolatos tudnivalókról.

Előzetes kreditbefogadás

A mesterképzésre kizárólag az vehető fel, aki legalább egy alapképzésben szerzett vagy főiskolai szintű (2006 előtt szerzett) végzettséggel rendelkezik.  

Az egészségügyi menedzser mesterképzési szak esetén, amennyiben a jelentkező nem orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen szerzett oklevéllel jelentkezik a képzésre, előzetes kreditelismerési eljárásban kell részt vennie.

A mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányokból szükséges minimális kreditek száma összesen legalább 15 kredit – vagy ezzel egyenértékű nem formális, informális tanulás során megszerzett tudás, illetve munkatapasztalat – teljesítése az alábbi ismeretkörök valamelyikéből:

  • egészségtudományi alapismeretek (például egészségügyi rendszerek, szervezeti felépítés, szabályozás, szolgáltatások),
  • gazdaságtudományi, vezetés- és szervezéstudományi alapismeretek (például a menedzsment alapjai, szervezetszociológia, szervezetpszichológia, vállalat- és üzemgazdasági alapok).

Az eljáráshoz az előzetes ismeretek meglétét igazoló dokumentumokat (korábban tanult tantárgyak tematikáját bélyegzővel ellátva vagy a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat) kell benyújtani.

Amennyiben rendelkezik a fenti területeken legalább 3 hónap munkatapasztalattal, javasoljuk elsősorban annak elismertetését a lényegesen egyszerűbb ügyviteli folyamatra való tekintettel. Ez esetben a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat (munkaköri leírás, munkáltatói igazolás) legyen kedves benyújtani. A szakmai tapasztalat elismerése, elfogadása a munkatapasztalat jellegétől függ.

Az előzetes kreditbefogadási kérelem innen letölthető (mind munkaviszony, mind a tanulmányok elismertetése során kitöltendő): 

Előzetes kreditbefogadás kérelem

Előzetes kreditbefogadás tájékoztató

Benyújtási határidő: 2025. április 7.

Az előzetes kreditbefogadási kérelmet az alábbi e-mail címre szükséges küldeni:
Filinger-Sipos Csilla
sipos.csilla@emk.semmelweis.hu

Az a jelentkező, aki nem rendelkezik orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen szerzett oklevéllel és nem küldi meg az előzetes kreditbefogadáshoz szükséges dokumentumokat, az nem teljesíti a felvételhez szükséges feltételeket, ezért kizárásra kerül a felvételi eljárásból.

Hasznos linkek


Szakfelelős:

Dr. Gaál Péter

Programvezető: 

Dr. Cserháti Zoltán

Oktatóink*

Dr. Antal Zsuzsanna

Dr. Bálity Csaba

Dr. Cserháti Zoltán

Dr. Evetovits Tamás

Dr. Gaál Péter

Dr. Ivády Vilmos

Dr. Joó Tamás

Dr. Juhász Péter

Dr. Kovács József

Dr. Kovács Eszter

Dr. Kovácsy Zsombor

Dr. Lám Judit

Dr. Lőrincz Orsolya

Dr. Pénzes Melinda

Dr. Safadi Heléna

Sinka Lászlóné Adamik Erika

Dr. Sinkó Eszter

Dr. Surján Cecília

Dr. Szigeti Szabolcs

Dr. Szócska Miklós

Dr. Takács Erika

*A felsorolás nem teljes körű, a megjelenített oktatók mellett további kollégák és szakemberek is hozzájárulnak a program sikeréhez.

