A távoktatást nagyban segíti a Zoom program, melynek segítségével lehetőség nyílik online konzultációk és értekezletek lebonyolítására. Az alábbi útmutató bemutatja a jogosultsági szinteket, a belépést és a használat különböző módjait. Fontos: VPN-kapcsolatra nincs szükség a Zoom használatához (így a SeKA-belépéshez és a Moodle-hez sem).

Zoom-konzultációk oktatóknak 2020 szeptemberében

JOGOSULTSÁGOK

  • Ingyenes: bárki beregisztrálhat a Zoom honlapján, viszont az ingyenes verzió csak 40 perces videohívásokat enged indítani
  • A Semmelweis Egyetem munkatársai és hallgatói a SeKA-jogosultságukkal férnek hozzá a rendszerhez, mely az alábbi oldalról indítható el, a Sign In gombra kattintva: https://semmelweis.zoom.us
  • Az egyetem oktatói és szükség esetén más dolgozói jogosultak egy magasabb szintű licencre (Licenced), mellyel korlátlan időtartamú hívásokat indíthatnak maximum 300 fő részére és a felhőbe menthetik a rögzített konzultációkat.

 

Oktató vagyok, de csak alapszintű Zoom-fiókom van. Mit tegyek?

Lépjen be a SeKA-azonosítóval a semmelweis.zoom.us oldalra. Ezt követően a profil oldalra kell menni (https://semmelweis.zoom.us/profile) és megnézni, hogy a “User type” sorban mi áll. Oktatók esetében itt a “Licensed” szónak kell szerepelni, ebben az esetben minden rendben. Ellenkező esetben a “Basic” licenccel is lehetséges maximum 40 perces megbeszéléseket indítani.

A prémium licencek megfogyatkozása miatt sajnos már nem áll módunkban több Licenced hozzáférést kiosztani. Kérjük kedves oktatóinkat, hogy megbeszéléseiket kollégáik közreműködésével (co-host funkció) vagy Basic licenccel szervezzék.

Még nincs SeKA-hozzáférésem, de szeretném használni a Zoomot. Hogyan tehetem ezt meg?

Meghívást elfogadni és megbeszéléshez becsatlakozni bármiféle regisztráció nélkül is lehet, itt tehát nem probléma az egyetemi hozzáférés hiánya (kivéve a Moodle-ből indított Zoom-megbeszéléseket, ahol szükséges a SeKA-azonosító).

Megbeszélés indításához viszont szükség van regisztrációra. Ha még nincs SeKA-hozzáférésünk, egy sima regisztrációval a Zoom honlapján létrehozhatunk egy ingyenes fiókot, ezzel pedig képesek leszünk maximum 40 perces videohívások indítására. 40 perc után kiküldhetünk egy újabb linket a diákoknak/munkatársaknak, és rövid szünet után folytható a konzultáció vagy értekezlet.

 

AZ EGYETEMI HOZZÁFÉRÉS LÉTREHOZÁSA

  • A rendszer a https://semmelweis.zoom.us oldalon keresztül érhető el, a „Sign In” ikonra kattintva.
  • Az egyetemi licensz előnyeit lehetővé tevő belépéshez SeKA (Semmelweis Központi Azonosítás) azonosítóra van szükség. A SeKA azonosítóról további információ itt érhető el.
  • Az egyetemi hozzáférés az első belépést követően jön létre (a különböző programjogosultságokra és szabályzatokra vonatkozó kérdések megválaszolása után). Nagyon fontos tehát, hogy itt bejelentkezzünk, mert ha nem tesszük meg, később a Moodle-ből sem tudjuk használni a Zoom funkciót.

 

A ZOOM HASZNÁLATA

SZOFTVER

Érdemes letölteni a Zoom szoftvert a számítógépünkre, mert könnyebben lehet használni, mint a böngészős változatot. A telepítés után fontos, hogy ne a bal oldali e-mail/password ablakkal, hanem a jobb oldali oszlop tetején szereplő Sign In with SSO gombbal lépjünk be fiókunkba. A Company Domainbe a semmelweis(.zoom.us) szót írjuk, ezután már be tudunk jelentkezni a SeKA-hozzáférésünkkel. -> részletes útmutató

SEMMELWEIS.ZOOM.US

A semmelweis.zoom.us honlapon is be tudunk jelentkezni, illetve tudunk meghívást elfogadni és megbeszélést létrehozni. Fontos, hogy a konzultáció indításakor a böngészőnk fel fogja ajánlani, hogy használjuk inkább az asztali szoftvert. Ha korábban letelepítettük a gépünkre, egy kattintással átválthatunk a programra. -> részletes útmutató

MOODLE

Ha szerkesztő tanárként hozzáférünk egy Moodle-kurzushoz, be tudunk illeszteni egy Zoom-tevékenységet: Tevékenység és tananyagok beszúrása -> Tevékenységek -> Külső eszköz (zöld puzzle). Főszabály szerint innen kell megbeszéléseket indítani, és a kurzushoz hozzárendelt hallgatóknak ilyenkor elegendő csak belekattintania a Zoom-tevékenységbe és kiválasztania a közelgő konzultációt. A megbeszélés indításakor a böngészőnk szintén fel fogja ajánlani, hogy váltsunk inkább az asztali szoftverre. -> részletes útmutató

 

EGYÉB FUNKCIÓK

PowerPoint-diák használata a Zoomban

 

MEGHÍVÁS ELFOGADÁSA

Amennyiben Ön meghívást kapott egy Zoom-megbeszélésre, úgy a mellékelt videóban látható módon tud csatlakozni, Önnek semmilyen regisztrációra nincs szüksége.

 

A csatlakozás menetét röviden összefoglalva:

  1. A megbeszélést szervező részéről érkezik egy email, melyben megtalálható a Zoom megbeszélés link-je, valamint a megbeszélés azonosítószáma (melyre csak speciális esetben, egyes operációs rendszereken vagy telefonos használat esetén van szükség).
  2. A linkre kattintva automatikusan elindul a csatlakozás, de az első esetben egy segédprogram letöltésére, majd telepítésére is szükség lehet, mely rendkívül egyszerűen (a videóban látható módon) megoldható.
  3. Ezt követően meg kell adni a jogosultságokat a Zoom rendszer számára (kamera, mikrofon) és ezután máris csatlakozik az értekezlethez a meghívott személy.

Videó a csatlakozásról, a hang-, kép- és háttérbeállításokról

 

A RENDSZER MŰKÖDÉSÉNEK STABILITÁSA ÉRDEKÉBEN:

  1. Minden munkatárs használja ki az ingyenesen felkínált szolgáltatói lehetőségeket (Vodafone, Telenor, T-mobile), egyetemi telefonról a mobil hotspot segítségével is korlátlan adatforgalom érhető el kiváló sávszélességgel (4G).
  2. Alternatívák esetén ne az egyetemi sávszélességet használja.
  3. Ha nincs wifi, használjon LAN kábelt (ahol lehetséges).
  4. Indokolatlanul ne használjon sávszelességet (pl. video stream legtöbbször nem kell).
  5. Az egyetemi e-learning tárhely kapacitásait kímélni kell – ne a Moodle-be mentsük a fájlokat, inkább alternatív tárhelyekre vonatkozó linkeket helyezzünk a kurzusba.

 

További oktatóvideók angol nyelven