Záróvizsga előtti gyakorlat

 

ZÁRÓVIZSGA ELŐTTI  KÖTELEZŐ SZAKMAI GYAKORLATTAL KAPCSOLATOS DOKUMENTUMOK ÉS NYOMTATVÁNYOK

1. Két hónapos záróvizsga előtti kötelező szakmai gyakorlat

 

2. Négy hónapos záróvizsga előtti kötelező szakmai gyakorlat

  • TEMATIKA záróvizsga előtti kötelező kórházi/klinikai/közforgalmú gyógyszertári gyakorlathoz
  • TÁMOGATÓLEVÉL Záróvizsgára készülők oktatási programjának képzési alkalmai (gyógyszertáraknak)
  • EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS gyógyszerészhallgatók szakmai gyakorlati képzésének szervezése és lebonyolítása tárgyában
  • TÁJÉKOZTATÓLEVÉL Záróvizsgára készülők oktatási programjának képzési alkalmai (hallgatóknak) 
  • MINŐSÍTÉSI LAP a záróvizsga előtti kötelező gyakorlatról
  • JELENLÉTI ÍV  
  • BESZÁMOLÓ a záróvizsga előtti kötelező közforgalmú gyógyszertári gyakorlatról
  • BESZÁMOLÓ a záróvizsga előtti kötelező kórházi/klinikai gyógyszertári gyakorlatról
  • EXPEDIÁLÁSI CSOMAG

A szakmai gyakorlóhelyek listája itt tekinthető meg. („Akkreditált képzőhelyek” fülön)

 

 

Tájékoztató gyakorlati képzőhelyeknek

TÁJÉKOZTATÓ GYAKORLATI KÉPZŐHELYEK RÉSZÉRE

Minden évben elengedhetetlenül fontos a gyógyszerészhallgatók gyakorlati képzése, így az újonnan végző gyógyszerészdoktorok munkába lépése szempontjából, hogy a gyógyszertárak az eddigiekhez hasonlóan biztosítsák és segítsék a gyakorlati képzéshez szükséges feltételeket.

Elsőrendű fontosságúnak tartjuk tájékoztatni a szakmai gyakorlatot biztosító helyeket, hogy a kapcsolódó jogszabályi változások – azaz a gyógyszertárnak mint képzőhelynek a hallgató gyakorlati képzőhelyen töltött időtartamától független szerződéskötési és díjazási kötelezettsége – anyagi többlet terhet nem jelentenek a gyakorlati képzőhely számára, ugyanis ezzel szociális hozzájárulási adókedvezmény érvényesítésére jogosult, illetve ha az adókedvezmény mértéke meghaladja a fizetendő szociális hozzájárulási adó mértékét, élhet az adó visszaigénylés lehetőségével.

 

A 2024-ben módosított „a Nemzeti Felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (Nftv), valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Magyar Gyógyszerészi Kamara egyeztetése alapján kiadott kamarai Tájékoztatóban foglaltak alapján az alábbi változásokra hívjuk fel a Gyakorlati Képzőhelyek figyelmét!

 

A gyakorlati képzés adminisztrációját érintő legfontosabb változások/pontosítások:

 

EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS AZ EGYETEMMEL

  • A felsőoktatási intézménynek együttműködési megállapodást kell kötnie MINDEN gyakorlati képzőhellyel (közforgalmú gyógyszertárak).A hallgatói jelentkezések alapján a Gyógyszerésztudományi Kar Dékáni Hivatala veszi fel a kapcsolatot az érintett gyakorlati képzőhellyel.

HALLGATÓI MUNKASZERZŐDÉS

  • A gyakorlati képzőhelynek hallgatói munkaszerződést kell kötnie a gyakorlatot végző hallgatóval.
  • A munkaszerződés-kötési kötelezettség is független a gyakorlati képzőhelyen töltött időtől.
  • A hallgatói munkaszerződés alapján munkaviszony jön létre, azonban biztosítási jogviszonyt nem keletkeztet.
  • A hallgatói munkaszerződés alapján foglalkoztatott hallgatót a „2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről” általános szabályai szerint megilleti a szabadság és a betegszabadság is, táppénz azonban nem jár hallgatói munkaszerződés alapján, mivel az biztosítási jogviszonyhoz kötött. Ha a munkaviszony megszűnésekor a hallgató részére nem kerül kiadásra a szabadság arányos része, a bent maradó részt meg kell váltani.

