2024. november 28-án került megrendezésre a Pető Andrásról elnevezett Tudományos és Szakmai Szimpózium. Az előadókat és a vendégeket Feketéné Dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes köszöntötte, majd Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea dékán nyitotta meg a szimpóziumot.
A nyitó előadásban Prof. Dr. Purebl György egyetemi tanár, az Általános Orvostudományi Kar oktatási dékánhelyettese arról osztotta meg gondolatait, hogy miért kell új alapokra helyezni az egyetemi curriculumokat. Pszichológiai megközelítésben adott részletes elemzést a Z generáció jellemzőiről és mentális kihívásairól, és vázolta fel, hogyan lenne célszerű ennek fényében a mai társadalmi környezetben új alapokra helyezni az oktatásukat. Ehhez a készségfejlesztést, a személyiségfejlődés támogatását, a pszichológiai támogatást és a mentorálást, a tananyag szempontjából pedig annak jelentős mennyiségi csökkentését emelte ki elsődleges és legfontosabb eszközökként. A professzor kiemelte, hogy a Pető András Kar innovatív szemléletével élen jár a curriculum-fejlesztési folyamatban.
Ehhez a kérdéskörhöz kapcsolódtak a Kar curriculum-fejlesztésének kerekasztal-beszélgetésén a témáért felelős kari vezetők és megbízottak: Feketéné Dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes, a PAK Curriculum Munkabizottságának vezetője, Dr. Matos László főiskolai tanár, oktatási dékánhelyettes, Dr. Túri Ibolya főiskolai docens, tudományos dékánhelyettes, a Semmelweis Egyetem curriculum-reform rektori biztosa, Dr. Földesi Renáta főiskolai docens, a Konduktív Pedagógiai Intézet igazgatója, valamint Dr. Kállay Zsófia főiskolai adjunktus, a gyakorlati képzésért felelős dékáni megbízott. Érintették a curriculum-fejlesztés kari specifikumait, melyek voltak a tananyagfejlesztés elsődleges szempontjai és vállalásai, kitértek a tantárgyallokáció, kreditallokáció lehetőségeire, a tantárgyak tartalmi redundanciáinak felülvizsgálatára, az előfeltételi követelményrendszer monitorozására és az értékelés objektivizálására is. Ez a tanév a vállalások megvalósításának éles tesztelésére ad lehetőséget és egyben terepet.
A kerekasztalt a curriculum-fejlesztéshez kapcsolódó új kari kiadványunk könyvbemutatója követte. A Pedagógia és Pszichológia szigorlat jegyzetének a nyomdából épp kikerült első példányait vehették kézbe a vendégek. A közös munka eredményeként létrejött hiánypótló munkát, a szigorlati jegyzet elkészítésének koncepcióját, főbb mérföldköveit a könyvbemutatót vezető Dr. Kollega-Tarsoly István tudományos főmunkatárs mellett Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea főiskolai tanár, dékán, Dr. Balogh Brigitta Zsuzsanna főiskolai docens és Dr. Csikós Gábor főiskolai adjunktus mutatták be.
A következő szekcióban három egymásra épülő előadás hangzott el a légzés, a pedagógia, a pszichológia és a konduktív nevelés témakörében. Dr. Csikós Gábor főiskolai adjunktus Csináld magad szorongáskezelés – a légzésgyakorlatok és a szuggesztió pszichoterápiás karrierje (1930-1960) című előadásában történeti áttekintést nyújtott arról, hogyan került be a légzés a pszichoterápiás és pszichoanalitikai gyakorlatba, és vette át azt onnan Pető András is. Őt Dr. Földesi Renáta főiskolai docens, a KPI igazgatója Légzőfeladatok a konduktív nevelésben – történeti aspektusok címmel tartott előadása követte, aki Pető András koncepcióját és szemléletmódját igyekezett megvilágítani a légzőfeladatok konduktív nevelésben betöltött szerepének és jelentőségének vizsgálati keretében. Kolumbán Erika tanársegéd a Dr. Pető András által kifejlesztett konduktív légzőfeladatok: egy klinikai vizsgálat tapasztalatai a cerebrális parézissel élők légzésfunkciójának és életminőségének javításában címmel tartott előadást, amelyben bemutatta doktori kutatásának előkészítését és tervezését, az elvégzett metaelemzés eredményeit a cerebrális parézis és a légzési egészség összefüggéseiről, és a konduktív rendszer keretében alkalmazott légzőgyakorlatok pozitív hatásairól.
A szimpózium keretében került sor a szabadkai kihelyezett képzés I. évfolyamos hallgatóinak eskütételére. Az eseményen intézményünkben fogadtuk Dr. Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős minisztert, Prof. Dr. Merkely Bélát, a Semmelweis Egyetem rektorát és Fremond Árpádot, a Magyar Nemzeti Tanács elnökét. A köszöntő beszédek és Karunk dékánjának ünnepi beszéde után került sor a hallgatók ünnepélyes eskütételére.
A szimpózium délutáni első szekciójában a Pető András – Hári Mária Mentorprogram nyertes pályázói mutatták be pályamunkáikat, illetve várható részeredményeiket, további terveiket. Elsőként a Valentné Dr. Albert Éva adjunktus, Dr. Kállay Zsófia adjunktus, Perger Katalin mesteroktató és Dr. Frank Tamás adjunktus által vezetett, Egy hallgatókkal közösen megvalósítandó projekt kezdetei a Pető-Hári Mentorprogram pályázat keretében című előadásra került sor, amelyben a pedagógusszerep változásáról, a kooperatív tanulásról, a természettudományos oktatás lehetséges útjairól mutatták be prezentációjukat. Őket Dr. Vissi Tímea adjunktus követte Új mérőeszközök próbavizsgálata a felnőtt kliensek körében címmel tartott előadásával, amelyben ismertette a szeptemberben elindult méréshez kiválasztott mérőeszközöket és beszámolt a kutatás jelenlegi állásáról. Harmadik előadásként Kapcsándy Gabriella mesteroktató Tananyag és eszközfejlesztési lehetőségek a matematika tanításban a Pető András Kar Gyakorló Iskolájában című pályázatának bemutatása következett, amelyben az aktív tanulás eszközeként használt különféle játékokat és azok nevelési-fejlesztési lehetőségeit mutatta be oktatónk. Végül Dr. habil. Szilárd Zsuzsanna főiskolai tanár és Pázmándi Eszter tanársegéd Mentális erőfejlesztés: Támogató workshopok konduktor hallgatóknak című pályázatáról hallhattunk összefoglalót a pályázati programba bevont hallgatók mentális egészségfejlesztési és stresszkezelési programjáról és annak eredményeiről.
A délutáni második szekcióban került sor a kari TDK-konferencia lebonyolítására. Dr. Balogh Brigitta főiskolai docens, a hallgatói tehetséggondozásért felelős dékáni megbízott nyitotta meg a TDK-konferenciát és mutatta be a bíráló bizottság tagjait, így: Feketéné Dr. Szabó Éva főiskolai tanárt, Dr. Túri Ibolya főiskolai docenst, Dr. Frank Tamás főiskolai adjunktust, Szabó Gábor főiskolai tanársegédet és Pulay Márk mesteroktatót. A kari TDK-versenyen hét hallgató mutathatta be TDK-kutatásának pályamunkáit: Kiss Kíra Laura IV. éves EKÖP-ösztöndíjas hallgató, Kovács Johanna IV. éves EKÖP-ösztöndíjas hallgató, Masri Jaffar János III. éves hallgató, Flajsz Nóra III. éves hallgató, Lakó Liza IV. éves EKÖP-ösztöndíjas hallgató, Kiss Evelin Veronika IV. éves hallgató, a Kerpel-Fronius Tehetséggondozó Program résztvevője és Bleszák Nóra IV. éves EKÖP-ösztöndíjas hallgató. A bíráló bizottság összesített pontozásában megosztott 4. helyet szerzett Bleszák Nóra (témavezetője: Valentné Dr. Albert Éva), Kiss Evelin Veronika (témavezetője: Dr. habil. Szilárd Zsuzsanna) és Masri Jaffar János (témavezetője: Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea), 3. helyezett lett: Flajsz Nóra (témavezetője: Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea), 2. helyezett lett: Kiss Kíra Laura (témavezetője: Dr. Pintér Henriett), és megosztott 1. helyezést ért el Kovács Johanna (témavezetője Dr. Pintér Henriett) és Lakó Liza (témavezetői: Dr. Balogh Brigitta és Dr. Földesi Renáta).
A Pető András Tudományos és Szakmai Szimpóziumot Dr. Túri Ibolya tudományos dékánhelyettes zárta.