Számtalan offline módja van egy előadás vagy egy szeminárium interaktívvá tételének, a digitális eszközök megjelenése azonban további lehetőségeket teremt azon oktatók számára, akik kreatív módon szeretnék megvalósítani ötleteiket. A legtöbb program használata ingyenes, mindössze internetkapcsolatra, kivetítőre és mobiltelefonokra van szükség a működésükhöz, valamint online oktatás során is használhatóak. Lássunk pár népszerű honlapot ezek közül!

Milyen IKT-eszközt keresel? – Algoritmus

Kérdése merült fel az applikációkkal kapcsolatban? Keresse munkatársunkat, Monzéger Katalint a monzeger.katalin@semmelweis.hu e-mail-címen. Szükség esetén egyéni Zoom-konzultációt biztosítunk az alkalmazások használatának elsajátítására, illetve tesztelésre.

Kahoot!

Kahoot!

Honlap: www.kahoot.com

Legismertebb funkciója a kvíz, mellyel akár nagyszámú diák is játszhat egyszerre. A következőképpen működik: a feleletválasztós kérdések a kivetítőn jelennek meg, melyekre a diákok a saját készülékükön (appon vagy a kahoot.it weboldalon) válaszolnak, úgy, hogy kiválasztják a megfelelő válasz színét. A kivetítő minden kérdés után közli az aktuális pontszámokat, melyeket nem csak a válasz helyessége, hanem a gyorsaság is befolyásol. Az egyéni játékon kívül lehetőség van csapatos versenyre is, amikor a készüléket több diák használja egyszerre, ezzel is gyakorolva az együttműködést.

Ingyenes verzió:

Kérdések száma: nincs limit
Játékosok száma: Teacher/School plan – 40

Felhasználási ötletek:

  • óra elején korábbi anyag felelevenítése
  • óra végén az anyag főbb pontjainak rögzítése
  • a diákok véleményének megismerése, ezzel érdeklődés keltése vagy vita indítása

Mentimeter

Mentimeter

Honlap: www.mentimeter.com

A PowerPointhoz hasonló prezentációkészítő eszköz, mely azonban igen sok interaktív funkcióval bír. A diákok véleményét ismerhetjük meg például a Nyitott kérdéssel: a kivetítőn megjelenik a kérdés, továbbá egy kódszám, amelyet a hallgatók beírnak a saját készülékükön, a www.menti.com honlapon. Ezután megválaszolják a kérdést, és megtekintik a véleményüket a kivetítőn, a többiekével együtt. Ezen kívül még számos kérdéstípus áll rendelkezésünkre, a hagyományos feleletválasztós kérdéstől kezdve a közös szófelhőalkotáson át a Q&A funkcióig. Utóbbival például begyűjthetjük a hallgatók kérdéseit, melyeket aztán megválaszolhatunk az óra közben.

A Mentimeter azonban nemcsak a diákok véleményének felmérésére alkalmas, hanem a Kahoot!-hoz hasonló kvízt is készíthetünk vele: a hallgatóknak meghatározott idő alatt kell válaszolni a feleletválasztós kérdésre, végső pontszámukat pedig a gyorsaságuk is alakítja.

Kahoot! vs. Mentimeter

A Kahoot! hagyományos feleletválasztós kérdésén kívül a Mentimeterben számos kérdéstípus szolgál a hallgatók véleményének begyűjtésére, ráadásul kvízt is lebonyolíthatunk vele. Egyetlen korlátja, hogy az ingyenes verzió mindössze 2 kérdést és 5 kvízkérdést enged prezentációnként, míg a Kahoot!-tal bármennyi kérdésünk lehet.

Ingyenes verzió:

Hallgatók száma: 50 hallgató havonta
Kérdések száma: nincs limit
Kvízek száma: nincs limit

Felhasználási ötletek:

  • a Word Cloud funkcióval hallgatók válaszainak begyűjtése egy kérdésre
  • a Scales funkcival a hallgatók véleményének felmérése egy témában
  • feleletválasztós kérdésnél a diákok szavazhatnak, miről szóljon az óra további része
  • hallgatók kérdéseinek begyűjtése óra közben a Q&A funkcióval
  • a Nyitott kérdéssel lehetséges megoldások begyűjtése egy problémára

Poll Everywhere

Poll Everywhere

Honlap: www.polleverywhere.com

Sokféleképpen szemlélteti a diákok véleményét, akad például feleletválasztós és kifejtős kérdés, szófelhő és sorrendbe állítás. A hallgatók a saját készülékükön adják meg a válaszokat, melyeket a program oszlop- vagy kördiagramon ábrázol. Külön kiemelendő a Q&A funkció, mellyel a diákok kérdéseit gyűjthetjük be az óra alatt, sőt, a hallgatók szavazhatnak a nekik tetsző kérdésekre, melyek közül a legnépszerűbbeket kiemeli a program, ezzel biztosítva, hogy megfelelő figyelmet szenteljünk nekik. További érdekes funkció a Kattintható kép, mellyel a diákok a kép különböző részeire kattintással fejezik ki véleményüket, pl. Európa térképén az országok közti választással.

A versenymódot (Competition) használva kvízt is készíthetünk vele, melynél a válaszok helyessége és a gyorsaság egyaránt számít.

Poll Everywhere vs. Mentimeter     

A Poll Everywhere a Mentimeterrel szemben nem egy prezentációkészítő szoftver, habár interaktív elemeit beimportálhatjuk a PowerPointba. A kérdéstípusok elég változatosak, a kezelhetősége azonban nehézkesebb, és az ingyenes verzióban csupán 25 választ fogad be egy hallgatóságból. A kérdések számában viszont nincs limit.

Ingyenes verzió:

Hallgatók száma (Higher Education Plan): 25
Kérdések száma: nincs limit
Kvízek száma: nincs limit

Felhasználási ötletek:

  • a Kattintható kép funkcióval az emberi test anatómiáját gyakorolni
  • a Word Cloud funkcióval hallgatók válaszainak begyűjtése egy kérdésről
  • az Open-ended funkcióval: a diákok beküldenek 1-1 állítást a tananyagról, ami lehet igaz vagy hamis is, majd közösen megbeszélik az állítások valóságtartalmát
  • a Presentation feedback funkcióval: anonim visszajelzéseket küldeni pl. egy diák tartotta kiselőadásról – miben érdemes fejlődnie, mi az, amiben jó volt, stb.

Quizizz

Quizizz

Honlap: www.quizizz.com

A Kahoot!-hoz hasonló kvízkészítő eszköz, azonban a játék menetét Power-Upok színesítik: olyan különleges képességek, melyeket a hallgatók a helyes válaszaikért kapnak, és melyeket saját döntésük szerint használhatnak fel az adott kvízben (például: kétszer próbálkozhatnak egy kérdésnél). A kvízek hosszától függően a játék végén a diákok egy vagy több mentőkérdést (Redemption Question) kapnak a rosszul megválaszolt kérdéseik közül, melyek az ismétlést szolgálják.

A Quizizz előnye, hogy nem feltétlenül szükséges hozzá kivetítő, az oktatók a telefonjukról is le tudják vezényelni a játékot. Miután a hallgatók befejezték a kvízt, a tanulókártyák (Flashcards) funkcióval tovább gyakorolhatják a kérdéseket.

Játékmódok:

  • Oktató által vezérelt:
    • Klasszikus: A hallgatók a saját tempójukban haladnak a kvízzel, majd miután mindenki befejezte, az eredmények összegződnek és megjelennek az oktató képernyőjén. A kérdésekhez az időlimit beállítása opcionális.
      • Klasszikus
      • Csapatmód: A hallgatókat csoportokba sorolja a játék, majd mindenki önállóan válaszol a kérdésekre. Az egy csoportba tartozó diákok pontjai összeadódnak.
      • Teszt: A hallgatóknak be kell jelentkeznie a honlapra, a válaszaikat elmenti a rendszer. Nem lehet Power-Upokat és mentőkérdéseket beállítani.
    • Oktató által ütemezett: A diákok az oktató által megszabott ütemben haladnak, mindenki ugyanazzal a kérdéssel foglalkozik egyszerre. Nem lehet Power-Upokat és mentőkérdéseket beállítani.
  • Otthoni gyakorlás (aszinkron mód): A kvízeket fel lehet adni házi feladatként is, határidő megszabásával.

