Az „Oltáskampány – Te hogy csinálnád?” címet viselő hackathont 2021. december 10. és 11. között szervezte meg a Magyar Egészségügyi Menedzsment Társaság (MEMT) és a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központ (EMK), a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottsága, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) támogatásával. A regisztrált versenyzők összetétele miatt a verseny igazi multidiszciplináris eseménnyé vált: 3 ország 15 egyeteméről érkeztek a jelentkezők. Az orvosi, fogorvosi, ápolás, gyógyszerészet, közegészségügyi, egészségügyi szervezés, fizika, gazdálkodás, menedzsment, pénzügy, nemzetközi tanulmányok, pszichológia, fejlesztéspolitika, kormányzás-vezetés, jog, vegyészmérnöki, informatika, kommunikáció szakterületek jövőbeli szakemberei képviselték magukat a hackathonon.

Azzal a nem titkolt céllal került sor az „Oltáskampány – Te hogy csinálnád?” hackathonra, hogy olyan egyedi megközelítések, új, innovatív megoldások szülessenek a verseny címében megfogalmazott kérdésre, amelyek megvalósításával nő az oltási hajlandóság, ösztönözhető az oltással kapcsolatos tudatosság.

A csapatok számára megfogalmazott kihívás így szólt: “Mindenki meggyőzhető! Készítsetek egy innovatív, megvalósítható stratégiát arra, hogyan lehet növelni a covid oltási hajlandóságot. Ez lehet kommunikációs stratégia, politikai beavatkozás, műszaki megoldás, vagy bármi, célozhatja a teljes lakosságot vagy egy meghatározott célcsoportot.”

Amikor egy ilyen összetett társadalmi problémával állunk szemben, a megoldást jelentő innovatív ötlet gyakran nem a merev döntéshozói hierarchia valamelyik szintjéről pattan ki, olyan emberek fejéből, akiknek érintettsége, önálló látásmódja és proaktivitása egyedi nézőpontot biztosít számukra. A napjainkat meghatározó társadalmi probléma – a COVID-19 járvány, és az azzal összefüggő stagnáló oltási hajlandóság –  legyőzésére tehát ezeket az egyedi nézőpontokat szerettük volna mobilizálni. Ennek egyik, egyre elterjedtebb eszköze a Hackathon. Az esemény beszédes neve az angol “hack”  és “marathon” szavakból tevődik össze, utalva a Hackathon két legfőbb jellegzetességére: innovatív problémamegoldás és intenzív, időben behatárolt munka.

A várakozásoknak megfelelően bevált a fenti metódus, a mentorok segítségével 23 konkrét megoldási javaslat készült, amiből 12 csapat ötlete került be a végső döntőbe. A zsűri tagjai:

A támogatóknak köszönhetően jelentős összegű nyereményekben részesülhettek a 4 fős csapatok. A zsűri döntése alapján az első és a második helyet is két-két csapat nyerte el, így ők megosztott díjazásban részesültek.

I. díj – 2.500.000 Ft – megosztva a két csapat között

  • SOCIAL DILEMMA
  • BEOLTUNK

II. díj – 1.500.000 Ft – megosztva a két csapat között

  • BACK TO NORMAL
  • LUDOVIKA COLLEGIUM

III. díj – 500.000 Ft

  • OITÁSKA

Közönségdíj

  • DR. DOOFENSHMIRTZ LABORATÓRIUMA

MEMT különdíj

  • EGÉSZSÉG ÉPÍTŐK

“A fiatal generáció utat mutatott meggyőzési ötletekben és innovációban egyaránt. Azon leszünk, hogy a csapatok részéről elhangzott ötletek minél több helyre eljussanak!” – mondta Szócska Miklós, az EMK igazgatója, a verseny egyik zsűritagja.