Mi lehet a közös tapasztalat a lengyel, német és magyar idősek életében manapság? Európa szerte az idősödő lakosság olyan összetett, bonyolult és komoly kihívásokat támasztó digitálisan vezérelt környezetben találja magát, amely néha nemcsak számukra, hanem segítőiknek és családtagjaiknak is nehézségeket jelent. Hogyan lehet ezen segíteni?
Viszonylag egyszerű a válasz: az idősek otthonápolását megkönnyítő szolgáltatások és eszközök fejlesztésével. Ennek egyik leghatékonyabb módszere a közös értékalkotás (co-creation), amelynek lényege, hogy az új termékek és szolgáltatások kialakításánál a kezdetektől bevonják a végfelhasználókat a fejlesztési folyamatokba, a jövőbeli termék funkcióinak, megjelenésének és más tényezőinek tervezésébe és megkérdezik őket, hogyan lehetne jobban csinálni.
A közös értékalkotást, mint módszertani megközelítést jelenleg 6 európai ország közszolgáltatói és kkv-i tesztelik annak érdekében, hogy széles körben megosszák megszerzett tapasztalataikat és legjobb gyakorlataikat. Munkájuk eredményeképpen az otthonápoláshoz kapcsolódó, az idősek társadalmi közérzetét és egészségügyi/szociális ellátását (pl.: online E-diagnosztika, időpontfoglalás, telemonitoring; stb.) segítő megoldások és digitális fejlesztések születnek.
Külföldi példák
A magas szintű életminőség és szociális jólét kiemelkedő területe az úgynevezett ezüst gazdaságnak. A Simple Wool nevű lengyelországi cég által okostelefonra fejlesztett Life Lines (életvonalak) elnevezésű alkalmazás alapötlete, hogy a baráti és családtagtagokkal történő kapcsolattartáson túl memóriafejlesztő gyakorlatokkal is segítse azokat az időseket, akiknek emlékezet vesztése, vagy memória kihagyásai vannak. Az applikáció lehetővé teszi a fontos emlékek megőrzését, dátumok és képek egyénre szabott mentését, ezáltal az idősek számára fontos, hozzájuk közel álló kapcsolataik megőrzését, mindezt az idősek számára is egyszerű és felhasználóbarát módon.
“A végfelhasználóktól kapott visszajelzések igazán fontosak és gyakran meglepők voltak kisvállalkozásunk számára. Maguk az idősek javasoltak egyes kiemelkedően fontos alkalmazási funkciókat. Az ilyen típusú fejlesztések csakis az adott termék végfelhasználóinak bevonásával valósíthatók meg, mivel az ő visszajelzéseik tükrözik a valós igényeket. Bármely fejlesztésnél,- tehát nem csak az innovatív termékek esetében – csakis annak van értelme, ha a végfelhasználók már a kezdetektől bevonódnak a fejlesztési folyamatokba. Ehhez hasonlóan, mielőtt egy új termék első prototípusa megalkotásra kerülne, mindenképp érdemes megvizsgálni, hogy a végfelhasználók szükségleteinek szempontjából ténylegesen érdemes–e az új termék fejlesztése”- fejtette ki Mudryk asszony, a Simple Wool tulajdonosa.
Virtuális orvosi ellátás
Nem csak a magánegészségügyi szektor foglalkozik az innovatív otthonápolási/házigondozási szolgáltatások fejlesztésével. A Drezdai Egyetem Kórháza (The University Hospital Dresden), mint a németországi Szászországban működő közszolgáltató, olyan megoldást keresett, amely az ott élő idősek számára biztonságos és könnyen elérhető egészségügyi ellátást nyújt. Összefogva egy másik közszolgáltatóval (Cultus GmbH), akik ápolási otthonokat és otthonápolási szolgáltatásokat is nyújtanak, egy új és innovatív videó konzultációs call-center elvű szolgáltatást indítottak el, ahol az időseket egy formális, gondozójukkal történő előzetes egyeztetést követően, virtuálisan vizsgálják meg. A vizsgálatnál egy asszisztens végig segíti a folyamatot; ő felelős a videó konzultáció előkészítéséért, sikeres lebonyolításáért és az azt követő lépések nyomon követéséért.
Az új szolgáltatás lehetővé teszi az idősek számára, hogy a sürgősségi beavatkozást nem igénylő orvosi vizsgálatok esetén a nehézkes és kellemetlen utazás/szállítás igénybe vétele, a várótermi várakozás és leginkább az esetleges fertőzések veszélye nélkül juthassanak orvosi ellátáshoz, aminek a COVID-19 járványhelyzetre tekintettel most kiemelt a jelentősége. A teljes szolgáltatás fejlesztés folyamatában és tervezésénél végig figyelembe vették az idős végfelhasználók és családtagjaik, valamint az őket gondozó és kezelő orvosok visszajelzéseit. A szolgáltatási termék véglegesítése a közreműködők visszajelzései alapján, a visszacsatolási halmazok adatainak kiértékelését, majd összesítését követően került kialakításra.
A HoCare2.0 projekt magyarországi projekt partnerei: az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) és a Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség (KDRIÜ) által szervezett „Go HoCare2.0” rendezvénysorozat a hazai innovatív kkv-kal, egészségügyi közszolgáltatókkal, önkormányzatokkal és betegképviseleti civilszervezetekkel ingyenes képzések keretében kívánta megismertetni a közös értékalkotás módszertanát, mint az innovációmenedzsment új és egyik legígéretesebb módját. A roadshow sorozat zárórendezvényét a budapesti és pest megyei, dél-magyarországi, nyugat-dunántúli állomásokat követően, 2022.03.30-án az észak-magyarországi régió számára rendezték meg.
Az online esemény a HoCare2.0 projekt rövid bemutatásával kezdődött, amelyet a projekt vezető partnere, a KDRIÜ képviseletében Hegedűs István projektmenedzser tartott, a HoCare 2.0 projekt céljairól és eddigi tevékenységeiről. A résztvevők figyelmébe ajánlotta a projektben kkv-k és közszolgáltatók részére kidolgozott kézikönyveket, amelyek az otthonápolási szolgáltatások és az innovatív otthonápolási termékek közös értékalkotással történő létrehozásához nyújtanak segítséget.
A roadshow tréning részét, amely az értékalkotás legfontosabb fázisait foglalta össze, Körmendy Gál, a Nyugat-Pannon Regionális és Gazdaságfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. trénere, Gallai Máté, a Kuube startup alapítójának közreműködésével tartotta meg, aki a Kuube saját fejlesztésű és gyártású utcabútorainak tervezésénél és fejlesztésénél a közös értékalkotás módszerének használatában szerzett gyakorlati tapasztalatait osztotta meg. Hangsúlyozta, hogy cége a közös értékalkotással kialakított termékeik lehető legoptimálisabb elhelyezése, kihasználása, fenntarthatósága és új, jövőbeni szükséges funkciók igényfelmérése érdekében egyaránt folyamatos kapcsolatot tart fent a megrendelőkkel (vásárló önkormányzatokkal) és az utcabútorokat használó végfelhasználókkal is.
Ezt követően két olyan fejlesztés mutatkozott be, amelyekben a közös értékalkotásnak jelentős módszertani szerepe van az orvos-beteg online kommunikáció hatékonyságának és a betegbiztonság növelése terén.
A Roche cég társadalmi felelősség vállalási programja keretében alapított Magyar Személyre Szabott Egészségügy Fejlesztéséért Alapítvány (SZEFA) támogatásával megvalósuló DrBetmen alkalmazás ismertetésére került sor. Az INNOPHC képviseletében Nemes Gertrúd és Dr. Becságh Péter beszélt a Bács-Kiskun Megyei Egyetemi Oktató Kórházzal együttműködésben megvalósuló kísérleti projektről, amelyben informatikai fejlesztők, orvosok, betegek és az érintett szakrendelők munkatársai vesznek részt a közös értékalkotás folyamatait és módszereit alkalmazva. A Google-naptárhoz hasonló betegút szervező rendszert/fejlesztési platformot a betegektől kapott visszajelzések alapján valós körülmények között tesztelik, ami elősegíti a szükséges ellátási/kezelési protokollok közös kialakítását és támogatja az agilis betegút modellezését a klinikai ellátásban. A létrejövő innovatív alkalmazás képes lesz értesíteni a betegeket arról, hogy hol, mikor és milyen vizsgálatra/kezelésre kell elmenniük, így a naprakész információk biztosításával személyre szabottabb és hatékonyabb ellátás valósulhat majd meg.
Dr. Kázár Ágnes, miskolci háziorvos mutatta be azt a mobil telefonra fejlesztett Smart Care Home- Gondosotthon elnevezésű rendszer prototípusát, amely a demenciában szenvedő időskorúak otthoni gondozásában nyújt komoly segítséget a családtagok és a kezelő orvosok számára és jelentős mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy az idős demens betegek a lehető legtovább fenntarthassák saját lakóterükben folytatott önálló életvitelüket.
A környezeti biztonságot felügyelő és az idősek szükségletein alapuló gondosotthon riasztó rendszert – amely szenzoros érzékelők alapján figyelmeztető jelzést küld amennyiben a gyógyszerbevétel, egy étkezés, vagy akár a bejárati ajtó esti bezárása elmaradt – ötvözték a kontextus forgatókönyvek alapján, személyre szabottan létrehozott személyes asszisztens „Cortext Calendar” fejlesztéssel, amely egy adott demenciában, illetve az annak tüneteit okozó Alzheimer-kórban szenvedő idős beteg napirendjét képes nyomon kísérni. A távfelügyeletet biztosító applikáció tesztelése folyamatban van, piacra kerülésének elősegítésére befektető partnereket keresnek.
A roadshow az előadók közreműködésével lefolytatott moderált kerekasztal beszélgetéssel zárult.
“Általánosságban elmondható, hogy a közös értékalkotás egy többirányú tanulási folyamat. Ugyan a HoCare2.0 projektben fejlesztett termékek és a szolgáltatások elsősorban az idősek és hozzátartozóik szükségleteire fókuszálnak, de a közös értékalkotási folyamatban történő részvétel minden fejlesztő számára haszonnal jár.”- emelte ki Csizmadia István, az OKFŐ Pályázati és Projektkoordinációs Igazgatóságának nemzetközi projektjeit irányító szakmai főtanácsadója.
A HoCare2.0 projektről
A HoCare2.0 projektet az Interreg Central Europe Programme finanszírozza. A programban a közép-európai régió 11 projekt partnere működik közre 6 különböző országból (Magyarország, Olaszország, Csehország, Szlovénia, Lengyelország, Németország). Az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával megvalósuló program innovatív otthonápolási/gondozási megoldások fejlesztésére ösztönözi a közép-európai régió egészségügyi hatóságait, egészségügyi közszolgáltató intézményeit, valamint üzleti alapon működő szolgáltatóit. A projekt az ügyfélközpontú otthoni ápolási megoldások megvalósítását és bevezetését támogatja a közös értékalkotás módszerének alkalmazásával. Ez a kkv-k, közintézmények, kutatóintézetek és a végfelhasználók bevonását jelenti az új innovatív egészségügyi és szociális szolgáltatások vagy termékek fejlesztésébe, ezáltal minőségi változásokat indíthatnak el a régióban.
Az Országos Kórházi Főigazgatóság, mint az Emberi Erőforrások Minisztériumának háttérintézménye, kormányzati középirányító szervként országosan felel az egészségügyi ellátásszervezésért, fejlesztésért és minőségbiztosításért. Az OKFŐ közel 100 kórház fenntartója. Számos nemzetközi egészségügyi projekt és az Európai Unió támogatásával megvalósuló egészségfejlesztési operatív program kedvezményezettje. A HoCare 2.0 projekt az OKFŐ számára az otthoni szakápolás, valamint az egynapos sebészet és más, a fekvőbeteg ellátás időtartamát lerövidítő ellátások szempontjából kínál majd hosszabb távon hasznosítható eredményeket.
További információ a HoCare2.0 projektről a HoCare2.0 projekt oldalán olvasható.
Ingyenesen letölthető kézikönyvek