Ingyenes verzió:

Hallgatók száma: 100
Kérdések száma kvízenként: 500
Kvízek száma: nincs limit

Kérdéstípusok:

  • Multiple choice – egy vagy több helyes válasz
  • Fill in the blanks – helyes válasz beírása
  • Openended – hosszabb válasz beírása; a rendszer automatikusan helyesnek jelöli, de az oktató később lepontozhatja
  • Poll – szavazás; egy vagy több választ is be lehet jelölni
  • Draw – rajzolás üres háttérre vagy egy képre

Felhasználási ötletek

  • óra elején korábbi anyag felelevenítése
  • óra végén az anyag főbb pontjainak rögzítése
  • csapatverseny a Team móddal
  • a diákok véleményének megismerése a Poll móddal, ezzel érdeklődés keltése vagy vita indítása
  • további ötletek

SurveyMonkey

SurveyMonkey

Honlap: www.surveymonkey.com

Online közvéleménykutató eszköz, amelyet az oktatás területén is felhasználhatunk. Változatos kérdéstípusai között megtaláljuk a hagyományos feleletválasztós, kifejtős vagy értékelős kérdéseket, de hozzáadhatunk szöveget és képeket is, kedvünkre alakítva a felmérést. A program lehetővé teszi a kvíz módot is, melynek bekapcsolásával automatikusan pontozhatjuk a tanulók válaszait. Bármelyik módot is választjuk azonban, a felmérés kitöltése után részletes és szemléletes statisztikát kapunk a diákok válaszairól.

Kahoot! vs. SurveyMonkey

A SurveyMonkey inkább a kérdőívek otthoni kitöltésére alkalmas, mintsem órai felhasználásra. Sokkal több kérdéstípust enged meg, ezért komplexebb visszajelzéseket gyűjthetünk vele, mint a Kahoot!-tal, a kvízkérdéseknél pedig nincs időlimit, így nyugodtan át lehet gondolni a dolgokat.

Ingyenes verzió:

Felmérések száma: nincs limit
Kérdések száma: 10 kérdés felmérésenként
Válaszok száma: nincs limit, de csak 100-at nézhetünk meg

Felhasználási ötletek:

  • diákok véleményének megismerése egy témáról az óra megtartása előtt, majd az eredmények közlése órán
  • rövidebb visszajelzés nyújtása óra után, pl. mennyire volt érthető az anyag, milyen kérdései vannak még a hallgatónak
  • kvíz az órán kívül

Google Forms

Google Űrlapok (Google Forms)

Honlap: https://www.google.hu/intl/hu/forms/about/

A SurveyMonkey-hoz hasonló online közvéleménykutató eszköz, mely változatos kérdéstípusokkal és könnyen értelmezhető statisztikákkal gyűjti és szemlélteti a diákok válaszait. Lehetőség van kvízzel pontozni a válaszokat, és beállíthatjuk, hogy a kitöltő bizonyos kérdésre adott válaszától függjön az, milyen további kérdéseket kap. Az elkészült felmérést könnyen testreszabhatjuk a számos, akár animált fejlécképpel.

Google Űrlapok vs. SurveyMonkey

A Google felmérésének elkészítéséhez nem kell külön beregisztrálnia annak, akinek már van Google-fiókja, ezen kívül a kezelhetősége is egyszerűbb, és bármennyi kérdést feltehetünk, míg a SurveyMonkey ingyenes verziója csak 10 darabot enged. A SurveyMonkey azonban többfajta kérdéstípust és beállítást tesz lehetővé, így ha komplexebb felmérést állítanánk össze, érdemes az utóbbit választanunk.

Ingyenes verzió:

Felmérések száma: nincs limit
Kérdések száma: nincs limit
Válaszok száma: nincs limit

Felhasználási ötletek:

  • diákok véleményének megismerése egy témáról az óra megtartása előtt, majd az eredmények közlése órán
  • rövidebb visszajelzés nyújtása óra után, pl. mennyire volt érthető az anyag, milyen kérdései vannak még a hallgatónak
  • kvíz az órán kívül

Quizlet Live

Quizlet Live

A gyakorlati oktatás interaktívabbá tételét szolgálja a Quizlet Live alkalmazás, mellyel a hallgatók kisebb csoportokban, a mobiltelefonjuk segítségével versenyeznek egymással. A gyorsaság mellett a pontosság ugyanolyan fontos, az órai anyag gyakorlásán kívül pedig a diákok együttműködési és kommunikációs készségüket is fejleszthetik.

