Dr. Túri Ibolya

Dr. Mascher Róbert, a Humántudományi Intézet igazgatójának köszöntője után Dr. Túri Ibolya nyitotta meg a szimpóziumot. A Kar tudományos dékánhelyettese egy idézettel kezdte köszöntőjét, amelyben kiemelte Hári Máriának sorsküldetését. Tanítvánnyá kellett válnia, hogy később Mester lehessen. Életútja jelentést kapott, mégpedig a Konduktív Pedagógia ügyének képviseletét és továbbvitelét. Állhatatosan dolgozott a konduktív nevelésben résztvevő valamennyi gyermek és felnőtt életkorú neveltünk számára biztosítani a cél felé törekvő élet, az önirányító, aktív és cselekvő életvezetés elérésének lehetőségét, a méltósággal élt élet minőségét. Hári Mária jelen volt a konduktorképzés születésénél, hogy aztán irányítójává váljon. Nehéz örökséget vitt tovább, de mindvégig megőrizte az eredeti célt, a konduktív nevelés alapelveihez hű konduktorképzést.

A Hári Mária Jubileumi Emlékév programsorozattal az volt a célunk, hogy méltó módon állítsunk emléket a 100 éve született Dr. Hári Máriának. Ennek keretében többek között átadtuk a megújított Hári Emlékszobát, megjelentettük a Hári Különszámot, megszerveztük a Hári Mária Tehetségnapot és a Hári Mária Rajzpályázatot. „Hálásak vagyunk, hogy ismerhettük és tanulhattunk tőle” – zárta gondolatait.

Dr. Csikós Gábor

Dr. Csikós Gábor előadásában Hári Mária három tanulmányán keresztül mutatta be, milyen aktuális ma is Hári Mária hatása a konduktorképzésre, a konduktorképzés kurrikulumfejlesztésére.

Hári Az elmélet és a gyakorlat egysége a konduktorképzésben című tanulmányában megfogalmazott gondolatai ma is visszaköszönnek a konduktorképzésben. Alapelve volt, hogy az elméleti képzést úgy kell átvinni a gyakorlatba, hogy az a tapasztalatok fényében folyamatosan megújuljon, a tervszerűség mellett a konduktor állandóan újítson, legyen tere a kreativitásnak, miközben a nevelésnek mindvégig tudományos alapokon kell nyugodnia.

Vallotta és élte, hogy a konduktornak pedagógus mellett anyának is kell lennie – ez köszön vissza Sokkal nagyobb a tét című írásában. Ez magas elvárás, aminek ő maga, de sokan mások is megfeleltek és megfelelnek. Hári fontosnak tartotta a szakmai önismeretet, a pedagógus identitást, az információátadást, a stressz- és konfliktuskezelést. Ezeket ma is igyekszünk megjeleníteni a konduktorképzésben és átadni a hallgatóinknak, például a Pályaszocializáció tárgy programján keresztül.

A mozgássérültek konduktív pedagógiája című tanulmányában Hári Mária a konduktív pedagógia és a pszichológia metszéspontjáról ír. Itt található többek között a megértés mint a kognitív pszichológia alapvető eleme, az akarat és motiváció, a neuropszichológiában megjelenő testvázlat vagy a közösségi igény mint szociálpszichológiai jellemző – ezek mind az integratív szemléletet erősítik. Épp ezért a Pedagógia és Pszichológia szigorlati jegyzet készítése során fontosnak tartottuk megjeleníteni a tipikus fejlődésmenetet, ami támpontot ad az eltérő mozgásfejlődés értelmezéséhez, valamint a mozgásfejlődés összefüggéseit a nyelvfejlődéssel és a kognícióval, a konduktori munkát megkönnyítő pszichológiai ismereteket, és a konduktorok kapcsolódását más szakmák képviselőivel.

A bővülő és korszerű tudományos ismeretek és a nagy elődök, így Hári Mária akkori ismeretein alapuló hagyományőrzés viszonyában az emberkép lehet a közös nevező. A konduktív pedagógia nemcsak az idegrendszerről és a mozgásról szól, hanem az emberhez való morális és etikai hozzáállásról is, ami kortól független és örök érvényű.

Pázmándi Eszter

Pázmándi Eszter előadásában rámutatott, hogy mind az oktatói, mind a gyakorlati munka a mai napig kötődik a Hári Mária által képviselt szellemiséghez és alapelvekhez, és hogy milyen fontos ennek a hallgatók felé való közvetítése a mindennapokban. Kutatásában azt vizsgálta, hogy más, koordinációs zavarral küzdő gyermekekkel foglalkozó társszakmák képviselőinek bizonyos ismeretei miért térnek el jelentősen a konduktorképzésben jelenlévő és alapvetőnek számító tudástól. A vizsgálat szembeszökően megmutatta, hogy más társszakmáktól eltérően a konduktív pedagógia a kezdetektől rendszerben gondolkodott, integrálta a nevelést, pedagógiát, pszichológiát, és ezáltal megalkotott egy teljesen új elveken nyugvó rendszert. A neveltekkel célt képzünk és megtanítjuk nekik a cél eléréséhez szükséges stratégiát, amit felnőttként is alkalmazni tudnak. Emellett a nevelés mint helyreállító folyamat jelenik meg a konduktív pedagógiában, ami Hári idejében szintén nagyon innovatív elvnek számított. A konduktív nevelés végső soron a neveltek egész gondolkodásmódját, személyiségét alakítja.

A konduktorképzés kezdettől szerteágazó ismeretek átadásán alapult, transzdiszciplináris megközelítésben. Hári Mária elkötelezettségét dicséri, hogy az ezzel járó kezdeti akadályokat és nehézségeket sikerült leküzdeni, és a konduktorképzést önálló programként elismertetni. Azóta is rendszerben gondolkodunk, hiszen a mi filozófiánk szerint nem elég a neveltek mozgáskoordinációját fejleszteni, a személyiség egészére hatunk. Nevelési filozófiánk fontos eleme a nevelhetőségbe vetett hit, a differenciálás, az egyéni megoldási utak keresése, a spontaneitás, ami nagyban támogatja a neveltek kreativitását abban, hogy saját megoldásokat találjanak a problémákra.

Az SNI-s gyermekek számának növekedése miatt fontos lenne, hogy a konduktív pedagógia komplex látásmódja és szellemisége a társszakmák mindennapjaiban is alkalmazhatóvá váljék, hiszen a kutatás során kiderült, hogy a pedagógusok jelentős része nem rendelkezik olyan módszertani ismeretekkel, amire az SNI-s gyermekek nevelésében, oktatásában támaszkodhatnának.

Dr. Földesi Renáta, Dr. Mascher Róbert

Az előadások után Dr. Földesi Renáta, a Konduktív Pedagógiai Intézet igazgatója és Dr. Mascher Róbert, a Humántudományi Intézet igazgatója mutatta be a Hári 100 Jubileumi Emlékév Évkönyvét.

Földesi Renáta kiemelte, hogy a kötetet a szerzők a jövő generációjára tekintve, az emlékév, és ezen keresztül a kor egyfajta lenyomatának szánták, amelyben megjelennek tanítványok és mesterek, neveltek és nevelők, szakdolgozók, és minden munkatárs kreativitása és erőfeszítése.

Mascher Róbert az emlékév programjai közül és a Hári 100 emlékkötetből kiemelte a rajzpályázatot, amelyen a gyermekek mellett hallgatók és munkatársak is részt vettek. Többen közülük Hári Mária személyét jelenítették meg a rajzaikon, ami jól jelzi, mennyire élő az ő szellemisége a munkánkban. Az alkotásokat a nagyközönségnek is bemutattuk, a pályaművekből a FISE galériában és a Madách Színházban nyílt kiállítás. Emellett mozgáskorlátozottak fotóiból is rendeztünk egy tárlatot. Így a sok szakmai rendezvény mellett az emlékév programja különböző művészeti ágak megjelenítésével vált teljessé. Az Évkönyvet olyan emléktöredék-válogatás zárja, amely korábban szervezett szimpóziumok Hári Máriára emlékező film- és hanganyagát hívja és válogatja csokorba.

A Szimpóziumon ezután emlékező filmösszeállítást tekinthettünk meg Hári Máriáról. A filmösszeállítás ezen a linken is megtekinthető.

Feketéné Dr. Szabó Éva

Feketéné Dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes, a KPK igazgatója a szimpóziumon elhangzottakat összegezve azt emelte ki, mennyire megelőzte Hári Mária a korát és mennyire korszerű ma is az, amit ő képviselt. Büszkén hallgatta az előadókat, akik fiatal kutatókként úgy viszik tovább ezt az örökséget, hogy a konduktorképzés jövője általuk biztos kezekbe kerül. Emellett örömmel nyugtázta, hogy az inkluzív gondolat, amely a konduktív nevelésben a kezdetektől jelen volt, ma is mennyire meghatározó a megközelítésünkben.

Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea, Feketéné Dr. Szabó Éva

A szimpózium zárása után Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea dékán, Feketéné Dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes és KPK igazgató, a Pető András Kar vezetői, valamint munkatársai megkoszorúzták Dr. Hári Mária emléktábláját.