1.  

Státusz: módosítás
Jogszabály címe: 2024. évi XXIX. törvény az állam működését érintő egyes törvények módosításáról
Megjelent: MK 66. szám 2023.06.18.
Hatály: 2024.07.01. Az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény módosítása: 2025.01.01.

Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény módosítása

Az egészségügyi és a  hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 35/A. §-a a következő (4)–(8) bekezdéssel egészül ki: „(4) A  működtető kérelemre mesterséges intelligencia algoritmusok betanítása, tesztelése és értékelése, orvostechnikai eszközök és digitális egészségügyi alkalmazások fejlesztése (a  továbbiakban együtt: MI fejlesztés) érdekében – ha az  (5)  bekezdés szerinti biztonságos feldolgozási környezet rendelkezésre áll – hozzáférést engedélyezhet az EESZT-ben tárolt adatokhoz az (5)–(7) bekezdésben meghatározott feltételek mellett.

(5) Az MI fejlesztés a technikai és szervezeti intézkedések, valamint biztonsági követelmények teljesülése érdekében az  EESZT-n belül kizárólag biztonságos feldolgozási környezetben valósítható meg. A  biztonságos feldolgozási környezet a) a hozzáférést a vonatkozó engedélyben felsorolt, felhatalmazott természetes személyekre korlátozza, b) a legkorszerűbb technikai és szervezési intézkedésekkel minimalizálja a  biztonságos feldolgozási környezetben tárolt elektronikus egészségügyi adatok jogosulatlan olvasásának, másolásának, módosításának vagy eltávolításának kockázatát, c) a biztonságos feldolgozási környezetben tárolt elektronikus egészségügyi adatok bevitelét és az  elektronikus egészségügyi adatok megtekintését, módosítását vagy törlését korlátozott számú, arra jogosult azonosítható személyre korlátozza; d) biztosítja, hogy az  egészségügyi adatok felhasználói csak az  engedélyben szereplő egészségügyi adatokhoz férjenek hozzá, kizárólag egyéni és egyedi felhasználói azonosítók és bizalmas hozzáférési módok segítségével, e) naplózza a  biztonságos feldolgozási környezethez való hozzáférést és a  biztonságos feldolgozási környezetben végzett tevékenységeket, mely bejegyzéseket egy évig őriz meg. (6) A  biztonságos feldolgozási környezetben a  működtető kérelemre MI fejlesztés érdekében hozzáférést engedélyezhet az EESZT-ben tárolt adatokhoz a (7) bekezdésben meghatározott feltételek mellett. (7) A biztonságos feldolgozási környezetben MI fejlesztés céljából az EESZT-ben tárolt adatokhoz történő hozzáférés kizárólag anonim adatokhoz és annak engedélyezhető, aki a) rendelkezik a  tudományos kutatási tevékenység végzéséhez az  Egészségügyi Tudományos Tanács megfelelő szakmai-etikai bizottsága által kiadott engedéllyel, b) biztosítja, hogy az  általa alkalmazott MI fejlesztés során megismert adatok kizárólag az  MI fejlesztés céljára kerülnek felhasználásra, c) garantálja, hogy az MI fejlesztés kizárólag anonim adatokkal történik, d) megfelelő biztosítékokat nyújt az  adatok nem az  engedélyben meghatározott célra és körben történő felhasználásának megakadályozására, valamint a természetes személyek jogai és érdekei védelme érdekében, e) az MI fejlesztés megkezdése előtt adatvédelmi hatásvizsgálatot folytat le. (8) Az  adatok felhasználásának és az  eredmények rendelkezésre bocsátásának feltételeiről a  működtető és a kérelmező megállapodást köt.

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosítása

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 4. Címe a következő 26/D. §-sal egészül ki: „26/D.  § (1) Az  Országgyűlés felhívja a  Kormányt az  államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2006. évi LXV. törvény 1.  § (1a)  bekezdésében biztosított jogkörében a Batthyány-Strattmann László Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) létrehozására. (2) Az Alapítvány alapítása során az állam képviseletében az egészségbiztosításért felelős miniszter jár el. (3) Az  Alapítvány – a  26.  § (1)  bekezdés c)  pontjában foglaltak kivételével – a  Magyarországon szakmailag elfogadott, de társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához méltányosságból a  biztosított kérelmére támogatást nyújthat. Az  Alapítvány méltányossági jogköre nem  terjed  ki a  26.  § (3) és (4)  bekezdésében foglaltakra. Az  Alapítvány a  méltányossági jogkörében eljárva, az  emberi élet és egészség védelme, valamint a  társadalmi és gazdasági felelősségvállalás szellemében, nem hatósági eljárás keretében dönt a támogatás nyújtásáról vagy annak megtagadásáról. (4) Az Alapítvány vagyonának biztosításáról a Kormány gondoskodik, és működéséhez 2025-től kezdődően évente támogatást nyújt. (5) Az Alapítvány kezeli a mindenkori költségvetési törvényben a (3) bekezdés szerinti feladatra rendelkezésre álló előirányzatot. (6) Az  Alapítvány az  (5)  bekezdés szerinti előirányzaton rendelkezésre álló forráson túl egyéb bevételeit is a (3) bekezdés szerinti feladatra fordítja. (7) Az Alapítvány közhasznú jogállással rendelkezik. (8) A  személyi jövedelemadó meghatározott részének az  adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996.  évi CXXVI. törvény (a  továbbiakban: 1996. évi CXXVI. törvény) 4.  § (1)  bekezdés a)  pont ab)  alpontjától eltérően az Alapítvány a 2025. évben már kedvezményezettnek minősül, azzal, hogy az 1996. évi CXXVI. törvény 4. § (6) bekezdése szerinti regisztrációt az Alapítvány a bejegyzésétől számított 15 napon belül teljesíti.

(9) Az Alapítvány a (3) bekezdés szerinti feladata ellátása érdekében, a támogatás megítélhetőségének vizsgálata, kifizetése és felhasználásának ellenőrzése érdekében jogosult kezelni az  érintett beteg személyazonosító és egészségügyi adatait. Az Alapítvány kezelő szervét e törvény szerinti feladatai ellátásával összefüggésben történő adatkezelése – ide értve az  adatok igénylését és továbbítását – tekintetében egészségbiztosítási szervnek kell tekinteni.” 27. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény XI. Fejezete a  következő 82/Y.  §-sal egészül ki: „82/Y.  § (1) A  kérelemmel érintett egészségügyi szolgáltató finanszírozási szerződés vagy közfinanszírozott, állami fenntartású egészségügyi szolgáltatóval kötött közreműködői szerződés keretében végzett CT-MRI  vizsgálati tevékenységet a  82.  § (26)  bekezdése szerinti miniszteri engedélyben foglalt határidő előtt csak az  egészségbiztosításért felelős miniszter engedélyével szüneteltetheti vagy szüntetheti meg, ennek hiányában a  2023. július 7. napján hatályos finanszírozási vagy közreműködési szerződés feltételei szerint e  tevékenységet folyamatosan ellátja. (2) Ha a  kérelemmel érintett egészségügyi szolgáltató az  (1)  bekezdésben foglalt miniszteri engedély nélkül a  CT-MRI vizsgálati tevékenységét teljes körűen nem látja el a  vonatkozó szerződésében foglaltak szerint, azt szünetelteti vagy ha azzal felhagy, a  tevékenységéhez közvetlenül használt ingatlanok, tárgyi eszközök és immateriális javak ideiglenesen, az ellátási érdek fennállásáig, de legfeljebb 2025. november 1. napjáig – a Kormány rendeletében meghatározottak szerint számított használati díj ellenében – azon állami egészségügyi szolgáltató használatába kerülnek, amelynek a közreműködőjeként, vagy amelynek a telephelyén az egészségügyi szolgáltató az egészségbiztosítás keretében végzett CT-MRI vizsgálati tevékenységét ellátta. (3) Ha a  kérelemmel érintett egészségügyi szolgáltató nem állami egészségügyi szolgáltató telephelyén végezte tevékenységét, a  (2)  bekezdést azzal az  eltéréssel kell alkalmazni, hogy a  használatra feljogosított, finanszírozott, állami egészségügyi szolgáltatót az egészségbiztosításért felelős miniszter jelöli ki. (4) Az  (1)–(3)  bekezdés alkalmazásában kérelemmel érintett egészségügyi szolgáltatónak minősül az az egészségügyi szolgáltató, amely nem a) állami fenntartású egészségügyi szolgáltató, b) az egységes egészségügyi állami irányítás részét képező, a  közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló törvény szerinti klinikai központ, c) egyházi jogi személy tulajdonában álló vagy fenntartásában működő egészségügyi szolgáltató, d) önkormányzati fenntartású egészségügyi szolgáltató, e) hiánypótló állami szolgáltatást nyújtó magántulajdonú egészségügyi szolgáltató, feltéve, hogy az egészségügyi szolgáltató CT-MRI vizsgálati tevékenységének vonatkozásában – ideértve a  közreműködői szerződés alapján történő ellátást is – az  egészségbiztosításért felelős miniszter a  82.  § (26)  bekezdése szerint az  ellátási érdek fennállását megállapította.” 28. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény XI. Fejezete a  következő 82/Z.  §-sal egészül ki: „82/Z. § (1) A 2024. december 31-én hatályos 26. § (1) bekezdés c) pontja alapján 2025. január 1-jén folyamatban levő ügyekben az egészségbiztosító jár el. (2) E  törvénynek az  állam működését érintő egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XXIX. törvénnyel megállapított 26/D.  § (1)  bekezdése szerinti Batthyány-Strattmann László Alapítvány a  2025. január 1. napját követően az állam működését érintő egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XXIX. törvénnyel megállapított 26/D. § (3) bekezdése alapján benyújtott kérelmek alapján jár el.” 29. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83.  §-a a  következő (2p)  bekezdéssel egészül ki: „(2p) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a 82/Y. § (2) bekezdése szerinti használati díj megállapítására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben határozza meg.” 30. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 26.  § (1)  bekezdés c)  pontjában az  „a  társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető” szövegrész helyébe a  „valamely indikációba már befogadott, ugyanakkor a kérelmezett indikációban” szöveg lép.

Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítása

31.§ Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 81. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(3) A  kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető betegségek megelőzését és korai felismerését szolgáló egészségügyi szolgáltatásokról és a  szűrővizsgálatok igazolásáról szóló miniszteri rendeletben ekként meghatározott szűrővizsgálatok kötelezőek. A  szűrővizsgálatra kötelezett, cselekvőképességet érintő gondokság alatt álló vagy kiskorú személy szűrővizsgálaton történő részvételéről a  törvényes képviselő köteles gondoskodni. Ha e kötelezettségének a kötelezett vagy a törvényes képviselő nem tesz eleget, az egészségügyi államigazgatási szerv a  szűrővizsgálatot határozattal elrendeli. A  szűrővizsgálatot elrendelő határozat – közegészségügyi vagy járványügyi okból – azonnal végrehajthatóvá nyilvánítható. Kiskorú esetében az egészségügyi államigazgatási szerv a határozatot megküldi a család- és gyermekjóléti központnak, valamint a gyámhatóságnak.

32.§ (1) Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 155. §-a a következő (11a) és (11b) bekezdéssel egészül ki: „(11a) Az  (1a)  bekezdés b)  pontjától eltérően az  irányító vármegyei intézmény vezetője jogosult az  irányítása alá tartozó városi intézmény kapacitásai átcsoportosítására – ideértve az irányító vármegyei intézmény javára történő kapacitás-átcsoportosítást is –, csökkentésére, illetve szakmai összetételének módosítására. (11b) A városi intézmény 200 000 forint feletti értékű eszközeinek vagyonkezelője az irányító vármegyei intézmény.” (2) Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 155. § (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(13) A  városi intézmény (12)  bekezdés alá nem tartozó foglalkoztatottjai tekintetében az  alapvető és az  egyéb munkáltató jogokat az irányító vármegyei intézmény vezetője gyakorolja.” (3) Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 155. § (15) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: [Az országos gyógyintézetek és országos társgyógyintézetek vonatkozásában az (1)–(14) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy:] „i) az országos társgyógyintézet h) pont alá nem tartozó foglalkoztatottjai felett az alapvető munkáltatói jogokat és az egyéb munkáltatói jogokat az országos gyógyintézet vezetője gyakorolja.

33.§ Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény a következő 155/A. §-sal egészül ki: „155/A.  § (1) Az  állami fenntartású egészségügyi intézmények esetében a  munkáltató – az  egészségügyi ellátás folyamatossága biztosítása érdekében – egységes beléptető rendszer alkalmazásával ellenőrizheti az egészségügyi szolgáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy munkaidejének betartását, az  intézménybe történő be- és kilépését. (2) A munkáltató az (1) bekezdés szerinti rendszer alkalmazásával tudomására jutott, az egészségügyi szolgáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy munkaidejének betartására, az  intézménybe történő be- és kilépésére vonatkozó személyes adatokat az  ellenőrzött tevékenységgel összekapcsolható módon az  adatkezelés célja szerinti ellenőrzés lefolytatásához szükséges mértékben és időtartamban, de legfeljebb a  be- és kilépéstől számított egy évig kezeli. (3) Az  (1)  bekezdés szerinti egységes beléptető rendszer használata és az  (1)  bekezdésben foglaltak ellenőrzése érdekében a  munkáltató – a  munkavégzésre irányuló jogviszonyra irányadó törvényben meghatározott adatokon túlmenően – legfeljebb a  jogviszony fennállásának idejéig kezeli az  egészségügyi szolgáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy arcképmását.

