Svraka Bernadett PhD-hallgató és témavezetője, munkatársunk, Dr. Ádám Szilvia a Gyógypedagógiai Szemlében 2025 márciusában megjelent cikkükben azt vizsgálták, hogy milyen tényezők befolyásolják a felső tagozatos diákok matematikatanulási képességeit és teljesítményét. A kutatás során több matematikához kapcsolódó alapvető képességet – például a számfogalom kialakulását és a számolási eljárásokat – mértek, majd megvizsgálták, hogy ezek hogyan hatnak a tanulók eredményeire. Emellett azt is tanulmányozták, hogy a matematikai szorongás, vagyis a matekkal kapcsolatos félelem és stressz, milyen hatással van a tanulásra.
Az eredmények szerint a matematikai szorongás szoros kapcsolatban áll a tanulók képességeivel és teljesítményével, és a szocioökonómiai helyzet is jelentős szerepet játszik: a hátrányosabb helyzetű diákok gyengébb eredményeket érnek el.
A kutatás rámutat, hogy a matematikatanulás sikerességét nemcsak az értelmi képességek, hanem az érzelmi állapot és a környezeti támogatás is nagyban befolyásolja.
A teljes cikk itt olvasható: A matematikai szorongás, képességek és családi háttér mint a matematikai teljesítmény prediktorai