RKE/12/2024. (XII.02.) sz. rektori-kancellári-Klinikai Központ elnöki utasítás
a Semmelweis Egyetem 2024. év végére és 2025. év elejére vonatkozó egyes működési renddel és a 2024/25-as tanévre irányadó egyes speciális intézkedésekkel összefüggő feladatokról, továbbá a Semmelweis Egyetem, valamint a fenntartásában lévő köznevelési és szakképzési intézmények létesítményei általános működési szünetére vonatkozó szabályokról
A Kormány által az Alaptörvény 53. cikke szerint kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel a vonatkozó jogszabályok, valamint az SZMSZ I.1 rész 133. § (3) – (4) bekezdésekben meghatározott, különleges jogrendben alkalmazható átmeneti szabályok szerint, az SZMSZ I.1. rész 3. § (4) d) da) alpontban meghatározott feladatkörünkben a következő utasítást adjuk ki:
1. Az utasítás hatálya
(1) Jelen utasítás személyi hatálya kiterjed a Semmelweis Egyetem (a továbbiakban: Egyetem) valamennyi foglalkoztatottjára, hallgatójára, valamint az egyetemi létesítményekben működő jogi és nem jogi személy szervezetekre, azok valamennyi foglalkoztatottjára, továbbá az Egyetem által bérelt ingatlanokban működő szervezeti egységekre.
(2) Jelen utasítás tárgyi hatálya az Egyetem létesítményeiben a jelen utasításban megjelölt időtartamok idejére vonatkozó speciális intézkedések és a szabadság év végi kiadásával kapcsolatos rendelkezések meghatározására terjed ki.
2. Általános működési szabályok
(1) 2024. december 23. és 2024. január 5. között az Egyetemen – a 4. pontban foglaltak szerint a Klinikai Központ irányítása alá tartozó betegellátást biztosító egészségügyi szolgáltatást nyújtó szervezeti egységek és az ezen szervezeti egységek közvetlen működtetéséhez szükséges funkcionális szervezeti egységek és az 5. pontban foglaltak szerint a 2024/25. év Tanév rendje szerint ezen időszakban vizsgáztatást végző oktatási-kutatási szervezeti egységek működésének kivételével – jelen pont (2) bekezdésében foglaltak alapján általános működési szünetet rendelünk el.
(2) Az általános működési szünet ideje alatt a szervezeti egységek a következő formákban működhetnek:
a) teljes tevékenységet szüneteltető szervezeti egységek azok, amelyek nem tartoznak a b) és c) pont hatálya alá,
b) a normál működéstől eltérő szabályok szerinti ügyeleti rendben (a továbbiakban: ügyeleti rend) működő szervezeti egységek, melyek különösen
ba) Klinikai Központ központi szervezeti egységei közül a Klinikai Központ Elnökének Hivatala, a Klinikai Adatszolgáltató Intézet és az Orvosszakmai Főigazgatóság, (ide nem értve a betegellátást végző egészségügyi szolgáltatást nyújtó szervezeti egységeket),
bb) Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Főigazgatóság szervezeti egységei közül a Pénzügyi Igazgatóság, a Pályázati és KFI Hálózat-irányítási Igazgatóság,
bc) Költségvetési és Kontrolling Főigazgatóság szervezeti egységei közül a Kontrolling Igazgatóság, az Egészségügyi Hálózat-irányítási Igazgatóság, az Oktatási Hálózat-irányítási Igazgatóság és a Központi Gazdasági Hálózat-irányítási Igazgatóság (ideértve a tömb-, és kari gazdasági igazgatóságokat, gazdasági hivatalokat és gazdasági irodákat),
bd) Műszaki Főigazgatóság teljes szervezete,
be) Emberierőforrás-gazdálkodási Főigazgatóság teljes szervezete,
bf) Jogi és Igazgatási Főigazgatóság – Központi Postázó,
bg) Informatikai Főigazgatóság – Informatikai Alapinfrastruktúra és Kiemelt Alkalmazások Igazgatósága, Informatikai Ügyféltámogatási Igazgatóság,
bh) Beszerzési Igazgatóság,
bi) Marketing és Kommunikációs Főigazgatóság – hírügyelet és social média ügyelet,
c) normál működési rendben működő szervezeti egységek a betegellátást végző szervezeti egységek, a Tanév rendje szerint az általános működési szünet ideje alatt vizsgáztatási tevékenységet végző oktatási kutatási szervezeti egységek és a Központi Könyvtár Mikszáth téri nyilvános könyvtára.
