Státusz: módosítás
Jogszabály címe: A Kormány 199/2025. (VII. 16.) Korm. rendelete a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról
Megjelent: MK. 84. szám 2025.07.16.
Hatály: 2025. július 17.
[1] A Kormány célja, hogy minden lehetséges eszközzel támogassa a gyermeket nevelő családokat, és a gyermeket nevelő nők különböző élethelyzetének megfelelően segítse a szabad választás lehetőségét, hozzájárulva a családok anyagi helyzetének további erősítéséhez, továbbá pozitív hatást gyakorolva a családok életminőségére, valamint a nők foglalkoztatására.
[2] A Kormány a 2025. július 1-jével hatályba lépő CSED Extra programmal lehetőséget nyújt az édesanyák számára a csecsemőgondozási díj melletti munkavégzésre a gyermek három hónapos korát követően, így megnyílik a lehetőség arra, hogy az édesanyák – amennyiben élethelyzetük lehetővé teszi – visszatérjenek a munkaerőpiacra anélkül, hogy le kellene mondaniuk az ellátásról.
[3] A fenti célok megvalósítása érdekében, a hatóság ezzel kapcsolatos bürokratikus terheinek csökkentése és az eljárás egyszerűsítése érdekében a Kormány a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 39. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A táppénz, baleseti táppénz és utazási költségtérítési támogatás iránti kérelemben foglaltak teljesítése esetén, továbbá a csecsemőgondozási díj, az örökbefogadói díj és a gyermekgondozási díj folyósításának szüneteltetése, a szünetelés megszüntetése iránti kérelem teljesítésekor, valamint a csecsemőgondozási díj folyósítása alatt végzett keresőtevékenység miatti mérték változása esetén az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 80. § (2) bekezdés b) pontja alapján a hatóság az ügyintézési határidőn belül mellőzi a határozathozatalt.”
Jogszabályfigyelés – 2025.07.16. – Egészségügyi tárgyú jogszabályfigyelő
Státusz: módosítás
Jogszabály címe: A Kormány 199/2025. (VII. 16.) Korm. rendelete a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról
Megjelent: MK. 84. szám 2025.07.16.
Hatály: A (2)–(4) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1. és a 2. alcím, az 5. alcím, a 29. § b) pontja, a 12. és a 13. alcím, a 42. § (1) bekezdése, a 43. § és a 8. melléklet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.
(3) A 42. § (2) bekezdése és a 9. melléklet 2026. január 1-jén lép hatályba.
(4) A 42. § (3) bekezdése és a 10. melléklet 2026. július 1-jén lép hatályba.
[1] A Kormány elkötelezett a magyar lakosság egészségügyi állapotának javítása mellett, mely célt az ellátások és az ellátórendszer hatékonyságának folyamatos javításával törekszik elérni.
[2] Kiemelt figyelmet igényel az egészségügy feltételrendszerének folyamatos figyelemmel kísérése és a szükséges módosítások átvezetése, a szabályozás aktualizálása.
[3] A célok megvalósítása érdekében a módosítás az egyes egészségügyi ellátásokat, valamint a népegészségügyet érintő témákban tartalmaz intézkedéseket.
[4] A betegszállításra vonatkozó szabályozás körében a gyakorlati tapasztalatok alapján az ellátás biztonsága, a betegek kényelme és az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében a járművek életkora megemelésre kerül, a megrendeléstől a finanszírozás elszámolásáig egységes, zárt informatikai rendszer kötelező használata kerül bevezetésre, az intézményi integrációk okán megjelenítésre kerül a telephelyek közötti betegszállítás, a beteg sajátos körülményeinek jelzése lehetővé válik, a betegszállító járművek betegre való várakozási ideje csökken, az intézményből intézménybe szállítás illetékessége észszerűsödik.
[5] Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény módosítása biztosítja, hogy a plazmaferezis állomások a Donor Regiszterből lekérdezhessék, hogy a beteg mikor vett részt donor plazmaferezis eljárásban. A Regiszter fenntartása céljából a plazmaferezis állomások részére lekérdezési díj kerül előírásra.
[6] A humánerőforrás-probléma gyakorlati kezelése érdekében cél, hogy a házi gyermekorvosi körzetekben csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvosjelöltek szakmai felügyelettel elláthassák a házi gyermekorvosi feladatokat.
[7] A területi védőnői körzetek átlátható kialakítása érdekében eljárási szabályok kerülnek meghatározásra.
[8] Rögzítésre kerül, hogy az országos tisztifőorvos által működtetett egységes védőnői informatikai rendszerben történő egészségügyi dokumentáció rögzítési kötelezettség nem terjed ki az iskola-egészségügyi gondozást végző védőnőkre, az általuk – és az iskolaorvosok által – gondozott személyek vonatkozásában a KRÉTA rendszerében kell a dokumentációt rögzíteni 2025. szeptember 1-jével kezdődően.
[9] A háziorvosi ügyelet Országos Mentőszolgálat általi átvételének gyakorlati tapasztalatai alapján és az Országgyűlés döntésére figyelemmel a háziorvosi ügyelet hatékonyabb szervezése érdekében az alapellátási ügyelet szabályai módosulnak, e rendelet egyértelművé teszi az Országos Mentőszolgálat és a háziorvos alapvető feladatait, és meghatározza az ügyeleti díjazás szabályait.
[10] Kiemelt cél a gyermekvállalás elősegítése, ezt szolgálja, hogy bekerül a petesejtfagyasztási javallatok közé a szociális javallat is, amely eddig csak a hímivarsejtek fagyasztása esetén volt lehetséges.
[11] A szervdonációk elősegítése érdekében a keresztdonáció már nem csak két pár, hanem több pár esetén is lehetséges lesz.
[12] Az egészségügyi ágazat és szakemberek által szerzett tapasztalatok, visszajelzések, külföldi jó gyakorlatok alapján a Protézis Regiszterbe jelentendő adatok köre egyszerűsödik, és a szakmai igényeknek megfelelő kiegészítésre kerül az adatbevitel eredményessége, az elemzések jobb hasznosíthatósága, felhasználhatósága érdekében.
[13] Cél a biztonságos és higiénikus lakókörnyezet biztosítása, ennek érdekében az otthonukban elhunytak holttestére vonatkozó, valamint az ingatlan nem megfelelő higiénés állapota esetén fertőtlenítési előírások kerülnek megalkotásra.
[14] A jogrendszer egységessége érdekében jogtechnikai és jogharmonizációs szabályok kerülnek megalkotásra.
[15] Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 18. § (2) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 2. alcím tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 25. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 3. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés d) pont df) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 4. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés q) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, az 5. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés f) pontjában és g) pont ga) alpontjában, valamint a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 25. és 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 6. alcím és az 1. melléklet tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés p) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 7. alcím tekintetében az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 18. § (2) bekezdés a) pontjában felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 8. alcím és a 2. melléklet tekintetében az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 68. § (2) bekezdés o) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 9. alcím és a 3. melléklet tekintetében az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 76. § (9) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró agrárminiszterrel és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdés 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben –, a 10. alcím és a 4. melléklet tekintetében az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 18. § (2) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 11. alcím és az 5. melléklet tekintetében az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 18. § (2) bekezdés d) és j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 12. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés s) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 13. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (2) bekezdés f) pontjában és g) pont ga) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 14. alcím tekintetében a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény 86. § (4) bekezdésében és a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó általános szabályokról szóló 2023. évi XC. törvény 284. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 6. és 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 15. alcím tekintetében az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény 15. § (9) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben –, a 16. alcím és a 6. melléklet tekintetében az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 38. § (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 17. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (3) bekezdés n) pont na) és nb) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 18. alcím és a 7. melléklet tekintetében az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 38. § (2) bekezdés m) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a 19. alcím, valamint a 8–10. melléklet tekintetében az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 38. § (2) bekezdés p) és t) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
2. A betegszállításra jogosító kúraszerű kezelésekről szóló 50/1997. (XII. 17.) NM rendelet hatályon kívül helyezése
3. § Hatályát veszti a betegszállításra jogosító kúraszerű kezelésekről szóló 50/1997. (XII. 17.) NM rendelet.
3. A fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet módosítása
4. § A fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet 35. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki: „(5) A járási hivatal közegészségügyi és járványügyi szempontból indokolt esetben fertőtlenítés elvégzését rendelheti el nem fertőző betegségben kórházon kívül elhunyt személy esetén, valamint ingatlan nem megfelelő higiénés állapota miatt. (6) Az (5) bekezdés alapján elrendelt fertőtlenítés elvégzéséről, a költségek fedezéséről az érintett terület vagy épület tulajdonosa köteles gondoskodni.”
4. Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a szerv- és szövetátültetésre, valamint -tárolásra és egyes kórszövettani vizsgálatokra vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról szóló 18/1998. (XII. 27.) EüM rendelet módosítása
5. § Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a szerv- és szövetátültetésre, valamint -tárolásra és egyes kórszövettani vizsgálatokra vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról szóló 18/1998. (XII. 27.) EüM rendelet 4/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „4/A. § (1) Olyan, az Eütv. 206. § (2) vagy (3) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelelő donor és recipiens párok esetében, akiknél a jóváhagyott szervátültetés – az etikai bizottság 4. § szerinti határozatának meghozatalát, illetve az Eütv. 208. §-a szerinti vizsgálatot követően kiderült orvosi indok miatt – nem végezhető el, de szakorvosi javaslat alapján a szervátültetések a donor és recipiens párok közötti cserével elvégezhetők, vagy a párok közötti cserével jobb kompatibilitás érhető el, a szakorvosi javaslatot kiállító és a szervátültetéseket végző egészségügyi szolgáltatóknál működő etikai bizottságokhoz benyújtott – közokiratba foglalt – kérelmükre, az etikai bizottságok jóváhagyásával a szervátültetések elvégezhetőek. (2) Az (1) bekezdés szerinti kérelem tartalmazza a) az 1. számú melléklet szerinti tartalmi elemeket a donorok és a recipiensek vonatkozásában, b) a donor nyilatkozatát ba) arról, hogy a felajánlás ellenérték nélkül, kényszertől, fenyegetéstől, megtévesztéstől mentesen történik, és bb) annak tudomásul vételéről, hogy az Eütv. 209. § (4) bekezdésében foglaltak fennállta esetén az egyidejűleg zajló másik szervkivétel és szervbeültetés erre irányuló orvosszakmai ellenjavallat hiányában megtörténhet, és c) a donorok és a recipiensek nyilatkozatát arról, hogy az Eütv. 209. § (4) és (5) bekezdésében foglaltakról szóló tájékoztatást megkapták és tudomásul vették. (3) Az (1) bekezdés szerinti egészségügyi szolgáltatók a szervkivételeket – és a szakmai feltételek fennállta esetén lehetőség szerint a szervbeültetéseket is – azonos ütemezéssel, egyidejűleg végezhetik.”
5. A betegszállításról szóló 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet módosítása 6. § (1) A betegszállításról szóló 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet [a továbbiakban: 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet] 2. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (E rendelet alkalmazásában) „a) betegszállítás: az Eütv. 97. § (1)–(3) bekezdésében foglalt esetekben a betegnek aa) a beteg otthona szerint illetékes területi, ab) a beutaló szolgáltató telephelye szerint illetékes, ac) a progresszív ellátás során magasabb szintű ellátást végző legközelebbi egészségügyi intézménybe, illetve ezen egészségügyi intézményből a beszállított beteg kezelését, vizsgálatát, valamint sürgősségi ellátását követően otthonába vagy a beutaló intézménybe történő szállítása, ideértve a beutaló szolgáltató telephelyei közötti szállítást is.” (2) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 2. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (E rendelet alkalmazásában) „d) betegszállítási tevékenységet végző személy: a c) pontban foglalt szervezetek tevékenysége során a beteg szállításában közreműködő személy, ideértve a betegszállító gépjármű vezetőjét és a betegkísérőt is;” (3) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 2. § e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (E rendelet alkalmazásában) „e) kúraszerű kezelés céljából történő betegszállítás: a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 17. § (1) bekezdés b) pontja alapján térítésmentesen biztosított betegszállítás, ha a szállítás ea) művesekezelés, eb) sugárterápiás kezelés vagy ec) kemoterápiás kezelés céljából történik, és a kezelések időpontja, rendszeressége, illetve hosszadalmassága miatt a beteg az ellátáshoz más módon nem férne hozzá, vagy az ellátás utóhatása következtében más közlekedési eszköz igénybevétele a beteg számára aránytalan megterhelést jelentene.”
7. § A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 2/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „2/B. § (1) A betegszállítás tekintetében – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – területi ellátásra kötelezett az a szolgáltató – figyelemmel az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló kormányrendeletben foglaltakra –, amelynek a területén a biztosítottnak a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerinti lakóhelye vagy tartózkodási helye van. (2) Intézményből intézménybe vagy az intézmény telephelyei között történő átszállítás esetén területi ellátásra kötelezett az a szolgáltató, amelynek ellátási területén az elbocsátó intézmény, telephely – azaz a beteg felvételi helye – található.”
8. § A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (5) bekezdéssel egészül ki: „(4) Az Országos Mentőszolgálat (a továbbiakban: OMSZ) az arra rendszeresített informatikai rendszer segítségével koordinálja a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (a továbbiakban: NEAK) kötött finanszírozási szerződéssel rendelkező betegszállító szervezetek tevékenységét. Ennek keretében végzi a betegszállítási feladatok 6. § (2) bekezdése szerinti felvételét, az illetékes betegszállító szervezet felé való továbbítását, a feladat teljesítésének folyamatos követését. A betegellátás hatékonysága érdekében a betegszállító szervezet az együttműködési megállapodás keretei között végzi el az OMSZ által a területi ellátási kötelezettség figyelembevételével kiosztott feladatot, ideértve a területi ellátási kötelezettségen kívüli betegszállítási feladatot is. A finanszírozási szerződéssel rendelkező betegszállító szervezetek a rendelkezésükre álló kapacitásokat az OMSZ által megadott időszakonként jelentik. (5) A sürgősségi betegellátás hatékonyságának javítása és a folyamatos ellátás biztosítása érdekében az Eütv. 97. § (4) bekezdése szerinti együttműködési megállapodás arra való tekintet nélkül megköthető a betegszállítási tevékenységre működési engedéllyel rendelkező szervezettel, hogy a szervezet a működéshez igényel-e állami költségvetésből pénzügyi támogatást.
9. § (1) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (A betegszállítás a sürgősség igénye szerint lehet) „b) meghatározott napon végrehajtandó,” (betegszállítás.) (2) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 4. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki: (A betegszállítás a sürgősség igénye szerint lehet) „d) vármegyén belüli intézmények közötti 3 órán belüli, betegszállító szolgáltatók által végzett” (betegszállítás.) (3) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) A betegszállítás a beteg egészségi állapota és mobilitási képessége szerint lehet a) önálló helyváltoztatásra nem képes beteg hordszékkel vagy hordággyal végrehajtandó, b) önállóan vagy segítséggel – lépcsőn is – járóképes beteg betegszállító gépjárművel teljesítendő szállítása.” (4) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki: „(4) A betegszállítás a végrehajtás módja szerint lehet a) egyedüli betegként történő, b) más betegekkel együttes vagy c) különleges szállítási feltételeket igénylő szállítás. (5) Különleges szállítási feltételeket igénylő betegszállítás azon 150 kg testtömeget meghaladó beteg szállítása, aki a) mozgásképtelen, de együttműködő, és testméretei alapján a betegszállító autóban rendszeresített, általánosan elfogadott méretű hordágyon vagy hordszékben szabályosan rögzíthető, b) teljesen mozgásképtelen, vagy testméretei, testalkata nem teszik lehetővé az általánosan elfogadott méretű hordszék, hordágy használatát, vagy a beteg felvételi vagy átadási helyének területi adottságai nem teszik lehetővé a betegszállító autóban rendszeresített eszközökkel történő biztonságos mozgatást, be- vagy kijutást, vagy a beteget speciális testhelyzetben kell szállítani, rögzíteni, vagy c) teljesen mozgásképtelen, valamint a beteg mozgatása, szállítása közben egészségromlás állhat be, amelynek ellátásához egészségügyi szakszemélyzet szükséges. (6) Az (5) bekezdés c) pontja szerinti beteg szállítása mentési feladatnak minősül.”
10. § (1) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 5. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Ülőbeteg-szállító kocsival az a beteg szállítható, aki a) szállítása során őrzést, illetve mentőápolói felügyeletet nem igényel, b) tiszta tudatú, c) önállóan vagy segítséggel – lépcsőn is – járóképes, vagy egészségi állapota nem indokolja a fekvő helyzetben történő szállítást, és d) 14 éven felüli, valamint 14 éven aluli, vagy gondnokság alatt álló beteg esetén, ha a szülő vagy a törvényes képviselő kíséri (a továbbiakban: ülőbeteg). (2) Fekvőbeteg-szállító kocsival az a beteg szállítható, aki a) szállítása során őrzést, illetve mentőápolói felügyeletet nem igényel, b) tiszta tudatú, c) egészségi állapota fekvő helyzetben történő szállítását indokolja, és d) 14. éven felüli, illetve, ha 14 éven aluli, vagy gondnokság alatt áll, a szülő vagy a törvényes képviselő kíséri (a továbbiakban: fekvőbeteg). (3) Fekvőbeteg-szállító kocsival ülőbeteg is szállítható. Mentőkocsival fekvő- és ülőbeteg egyaránt szállítható.” (2) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 5. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(6) Ügyeleti időben csak azon beteg szállítása rendelhető el, a) aki aa) ügyeleti időben végzett vizsgálat, ab) meghatározott időben végzendő kúraszerű kezelés, ac) 24 órát üzemelő diagnosztikai vizsgálat, kezelés során vagy ad) sürgősségi ellátás keretében részesül ellátásban, vagy b) akinek fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátása ügyeleti időben ért véget, és további intézményi ellátása aránytalan terhet jelentene az ellátó intézményre.”
11. § (1) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) A betegszállítást az orvos vagy az általa kijelölt egészségügyi dolgozó rendeli meg. A megrendeléskor közölni kell a) a beteg nevét, születési dátumát, nemét és TAJ számát; TAJ szám hiányában más, az ellátásra jogosító azonosítóit és állampolgárságát, b) 14 éven aluli vagy gondnokság alatt álló beteg esetén a szülő vagy törvényes képviselő általi kíséret igényét, c) a szakellátást és a betegszállítást indokoló kórismét BNO kód megjelölésével, valamint a betegszállítás megkezdésének a 4. § (1) bekezdése szerinti idejét és körülményeit, valamint azt, hogy a betegszállítás mentőápolói vagy mentő szakápolói kíséretet nem igényel, d) a betegfelvétel és a betegátadás helyét, az egészségügyi ellátóhely 9 jegyű szervezeti egység azonosító kódját, e) a megrendelést végző egészségügyi dolgozó nevét, telefonszámát és a megrendelő orvos nevét, orvosi bélyegzőszámát, munkahelyének 9 jegyű szervezeti egység azonosító kódját, f) a beteg telefonos elérhetőségét, amennyiben az a megrendelő által ismert.” (2) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (4a) bekezdéssel egészül ki: „(4) A kúraszerű kezelésre történő betegszállítást megrendelő orvosnak a szállítás megrendelése, illetve ütemezése előtt egyeztetnie kell a kezelést végző egészségügyi intézménnyel, illetve az OMSZ betegszállítás irányításával, aki egyeztetni köteles a területileg illetékes vagy a feladatot átvállaló betegszállítási tevékenységet végző szervezettel. A beteg szállítását megrendelő orvos – a betegszállítási utalvány első alkalommal történő kitöltése mellett – a kezelés első időpontjára vonatkozóan a betegszállítási utalvánnyal és az időpont feltüntetésével rendelhet szállítást. A további szállítások megrendelése és a NEAK honlapján közzétett, kúraszerű kezelésre történő betegszállítás kiegészítő utalványának kitöltése a kezelést végző intézmény orvosának a feladata. (4a) A kezelési, illetve szállítási időpontok megváltozása esetén az információval rendelkező fél az érintett feleket haladéktalanul értesíteni köteles.” (3) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 6. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki: „(7) Az egészségügyi intézmények közötti betegszállítások során a betegszállítást elrendelő orvos csak abban az esetben kezdeményezheti egy beteg másik intézménybe történő átszállítását, ha a két érintett intézmény előzetesen ezt leegyezteti. Az átszállítási dokumentáció tartalmazza a fogadó intézmény orvosának nevét, telefonszámát, elérhetőségét vagy szükség esetén helyettesítőjének elérhetőségét.”