HALLGATÓ DÍJAZÁSA

  • A hallgatót a gyakorlati időre díjazás illeti meg, függetlenül annak időtartamától.
  • A díjazásra vonatkozó jogszabályi változások a gyakorlóhelyek számára nem jelentenek többletköltséget, mivel a díjazással szemben adókedvezményre jogosult a gyakorlati képzőhely (lásd: alábbiakban a példa szerint).
  • A díjazás mértéke legalább a minimálbér 65%-a, hóközi arányosítás esetén minden megkezdett hétre a minimálbér 65%-ának negyed része jár.
  • A hallgató részére hallgatói munkaszerződés alapján kifizetett összeg a minimálbér erejéig adó- és járulékmentes.
  • A díjazással szemben a kifizető szociális hozzájárulási adókedvezményre jogosult, illetve ha annak mértéke meghaladja a fizetendő adó összegét, a gyakorlati képzőhely élhet az adó visszaigénylés lehetőségével. Azok az adóalanyok, akik jogszabályi előírás alapján nem kötelezettek szociális hozzájárulás fizetésére (KIVA), ugyancsak szociális hozzájárulási adó-visszaigénylés keretében juthatnak hozzá az érvényesíthető kedvezményhez (2408-as bevallás 30. sora).

DÍJAZÁS NÉLKÜLI GYAKORLAT

  • A költségvetési szervnél, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány által fenntartott felsőoktatási intézménynél (pl. intézeti gyógyszertár, hatóság) végzett szakmai gyakorlatokra hallgatói munkaszerződés és díjazás nélkül is sor kerülhet. A hallgatói munkaszerződést megkötni, díjat fizetni nem kell, ugyanakkor lehetséges.  Ha az ilyen gyakorlóhelyen folytatott tevékenységre hallgatói díjazásra vonatkozó megállapodás születik, akkor a díjazás is megilleti a hallgatót, azonban a fentiekben bemutatott adókedvezmény ebben az esetben nem érvényesíthető. 

KÜLFÖLDI HALLGATÓK

  • Fenti szabályozás a magyarországi felsőoktatási intézménybe beiratkozott, aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező és szakmai gyakorlatukat Magyarországon végző külföldi hallgatókra is érvényes.

 

PÉLDA egy hónapos szakmai gyakorlat esetén igénybe vehető adókedvezmény kiszámítására:

2025. évi minimálbér összege: 290 800 Ft

Egyhavi munkanapok száma: 22

Képzőhely összköltsége egy hallgatóra: 189 020 Ft/hó/hallgató (minimálbér 65%-a járulékmentesen, szociális hozzájárulási adó megfizetése nélkül)

Adókedvezmény meghatározása: Jelenleg hatályos képzési normatíva (650.000 Ft) szorozva a képzési területhez tartozó szorzószámmal (5,30), osztva munkanapok számával az adott évben (2025-ben összesen 252 nap), szorozva a szakmai gyakorlaton töltött napok számával (22 napos hónappal számolva). 

Adókedvezmény összege: (650.000 x 5,3/252 x 22=) 300.754 Ft/hó/hallgató 

A képzőhely tehát 300.754 Ft összegű adókedvezményt érvényesíthet, ami a hallgatónak kötelezendően fizetendő díjon felül további 111.734 Ft-ot jelent hallgatónként és havonta (300.754 Ft – 189.020 Ft = 111.734 Ft).  

Az adókedvezményt nemcsak levonni, de bizonyos esetekben visszaigényelni is lehet, ami különösen előnyös például a KIVA szerint adózó vállalkozásoknak. 

A 2024/25. tanév 2. félévében záróvizsga előtti kötelező szakmai gyakorlatra végzős hallgatókat fogadó gyógyszertárak részére a Kar vezetése 2025. január 27-én (hétfő) 15.00 órakor online tájékoztatót tart, mely eseményhez az alábbi gombra kattintva tudnak kapcsolódni:

 

Zoom

Meeting ID: 938 6925 1863

Passcode: 664100

A Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar hallgatóinak gyakorlati képzésében nyújtott eddigi és jövőbeni szíves együttműködésüket ezúton is köszönjük szépen!