3. Az ügyeleti rendben működő szervezeti egységekre vonatkozó szabályok
(1) Az ügyeleti rend biztosítása során a szervezeti egység vezetője meghatározza az ügyeleti rendben érintett munkavállalók körét. Az ügyeleti rendet úgy kell megszervezni, hogy az a biztonságos működéshez szükséges feladatok teljesítésére alkalmas legyen, továbbá a takarékosság elvének megfelelően az ügyelet biztosítása telefonos formában is megszervezhető.
(2) A központi igazgatási egységek ügyeleti feladatokat ellátó egyes szervezeti egységei részére a Budapest, Baross u. 52. sz. és a Budapest, Baross utca 22. sz. alatti irodaházakban összevont, ügyeleti feladatellátásra szolgáló területet kell biztosítani. Az ügyeleti rend szerinti munkavégzés esetében az épületbe történő belépés és az informatikai feltételek biztosításáról az üzemeltetésért felelős gazdasági társaság ügyvezetője (a továbbiakban: ügyvezető) gondoskodik. Az ügyeleti munkaszervezésért az (1) bekezdés szerint szervezeti egység vezetője a felelős.
(3) Az ügyeleti rendben működő szervezeti egységek jelen utasítás 1. sz. mellékletét képező sablon szerint ügyeleti beosztást készítenek, amelyet 2024. december 9-ig-ig küldenek meg a rektornak, a kancellárnak vagy a 2. b) ba) pont szerinti szervezeti egységek a Klinikai Központ elnökének, valamint közzéteszik a szervezeti egység alhonlapján. Amennyiben az ügyeleti munkavégzéssel összefüggő elhelyezési igény merül fel, azt az ügyvezető részére is megküldik 2024. december 9-ig azzal, hogy amennyiben az ügyeleti rend jóváhagyása módosítással történik meg, akkor erről haladéktalanul értesíti az ügyvezetőt a semmelweisb52.kft@outlook.hu email címen és a skaliczky.andrea@semmelweis.hu email címen.
(4) A tömbigazgatóságok, kari gazdasági igazgatóságok, gazdasági hivatalok ügyeleti rendjét irányítási jogkörében az Egészségügyi Hálózat-irányítási Igazgatóság és az Oktatási Hálózat-irányítási Igazgatóság igazgatója határozza meg.
(5) Az Egyetem Hivatali Kapujának érkeztetési tevékenysége 2024. december 23. és 2025. január 2. közötti időszakban a bejövő küldemények tekintetében szünetel. A küldemények Hivatali Kapun történő kiküldését a szervezeti egységek a felhatalmazásuk szerint ezen időszakban is végezhetik.
(6) 2024. december 19. és 2025. január 5. között munkanapokon – december 23. és december 31. közötti munkanapok kivételével – a Központi Postázó napi egy körjáratot biztosít, akként, hogy
a) a Központi Postázó december 23-án zárva tart;
b) december 30. és december 31. munkanapokon a Központi Postázó ügyeleti rendben működik, a küldemények átvételére és leadására a B52 irodaház (VIII. kerület, Baross utca 52.) földszinti helyiségében működő postázóban van lehetőség;
c) a 2. pont (2) bekezdés a) pont szerinti teljes tevékenységet szüneteltető szervezeti egységek részére a postai küldemények kézbesítése 2025. január 6. napján történik,
d) a 2. pont (2) bekezdés b) pont szerinti ügyeleti rendben működő szervezeti egységek a kozponti.postazo@semmelweis.hu e-mail címen folyamatosan egyeztetik a postai küldemény érkezését, az átvétel módját és idejét.
(7) Az Informatikai Főigazgatóság a normál működési rendben és az ügyeleti rendben működő szervezeti egységek részére a munkavégzéshez szükséges informatikai szolgáltatásokat – ügyeleti rendben – biztosítja.
(8) A Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Főigazgató a 2024. évi költségvetési év zárásával kapcsolatos, gazdálkodást érintő pénzügyi számviteli feladatokról – az átutalásos számlák kezelési rendjéről, a nyitott megrendelésállományról, a pénztári elszámolások rendjéről, a 2024. évi teljesítésű átutalásos vevői számlák kiállításáról és a bevételek kezeléséről szóló tájékoztatót jelen utasítással egyidejűleg az Egyetem honlapján a Gazdasági Hírek menüpont alatt teszi közzé.
(9) A HR-Folyamatmenedzsment Igazgatóság hatáskörébe tartozó, a decemberi főszámfejtésbe kerülő kifizetési intézkedéseknek – a határidőben történő 2025. januári kifizetés érdekében – 2024. december 13-ig kell beérkezniük a HR-Folyamatmenedzsment Igazgatóságra.
4. Egészségügyi szolgáltatás nyújtására vonatkozó szabályok
Az egészségügyi szolgáltatás (betegellátás) nyújtásának működési rendjéről és az általános működési szünet idejére vonatkozó szervezési feladatairól a rektor és a Klinikai Központ elnöke dönt, amelyről a dolgozók, a betegek és a látogatók tájékoztatása céljából szükség esetén a Klinikai Központ elnöke önálló utasítást tesz közzé.
5. Oktatásszervezéssel kapcsolatos szabályok
(1) Az 2024. év végére és 2025. év elejére vonatkozó szabályokat a Semmelweis Egyetem Tanév rendje tartalmazza. A Tanév rendje szerinti vizsgáztatási tevékenységet az általános működési szünet nem érinti.
(2) A 2024. december 21-től 2025. január 5-ig az Egyetem kollégiumai közül – az igazgató döntése szerint – a 1085 Budapest, Üllői út 22. sz. alatti kollégiumi épület részlegesen tart nyitva.
(3) A Központi Könyvtár Mikszáth téri nyilvános könyvtárának nyitvatartását az általános működési szünet nem érinti, az EOK könyvtár az épület bezárásával egyidejűleg zárva tart.
6. Fenntartott intézményekre vonatkozó szabályok
A Semmelweis Egyetem fenntartásában lévő intézmény általános működési szünetére vonatkozó irányadó időszak a következő:
a) Köznevelési intézmények
aa) SE Napköziotthonos óvoda: 2024. december 20-tól január 5-ig zárva tart, azzal, hogy az igazgató döntése alapján – a stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes jóváhagyásával – január 2. és 3. napján ügyeletet tarthat.
ab) SE PA Gyakorló Óvodája: 2024. december 19-tól január 5-ig zárva tart.
ac) SE PA EKPMI: 2024. december 20-tól január 5-ig zárva tart.
b) Az Egyetem által fenntartott Szakképző Intézményekre az általános működési szünet irányadó.
7. Létesítmények átmeneti bezárásával, kiürítésével kapcsolatos intézkedések
Az általános működési szünet időtartama alatt, azaz 2024. december 21. – 2024. január 05. között a munkavégzésre irányuló tevékenységgel nem érintett egyetemi épületeket – a fentiek értelmében a 4. és 5. pontban foglalt betegellátási és vizsgáztatási, kollégiumi és könyvtári tevékenységet ellátó, valamint az ügyeleti rendben működő szervezeti egységek elhelyezésére szolgáló épületek munkavégzés céljára szolgáló részének kivételével – teljes mértékben le kell zárni, az energiafelhasználás mértékét az észszerűen legkisebb mértékre korlátozva. Az épület lezárásának ellenőrzését a Műszaki Főigazgatóság végzi.
8. Rendezvények tartására vonatkozó szabályok
(1) Az Egyetemen 2024. december 21.-2024. január 5. között rendezvény – a (2) bekezdésben meghatározott eseten kívül – nem kerül megtartásra.
(2) Az egyetemi szinten kiemelten fontos rendezvény rektori és kancellári engedéllyel tartható meg.
9. A szabadság év végi kiadásával kapcsolatos rendelkezések
(1) A szabadság kiadásának 2024. évi rendjéről szóló RKE/1/2024. (I.2.) sz. rektori-kancellári-Klinikai Központ elnöki utasítás („Utasítás”) 2. § (8) bekezdése értelmében „A szabadságolási terv elkészítése és jóváhagyása során figyelemmel kell lenni arra, hogy valamennyi munkavállaló esetében évi 5 nap év végén kerül kötelezően kiadásra. Ettől eltérni csak a munkáltató zavartalan működési feltételeinek biztosítása érdekében lehet.”
(2) Az (1) bekezdésben hivatkozott szabállyal összhangban áll a szabadság kiadása akkor is, ha 2024. december 19-e és 20-a helyett december 7-én és 14-én kerül kiadásra a szabadság, mivel december 7-e és 14-e a 2024. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 5/2023. (VII. 13.) GFM rendelet 2. § b) és c) pontja alapján munkanapnak minősül.
(3) Amennyiben december 7-ére és 14-ére nem került szabadság kiadásra, ugyanakkor 2025. január 2-ára és 3-ára a 2024. évi keretből történik a szabadság igénybevétele, indokolt a munkáltató részéről kezdeményezni a szabadságolási terv olyan módosítását, hogy december 7-e és 14-e a tárgyévi (2024), január 2-a és 3-a a jövő évi (2025) keret terhére kerüljön kiadásra.
(4) A 2024. évi szabadságolási terv módosítása az SAP rendszer munkavállalói önkiszolgáló felületén intézhető jelen utasítás rendelkezéseivel összhangban.
(5) Amennyiben és ahol a zavartalan működés biztosítása indokolja – különösen egészségügyi dolgozóink esetében – az év utolsó három munkanapja (december 23-a, 30-a és 31-e) helyett is kiadható a szabadság eltérő tárgyévi időpontban.
10. Záró rendelkezések
(1) A jelen utasítás a Jogi és Igazgatási Főigazgatóság honlapján való közzététellel lép hatályba.
(2) A jelen utasításban foglalt rendelkezések a 2024/25-as tanév végén hatályukat vesztik.
Budapest, 2024. december 02.
Dr. Merkely Béla Dr. Pavlik Lívia Dr. Szabó Attila
rektor kancellár a Klinikai Központ elnöke
RKE/12/2024. (XII.02.) sz. rektori-kancellári-Klinikai Központ elnöki utasítás a Semmelweis Egyetem 2024. év végére és 2025. év elejére vonatkozó egyes működési renddel és a 2024/25-as tanévre irányadó egyes speciális intézkedésekkel összefüggő feladatokról, továbbá a Semmelweis Egyetem, valamint a fenntartásában lévő köznevelési és szakképzési intézmények létesítményei általános működési szünetére vonatkozó szabályokról aláírt és lepecsételt, beszkennelt változata az alábbi linkre kattintva letölthető:
RKE/12/2024. (XII.02.) sz. rektori-kancellári-Klinikai Központ elnöki utasítás
RKE/12/2024. (XII.02.) sz. rektori-kancellári-Klinikai Központ elnöki utasítás a Semmelweis Egyetem 2024. év végére és 2025. év elejére vonatkozó egyes működési renddel és a 2024/25-as tanévre irányadó egyes speciális intézkedésekkel összefüggő feladatokról, továbbá a Semmelweis Egyetem, valamint a fenntartásában lévő köznevelési és szakképzési intézmények létesítményei általános működési szünetére vonatkozó szabályokról 1. sz. melléklete az alábbi linkről letölthető:
RKE/12/2024. (XII.02.) számú rektori-kancellári-Klinikai Központ elnöki utasítás 1. számú melléklete