12. § (1) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Az egészségügyi intézmény az intézménybe való megérkezést követően köteles a beteget 10 percen belül átvenni, vagy – amennyiben a beteget nem tudja ellátni – dönteni a továbbszállításáról. A betegszállítóval érkező átvett beteget, amennyiben nem meghatározott időpontra érkezett, az átvételtől számított 1 órán belül az ellátását meg kell kezdeni.” (2) A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (5) bekezdéssel egészül ki: „(4) A beteg szállításáról a NEAK honlapján közzétett Betegszállítási adatlap szerinti adatokat tartalmazó, elektronikusan hitelesített vagy papíralapú adatlapot kell vezetni. Ha az egészségügyi intézmény a beteget nem tudja fogadni, vagy a beteget nem tudja átvenni, a továbbszállítás – ugyanazon betegszállító gépjárművel való továbbszállítás esetén – az eredetileg kiállított Betegszállítási utalványon rendelhető el. Ha a továbbszállítást más betegszállító gépjármű végzi, a továbbszállítást megrendelő orvos új betegszállítási utalványt állít ki. (5) Ha a beteg felvételére vagy átadására a betegszállítási utalványon jelölt felvételi vagy átadási helytől eltérő helyen kerül sor, akkor azt a betegszállítási utalványon fel kell tüntetni, ennek tényét az átvevő vagy átadó egészségügyi dolgozó, illetve a beteg tartózkodási helyére történő szállítás esetén a beteg vagy akadályoztatása esetén a beteget átvevő személy aláírásával igazolja.
13. § A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 11. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki: „(5) Az 1. számú melléklet II/B. pontjában meghatározott 10 éves üzemeltethetőségi időre vonatkozó előírást 2027. december 31-ig nem kell alkalmazni azon betegszállító gépjárművek tekintetében, amelyeket az ezen rendeletnek az egészségügyi ellátásokat és népegészségügyet érintő miniszteri rendeletek módosításáról szóló 25/2025. (VII. 16.) BM rendelettel módosított rendelkezései hatálybalépését megelőzően helyeztek üzembe.” 14. § A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet a) 5. § (5) bekezdésében az „időpontjáról a megrendelő orvost és/vagy a beteget” szövegrész helyébe az „időpontjáról az OMSZ betegszállítás irányítását, a megrendelő orvost és a beteget” szöveg, b) 6. § (3) bekezdésében a „kitölti a 2. számú melléklet szerinti adattartalommal a” szövegrész helyébe az „az egységes informatikai rendszer útján kitölti a – NEAK honlapján közzétett adattartalmú –” szöveg, c) 6. § (5) bekezdésében az „értesítenie kell” szövegrész helyébe az „értesítenie kell az OMSZ betegszállítás irányítását, aki haladéktalanul értesíteni köteles” szöveg, d) 1. számú melléklet II. Tárgyi feltételek pont II/A. alpont 2. pontjában a „(vezetékes telefon és elektronikus elérhetőség)” szövegrész helyébe a „– telefonos és elektronikus elérhetőség –” szöveg, e) 1. számú melléklet II. Tárgyi feltételek pont II/B. alpont 3. pontjában a „mellékletének II/B. 3. pontja” szövegrész helyébe az „1. mellékletének II. pont II/B. alpont 1. pontja” szöveg lép. 15. § Hatályát veszti a 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 2–4. számú melléklete.
13. § A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 11. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki: „(5) Az 1. számú melléklet II/B. pontjában meghatározott 10 éves üzemeltethetőségi időre vonatkozó előírást 2027. december 31-ig nem kell alkalmazni azon betegszállító gépjárművek tekintetében, amelyeket az ezen rendeletnek az egészségügyi ellátásokat és népegészségügyet érintő miniszteri rendeletek módosításáról szóló 25/2025. (VII. 16.) BM rendelettel módosított rendelkezései hatálybalépését megelőzően helyeztek üzembe.” 14. § A 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet a) 5. § (5) bekezdésében az „időpontjáról a megrendelő orvost és/vagy a beteget” szövegrész helyébe az „időpontjáról az OMSZ betegszállítás irányítását, a megrendelő orvost és a beteget” szöveg, b) 6. § (3) bekezdésében a „kitölti a 2. számú melléklet szerinti adattartalommal a” szövegrész helyébe az „az egységes informatikai rendszer útján kitölti a – NEAK honlapján közzétett adattartalmú –” szöveg, c) 6. § (5) bekezdésében az „értesítenie kell” szövegrész helyébe az „értesítenie kell az OMSZ betegszállítás irányítását, aki haladéktalanul értesíteni köteles” szöveg, d) 1. számú melléklet II. Tárgyi feltételek pont II/A. alpont 2. pontjában a „(vezetékes telefon és elektronikus elérhetőség)” szövegrész helyébe a „– telefonos és elektronikus elérhetőség –” szöveg, e) 1. számú melléklet II. Tárgyi feltételek pont II/B. alpont 3. pontjában a „mellékletének II/B. 3. pontja” szövegrész helyébe az „1. mellékletének II. pont II/B. alpont 1. pontja” szöveg lép.
15. § Hatályát veszti a 19/1998. (VI. 3.) NM rendelet 2–4. számú melléklete.
6. Az emberi reprodukcióra irányuló különleges eljárások végzésére vonatkozó, valamint az ivarsejtekkel és embriókkal való rendelkezésre és azok fagyasztva tárolására vonatkozó részletes szabályokról szóló 30/1998. (VI. 24.) NM rendelet módosítása
16. § Az emberi reprodukcióra irányuló különleges eljárások végzésére vonatkozó, valamint az ivarsejtekkel és embriókkal való rendelkezésre és azok fagyasztva tárolására vonatkozó részletes szabályokról szóló 30/1998. (VI. 24.) NM rendelet [a továbbiakban: 30/1998. (VI. 24.) NM rendelet] 4. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
7. A háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi tevékenységről szóló 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet módosítása
17. § A háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi tevékenységről szóló 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet [a továbbiakban: 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet] 11. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki: „(3a) Házi gyermekorvosként ezen tevékenység megkezdésétől számított legfeljebb 4 évig dolgozhat továbbá az az orvos is, aki a csecsemő- és gyermekgyógyászat szakorvosi szakképesítés megszerzéséhez szükséges, az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképesítés megszerzéséről szóló 22/2012. (IX. 14.) EMMI rendelet 2. melléklet 6.3.2. pontjában meghatározott 2. részvizsgát sikeresen teljesítette.” 18. § A 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet a) 4. § (2) bekezdés e) pontjában a „gyermekorvosi ügyelet működtetőjével kötött szerződésben rögzítettek szerint az ügyeleti” szövegrész helyébe a „gyermekorvosi ügyeleti” szöveg, b) 11. § (7) bekezdésében az „A (4)–(6) bekezdések” szövegrész helyébe az „Az (5) és (6) bekezdés” szöveg, c) 11. § (8) bekezdésében az „A (4), (4c) és (5) bekezdésben” szövegrész helyébe az „A (3a), (4), (4c) és az (5) bekezdésben” szöveg, az „A (2), a (4), a (4c), az (5) és a (8a) bekezdés” szövegrész helyébe az „A (2), a (3a), a (4), a (4c), az (5) és a (8a) bekezdés” szöveg, d) 11. § (10) bekezdésében az „a (4), a (4c), az (5) és a (8a) bekezdés” szövegrész helyébe az „a (3a), a (4), a (4c), az (5), az (5a) és a (8a) bekezdés” szöveg lép.
10. Az egészségügyi ellátás folyamatos működtetésének egyes szervezési kérdéseiről szóló 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet módosítása
22. § (1) Az egészségügyi ellátás folyamatos működtetésének egyes szervezési kérdéseiről szóló 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet [a továbbiakban: 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet] 15. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(4) Az e § szerinti ügyelet az Országos Mentőszolgálat (a továbbiakban: OMSZ) által meghatározott ügyeleti ellátóhelyeken működik a (8a) bekezdésben meghatározottak szerint.” (2) A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(6) Az ügyeleti szolgálatot, valamint a központi ügyeletet (a továbbiakban együtt: ügyelet) a területi ellátási kötelezettséggel működő háziorvos a 3. melléklet szerinti szakmai, szervezeti és munkavégzési feltételek és díjazás alapján látja el. A területi ellátási kötelezettség nélkül háziorvosi tevékenységet végző orvos az ügyelet működtetőjével kötött szerződésben rögzített feltételek szerint működik közre az ügyelet ellátásában.” (3) A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. § (8d) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(8d) Az OMSZ által nem kizárólag háziorvos, házi gyermekorvos részvételével biztosított ügyeleti időszak munkanapon 22:00–08:00 óráig, hétvégén és munkaszüneti napon 14:00–08:00 óráig tart.” (4) A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. § (9) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép: (Az ügyeletet teljesítő orvos gondoskodik) „ba) a kórházi, szakorvosi ellátásra szoruló beteg kórházi beutalásáról, szakorvosi vizsgálatra, gyógykezelésre utalásáról, szükség esetén orvosi vény kiállításáról;” (5) A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. § (9) bekezdés e) és f) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek: (Az ügyeletet teljesítő orvos) „e) hatósági megkeresésre a betegnél általános orvosi vizsgálatot végez, véralkohol-vizsgálathoz vért vesz, drogtesztet végez, a fogdában történő elhelyezéshez szükséges orvosi vizsgálatokat elvégzi, illetve egyéb szükséges vizsgálatokat végez; f) szükség esetén fa) a mentésirányítás által bevonható a helyszíni egészségügyi ellátásba vagy fb) a mentést megszervezi, és mindaddig irányítja, amíg az OMSZ megfelelő kompetenciájú mentőegysége a helyszínen a mentés irányítását át nem veszi;
(6) A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. § (9) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki: (Az ügyeletet teljesítő orvos) „h) telemedicinális segítséget nyújt az ügyeleti szolgálatban részt vevő, alacsonyabb kompetenciájú ellátók számára.” (7) A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki: „(12) Az OMSZ biztosítja a háziorvosok, házi gyermekorvosok részére az ügyeleti ellátással összefüggésben felmerülő szükséges képzéseket.”
23. § A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet a 4. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki. 24. § A 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet 15. § (8a) bekezdésében a „hétköznap” szövegrész helyébe a „munkanapon” szöveg, a „hétvégén és ünnepnapokon” szövegrész helyébe a „hétvégén és munkaszüneti napon” szöveg, a „legfeljebb 2 alkalommal” szövegrész helyébe a „2 alkalommal” szöveg lép. 25. § Hatályát veszti a 47/2004. (V. 11.) ESZCSM rendelet a) 15. § (4a) bekezdése, b) 15. § (7) bekezdésében a „ , ha ez nem lehetséges, akkor az ügyelet működtetője köteles gondoskodni a helyettesítésről” szövegrész.
12. Az emberi vér és vérkomponensek gyűjtésére, vizsgálatára, feldolgozására, tárolására és elosztására vonatkozó minőségi és biztonsági előírásokról, valamint ezek egyes technikai követelményeiről szóló 3/2005. (II. 10.) EüM rendelet módosítása 30. § Az emberi vér és vérkomponensek gyűjtésére, vizsgálatára, feldolgozására, tárolására és elosztására vonatkozó minőségi és biztonsági előírásokról, valamint ezek egyes technikai követelményeiről szóló 3/2005. (II. 10.) EüM rendelet [a továbbiakban: 3/2005. (II. 10.) EüM rendelet] 4. §-a a következő (2b) bekezdéssel egészül ki: „(2b) A (2a) bekezdése szerinti plazmaferezis állomás az OVSZ által működtetett Nemzeti Keresztdonációs és Donorkizárási Regiszterben (a továbbiakban: Donor Regiszter) történő lekérdezéseinek arányában köteles megfizetni az OVSZ üzemeltetési önköltségének rá eső hányadát. A Donor Regiszter használatával kapcsolatos lekérdezésenkénti egységár 15 Ft+ÁFA. A Donor Regiszterhez történő csatlakozás módját és a rendszerhasználati díj megfizetésének szabályait a (2a) bekezdés szerinti együttműködési megállapodás tartalmazza.” 31. § Az 3/2005. (II. 10.) EüM rendelet 4. § (2) bekezdésében a „minőségügyi és donorbiztonsági előírásokat” szövegrész helyébe a „minőségügyi, donorbiztonsági és donor-megbecsülési előírásokat” szöveg lép.
13. A mentésről szóló 5/2006. (II. 7.) EüM rendelet módosítása 32. § A mentésről szóló 5/2006. (II. 7.) EüM rendelet 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(4) A sürgősségi betegellátás hatékonyságának javítása és a folyamatos ellátás biztosítása érdekében az Eütv. 96. § (2) bekezdése és (3) bekezdés a) pontja szerinti együttműködési megállapodás arra való tekintet nélkül megköthető a mentési tevékenységre működési engedéllyel rendelkező szervezettel, hogy a szervezet a működéshez igényel-e állami költségvetésből pénzügyi támogatást.
14. A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek és a harmadik országbeli állampolgárok magyarországi tartózkodásával összefüggő közegészséget veszélyeztető betegségekről szóló 32/2007. (VI. 27.) EüM rendelet módosítása 33. § A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek és a harmadik országbeli állampolgárok magyarországi tartózkodásával összefüggő közegészséget veszélyeztető betegségekről szóló 32/2007. (VI. 27.) EüM rendelet [a továbbiakban: 32/2007. (VI. 27.) EüM rendelet] 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) E rendelet 1. melléklete határozza meg azokat a közegészséget veszélyeztető betegségeket és a kórokozó hordozó állapotokat, amelyeket a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy közegészségügyi okból történő kiutasítására történő javaslattétel során, valamint a harmadik országbeli állampolgár magyarországi beutazásának és tartózkodásának engedélyezése, illetve közegészségügyi okból történő kiutasítására történő javaslattétel során figyelembe kell venni.” 34. § A 32/2007. (VI. 27.) EüM rendelet 1. § (2) bekezdésében az „a Menekültügyi és Bevándorlási Hivatalnak” szövegrész helyébe az „az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságnak” szöveg lép.
15. Az egészségügyi szolgáltatás keretében használt, éles vagy hegyes munkaeszközök által okozott sérülések megelőzésére, az ilyen eszközök használatából eredő kockázatok kezelésére, valamint az egészségügyi tevékenységet végző személyek tájékoztatására és képzésére vonatkozó követelményekről szóló 51/2013. (VII. 15.) EMMI rendelet módosítása
35. § Az egészségügyi szolgáltatás keretében használt, éles vagy hegyes munkaeszközök által okozott sérülések megelőzésére, az ilyen eszközök használatából eredő kockázatok kezelésére, valamint az egészségügyi tevékenységet végző személyek tájékoztatására és képzésére vonatkozó követelményekről szóló 51/2013. (VII. 15.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 51/2013. (VII. 15.) EMMI rendelet] 6. § (3) bekezdésében a „kockázatértékelést és a 4. § (4) bekezdése szerinti bejelentést” szövegrész helyébe a „kockázatértékelést” szöveg, a „készíti el, illetve teszi meg” szövegrész helyébe a „készíti el” szöveg lép. 36. § Hatályát veszti az 51/2013. (VII. 15.) EMMI rendelet a) 4. § (4) bekezdése, b) 5. §-a.
16. A veleszületett rendellenességek bejelentéséről és nyilvántartásuk rendjéről szóló 21/2014. (III. 20.) EMMI rendelet módosítása 37. § A veleszületett rendellenességek bejelentéséről és nyilvántartásuk rendjéről szóló 21/2014. (III. 20.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 21/2014. (III. 20.) EMMI rendelet] 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A VRONY-t működtető szerv negyedévente időszakos, a betegségek kialakulásának megelőzését és korai felismerését szolgáló, az esetleges halmozódások vizsgálatát célzó elemzést, továbbá a bejelentett rendellenességekről és ritka betegségekről szóló éves – a nyilvántartás részét képező – összefoglaló jelentést készít, amelyben bemutatja és értékeli a veleszületett rendellenességek és ritka betegségek számának és gyakoriságának területi megoszlását, időbeli változását.” 38. § A 21/2014. (III. 20.) EMMI rendelet a) 1. §-ában a „rendellenességekre vonatkozó,” szövegrész helyébe a „rendellenességekre, valamint az ORPHA kóddal rendelkező valamennyi ritka betegségre vonatkozó,” szöveg, b) 2. § (1) bekezdésében a „rendellenességet” szövegrész helyébe a „rendellenességet vagy ritka betegséget” szöveg, az „e-VRONY” szövegrész helyébe az „e-VRONY-RBR” szöveg, c) 2. § (2) bekezdésében a „rendellenességet” szövegrész helyébe a „rendellenességet vagy ritka betegséget” szöveg, a „rendellenesség” szövegrészek helyébe a „rendellenesség vagy ritka betegség” szöveg, d) 3. § (1) bekezdésében a „rendellenességre” szövegrész helyébe a „rendellenességre vagy ritka betegségre” szöveg, az „adategyeztetést tarthat.” szövegrész helyébe az „adategyeztetést tarthat, hiányos adatszolgáltatás esetében a VRONY-t működtető szerv pótlólagos adatszolgáltatást rendelhet el.” szöveg, e) 3. § (2) és (3) bekezdésében az „A VRONY-ban” szövegrész helyébe az „Az e-VRONY-RBR-ben” szöveg, f) 3. § (2) bekezdésében az „e-VRONY” szövegrész helyébe az „e-VRONY-RBR” szöveg lép. 39. § A 21/2014. (III. 20.) EMMI rendelet 1. melléklete helyébe a 6. melléklet lép.
17. A Legionella által okozott fertőzési kockázatot jelentő közegekre, illetve létesítményekre vonatkozó közegészségügyi előírásokról szóló 49/2015. (XI. 6.) EMMI rendelet módosítása
40. § A Legionella által okozott fertőzési kockázatot jelentő közegekre, illetve létesítményekre vonatkozó közegészségügyi előírásokról szóló 49/2015. (XI. 6.) EMMI rendelet 2. §-a a következő m) ponttal egészül ki: (E rendelet alkalmazásában) „m) sportközpont: olyan létesítmény, amelyet naponta átlagosan legalább 100 fő látogat sportolás céljából, és a látogatóknak lehetőségük van zuhanyzó igénybevételére.”
18. Az egyes protézisekkel kapcsolatos beavatkozások bejelentésének és nyilvántartásának rendjéről szóló 5/2016. (II. 29.) EMMI rendelet módosítása
41. § Az egyes protézisekkel kapcsolatos beavatkozások bejelentésének és nyilvántartásának rendjéről szóló 5/2016. (II. 29.) EMMI rendelet 2. melléklete helyébe a 7. melléklet lép.
19. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos részletes szabályokról szóló 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet módosítása
42. § (1) Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos részletes szabályokról szóló 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet] 1. melléklete a 8. melléklet szerint módosul. (2) A 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet 1. melléklete a 9. melléklet szerint módosul. (3) A 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet 4. melléklete a 10. melléklet szerint módosul. 43. § A 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet a) 1. melléklet A:23 mezőjében a „2. melléklet 3. és 4. pontja szerinti” szövegrész helyébe a „2. számú melléklet 1. pont a) alpontja – az óvodás korú gyermek vizsgálata kivételével –, 2. pont a) alpontja, 3. pont a) alpontja és 4. pontja szerinti” szöveg, b) 1. melléklet A:24 mezőjében a „2. melléklet 3. és 4. pontja szerinti” szövegrész helyébe a „2. számú melléklet 1. pont a) alpontja – az óvodás korú gyermek vizsgálata kivételével –, 2. pont a) alpontja, 3. pont a) alpontja és 4. pontja szerinti” szöveg lép.