Bemutató videó és demójáték: https://quizlet.com/en-gb/features/live

A Quizlet Live a következőképpen működik:

  1. Az oktató előre elkészíti a játék alapját képező kártyákat a Quizlet honlapján. Fontos, hogy kártyapárokat kell alkotni, pl. fogalmak párosítása definíciókkal vagy képekkel.
  2. Az oktató kivetít egy kódot a hallgatóknak, akik ezt beütve a telefonjukon (a Quizlet honlapján vagy az alkalmazásban) csatlakoznak a játékhoz.
  3. A hallgatókat a Quizlet véletlenszerűen csoportokba osztja.
  4. A csapattagok megkeresik egymást, és egymáshoz közel elhelyezkednek a teremben.
  5. Elindul a játék. A csoporttagok telefonján megjelenik az első kérdés, például egy fogalom – a lehetséges válaszokból azonban minden csapattagnak 4-4 különböző jelenik meg a mobilján, és csak az egyiküknél szerepel a jó definíció. A feladatuk az, hogy közös munkával megállapítsák, kinél bukkant fel a helyes megoldás, majd kiválasszák azt.
  6. Ezután újabb kérdés következik, de már eggyel kevesebb definícióból kell választani. A csoportok haladását jól szemlélteti a kivetítőn látható pontjelző.
  7. Ha bármelyik csapat rossz választ ad, a pontszámuk lenullázódik. Amikor azonban valamelyik csoportnak sikerül megtalálnia az összes helyes választ, a győzelmével véget ér a játék. Emiatt nemcsak a gyorsaság, hanem a pontosság is számít.

Alkalmazási lehetőségek:

  • Az óra elején a korábbi anyag felelevenítése
  • Az óra végén az anyag főbb pontjainak rögzítése
  • Csapatverseny rendezése
  • A Live funkción kívül a Quizlet számos lehetőséget kínál a hallgatóknak a kártyákkal való tanulásra (pl. memóriajáték, tesztírás), így az oktató által elkészített csomaggal otthon, egyedül is gyakorolhatják a tananyagot

Próbajáték:

A játékot regisztráció után ki lehet próbálni a következő kártyacsomaggal (illetve bármelyikkel, a Keresés funkció segítségével), ha legalább négy fő rendelkezésre áll:

https://quizlet.com/_7qot4y?x=1jqt&i=1z01vi

Feltételek, javaslatok:

  • Legalább hat fogalom-definíció párra van szükség a játékhoz, melyeket regisztráció után lehet létrehozni. Minél több van azonban, annál többször lehet újrajátszani a játékot, mivel a Quizlet minden fordulóhoz más és más kérdéseket sorsol be.
  • Alapesetben a Quizlet csak a saját rendszerében megtalálható képeket engedi használni, a saját ábrák feltöltéséhez elő kell fizetni a Teacher verzióra.
  • Minél több játékos van egy csapatban, annál több kérdéskártyára van szükség, mivel játékosonként 4-4 jelenik meg a telefonon. 2 csapattagnál 8 kártya, 3 csapattagnál 12 kártya szükséges, stb.
  • A kártyacsomag elkészítése után a bal oldali menü alján található Live gombra kattintva lehet elindítani a játékot. Ezután a Quizlet arra kér, válasszuk ki, hogy fogalmakra vagy definíciókra kérdezzen rá a játék folyamán.

  • Nagyon lassú telefonokkal és rossz internetkapcsolattal nehézkes lehet a játék.
  • Amelyik csapat hibát vét, annak lenullázódnak a pontjai, és elölről kell kezdenie a játékot, viszont ugyanazokkal a kérdésekkel és válaszlehetőségekkel, mint eredetileg. Ez biztosítja a tananyag ismétlésének lehetőségét is.
  • A nullázódások ellenére a játék viszonylag dinamikus, gyorsan lefut.
  • