Az European Health Psychology Society 2025. augusztus 26-29 között Groningenben megtartott EHPS 2025 konferenciakötetében jelent meg egy absztrakt a dohányipari vállalatok vállalati társadalmi felelősségvállalási (CSR) tevékenységeinek médiamegjelenéseiről. A Magyarországon lezajlott kutatás a Semmelweis Egyetem EKK Egészségügyi Menedzserképző Központ munkatársai: Jóni Dániel, dr. Joó Tamás és dr. Pénzes Melinda munkája volt.

A kutatás arra fókuszált, hogy ezek az aktivitások – online és offline felületeken – milyen üzeneteket és stratégiákat alkalmaznak, és milyen egészségmagatartással kapcsolatos témákat jelenítenek meg az új dohány- és nikotintermékek népszerűsítése során.

A vizsgálat másodlagos adatelemzésre épült, a Kantar Media Hungary 2019 májusa és 2024 októbere közötti reklámmonitoring adatbázisa alapján. A kutatás 709 új médiamegjelenést azonosított, és összesen 15 639 előfordulást elemeztek online (75,2%) és offline (24,8%) platformokon.

A kutatás áttekintést ad arról, hogy a dohányipari CSR-tevékenységek milyen üzenetstratégiákon keresztül jelennek meg a magyar médiában, és milyen tematikus mintázatok rajzolódnak ki a kommunikációs gyakorlatban.

Az absztrakt elérhető az alábbi linken, a kiadvány 93. oldalán: The illusion of harm reduction