34.§ Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény a következő 244/M. §-sal egészül ki: „244/M.  § Ha a  244/L.  § (1)  bekezdése szerinti, állami fenntartású egészségügyi szolgáltató által kötött közreműködői szerződés egyéb, CT-MRI vizsgálatokat nem érintő részeket is tartalmaz, a közreműködői szerződés CT-MRI vizsgálatokat nem érintő része a) határozott idejű szerződés esetén a szerződésben meghatározott ideig, de legfeljebb 2025. december 31-ig, b) határozatlan idejű szerződés esetén 2025. december 31-ig hatályban marad.

35.§ Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény a következő 244/N. §-sal egészül ki: „244/N. § E törvénynek az állam működését érintő egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XXIX. törvénnyel megállapított 155.  § (11b) bekezdése szerinti vagyonkezelés átadásáról 2025. március 1-jéig szükséges gondoskodni.

39.§ Az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény módosítása

39.§ (1) Az  emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a  gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény 15/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Valamely anyag vagy vegyületcsoport az  Európai Unió Kábítószer-ügynökségéről szóló 2023. június 27-i (EU) 2023/1322 európai parlamenti és tanácsi rendelet 8.  cikk (1) szerinti értesítés (a  továbbiakban: értesítés) előzetes szakmai értékelését követően minősíthető új pszichoaktív anyaggá.” (2) Az  emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a  gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény 34. §-a a következő n) ponttal egészül ki: (Ez a törvény) „n) az Európai Unió Kábítószer-ügynökségéről szóló 2023. június 27-i (EU) 2023/1322 európai parlamenti és tanácsi rendelet” (végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény módosítása 45. § Az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 36. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki: „(10) A  Kormány nyilvános határozatával dönthet ajándékozás jogcímén állami tulajdonba került és állami feladatellátáshoz nem szükséges ingóság helyi önkormányzat, egyház, egyházi jogi személy, közalapítvány, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány, valamint civil szervezet javára ajándékként történő ingyenes átadásáról a  feladataik ellátásának elősegítése érdekében, amennyiben az  állam javára ajándékozó az  ajándék továbbadását az ajándék adásakor nem korlátozta.

Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosítása

63. § Hatályát veszti az  egyesülési jogról, a  közhasznú jogállásról, valamint a  civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 58. § (3) bekezdésében az „Az év végi maradvány a tárgyévi bevételi terv teljesülése előtt igénybe vehető – az előző évek kötelezettségvállalásainak fedezeteként – a kiadási és bevételi előirányzat egyidejű módosításával.” szövegrész.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosítása

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 24. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki: „(4) A Kormány rendeletben meghatározza azon – a tanulói jogviszonyból, kollégiumi tagsági viszonyból származó kötelezettségek teljesítéséhez, jogok gyakorlásához nem szükséges – tárgyak körét, amelyet a tanuló a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jogra, az  egészséghez való jogra, az  oktatás zavartalanságának biztosítására, valamint a köz érdekére, közbiztonságra tekintettel a 7. § (1) bekezdés b)–j) pontja szerinti nevelésioktatási intézménybe [a (4) és (5) bekezdés alkalmazásában a továbbiakban: nevelési-oktatási intézmény] a) nem vihet be (a továbbiakban: tiltott tárgy), vagy b) bevihet, azonban azt a tanítási nap folyamán csak akkor birtokolhatja és használhatja, ha azt a nevelési-oktatási intézmény ba) igazgatója egészségügyi célból vagy bb) pedagógusa pedagógiai célból – a tanulmányi rendszerben a Kormány rendeletében foglaltak alapján rögzítettek szerint – az általa meghatározott időszakra engedélyezi (a továbbiakban: használatában korlátozott tárgy). (5) A  (4)  bekezdésben foglalt szabályok betartatásáért a  nevelési-oktatási intézmény igazgatója felel azzal, hogy a Kormány rendeletében, valamint a házirendben meghatározottak szerint gondoskodik a szabályok betartásának ellenőrzéséről, a tárgy átvételéről, őrzéséről, a tanuló, vagy egyéb személy részére történő visszaadásának rendjéről. A tárgyak őrzésére – a tiltott tárgy kivételével – a Polgári Törvénykönyv általános, a szerződésen kívüli károkozásért való felelősségre vonatkozó szabályait kell alkalmazni. A tiltott tárgy őrzése során a tárgyban bekövetkezett kárért a nevelési-oktatási intézmény nem felel.

65.§ A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 25. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(3) A  házirend – a  24.  § (4)  bekezdésén felül a  helyi sajátosságokra tekintettel – előírhatja az  óvodába, iskolába, kollégiumba a  gyermekek, tanulók által bevitt dolgok megőrzőben, öltözőben való elhelyezését vagy a  bevitel bejelentését, valamint az  óvodába járáshoz, a  tanulói jogviszonyból, kollégiumi tagsági viszonyból származó kötelezettségek teljesítéséhez, jogok gyakorlásához nem szükséges dolgok bevitelét megtilthatja, korlátozhatja vagy feltételhez kötheti. Ha az előírt szabályokat megszegik, a bekövetkezett kárért a nevelési-oktatási intézmény nem felel.

66.§ A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (4) bekezdése a következő t) ponttal egészül ki: (Felhatalmazást kap a Kormány, hogy) „t) a tiltott tárgyak és a használatában korlátozott tárgyak – nevelési-oktatási intézmény típusára, évfolyamonként meghatározott – körét, ezek átvételének, az  ellenőrzési jog gyakorlásának és a  tárgyak visszaadásának szabályait, az  igazgató, valamint a  pedagógus általi, a  tanuló részére a  birtoklás és használat engedélyezésére vonatkozó részletes szabályokat,” (rendeletben állapítsa meg.

Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény módosítása

Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5.  § (1)  bekezdés c)  pontja helyébe a  következő rendelkezés lép: (A települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik:) „c) az alapellátáshoz kapcsolódó fogorvosi ügyeleti ellátásról.

Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 6/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „6/A.  § Az állami mentőszolgálat gondoskodik az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátásról.

Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény a következő 25. §-sal egészül ki: „25.  § 2024. szeptember 30. napjával a Budapest területére vonatkozóan a települési önkormányzat által a háziorvosi, házi gyermekorvosi ügyeletre kötött feladat-ellátási szerződés hatályát veszti.

A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény módosítása

A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 33. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki: „(1a) A Kormány rendeletben meghatározza azon – a tanulói jogviszonyból, felnőttképzési jogviszonyból, kollégiumi tagsági viszonyból származó kötelezettségek teljesítéséhez, jogok gyakorlásához nem szükséges – tárgyak körét, amelyet a tanuló a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jogra, az egészséghez való jogra, az oktatás zavartalanságának biztosítására, valamint a köz érdekére, közbiztonságra tekintettel a szakképző intézménybe a) nem vihet be (a továbbiakban: tiltott tárgy), vagy b) bevihet, azonban azt a  tanítási nap folyamán csak akkor birtokolhatja és használhatja, ha azt a  szakképző intézmény ba) igazgatója egészségügyi célból, vagy bb) oktatója vagy pedagógusa pedagógiai célból – a tanulmányi rendszerben a Kormány rendeletében foglaltak alapján rögzítettek szerint – az általa meghatározott időszakra engedélyezi (a továbbiakban: használatában korlátozott tárgy). (1b) Az  (1a)  bekezdésben foglalt szabályok betartatásáért a  szakképző intézmény igazgatója felel azzal, hogy a Kormány rendeletében, valamint a házirendben meghatározottak szerint gondoskodik a szabályok betartásának ellenőrzéséről, a tárgy átvételéről, őrzéséről, a tanuló, vagy egyéb személy részére történő visszaadásának rendjéről. A tárgyak őrzésére – a tiltott tárgy kivételével – a Polgári Törvénykönyv általános, a szerződésen kívüli károkozásért való felelősségre vonatkozó szabályait kell alkalmazni. A tiltott tárgy őrzése során a tárgyban bekövetkezett kárért a szakképző intézmény nem felel.

A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 123. § (2) bekezdése a következő 33. ponttal egészül ki: (Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg) „33. a tiltott tárgyak és a  használatában korlátozott tárgyak – szakképző intézmény típusára, évfolyamonként meghatározott – körét, ezek átvételének, az  ellenőrzési jog gyakorlásának és a  tárgyak visszaadásának szabályait, az igazgató, valamint az oktató vagy a pedagógus általi, a tanuló részére a birtoklás és használat engedélyezésére vonatkozó részletes szabályokat,”

A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 32. § (2) bekezdésében a „házirend” szövegrész helyébe a „házirend – a 33. § (1a) és (1b) bekezdésében, valamint a Kormány rendeletében foglaltakkal összhangban –” szöveg lép.

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény módosítása

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény 1.  §-a a  következő (4a) és (4b)  bekezdéssel egészül ki: „(4a) Ha olyan hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló tiszti vagy altiszti állománycsoportba tartozó honvéd vezénylésére kerül sor az (1) bekezdés szerinti egészségügyi szolgáltatóhoz, aki az 55. életévét betöltötte, az  egészségügyi szolgáltató a  vezényeltet köteles fogadni, amennyiben a  vezényelt az  alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha az  egészségügyi szolgáltató nem rendelkezik olyan betölthető munkakörrel, amely a  vezényelt képesítésének megfelel, az  egészségügyi szolgáltató gondoskodik a  munkakör betöltéséhez szükséges képzés biztosításáról. A képzés elvégzéséig az egészségügyi szolgáltató vezetője határozza meg a vezényelt által ellátandó feladatokat. (4b) A  (4a)  bekezdés szerinti esetben az  (1)  bekezdés szerinti egészségügyi szolgáltatónál az  egészségügyi szolgáltató által ellátott feladatot az  egészségügyi szolgáltatóhoz vezényelt hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló honvéd is elláthatja.”

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény 4. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki: „(12) A (6) bekezdés a) pontjában meghatározott összeférhetetlenség alól ellátási érdekből az Eütv. 3/A. § e) pontja szerinti alapvető munkáltatói jogkör gyakorlója felmentést adhat.

Az  egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény 8.  § (3b)  bekezdése helyébe a  következő rendelkezés lép: „(3b) Az  országos gyógyintézet és az  állami fenntartású vármegyei fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény intézményvezetőjének vezetői juttatását a miniszter határozza meg.

Az  egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény 8.  §-a a  következő (3c) és (3d)  bekezdéssel egészül ki: „(3c) Az  ápolási igazgatói feladatokat ellátó magasabb vezető illetménye el kell, hogy érje az  1/A.  melléklet szerinti legmagasabb fizetési osztály felső határában meghatározott összeget és nem haladhatja meg a  Kormány rendeletében meghatározott összeget, ennek hiányában az 1/A. melléklet szerinti legmagasabb fizetési osztály felső határában meghatározott összeg százhúsz százalékát. (3d) A magasabb vezető vezetői juttatásának mértéke egyoldalú munkáltatói intézkedéssel módosítható.

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény 17. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki: „(5) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg a 4. § (12) bekezdése szerinti felmentésre vonatkozó engedély megadásának feltételeit, ideértve az ellátási érdek meghatározását is.”

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény 20/A.  §-a a  következő (4) és (5)  bekezdéssel egészül ki: „(4) Ha a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 30. § (1b) és (1c) bekezdése szerinti feltételeknek meg nem felelő, 2023. július 7. és 2024. november 1. között CT-MRI vizsgálatokat végző egészségügyi szolgáltató (a  továbbiakban: meg nem felelő szolgáltató) foglalkoztatottja a  meg nem felelő szolgáltató e  tevékenységének megszűnését követően, a  megszűnéstől számított kettő hónapon belül állami fenntartású szolgáltatónál létesít egészségügyi szolgálati jogviszonyt, vagy a  meg nem felelő szolgáltatótól munkáltatói jogutódlással kerül egészségügyi szolgálati jogviszonyba, abban az esetben az illetményét – a 8. § (3a) bekezdése és a  8.  § (6)  bekezdése alkalmazásával – úgy kell megállapítani, hogy elérje a  meg nem felelő egészségügyi szolgáltatónál a  foglalkoztatási jogviszonyának utolsó három hónapjában kifizetett bruttó munkabérének havi átlagát. (5) A  (4)  bekezdéstől eltérően a  meg nem felelő szolgáltató foglalkoztatottja számára – a  8.  §-tól eltérően – az illetmény az Mt. szerinti teljesítménybérként is megállapítható, ha a meg nem felelő szolgáltatónál a munkabére teljesítménybérként került megállapításra. Ebben az  esetben a  teljesítménybért, teljesítménykövetelményt és teljesítménybér-tényezőt úgy kell megállapítani, hogy az  a  foglalkoztatott számára a  meg nem felelő egészségügyi szolgáltatónál való foglalkoztatási jogviszony utolsó hónapja szerinti teljesítménybérhez, teljesítménykövetelményhez és teljesítménybér-tényezőhöz képest nem lehet hátrányosabb.

Az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló 2020. évi C. törvény a) 1. § (4) bekezdésében az „az (5) bekezdésben” szövegrész helyébe az „a (4a)–(5) bekezdésben” szöveg, b) 2. § (5) bekezdés d) pontjában a „hatálya alatt áll, és” szövegrész helyébe a „hatálya alatt áll,” szöveg, c) 4.  § (7a)  bekezdésében az „Az országos gyógyintézet, a  vármegyei és városi fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény,” szövegrész helyébe az „Az országos gyógyintézet, az  országos társgyógyintézet, a  vármegyei és városi fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény, a  Budapesten és Pest vármegyében működő állami tulajdonú és fenntartású egészségügyi szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény,” szöveg, d) 4.  § (7b)  bekezdésében az  „Az országos gyógyintézet, a  vármegyei és városi fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény, valamint” szövegrész helyébe az „Az országos gyógyintézet, az  országos társgyógyintézet, a  vármegyei és városi fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény, a Budapesten és Pest vármegyében működő állami tulajdonú és fenntartású egészségügyi szakellátást nyújtó egészségügyi intézmény, valamint” szöveg, e) 8.  § (3)  bekezdésében az  „Az egészségügyi szolgáltató vezetőjének illetménye” szövegrész helyébe az „A magasabb vezető illetménye – a (3c) bekezdésben foglaltak kivételével –” szöveg lép.

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény módosítása

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 92. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) Az 1–91. §, a 93–97. §, a 100–103. §, a 105. §, a 106. § (1) és (2) bekezdése, valamint a 106. § (3) bekezdés a) és b) pontja 2025. január 15-én lép hatályba.

Nem lép hatályba az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 35. § (2) bekezdés c) pontja.

A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény módosítása

A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 4. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki: „(6) Ha olyan hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló tiszti vagy altiszti állománycsoportba tartozó honvéd vezénylésére kerül sor a  tankerületi központhoz, aki az  55. életévét betöltötte, a  tankerületi központ a  vezényeltet köteles fogadni, amennyiben a  vezényelt az  alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a  tankerületi központ nem rendelkezik olyan betölthető munkakörrel, amely a  vezényelt képesítésének megfelel, a  tankerületi központ gondoskodik az álláshely betöltéséhez szükséges képzés biztosításáról. A képzés elvégzéséig a tankerületi központ vezetője határozza meg a vezényelt által ellátandó feladatokat. (7) A  (6)  bekezdés szerinti esetben az  (1)  bekezdéstől eltérően a  nevelő-oktató munkát a  tankerületi központhoz vezényelt hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló honvéd is elláthatja.”

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosítása

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 25. §-a a következő (5e) bekezdéssel egészül ki: „(5e) A  köznevelési intézmény biztosítja, hogy a  gyermekek, tanulók és hozzátartozóik a  Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett, az  elektronikus hírközlésről szóló 2003.  évi C.  törvény 149/B.  §-a szerinti internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat elérhetőségét megismerhessék. A köznevelési intézmény köteles az e bekezdés szerinti elérhetőséget a köznevelési intézményben jól látható helyre kifüggeszteni, ezenfelül egyéb módon is biztosíthatja az elérhetőség megismerhetőségét.

A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény módosítása

A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 33. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki: „(4) A szakképző intézmény biztosítja, hogy a tanulók, illetve a képzésben részt vevő személyek és hozzátartozóik a  Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett, az  elektronikus hírközlésről szóló 2003.  évi C.  törvény 149/B.  §-a szerinti internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat elérhetőségét megismerhessék. A  szakképző intézmény köteles az e bekezdés szerinti elérhetőséget a szakképző intézményben jól látható helyre kifüggeszteni, ezenfelül egyéb módon is biztosíthatja az elérhetőség megismerhetőségét.