Programkoordinátorok

1125 Budapest, Kútvölgyi út 2.

Filinger-Sipos Csilla
E-mail: sipos.csilla@emk.semmelweis.hu
Telefon: +36 20 670 1286

Nebehaj Orsolya
E-mail: nebehaj.orsolya@emk.semmelweis.hu
Telefon: +36 20 670 1443

EMSc csoportkép
dr. Szócska Miklós, dr. Joó Tamás, dr. Palicz Tamás, Nebehaj Orsolya, Sinka Lászlóné Adamik Erika, dr. Pénzes Melinda, dr. Cserháti Zoltán, dr. Juhász Péter, dr. Bálity Csaba, dr. Lőrincz Orsolya, Kozák Anna, dr. Antal Zsuzsanna, Filinger-Sipos Csilla, dr. Takács Erika, Fazekas Nóra, dr. Belicza Éva, dr. Surján Cecília, dr. Lám Judit, dr. Kovács Eszter, Nistor Katalin.

Képzésünkről mondták

1 / 7

„Mindenkinek ajánlom, aki az egészségügyben dolgozik, mert ez a képzés komplex rálátást ad az egész rendszerre, amiben az ember egy nagyon pici helyen egy nagyon pici téglaként működik."

Dr. Kőnig Róbert ÉKC Új Szent János Kórház és Járóbeteg Szakrendelő Intézet, gyermeksebészeti és traumatológiai osztály, helyettes osztályvezető
2 / 7

„Egy sokkal formálisabb oktatási tematikára készültem, meglepett ez a gondtalan tanulás, aminek tényleg minden percét élveztem. Lenyűgözött a tanárok szakmai tudása és felénk tanúsított nyitottsága."

Halmavánszki Szilvia Semmelweis Egyetem Sebészeti Transzplantációs és Gasztroenterológiai Klinika, klinikavezető ápoló
3 / 7

„Tudásban, hozzáállásban, környezetben, mentálisan, partneri viszonyban nekem ez a képzés a legtöbbet adta."

Koczó Anita Danone Kft. Nutricia Otthonápoló Szolgálat, menedzser
4 / 7

„Azért jelentkeztem az EMK-ba, mert azt éreztem: osztályvezetőként nem az ösztöneimre, a tapasztalataimra kellene támaszkodnom, hanem menedzseri gondolkodásmódra, ehhez egy biztonsággal alkalmazható eszköztárra van szükségem."

Dr. Koiss Róbert PhD Waberer Medical Center, nőgyógyászati részleg vezetője
5 / 7

„Az ágazat számos szereplőjével jó munkakapcsolatom van, és idővel sokukról kiderült, hogy az EMK-n végeztek. Én is szerettem volna ebbe a közösségbe bekerülni, azoktól tanulni, akiket a szakmán keresztül már ismertem."

Dr. Parapatics Tamás NNGYK, főosztályvezető
6 / 7

„Szembetűnő volt, hogy milyen lelkiismeretességgel oktatják a tárgyakat, mindenki a saját tapasztalataiból táplálkozva örökítette tovább az ismereteit. Az oktatók rendkívül segítőkészek és kezdeményezők voltak."

Székely Orsolya Belügyminisztérium, Egészségügyi Államtitkárság, e-egészségügyi referens
7 / 7

„Az itt szerzett tudás nagyon-nagyon sokat segített abban, hogy tisztábban és strukturáltabban gondoljam át, amikor föl kell építeni valamit a nulláról. Egy teljes intézetet – ami egyik pillanatról a másikra jött."

Prof. Dr. Zima Endre István SE VSZÉK, CVC ITO vezetője, SE APBI, intézetvezető igazgató

Oktatóktól hallgatóknak

„Az MSc program egy gondolati utazás. A program résztvevői már az első oktatási hetek után teljesen másképp gondolkodnak az egészségügy kérdéseiről, mint amikor a programba beiratkoztak. Az osztályteremben zajló vita pedig – amely valós esetekről zajlik – úgy működik, mintha egyszerre harminc tanácsadó véleménye cserélne gazdát.” (Dr. Szócska Miklós, az Egészségügyi Közszolgálati Kar dékánja, az EMK igazgatója, az MSc program oktatója)

