Státusz: módosítás
Jogszabály címe: A Kormány 222/2025. (VII. 24.) Korm. rendelete az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról
Megjelent: MK. 87. szám 2025.07.24.
Hatály: Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025.08.01. napján lép hatályba. Az 5. § 2025.10.01. napján lép hatályba.
[1] Az állam elkötelezett a meddőség kezelése során alkalmazott eljárások fejlesztése és bővítése mellett, különös tekintettel azokra a módszerekre, amelyek a mesterséges megtermékenyítéshez képest kevésbé megterhelőek, és lehetőséget biztosítanak a fogamzás természetes támogatására.
[2] A jelen szabályozás célja, hogy elősegítse a páciensközpontú ellátás fejlesztését, amelyben az érintettek fokozott figyelmet kapnak, a betegút személyesebb és közvetlenebb módon valósul meg, biztosítva ezáltal a magas színvonalú, eredményes ellátást.
[3] A fenti célok megvalósulásának garanciája a koordinátorok működésének biztosítása, akik szakmai támogatást nyújtanak a meddőségkezelési folyamatok során, hozzájárulva ezzel a hatékony és minőségi betegirányításhoz.
[4] A módosítás célja továbbá az SMA-szűrésre vonatkozó fix díjas finanszírozási rendszer felváltása a teljesítményen alapuló finanszírozással. [5] A Kormány a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
[1] Az állam elkötelezett a meddőség kezelése során alkalmazott eljárások fejlesztése és bővítése mellett, különös tekintettel azokra a módszerekre, amelyek a mesterséges megtermékenyítéshez képest kevésbé megterhelőek, és lehetőséget biztosítanak a fogamzás természetes támogatására.
[2] A jelen szabályozás célja, hogy elősegítse a páciensközpontú ellátás fejlesztését, amelyben az érintettek fokozott figyelmet kapnak, a betegút személyesebb és közvetlenebb módon valósul meg, biztosítva ezáltal a magas színvonalú, eredményes ellátást.
[3] A fenti célok megvalósulásának garanciája a koordinátorok működésének biztosítása, akik szakmai támogatást nyújtanak a meddőségkezelési folyamatok során, hozzájárulva ezzel a hatékony és minőségi betegirányításhoz.
[4] A módosítás célja továbbá az SMA-szűrésre vonatkozó fix díjas finanszírozási rendszer felváltása a teljesítményen alapuló finanszírozással. [5] A Kormány a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 27. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
„(4a) A tárgyidőszakra vonatkozó tervezett éves keret megállapítása a molekuláris diagnosztikai vizsgálatok (PCR) körébe tartozó 42122 kódszámú újszülöttkori SMA szűrés kivételével történik.” 2. § A Kr. a következő 48/F. §-sal egészül ki: „48/F. § A Rekonstruktív Reproduktív Medicina keretében végzett koordinátori tevékenységért a) a Budai Irgalmasrendi Kórház havi 15 000 000 forint, b) a Semmelweis Egyetem Klinikai Központ havi 15 033 000 forint összegű fix díjban részesül.”
3. § A Kr. a következő 77/L. §-sal egészül ki: „77/L. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 222/2025. (VII. 24.) Korm. rendelettel megállapított 48/F. § szerinti díjazásra az ott meghatározott egészségügyi szolgáltatók 2025. június 15. napjától jogosultak.”
4. § A Kr. 5. § (4) bekezdés b) pontjában az „a dialízis ellátásokat,” szövegrész helyébe az „a molekuláris diagnosztikai vizsgálatok (PCR) keretében jelenthető újszülöttkori SMA-szűrést, a dialízis-ellátásokat,” szöveg lép. 5. § Hatályát veszti a Kr. 77/H. §-a. 6. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba. (2) Az 5. § az e rendelet kihirdetését követő harmadik hónap első napján lép hatályba.

Jogszabályfigyelés – 2025.07.17. – Oktatási tárgyú jogszabályfigyelő
Státusz: új
Jogszabály címe: A Kormány 225/2025. (VII. 24.) Korm. rendelete a felnőttképzést, a szakképzést, az innovációt és a felsőoktatást érintő kormányrendeletek módosításáról
Megjelent: MK. 87. szám 2025.07.24.
Hatály: A (2)–(5) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025.07.25.
