A Tobacco Prevention & Cessation 2025. májusi számában jelent meg munkatársunk, Dr. Pénzes Melinda és szerzőtársai cikke, amely a Joint Action on Tobacco Control 2 (JATC2) friss elemzését mutatja be. 

E szerint az Európai Unió jelenlegi szabályozása nem védi megfelelően a polgárokat a dohány- és nikotintermékek reklámozásától, promóciójától és szponzorációjától. A 27 ország szakértőinek bevonásával végzett konzultáció szerint különösen a szórakoztatóiparban, az online médiában, a közösségi hálózatokon és az értékesítési pontokon vannak jelentős joghézagok. A dohányipar ezeket a kiskapukat kihasználva kerül meg számos korlátozást, és elsősorban az új típusú, nem terápiás célú nikotintermékeket hirdeti agresszíven.

A szakértők olyan átfogó intézkedéseket javasolnak, mint

  • az internetes értékesítés és reklámozás teljes tilalma,
  • az egységes csomagolás bevezetése,
  • a kiskereskedelmi hozzáférés csökkentése,
  • valamint a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) és a márkakiterjesztés (brand stretching) betiltása.

A hatékony végrehajtás érdekében elrettentő szankciókra, a tagállamok közötti és nemzetközi együttműködésre, valamint széles körű társadalmi tájékoztató kampányokra van szükség. A szakértők hangsúlyozták: az EU-nak folyamatosan alkalmazkodva, frissített szabályozásokkal kell fellépnie, hogy hatékonyan ellensúlyozhassák az új dohányipari stratégiákat és gátolhassák a megjelenő újabb termékek elterjedését.