„Meggyőződésem, hogy az egészségügyi rendszer menedzsmentje olyan terület, ahol értékeink különbözősége sokkal kevésbé akadálya egy sikeres reformnak, mint a tudatlanság. A bizonyítékon alapuló programalkotás alapelve, hogy igyekezzünk mások hibáiból és tapasztalataiból tanulni. Ehhez azonban arra van szükség, hogy tisztában legyünk saját magunk és társadalmunk értékeivel, és kritikusan elemezzük a megvalósításra felkínált eszközöket.” (Dr. Gaál Péter, a Magyar Egészségügyi Menedzsment Társaság elnöke, az MSc program oktatója)

„Az egészségügyi menedzsment a társadalom egyik legkomplexebb rendszerével foglalkozik, ami jól képzett és tapasztalt szakembereket igényel. Hiszem, hogy a képzettség alapvetően befolyásolja azt, hogy egy társadalomnak milyen az egészségügyi rendszere és annak működése.” (Dr. Evetovits Tamás, a WHO barcelonai irodájának vezetője, az MSc program oktatója)

Hallgatóktól hallgatóknak

„Igazi klasszikus universitas, ahol az óráknak nincs vége feltétlenül a kicsöngetéssel, ugyanis a tanítványok a karizmatikus tanárok köré gyűlve folytatják a beszélgetést, a vitát, hogy elleshessék tőlük a tudást.” (Sallai Zsuzsa, volt hallgató)

„Az első órán rá kellett jönnöm, hogy sutba dobhatom mindazt, amit addig a kórházi menedzselésről, irányításról gondoltam. Be kellett látnom, hogy egy orvos gerincből nem érthet a közgazdasághoz. De nemcsak azzal szembesültem, hogy mit nem tudok, hanem rengeteg új dolgot tanultam. Kinyílt a világ” (Dr. Brünner Szilveszter, volt hallgató)

Az Egészségügyi menedzser mesterképzési program (MSc) végzett hallgatója, Dr. Novák Krisztina, az Integrált Jogvédelmi Szolgálat főigazgatója osztja meg gondoltait a képzésről.

Dr. Szondi Zita, az Országos Kórházi Főigazgatóság megbízott főigazgatója, az Egészségügyi menedzser mesterképzési program (MSc) végzett hallgatója osztja meg gondoltait a képzésről.

Sárga Norbert Zétény, a Nagykőrösi Rehabilitációs Szakkórház és Rendelőintézet Központi Fizioterápiás Osztályának vezető gyógytornásza a képzésről, a további lehetőségekről, a csapatmunkáról és a hallgatótársakkal való kapcsolatáról.

Sárdi Natasa, az Egészségügyi menedzser mesterképzés végzett hallgatója a jelentkezése okairól, az elvárásairól és a képzésről.

 

Idézet az MSc 2000. évfolyam emlékkönyvéből:

“Ha olyan gondolatod támadna, hogy saját nevedet is szeretnéd a végzős diákok sorában látni, tudd, hogy ezért mit kell tenned:

  1. Végy húsz szabad hetet, két évre elosztva.
  2. Készíts ismeretlen koordinátákkal görbéket a közgazdasági folyamatokról.
  3. Elemezz többé-kevésbé működő egészségügyi rendszereket szerte a világon.
  4. Tanuld meg a tőzsde rejtelmeit és a könyvvitel legapróbb részleteit.
  5. Képzeletben alakítsd át a munkahelyed szervezeti diagramját úgy, hogy a főnököd ne kerüljön bele.
  6. Írj informatikai tendert, és a nyertes cégtől végy mátrix-algebra órákat.
  7. Tanuld meg a munkajog alapjait, hogy felismerd milyen nyelven beszél a vállalati jogász.
  8. Sajátítsd el a minőségbiztosítás fortélyait, mert a 99,9%-os biztonság azt jelenti, Magyarországon évente 98 újszülöttet nem a saját szüleinek adnak oda a kórházakban.
  9. Tanuld meg, hogy a piaci kudarc nem azt jelenti, hogy a kofa sírva rohan haza.
  10. Fedezd fel a hasonlóságot a paternalisztikus orvoslás és a lelkes úttörő között, aki akkor is átsegíti az öreg nénit a zebrán, ha nem akar átmenni.
  11. Tekergesd szüntelenül az egészségügyi rendszer szabályozógombjait.
  12. Önmarcangolásos módszerrel sajátítsd el a vezetés tudományát.

Mindezek eredményeképpen az iskola elvégzése után többé már nem lesz mentséged arra, ha összekevered a hatásosság és hatékonyság fogalmát.”

(az MSc 2000. évfolyam hallgatói)

EMSc-s hagyományok

A Központ közel 30 éves története során nemcsak az Egészségügyi menedzser mesterképzési program (EMSc) fejlődött, de kialakultak azok a hagyományok is, amelyek egy közösséggé formálják a nálunk végzett hallgatókat. Ezek közé tartoznak a névre szóló hallgatói bögrék, a képzés során alkalmazott oktatási módszertan, a Bevezető Készségfejlesztő Workshop kapcsán rendezett csapatépítő délután, a projektmunka prezentációs események, az ALUMNI számára rendezett programok, az egyedi és ötletes évfolyam-ajándékok nyújtotta házon belüli lehetőségek (például csocsóasztal, kerti sütögető).


Gyakran ismételt kérdések

Kiknek ajánlják az egészségügyi menedzser mesterképzés elvégzését?

Azoknak az egészségügyi vezetőknek vagy vezetői pályára készülőknek ajánljuk a képzést, akik professzionális szinten szeretnének elmélyedni az egészségügyi rendszer és a szervezetirányítás rejtelmeiben. Az egészségügyi szakma képviselői (vagyis az orvosok, ápolók, gyógyszerészek, egészségügyi szervezők; stb.) mellett jogászok, közgazdászok, versenyszférában gyakorlatot szerzett vezetők, kormányzati tisztségviselők jelentkezését is várjuk.

Pályakezdőként is van esélyem felvételt nyerni?

A felvételi döntés során előny, de nem kötelező elvárás a vezetői tapasztalat, ám hangsúlyos a vezetői munkával kapcsolatos érdeklődés, nyitottság, amely feltétele a tanulmányok sikeres teljesítésének.

Nem egészségügyi szektorból érkezem, hátrányt jelent a felvételi eljárás és/vagy a képzés során?

Hallgatóink változatos szakmai háttérrel rendelkeznek, így az egészségügyi szakma képviselői (vagyis az orvosok, ápolók, gyógyszerészek, egészségügyi szervezők, stb.) mellett jogászok, közgazdászok, versenyszférában gyakorlatot szerzett vezetők, kormányzati tisztségviselők jelentkezését is várjuk. A különböző szakmai hátterű hallgatóinkat a magyar egészségügy, a betegek gyógyítása, az emberek egészségben tartása iránti elkötelezettség köti össze.

A képzéshez nem feltétel az egészségügyi klinikai ismeret, viszont az egészségügyi rendszer iránti érdeklődés igen. A képzési programot úgy építettük fel, hogy mindenkinek legyen lehetősége a hiányzó ismeretei pótlására. Ehhez akár szívesen ajánlunk szakirodalmakat is.

Állami ösztöndíjas képzésre is jelentkezhetek?

A képzést állami ösztöndíjas és önköltséges formában indítjuk. Javasoljuk, hogy az ügyfélkapu portálján keresztül ellenőrizze a saját, aktuális nyilvántartás szerinti jogosultságát. 

A felvi.hu-n a “képzési szint – munkarend – finanszírozási formát” meghatározó jelölések:

  • MLA (Mesterképzés – Levelező – Állami ösztöndíjjal támogatott)
  • MLK (Mesterképzés – Levelező – Önköltséges)
Mit tegyek, ha a nappali képzésre szerettem volna jelentkezni?

Ebben az évben nem indul nappali rendszerű képzés az egészségügyi menedzser mesterképzés keretében. Amennyiben a nappali képzésre tervezte beadni a jelentkezését, kérjük, hogy ellenőrizze a felvételi követelményeket és jelentkezzen a levelező képzésünkre.

Miről szükséges a motivációs levélben írni?

A motivációs levél elvárt terjedelme legalább 500, legfeljebb 1500 szó.

A motivációs levél első részében azt várjuk, hogy a jelentkező mutassa be minél konkrétabban, hogy miért jelentkezett a képzésre. Mi az a tantárgy, tudás, készség, képesség, amit leginkább el szeretne sajátítani a képzés során? Miben szeretne fejlődni? Miért ezekben a témákban? Milyen céljai vannak a képzéssel kapcsolatban? Hogyan képzeli el magát a képzés elvégzése után, és milyen szerepet lát magának a hazai egészségügyben, vagy azon túl? 

A motivációs levél második részében azt kérjük a jelentkezőtől, hogy fogalmazza meg, hogy melyek azok a problémák amelyek leginkább foglalkoztatják a jelenlegi egészségügyi ellátás kapcsán,  milyen konkrét fejlesztési lehetőségeket lát a hazai egészségügyi rendszerben, vagy egy általa ismert egészségügyi intézményben? Van-e valamilyen víziója, konkrét célkitűzése az egészségügyi vagy az integrált ellátás fejlesztése kapcsán? Ezek a fejlesztési lehetőségek milyen meglévő problémákra hívják fel a figyelmet? A felsorolt problémák közül válasszon ki egyet és nevezze meg, hogy milyen megoldásokat tart elképzelhetőnek.

A motivációs levél tartalma, fenti szempontoknak való megfelelése beleszámít a felvételi értékelésébe.

Van idegennyelvi felvételi követelmény?

Nincs. Az idegennyelv tudás nem felvételi követelmény és jelen szabályozás szerint aktív idegennyelv tudás nélkül is teljesíthető a képzés, ugyanakkor az oktatási anyagokhoz tartozó szakirodalom egy része angol nyelvű, így az olvasási készségek elvártak.

Milyen információk alapján születik döntés a felvételről?

A képzésre való jelentkezéshez önéletrajz és motivációs levél feltöltése szükséges a felvi.hu jelentkezési felületére, ezek a dokumentumok a felvételi eljárás során értékelésre kerülnek. Ennek megfelelően, ha jelentkező hiánypótlás keretében sem tölti fel önéletrajzát és motivációs levelét, akkor az ezek alapján adható pontoktól elesik.

Az önéletrajzot és a motivációs levelet február 15-ig a jelentkezések lezártáig szükséges feltöteni, vagy a hiánypótlási időszakban mielőbb (erről legkésőbb 2025. június 8-ig küldünk hiánypótlási felszólítást).

A felvételi eljárás része egy szakmai és motivációs beszélgetés, amelynek időpontja általában május 3-4. hetében várható. (A motivációs levéllel, felvételi eljárással kapcsolatban további információk érhetők el a honlapunkon.)

A felvételi bizottság a beszélgetésre az előzetesen benyújtott dokumentumok (önéletrajz és motivációs levél) alapján készül fel, így azok időben történő feltöltése a felvi.hu rendszerébe fontos része a jelentkezésnek. Az önéletrajz és a motivációs levél tartalma, az Önéletrajz és motivációslevél című fejezetben leírt szempontoknak való megfelelése beleszámít a felvételi értékelésébe.

A felvételi beszélgetés az előzetesen benyújtott írásos anyagokra (önéletrajzra, motivációs levélre) történő reflexió mellett érinti az egészségügyi menedzsment főbb témaköreit, például az egészségügyi rendszer észlelhető problémáit, az egészségügyi intézmények vezetésének kérdéseit, és az ezekkel járó etikai dilemmákat.

A felkészüléshez ajánlott az egészségüggyel kapcsolatos napi sajtó figyelemmel kísérése. A felvételi beszélgetés során nem csak a jelentkező válaszainak tartalmát, gondolkodásmódját és szemléletét, hanem korábbi szakmai életútját, vezetői tapasztalatait, érdeklődését, kommunikációs készségeit, fejlesztési lehetőségeit, motivációját is értékeljük.

Mit jelent az előzetes kreditbefogadás? Részt kell-e benne vennem?

Amennyiben a jelentkező nem orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen alap- vagy osztatlan képzésben szerzett oklevéllel jelentkezik a képzésre, akkor előzetes kreditelismerési eljárásban kell részt vennie.

A mesterképzésbe való belépéshez a korábbi tanulmányokból szükséges minimális kreditek száma összesen legalább 15 kredit – vagy ezzel egyenértékű nem formális, informális tanulás során megszerzett tudás, illetve munkatapasztalat –, teljesítése az alábbi ismeretkörök valamelyikéből lehetséges:

  • egészségtudományi alapismeretek (például egészségügyi rendszerek, szervezeti felépítés, szabályozás, szolgáltatások),
  • gazdaságtudományi, vezetés- és szervezéstudományi alapismeretek (például a menedzsment alapjai, szervezetszociológia, szervezetpszichológia, vállalat- és üzemgazdasági alapok).

1 kredit 30 hallgatói munkaórának felel meg.

Az eljáráshoz az előzetes ismeretek meglétét igazoló dokumentumokat (korábban tanult tantárgyak tematikáját igazoló dokumentumot igazoló dokumentumot bélyegzővel ellátva, vagy a szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat) kell benyújtani.

Amennyiben rendelkezik a fenti területeken legalább 3 hónap munkatapasztalattal, javasoljuk elsősorban annak elismertetését a lényegesen egyszerűbb ügyviteli folyamatra való tekintettel. Ez esetben az alábbi szakmai tapasztalatot igazoló hiteles dokumentumokat legyen kedves benyújtani. A szakmai tapasztalat elismerése, elfogadása  a munkatapasztalat jellegétől függ.

Kötelezően benyújtandó dokumentumok:

  • munkaköri leírás,
  • munkáltatói igazolás

Opcionálisan benyújtandó dokumentumok:

  • a feladatokat részletező referencialevél,
  • a referenciaszemélyek és elérhetőségük.

Letölthető előzetes kreditbefogadási kérelem

Benyújtási határidő: 2025. április 7.

Mi történik, ha nem veszek részt az előzetes kreditbefogadásban?

Az a jelentkező, aki nem rendelkezik orvos- és egészségtudományi vagy gazdaságtudományi területen alap- vagy osztatlan képzésben szerzett oklevéllel és nem küldi meg az előzetes kreditbefogadáshoz szükséges dokumentumokat, illetve hiányosan küldi meg azokat, az nem teljesíti a felvételhez szükséges feltételeket, ezért az érvényes szabályoknak megfelelően kizárásra kerül a felvételi eljárásból.

Mikor kerülnek feltöltésre a pontszámok a felvi.hu-ra?

Hozzávetőlegesen az Oktatási Hivatal által meghatározott ponthatár hirdetés előtt legkésőbb egy héttel.

Mikor lesz hivatalos eredmény?

Ponthatár hirdetése a központi eljárásnak megfelelően a felvi.hu felületen: 2025. július végén.

Elképzelhető, hogy a képzési helytől függően más-más ismereteket szerezhetek ugyanezen képzés kapcsán?

Egy adott képzési program alapvető szakmai tartalmát a képzési és kimeneti követelmények alapján kidolgozott mintatanterv határozza meg minden képzőhelyen. A különböző képzési helyek közötti eltérés az oktatók személyében, a területhez kötődő tapasztalatában valamint leginkább az ismeretek átadásának módjában, az oktatási módszertanban fordulhat elő, azonban mindegyik képzőhelyen okleveles egészségügyi menedzser oklevél szerezhető.

Hány oktatási nappal / héttel kell számolni egy félévben?

Minden szemeszterben 4 oktatási héten a hét 5 hétköznapján zajlik a jelenléti oktatás.
Az oktatási napokon 9 és 16 óra között lesznek az órák.