Dr. Antal István

dékán

 

Diplomamunka

A hallgatónak diplomamunkát kell készítenie.

I. A DIPLOMAMUNKA CÉLJA

A gyógyszerésztudományok vagy ezekkel összefüggő határterületek problémáinak önálló feldolgozása révén elősegíteni, hogy a hallgató elsajátítsa a könyvtárhasználat és az irodalmazás módszereit, az adott kérdésben képes legyen ismereteinek szintetizálására, véleményalkotásra, illetve szakirodalmi szintű munka elkészítésére. Előnyös, ha a diplomamunka önálló, kísérletes kutatómunkán, tudományos diákköri tevékenységen alapul.

II. ÁLTALÁNOS ÉS FORMAI KÖVETELMÉNYEK

  1. A választott téma az adott diszciplína valamely aktuális problémakörét tárgyalja.
  2. A téma feldolgozása során ismerni és használni kell az érintett szakterülettel kapcsolatos alapvető külföldi és hazai forrásokat, a legfontosabb nemzetközi folyóiratokat és az elektronikus úton elérhető szakirodalmi közleményeket (bibliográfiai és teljes szövegű publikációkat). Az elektronikus források idézésénél fel kell tüntetni a DOI számot, valamint az URL címet is!
  3. A diplomamunka terjedelme 50 000 karakternél nem lehet kevesebb és 100 000 karakternél – szóköz nélkül – nem lehet több. Betűtípus: Times New Roman 12. A terjedelembe a táblázatok és az irodalomjegyzék is beletartozik, de az ábra, lábjegyzet, bibliográfia nem. A diplomamunkát a plágium nyilatkozattal együtt dossziéba befűzve vagy bekötve, 2 példányban, valamint elektronikus úton kell benyújtania a képzésért felelős oktatási szervezeti egységhez. A borítón fel kell tüntetni a dolgozat címét, a hallgató nevét, évfolyamát és csoportját, a beadás évét és a konzulens nevét és munkahelyét.
  4. A hallgató a konzulens javaslatára a tanszékvezető engedélye alapján idegen nyelven is írhatja a dolgozatot.

III. AZ EGYETEM ÁLTAL BIZTOSÍTOTT FELTÉTELEK

  1. A téma feldolgozását az illetékes tanszékvezető, illetve a tárgy előadója által kijelölt konzulens segíti.
  2. A témaválasztás megkönnyítése érdekében a tanszékek témajegyzéket készítenek, amelyen a konzulensek nevét is megadják. A témajegyzék egyik példányát a tanszéken függesztik ki, a másik példányt a Dékáni Hivatalba juttatják el.
  3. A témalista kifüggesztésének határideje a IV. évfolyam részére minden évben október 1.
  4. A diplomamunkát készítő hallgató használhatja az Egyetem központi és tanszéki könyvtárait, informatikai laboratóriumait, és igénybe veheti azok szolgáltatásait hagyományos, valamint elektronikus irodalomkutatási célból.
  5. A diplomamunka szövegszerkesztéséhez, kinyomtatásához, köttetéséhez, az ábrák elkészítéséhez az Egyetem nem nyújt külön segítséget, ezek költsége a hallgatót terheli.

IV. A DIPLOMAMUNKA ELKÉSZÍTÉSÉNEK RENDJE

  1. A diplomamunka témáját bármely kiírt témából választhat a hallgató. A témaválasztás a kiírt témáktól eltérő is lehet, ha ezzel a tanszék vezetője, illetve a tárgy előadója egyetért.
  2. A diplomamunka témáját a IV. évfolyam 1. félévében kell kiválasztani és azt az adott tanszék vezetőjének, illetve a tárgy előadójának bejelenteni október 16-ig, aki engedélyezés esetén gondoskodik ennek nyilvántartásba vételéről és a konzulens biztosításáról (október 21-ig). Konzulensként a tanszékvezető, illetve a tárgy előadója külső (címzetes egyetemi tanár, docens, kutató beosztásban levő) szakembert is megbízhat.
  3. A hallgató legalább három alkalommal köteles a konzulensnél jelentkezni. Első alkalommal (a IV. évfolyamon december 15-ig) a konzulens ismerteti a diplomamunka elkészítésével kapcsolatos követelményeket és tárgyi lehetőségeket. Második alkalommal (május 16-ig) a hallgató beszámol az addig végzett munkáról. Harmadik alkalommal (november 15-ig) a konzulens értékeli a hallgató eredményeit és eligazítást ad azok végleges formába öntéséhez.
  4. Díjjal jutalmazott és dicsérettel jutalmazott rektori pályamunkákat a téma szerint illetékes oktatási szervezeti egység vezetőjének javaslata alapján a dékán jeles bírálati javaslatú diplomamunkának fogadhatja el, amennyiben ezt a hallgató a tanulmányi osztályon benyújtott kérvényben kéri. A diplomamunka megírása alóli mentesülés a védés kötelezettsége alól nem mentesít. A tanulmányok keretében létrehozott, lektorált tudományos folyóiratban első szerzős műként közzé tett dolgozatot diplomamunkaként elfogadhatja a dékán, mely esetben a bírálatot az általános szabályok szerint kell elvégezni.
  5. Az elkészült dolgozatot március 1-jéig kell a tanszékhez benyújtani.
  6. A tanszék a diplomamunkát ötfokozatú [jeles (5), jó (4), közepes (3), elégséges (2), elégtelen (1)] minősítéssel értékeli, emellett legfeljebb egy oldalas szöveges bírálatot készít.
  7. A diplomamunka megvédése március 22-ig, a tanszék háromtagú bizottsága előtt történik, ennek tagjai a tanszékvezető, illetve a tárgy előadója vagy helyettese, a konzulens és a tanszék egyik oktatója.
  8. A bizottság harmadik tagjaként a tanszék külső oktatót is igénybe vehet, pl. az Egyetem címzetes professzorai, illetve docensei közül.
  9. Elégtelen minősítés esetén a hallgató nem bocsátható záróvizsgára. Ennek tényéről a tanszék értesíti a hallgatót. Elégtelen diplomamunkát pótolni csak egy alkalommal lehet.
  10. A tanszékek a diplomamunka elkészítését, megvédését és értékelést igazoló jelentést, a dolgozatok egy-egy példányával együtt március 31-ig eljuttatják a Dékáni Hivatalba.
  11. A megvédést és értékelést igazoló jelentést a tanszék a„Diplomavédési jegyzőkönyv” nyomtatványon tölti ki. A kitöltött nyomtatványt a tanszékvezető, illetve a tárgy előadója a diplomamunkához csatolja és az előírt határidőre beküldi a Dékáni Hivatalba. A nyomtatvány másolata a tanszéken marad.
  12. A Dékáni Hivatal gondoskodik arról, hogy a záróvizsga bizottság tagjai a diplomamunkát és annak írásos kiértékelését a vizsgán kézhez kapják. A záróvizsga bizottság tagjai a záróvizsgán kérdéseket tehetnek fel a hallgatónak a diplomamunkával kapcsolatban.
  13. Sikeres záróvizsga után a diplomamunka egy példányát a hallgató visszakapja.

IGAZOLÁSOK Diplomamunka témaválasztásról

(Leadási határidő Tanulmányi Osztályon : IV. évfolyam 1. félév szorgalmi időszak utolsó napja)

  • Igazolás diplomamunka témaválasztásról nyomtatvány letölthető  innen
  • Igazolás diplomamunka témaválasztásról külsős intézménynél nyomtatvány letölthető innen

KÉRELMEK 

Diplomamunka témaválasztás módosítása

(Leadási határidő Tanulmányi Osztályon: V. évfolyam 1. félév szorgalmi időszak utolsó napja)

Diplomamunka témaválasztás módosítása intézeten belül letölthető innen

Diplomamunka témaválasztás módosítása új intézetnél letölthető innen

Diplomamunka készítés alóli mentesség

(Leadási határidő Tanulmányi Osztályon: V. évfolyam 1. félév szorgalmi időszak utolsó napja)

Diplomamunka készítés alóli mentesség rektori pályamunka alapján letölthető innen.

Diplomamunka készítés alóli mentesség tudományos cikk alapján letölthető innen.

Plágium nyilatkozat letölthető innen

 

Záróvizsga tematika


A 2024. évi záróvizsga tematikája innen tölthető le.