1.
Státusz: új
Jogszabály címe: 2024. évi XLI. törvény a honvédelmi tárgyú törvények módosításával összefüggésben egyes törvények módosításáról
Megjelent: MK 107. szám 2024.10.28.
Hatály: 5. § 2024.11.01., 6.§ (1) bek. 2024.11.02., 6.§ (2) bek. 2025.01.01., 7.§ 2024.11.01., 12.§ 2024.11.01., 20.§ 2025.02.28., 21.§ 2025.02.28., 22.§ 2024.11.01., 23.§ 2025.02.28., 24.§ 2024.11.01., 25.§ a) 2025.02.28., 25.§ b) 2024.11.01., 47.§ 2024.11.01.
1. Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény módosítása
5.§ Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény
a) 23. § (1) bekezdés c) pontjában a „potenciális hadköteles és hadköteles személy” szövegrész helyébe a „hadköteles személy” szöveg,
b) 23. § (1) bekezdés c) és e) pontjában a „Magyar Honvédség katonai igazgatási és központi adatfeldolgozó szerve” szövegrész helyébe a „Magyar Honvédség központi nyilvántartó szerve és a területi katonai igazgatási szervek” szöveg lép.
2. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosítása
6. § (1) A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény XI. Fejezet Átmeneti rendelkezések alcíme a következő 82/Z. §-sal egészül ki: „82/Z. § (1) A 26/D. § (1) bekezdése szerinti Batthyány-Strattmann László Alapítvány A Gyógyításért a 26/D. § (3) bekezdése alapján 2025. január 1-jétől benyújtott kérelmek alapján jár el.
(2)A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 82/Z. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) A 2024. december 31-én hatályos 26. § (1) bekezdés c) pontja alapján 2025. január 1-jén folyamatban levő ügyekben az egészségbiztosító jár el.”
7. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 26. § (1) bekezdés c) pontjában az „a társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető” szövegrész helyébe a „valamely indikációba már befogadott, ugyanakkor a kérelmezett indikációban társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető” szöveg lép.
3. A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény módosítása
12.§ A társasháztulajdon földrészletre való feljegyzésének vagy meglevő épületre való bejegyzésének feltétele, hogy az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett jogokat töröljék, vagy az érdekeltek megegyezzenek abban, hogy azok a társasházzá történő átalakítás után mely ingatlanokat fogják terhelni. (2) Ha – a jogszabályon alapuló elővásárlási jog kivételével – az adott ingatlanra vonatkozóan elővásárlási jog áll fenn, úgy az elővásárlási jog jogosultját a tulajdonos – több tulajdonostárs esetén a tulajdonostársak együttesen – írásban felhívja annak érdekében, hogy nyilatkozzon arról, hogy a társasházzá történő átalakítást követően mely újonnan létrejövő ingatlanokra kívánja az elővásárlási jogát fenntartani. Ha a felhívás közlésétől számított harmincnapos jogvesztő határidőn belül az elővásárlási jog jogosultja a felhívásra nem ad írásbeli választ vagy az általa adott írásbeli válasz alapján az elővásárlási jog átjegyzésével érintett, újonnan létrejövő ingatlanok nem azonosíthatóak be egyértelműen, akkor a társasháztulajdon (1) bekezdés szerinti ingatlan-nyilvántartási bejegyzése, illetve feljegyzése az elővásárlási jog jogosultjának nyilatkozata, illetve a vele történt (1) bekezdés szerinti megegyezés nélkül is kérhető abban az esetben, ha az elővásárlási jog valamennyi újonnan létrejövő önálló ingatlanra bejegyzésre kerül. (3) Arról a tényről, hogy az elővásárlási jog jogosultja a 30 napos jogvesztő határidőn belül nem tett a (2) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő nyilatkozatot, közokiratba vagy ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos által ellenjegyzett magánokiratba foglalt nyilatkozattal a tulajdonos, illetve a tulajdonostársak az ingatlan-nyilvántartási eljárás során nyilatkoznak.
A honvédelmi tárgyú törvények módosításával összefüggésben egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Módtv.) 12. §-ával módosított 6. §-át a Módtv. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.
a „társasháztulajdon földrészletre való feljegyzésének vagy meglevő épületre való bejegyzésének” szövegrész helyébe a „társasháztulajdon földrészletre, illetve meglevő épületre való bejegyzésének” szöveg 6. § (2) bekezdésében a „bejegyzése, illetve feljegyzése” szövegrész helyébe a „bejegyzése” szöveg lép.
4. A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény módosítása
20.§ (1) A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 67. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(4) A (3) bekezdés a) és e) pontjában meghatározott eljárásokban, valamint az alap- és mesterképzés, felsőoktatási szakképzés indítása esetén a (3) bekezdés c) pontja szerinti eljárásban − ide nem értve a 15. § (4a) bekezdésének megfelelő felsőoktatási intézmény által a 15. § (1a) bekezdés szerint létesített, valamint azon a képzési területen indítandó mesterképzését, amelyen alapképzés és mesterképzés vagy osztatlan képzés
folytatására korábban már jogosultságot szerzett – a felsőoktatási intézmény beszerzi a MAB szakvéleményét. Ha a szakvéleményben foglaltakkal a felsőoktatási intézmény nem ért egyet, kérheti a MAB-tól, hogy vizsgálja felül véleményét. Ha a felsőoktatási intézmény az újabb szakértői véleménnyel sem ért egyet, az oktatási hivatalnál eljárást kezdeményezhet, amely a kérelemről első fokon dönt. Az oktatási hivatal mesterképzés indítása esetén a (3) bekezdés c) pontja szerinti, valamint a (3) bekezdés e) pontjában meghatározott eljárásban megfogalmazott MAB szakvéleményéhez kötve van.
(2) A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 67. § (4b) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(4b) A (3) bekezdés a) és e) pontjában meghatározott eljárásokban, valamint az alap- és mesterképzés, felsőoktatási szakképzés indítása esetén a (3) bekezdés c) pontja szerinti eljárásban a felsőoktatási intézmény a (4) bekezdésben megjelölt szakértő helyett felkérheti az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Regiszterbe (European Quality Assurance Register for Higher Education) bejegyzett szervezetet. Azonos tárgy vagy személy tekintetében egy eljárás keretében szükséges újabb, ugyanazon szervezet által adott szakvélemény elkészítésében nem vehet részt az a személy, aki az eljárás korábbi részében szakértőként már részt vett.
(3) A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 67. §-a a következő (4e) bekezdéssel egészül ki: „(4e) Ha a MAB a (4) bekezdés szerinti szakvélemény elkészítésére a 71/B. (2) bekezdésben meghatározott határidőt túllépi, a szakvéleményért járó díjat az eljárás megindítását kérelmező felsőoktatási intézmény részére vissza kell téríteni.
21.§ A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 69. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki: „(1a) A MAB egyetemi tanári pályázatok értékelése céljából kidolgozott szempontrendszerét a miniszter hagyja jóvá. A MAB a szempontrendszert honlapján közzéteszi.
22. § A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 71. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A MAB testületének húsz tagja van. Hat tagot delegál a miniszter, egy tagot a Magyar Tudományos Akadémia, egy tagot a Magyar Művészeti Akadémia, egy tagot a Magyar Rektori Konferencia, két tagot a felsőoktatási intézményt fenntartó egyházi jogi személyek, négy tagot a felsőoktatási intézményt fenntartó közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok, két tagot a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, egy tagot a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat, egy tagot a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, egy tagot a Doktoranduszok Országos Szövetsége. A tagoknak – a Doktoranduszok Országos Szövetsége és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája által delegált tag kivételével – tudományos fokozattal kell rendelkezniük. A delegálók a delegálás során egyeztetni kötelesek a nagyobb tudományterületek arányos képviselete érdekében. Nem lehet a MAB testületének tagja rektor, kancellár, közszolgálati tisztviselő, kormánytisztviselő, állami tisztviselő vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal foglalkoztatottja.
23.§ A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 71/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A MAB szakvéleményt készít a) a felsőoktatási intézmény működésének engedélyezésére, b) a felsőoktatási intézmény működési engedélyének felülvizsgálatára, c) a felsőoktatási intézmény vagy az oktatási hivatal felkérésére a felsőoktatási intézmény felsőoktatási szakképzés, alap- és mesterképzés indítására, d) a felsőoktatási intézmény vagy az oktatási hivatal felkérésére a doktori iskola létesítésére, doktori képzésének indítására és doktori iskola új tudományágban történő képzésindítására, e) a külföldi felsőoktatási intézmény vagy az oktatási hivatal felkérésére a külföldi felsőoktatási intézmény magyarországi működésének engedélyezésére irányuló eljárásban.
24.§ A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 70. alcíme a következő 117/L. §-sal egészül ki: „117/L. § A MAB tagjai megbízásának ideje meghosszabbodik az e törvénynek a honvédelmi tárgyú törvények módosításával összefüggésben egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XLI. törvénnyel megállapított 71. § (1) bekezdése szerinti új MAB tagok megbízásáig.
25.§ A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény a) 67. § (5) bekezdésében az „engedélyezhető” szövegrész helyébe a „vehető nyilvántartásba” szöveg,
b) 71. § (4) bekezdésében a „hat” szövegrész helyébe a „kilenc” szöveg lép.
5. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről, valamint egyes, az ingatlan-nyilvántartással, területrendezéssel, településrendezéssel kapcsolatos és kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi CXLVI. törvény módosítása
47. § Nem lép hatályba az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti rendelkezésekről, valamint egyes, az ingatlan-nyilvántartással, területrendezéssel, településrendezéssel kapcsolatos és kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2021. évi CXLVI. törvény 62. § a) pontja.
A további részletszabályok a rendeletekben találhatóak meg.