A 16. § és a 18. § az 2025.08.25. napon lép hatályba.
A 11. § 2025. szeptember 1-jén lép hatályba. A 29. § (2) bekezdése, a 30. § a) pontja és a 3. melléklet 2025. szeptember 2-án lép hatályba. A 3. § 2026. január 1-jén lép hatályba.

[1] E rendelet a felnőttképzés tekintetében pontosító szabályokat tartalmaz a programkövetelmények bemeneti feltételeinek felülvizsgálatára vonatkozóan.
[2] Az innováció tekintetében e rendelet célja a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap forrásai szabályszerű felhasználásának biztosítása, a felhasználási célok és az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatási szabályok összerendelése révén.
[3] A szakképzés tekintetében e rendelet célja, hogy meghatározza a szakképzésben kiállításra kerülő mikrotanúsítványok egységes tartalmát, valamint a mikrotanúsítványok kiadásának szabályait és feltételeit, és bevezessen működési tapasztalatokon alapuló egyes módosításokat. A szakmajegyzék új szakmával, szakmairánnyal való kibővítésének célja egyrészt az elsősorban középfokú végzettséget igénylő munkakörök betöltésének támogatása a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szervezetében, másrészt a haszonállatok egészségügyi ellátása, valamint az állati eredetű élelmiszer biztonsága fokozott ellenőrzésének folyamatos fenntartása.
[4] E rendelet a harmadik országbeli állampolgárok beutazásához és tartózkodásához kapcsolódó új értelmező rendelkezéssel hozzájárul továbbá a hazai munkaerőpiac észszerűen és kiegyensúlyozottan szabályozott nyitottságához.
[5] A Kormány a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény 67. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 2. alcím tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (1) bekezdés 4. és 25. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 3. alcím tekintetében a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 43. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 4. alcím, valamint az 1. melléklet tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (1) bekezdés 3., 6., 18. és 20. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az 5. alcím tekintetében a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény 28. § (1) bekezdés a) pontjában és (2) bekezdés a) és i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 6. alcím, valamint a 2. és a 3. melléklet tekintetében a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 123. § (2) bekezdés 1., 6., 13., 19., 21., 26., 27., 39b. és 51. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a 7. alcím tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (1) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény hatálya alá tartozó ügyekben eljáró hatóságok kijelöléséről, valamint a nyilatkozattételi kötelezettség alá eső szolgáltatások felsorolásáról szóló 33/2008. (II. 21.) Korm. rendelet módosítása
1.§ A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény hatálya alá tartozó ügyekben eljáró hatóságok kijelöléséről, valamint a nyilatkozattételi kötelezettség alá eső szolgáltatások felsorolásáról szóló 33/2008. (II. 21.) Korm. rendelet 5/J. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki: „(1a) Az (1) bekezdés szerinti tartózkodási engedély iránti kérelem benyújtását az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság által a foglalkoztató számára kiállított, a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról szóló törvény 168. § (15) bekezdése szerinti tájékoztatással, míg a kérelem engedélyezését a tartózkodási engedély iránti kérelem engedélyezéséről szóló tájékoztatással vagy a tartózkodási engedéllyel vagy ezek másolatával kell igazolni.”

2. A doktori iskolákról, a doktori eljárások rendjéről és a habilitációról szóló 387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása

2. § A doktori iskolákról, a doktori eljárások rendjéről és a habilitációról szóló 387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet] a következő 7/A. §-sal egészül ki: „7/A. § A 9. § (1) bekezdése, a 12/A. § (2) bekezdése, a 15. § (1) bekezdése és a 22. § (2) bekezdés c) pontja tekintetében a felsőoktatási intézmény szabályzatában rendelkezik arról, hogy a felsőoktatási intézménytől eltérő foglalkoztatónak minősül-e az Nftv. 14/A. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egység.” 3. § A 387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet 12/A. § (2) bekezdésében az „Emeritus vagy a Magyar Tudományos Akadémia doktora címmel rendelkező oktató, kutató” szövegrész helyébe az „Emeritus vagy a doktori szabályzatban foglalt feltételeknek megfelelő egyéb oktató, kutató” szöveg lép. 4. § Hatályát veszti a 387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdésében a „– Magyar Tudományos Akadémia doktora címmel rendelkező –” szövegrész.

3. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap működtetésének és felhasználásának szabályairól szóló 380/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet módosítása

5. § A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap működtetésének és felhasználásának szabályairól szóló 380/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „5. § Ha a KFItv. alapján nyújtott támogatás állami támogatásnak minősül, a KFItv. 1. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f) pontja, 28. § a), d), e), g), h), k), l) és n) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5., 8., 9., 12., 13., 16., 18., 19. és 21. pontja alapján regionális beruházási támogatás, 2. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f) pontja, 28. § a), d), e), g), h), k) és l) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5., 8., 9., 12., 13., 16. és 18. pontja alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 17. cikke szerinti, kis- és középvállalkozásnak nyújtott beruházási támogatás, 3. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés a), b) és k) pontja, 28. § a)–c), e)–g) és l) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5–7., 11., 12. és 16. pontja alapján a kis- és középvállalkozás részére tanácsadáshoz nyújtott támogatás, 4. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és h) pontja, 28. § c), e)–j) és l) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 5., 7. és 11–15. pontja alapján a kis- és középvállalkozás vásáron való részvételéhez nyújtott támogatás, 5. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés k) pontja, 28. § a), b), e), g), h) és k)–m) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5., 6., 12., 13. és 16. pontja alapján kockázatfinanszírozási támogatás, 6. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés a)–c), f)–h) és k) pontja, 28. § a)–c), e)–g) és i)–m) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 3–7., 9., 11., 12., 14–18. és 20. pontja alapján induló vállalkozásnak nyújtott támogatás, 7. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f)–h) pontja, 28. § a), b), d), e), g)–l) és n) pontja, 29/A. § (2) bekezdés 1., 4–6., 8., 9., 12–17. és 19–21. pontja alapján, valamint 24. § (1) bekezdés a), c)–e), j) és k) pontja, 28. § c) pontja és 29/A. § (2) bekezdés 2., 3. és 7. pontja alapján akkor, ha az adott tevékenység kutatás-fejlesztési projekthez kapcsolódik, kutatás-fejlesztési projektekhez nyújtott támogatás, 8. 24. § (1) bekezdés b) és f)–h) pontja, 28. § a), b), d), e), g)–l) és n) pontja, 29/A. § (2) bekezdés 1., 4–6., 8., 9., 12–17. és 19–21. pontja alapján, valamint 24. § (1) bekezdés a), c), d), e), j) és k) pontja, 28. § c) pontja és 29/A. § (2) bekezdés 2., 3. és 7. pontja alapján akkor, ha az adott tevékenység kutatás-fejlesztési projekthez kapcsolódik, „Kiválósági pecsét” minőségi védjegyben részesült projektekhez nyújtott támogatás, 9. 24. § (1) bekezdése, 28. § a)–l) és n) pontja és 29/A. § (2) bekezdése alapján Marie Skłodowska-Curie-cselekvésekre és az Európai Kutatási Tanács által támogatott ötlet-életképességi cselekvésekre irányuló támogatás, 10. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f)–h) pontja, 28. § a), b), d), e), g), l) és n) pontja, 29/A. § (2) bekezdés 1., 4–6., 8., 9., 12–17. és 19–21. pontja alapján, valamint 24. § (1) bekezdés a), c), d), e), j) és k) pontja, 28. § c) pontja és 29/A. § (2) bekezdés 2., 3. és 7. pontja alapján akkor, ha az adott tevékenység kutatás-fejlesztési projekthez kapcsolódik, társfinanszírozott kutatás-fejlesztési projektekhez nyújtott támogatás, 11. 20. §-a, 24. § (1) bekezdése, 28. § a)–l) és n) pontja és 29/A. § (2) bekezdése alapján partnerségalakításhoz nyújtott támogatás, 12. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f) pontja, 28. § a), d), g), h), l) és n) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5., 8., 9., 12., 13., 17–19. és 21. pontja alapján kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás, 13. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f) pontja, 28. § a), d), g), h), l) és n) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5., 8., 9., 12., 13., 17–19. és 21. pontja alapján tesztelési és kísérleti infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás, 14. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b), f) és k) pontja, 28. § a), d), e), g), h), l) és n) pontja, 29/A. § (2) bekezdés 1., 3., 5., 8., 9., 12., 13., 16–19. és 21. pontja alapján innovációs klaszterre nyújtott támogatás, 15. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés g), h) és k) pontja, 28. § a), b), e)–g) és i)–l) pontja, 29/A. § (2) bekezdés 1., 4–6., 11., 12., 14–17. és 20. pontja alapján kis- és középvállalkozásnak nyújtott innovációs támogatás, 16. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) pontja, 28. § a), b), e), g), h) és l) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 1., 5., 6., 12., 13. és 19. pontja alapján eljárási innováció és szervezési innováció támogatásához nyújtott támogatás, 17. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés b) és f)–h) pontja, 28. § a), b), d), e), g)–l) és n) pontja és 29/A. § (2) bekezdés 1., 4–6., 8., 9., 12–17. és 19–21. pontja alapján, valamint 24. § (1) bekezdés a), c)–e), j) és k) pontja, 28. § c) pontja és 29/A. § (2) bekezdés 2., 3. és 7. pontja alapján akkor, ha az adott tevékenység kutatás-fejlesztési projekthez kapcsolódik, halászati és akvakultúra-ágazatban nyújtott kutatás-fejlesztési támogatás, 18. 20. §-a, 24. § (1) bekezdés h) pontja, 28. § e)–g), i), j) és l) pontja, valamint 29/A. § (2) bekezdés 5., 11., 12., 14., 15. és 19. pontja alapján képzési támogatás, 19. 20. §-a, 24. § (1) bekezdése, 28. §-a, 29/A. §-a és 35. § (1) bekezdése alapján csekély összegű támogatás nyújtható.”
6. § A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap működtetésének és felhasználásának szabályairól szóló 380/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet a) 57. § a) pontjában az „5. § 1–13. pontja” szövegrész helyébe az „5. § 1–18. pontja” szöveg, b) 57. § b) pontjában az „5. § 14. pontja” szövegrész helyébe az „5. § 19. pontja” szöveg lép.

4. A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet módosítása

7. § A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet] 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) Költségvetési szervként működő felsőoktatási intézmény esetén az Nftv. 14/A. §-a szerinti jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységre a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.” 8. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 8. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(8) A működési engedély felülvizsgálata során a felsőoktatási intézmény kérheti, hogy a Hivatal a folytatni nem kívánt képzését törölje.” 9. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 41. § (1) bekezdés a)–c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A felsőoktatási intézménynek a hallgató részére leckekönyvet kell vezetnie, ha az alábbi feltételek együttes fennállását nem tudja biztosítani:) „a) a hallgató a felsőoktatási intézménytől haladéktalanul értesítést kap az általa felvett, illetve törölt tárgyakról; b) a felsőoktatási intézmény a hallgató számára a személyes jelenlétét igénylő szóbeli számonkérése esetében – amennyiben a TR-ben a szóbeli számonkérés eredménye azonnali és közvetlen rögzítése nem lehetséges, a felsőoktatási intézmény szabályzatában meghatározott módon és időben – teljesítési lapot biztosít a (2) bekezdés szerinti tartalommal; c) a felsőoktatási intézmény a hallgató számára haladéktalanul értesítést küld a hallgató értékeléséről; valamint” 10. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 43. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki: „(4) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően a felsőoktatási intézmény nem állít ki kreditigazolást azon követelmények teljesítéséről, amelyekről mikrotanúsítványt állított ki a hallgató részére.”
11. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a következő 14/A. alcímmel egészül ki: „14/A. A Felsőoktatási Digitalizációs Szakértői Testület 49/A. § (1) A Felsőoktatási Digitalizációs Szakértői Testület (a továbbiakban: Testület) a miniszter digitalizációs szakmai tanácsadó, véleményező, döntés-előkészítő testülete. A Testület szakértői eljárásával közreműködik a miniszter tevékenységében. (2) Az (1) bekezdés szerinti szakértői eljárása során a Testület szakmailag véleményezi és javaslatot tesz a felsőoktatási intézményekben a) alkalmazható – az Nftv.-ben meghatározott kötelező funkcionalitásokkal és rendszerkapcsolatokkal rendelkező – zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment-rendszerek minősítésére és tanúsítására, b) alkalmazásra javasolt zárt rendszerű elektronikus távolléti oktatás során alkalmazott digitális tananyagokra, c) alkalmazásra javasolt videótartalom-kezelő rendszerekre, d) alkalmazásra javasolt számítógépes vizsgáztató rendszerekre. (3) A Testület a lefolytatott szakértői eljárás eredményét, a (2) bekezdés szerinti zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment-rendszerek alkalmazhatóságára, minősítésére és tanúsítására vonatkozó javaslatát tartalmazó szakértői véleményt a miniszterrel írásban közli. (4) A Testület a (2) bekezdésben meghatározott szakértői eljárásán kívül javaslatot tesz a) a miniszter részére a felsőoktatási intézményekben alkalmazott digitalizáció fejlesztésére, b) a képzés és vizsgáztatás során alkalmazható, alkalmazandó technológiákra, azok műszaki követelményeire, jogi szabályozására. (5) A Testület tagjai függetlenek, feladatkörükben nem utasíthatóak. (6) A megbízás kilenc évre szól. Az elnök és a tagok korlátozás nélkül újra megbízhatóak. (7) A megbízás megszűnik a) az érintett halálával, b) az érintett lemondásával, c) az érintett felmentésével, d) a felkérésben megjelölt határidő elteltével. (8) A Testület elnöke és tagja felmenthető, ha önhibájából egymást követő négy alkalommal a Testület ülésén nem jelenik meg, vagy testületi tevékenységét elhanyagolja. A Testület tagjának felmentéséről – a Testület elnökének javaslatára –, továbbá a Testület elnökének felmentéséről a miniszter dönt. (9) A Testület elnöke és tagjai a megbízásról a miniszterhez címzett nyilatkozattal bármikor lemondhatnak. (10) A Testület ügyrendjét maga határozza meg, amelyet a miniszter hagy jóvá. (11) A Testület döntéseit, javaslatait írásba foglalja. A javaslatot meg kell indokolni, és mellékelni kell a kisebbségi véleményt is. (12) A Testület költségvetését – ideértve a Testület elnökének és tagjainak díjazását – a miniszter saját költségvetésében tervezi.
12. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a következő 81. §-sal egészül ki: „81. § (1) E rendeletnek a felnőttképzést, a szakképzést, az innovációt és a felsőoktatást érintő kormányrendeletek módosításáról szóló 225/2025. (VII. 24.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód5r.) megállapított 2. § (3) bekezdését a törzskönyvi nyilvántartásba történő, folyamatban lévő bejegyzési eljárások során is alkalmazni kell. (2) E rendeletnek a Mód5r.-rel módosított 8. § (5) és (6) bekezdését a folyamatban lévő, működési engedély felülvizsgálatára irányuló eljárások során sem kell alkalmazni.
13. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 4. melléklete az 1. melléklet szerint módosul. 14. § A 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a) 8. § (7) bekezdésében a „(4)–(6) bekezdést” szövegrész helyébe a „(4) bekezdést” szöveg, b) 43. § (1) bekezdésében a „hitelesített papír alapú” szövegrész helyébe a „hitelesített, a TR-ben nyilvántartott adatokból előállított” szöveg, c) 2. melléklet 4. pont h) alpontjában a „sportteremben vagy bérelt sportlétesítményben” szövegrész helyébe a „sportteremben, bérelt sportlétesítményben vagy a hallgató számára sportolást lehetővé tévő bérlet útján” szöveg, d) 4. melléklet 1. pont g) alpontjában a „20” szövegrész helyébe a „10” szöveg lép. 15. § Hatályát veszti a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 8. § (5) és (6) bekezdése.