Mikor válik ismertté, hogy mely napokon lesz oktatás?

Igyekszünk minél előbb közzétenni a képzési időpontokat. Legkésőbb augusztus elején személyre szóló e-mailben kiküldjük az oktatással kapcsolatos tudnivalókat a felvételt nyert hallgatók részére.

Hogyan épül fel egy képzési év?

Egy képzési év szorgalmi időszakból és vizsgaidőszakból áll. A szorgalmi időszakban a hallgatók a tanrendnek megfelelő tanórákon vesznek részt, a vizsgaidőszakban pedig az aktuális tárgyakból vizsgákat tesznek. Vannak olyan tantárgyak, amelyek gyakorlati jeggyel zárulnak, vagy a vizsgajegy alapját az évközi teljesítések összessége képezi, ilyen esetekben a vizsgaidőszakban nincsen már vizsga.

Mennyire összeegyeztethetők az oktatási napok a munkahelyi elvárásokkal?

A képzést tömbösítve szervezzük, hogy hallgatóink munka mellett is tudják vállalni a tanulmányokkal járó kötelezettségeket. Ugyanakkor javasoljuk a képzéssel kapcsolatos terveket a munkáltatóval is egyeztetni, nem csak a távollét miatt, hanem azért is, mert adott esetben a munkahely a képzés során teljesítendő projektmunka helyszíne is lehet (ebben az eseten a vezetői támogatásnak fontos szerepe van).

Mennyit lehet hiányozni?

A Tanulmányi és vizsgaszabályzat (tvsz) tantárgyanként 25% hiányzást engedélyez. A konkrét és további szabályokat a tantárgyak kurzusvezetői határozzák meg.

Tekintettel arra, hogy gyakorlatorientált a képzés, nincs is vizsgaidőszak?

Az oktatási módszertan gyakorlati fókuszú, így vannak olyan  kollokviummal záró tantárgyak is, amelyek esetében évközi munka alapján megszerezhető az érdemjegy. A tárgyak teljesítésére vonatkozó követelményrendszert az oktatók a tárgy első oktatási alkalmán ismertetik, illetve a kurzusleírásokban adják meg.

Ezzel a végzettséggel milyen munkakörök betöltésére van lehetőség?

A megszerzett ismeretek hasznosíthatók egészségügyi intézményekben vezetői feladatok ellátásában, illetve az egészségügyi ágazat rendszerszintű működtetésében egyaránt.

(Lásd: “13/2002. (III. 28.) EüM rendelet a gyógyintézetek vezetőjének és vezetőhelyetteseinek képesítési követelményeiről, valamint a vezetői megbízás betöltése érdekében kiírt pályázat részletes eljárási szabályairól”)

A képzés elvégzését követően van-e lehetőség az EMK-val a kapcsolat fenntartására?

Mindazok, akik az egészségügyi menedzser mesterképzési programban oklevelet szereztek, vagy tanulmányaikat abszolutóriummal zárták tagjai lehetnek az EMK által szervezett szakmai programoknak, illetve csoporttalálkozókra is szívesen várjuk vissza a képzésen végzett résztvevőket.

Folyamatosan bővül a képzési portfóliónk, emellett rövidprogramokat is indítunk, illetve egyéb szakmai rendezvényeinken is van lehetőség a találkozásra (pl. IME Konferencia, NEVES Fórum).

Van-e lehetőség passzív félévre?

Igen, 2 passzív félévre van lehetőség a képzés alatt.

Mennyire fed át az egészségügyi menedzser mesterképzés az EMK többi mesterképzésével?

Minden képzésünk esetében az ismeretek az egyes képzések specifikumaihoz illeszkedő részletezettséggel és fókusszal kerülnek átadásra. Egy-két tantárgy esetében előfordulhat, hogy a másik képzésen megszerzett ismeretek elfogadtathatók, és így a tantárgy ismételt teljesítése alól felmentés adható. A kérdésben a tantárgy oktatója dönt a képzési célok ismeretében.