5. A felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 11/2020. (II. 7.) Korm. rendelet módosítása 16. § A felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 11/2020. (II. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Fvhr.) 22. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki: „(5) Mikrotanúsítványt adó képzés esetén, ha a képzés tartalma teljes egészében megegyezik a mikrotanúsítvány kiállításának alapjául szolgáló tananyag – egyetlen szakképzési tankönyv vagy annak egyetlen fejezete – tartalmával, és a képzés nem minősül az Fktv. 2/A. § (2) bekezdés a) pontja szerinti képzésnek, akkor az Fktv. 11. § (2) bekezdés c) pontja szerinti tanúsítványt a FAR-ból kiállított mikrotanúsítvány teljeskörűen helyettesíti.” 17. § Az Fvhr. 34. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki: „(4) A Kormány a mikrotanúsítványok nyilvántartásának tekintetében felnőttképzési államigazgatási szervként a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalt jelöli ki.” 18. § Az Fvhr. 21. alcíme a következő 37/D. §-sal egészül ki: „37/D. § E rendeletnek a felnőttképzést, a szakképzést, az innovációt és a felsőoktatást érintő kormányrendeletek módosításáról szóló 225/2025. (VII. 24.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr1.) megállapított 22. § (5) bekezdését a Módr1. hatálybalépésének időpontjában folyamatban lévő képzések esetében is alkalmazni kell.” 19. § Az Fvhr. a) 20. § (3) bekezdésében az „A szakértő a szakértői szakvélemény” szövegrész helyébe az „A szakértő a 20/A. § (1b) bekezdése szerinti eljárás kivételével a szakértői szakvélemény” szöveg, b) 26. § (3) bekezdés nyitó szövegrészében a „dokumentum naprakész adatokat tartalmazó, folyamatosan” szövegrész helyébe a „dokumentumnak az Fktv. 15. § (1) bekezdésében meghatározott határidő szerint folyamatosan” szöveg lép. 20. § Hatályát veszti az Fvhr. 14/D. alcíme.
6. A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet módosítása 21. § A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Szkr.) 14. § (2) bekezdés 1. pontja a következő i) alponttal egészül ki: (A szakképző intézmény szakmai programja meghatározza a szakképző intézmény nevelési programját, ennek keretén belül) „i) kizárólag mikrotanúsítvány megszerzésére létesített felnőttképzési jogviszony esetén a mikrotanúsítvány kiadásának szakmai előképzettségre vonatkozó feltételét,”
22. § Az Szkr. VII. Fejezet címe helyébe a következő fejezetcím lép: „VII. FEJEZET A BIZONYÍTVÁNY, AZ OKLEVÉL, A SZAKMAI BIZONYÍTVÁNY, A MIKROTANÚSÍTVÁNY ÉS A KÉPESÍTŐ BIZONYÍTVÁNY” 23. § Az Szkr. 25. § (1) bekezdése a következő 10. ponttal egészül ki: (A szakképző intézmény által használt nyomtatvány) „10. a mikrotanúsítvány.” 24. § Az Szkr. 9. alcíme a következő 39/B. §-sal egészül ki: „39/B. § (1) A mikrotanúsítvány tartalmazza 1. a mikrotanúsítvány sorszámát, 2. a tanuló, illetve képzésben részt vevő személy természetes személyazonosító adatát és oktatási azonosító számát, 3. a mikrotanúsítványt kiállító szakképző intézmény nevét, OM azonosítóját és címét, a kibocsátó ország nevét, 4. a mikrotanúsítvány kiállításának alapjául szolgáló tantárgy, tananyagegység megnevezését, 5. annak a szakmának a megnevezését és azonosító számát, amelyhez a mikrotanúsítvány kiállításának alapjául szolgáló tantárgy, tananyagegység kapcsolódik, 6. a mikrotanúsítvány kiállításának alapjául szolgáló tantárgy, tananyagegység tartalmának leírását, a megszerzett kompetenciákat, 7. a foglalkozások összesített óraszámát, kezdő és végdátumát, a képzés formáját, a számonkérés módját, az értékelés módját, az értékelés eredményét, 8. a mikrotanúsítvány típusát, kiállításának helyét és idejét, 9. a mikrotanúsítvány alátámasztásához a kibocsátó szervezet által alkalmazott minőségbiztosítás típusát, valamint 10. a szakképző intézmény vezetőjének nevét, beosztását és elektronikus aláírását. (2) A szakképző intézmény a mikrotanúsítványt a szakmai oktatásban részt vett tanuló vagy képzésben részt vevő személy részére az adott szakma megszerzését igazoló oklevél vagy szakmai bizonyítvány bemutatását követően állítja ki. (3) A szakképző intézmény a kizárólag mikrotanúsítvány megszerzésére létesített felnőttképzési jogviszony megszűnését és a mikrotanúsítvány kiállítása feltételeinek maradéktalan teljesülését követő 30 napon belül állítja ki a 14. § (2) bekezdés 1. pont i) alpontjában meghatározott szakmai előképzettségre vonatkozó feltételnek megfelelő képzésben részt vevő számára a mikrotanúsítványt. (4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott mikrotanúsítványt a szakképzési államigazgatási szerv visszavonja, ha azt jogellenesen szerezték meg. (5) A mikrotanúsítványt magyar és angol nyelven kell kiállítani. A szakképző intézménynek a mikrotanúsítvány kiállításához szükséges adatokat magyar és angol nyelven kell megadnia a tanulmányi rendszerben. (6) A tanulmányi rendszerben kiállított, tárolt és nyilvántartott elektronikus mikrotanúsítvány adatainak kijavítását, az elveszett vagy sérült mikrotanúsítvány pótlását a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy a mikrotanúsítványt kiállító szakképző intézménytől vagy annak jogutódjától kérheti. A mikrotanúsítvány-másodlat az eredeti mikrotanúsítvány pótlására szolgáló közokirat. A mikrotanúsítvány-másodlat szöveghűen tartalmazza az eredeti mikrotanúsítványon található minden adatot és bejegyzést. A mikrotanúsítvány-másodlatot az eredeti mikrotanúsítvány sorszámának példányszámmal történő ellátásával kell kiállítani. (7) A mikrotanúsítványok nyilvántartása a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében történik. A szakképző intézmény a mikrotanúsítvány kiállításához kapcsolódóan a felnőttképzési adatszolgáltatási rendszerben a felnőttképzésben használt mikrotanúsítvány tartalmáról és kiállításának feltételeiről szóló 39/2024. (XII. 2.) KIM rendelet (a továbbiakban: KIM rendelet) 2. melléklete szerinti tartalommal szolgáltat adatot. (8) A mikrotanúsítványok nyilvántartásának elemeit a KIM rendelet határozza meg.” 25. § Az Szkr. 107. §-a a következő (6a) bekezdéssel egészül ki: „(6a) A közösségi szolgálat keretei között a 18. életévüket betöltött tanulók esetében véradási tevékenységre legfeljebb négy óra beszámítható oly módon, hogy egy véradási alkalom 4 óra közösségi szolgálatnak felel meg.” 26. § Az Szkr. 162. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „162. § Ha a tanuló a foglalkozás kezdetére nem érkezik meg, a késést igazolnia kell a házirendben foglalt szabályok szerint. A késések idejét össze kell adni. Ha ez az idő eléri a foglalkozás időtartamát, a késés egy igazolt vagy igazolatlan foglalkozásnak minősül. Az elkéső tanuló nem zárható ki a foglalkozásról, és a késések összegéből származó igazolatlan foglalkozást a 171. § (3) bekezdésében foglaltak tekintetében nem kell figyelembe venni.
27. § Az Szkr. 180. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki: „(10) A szakképző intézmény szakmai programja mikrotanúsítvány kiadásához kapcsolódó tantárgy esetén tartalmazza a mikrotanúsítvány kiadásához szükséges tanulási eredmény százalékos értékét. E tantárgy eredménye az ösztöndíjszámítás alapjául szolgáló tanulmányi átlagba nem számít bele.” 28. § Az Szkr. a következő 301/A. §-sal egészül ki: „301/A. § A nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti felsőoktatási intézmény bármely tantárgyának, kurzusának, moduljának (a továbbiakban: felsőoktatási tárgy) zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszerben elérhető digitális tananyagát úgy kell tekinteni a felnőttképzési mikrotanúsítványt adó képzések esetében, hogy rajta van a szakképzési tankönyvjegyzéken. A szakképzési tankönyv megnevezéseként a felsőoktatási tárgy zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszerben elérhető digitális tananyagának mikrotanúsítványon szereplő megnevezéseként a felsőoktatási tárgy nevét, továbbá a szakképzési tankönyv nyilvántartásba vételi számaként a felsőoktatási tárgy felsőoktatási tanulmányi rendszer szerinti azonosítóját kell érteni.
29. § (1) Az Szkr. 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul. (2) Az Szkr. 4. melléklete a 3. melléklet szerint módosul. 30. § Az Szkr. a) 25. § (5) bekezdésében az „Az (1) bekezdés 3–9. pontja” szövegrész helyébe az „Az (1) bekezdés 3–10. pontja” szöveg, b) 47. § (3) bekezdésében a „fenntartó” szövegrész helyébe a „fenntartó, szakképzési centrum részeként működő szakképző intézmény esetén a szakképzési centrum főigazgatója” szöveg, c) 50. §-ában a „fenntartó” szövegrész helyébe a „fenntartó, szakképzési centrum részeként működő szakképző intézmény esetén a szakképzési centrum főigazgatója” szöveg, d) 332. § (6) bekezdésében a „fenntartó” szövegrész helyébe a „fenntartó, szakképzési centrum részeként működő szakképző intézmény esetén a szakképzési centrum főigazgatója” szöveg lép.
7. A felsőoktatásban szerezhető egyes pedagógusképesítések jegyzékéről és egyes, a felsőoktatást érintő kormányrendeletek módosításáról szóló 830/2021. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
31. § A felsőoktatásban szerezhető egyes pedagógusképesítések jegyzékéről és egyes, a felsőoktatást érintő kormányrendeletek módosításáról szóló 830/2021. (XII. 29.) Korm. rendelet a következő 6. §-sal egészül ki: „6. § A felsőoktatási intézmények az Oktatási Hivatalban nyilvántartott óvodapedagógus-képzéseiket gyakorlatorientált képzési formában is elindíthatják pilot jelleggel a 2025/2026. és az azt követő három tanévben, ha a képzések programját a szenátus elfogadta, feltéve, hogy a közfeladat-finanszírozási szerződésük ezt lehetővé teszi.”

Jogszabályfigyelés – 2025.07.24. – Egészségügyi tárgyú jogszabályfigyelő
Státusz: új
Jogszabály címe: A belügyminiszter 28/2025. (VII. 24.) BM rendelete egyes egészségügyi ellátások finanszírozásáról
Megjelent: MK. 87. szám 2025.07.24.
Hatály: 2025.08.01.
[1] A módosítás célja az SMA-szűrésre vonatkozó, átmeneti időszakra szánt fix díjas finanszírozási rendszer felváltása a rendszerszintű, teljesítményen alapuló finanszírozásra. [2] További cél a tuberkulózis fertőzés terjedése kockázatának csökkentése érdekében a finanszírozás felülvizsgálata, valamint a látens tbc-s betegek kezelésére alkalmazott kettős gyógyszerterápia bevonása a finanszírozásba. [3] A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (4) bekezdés m) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 25. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 2. alcím, valamint a 3. és a 4. melléklet tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (6) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 25. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. Az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet módosítása 1. § (1) Az egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 9/1993. (IV. 2.) NM rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul. (2) Az R1. 15. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
2. Az Egészségbiztosítási Alap terhére finanszírozható járóbeteg-szakellátási tevékenységek meghatározásáról, az igénybevétel során alkalmazandó elszámolhatósági feltételekről és szabályokról, valamint a teljesítmények elszámolásáról szóló 9/2012. (II. 28.) NEFMI rendelet módosítása 2. § (1) Az Egészségbiztosítási Alap terhére finanszírozható járóbeteg-szakellátási tevékenységek meghatározásáról, az igénybevétel során alkalmazandó elszámolhatósági feltételekről és szabályokról, valamint a teljesítmények elszámolásáról szóló 9/2012. (II. 28.) NEFMI rendelet (a továbbiakban: R2.) 2. melléklete a 3. melléklet szerint módosul. (2) Az R2. 3. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
1. melléklet a 28/2025. (VII. 24.) BM rendelethez 1. Az R1. 2. számú melléklet
„A járóbeteg-szakellátás tevékenységi kódjai” megjelölésű része a „42121” megjelölésű sort követően a következő sorral egészül ki: (Kód Index Tevékenység megnevezése Pont) 42122 12/e Spinalis izomatrophia (SMA) szűrés 4417 2. Az R1. 2. számú melléklet
„A járóbeteg-szakellátásban használt index/* jelzésű eljárások az alábbi intézetekben végezhetők, a szakmai feltételektől és igényektől függően a NEAK-kal kötött szerződésben meghatározott mennyiségi korlátozással” megnevezésű r00E9sze a következő 12/e ponttal egészül ki: „12/e U915 Semmelweis Egyetem Klinikai Központ
U917 Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ”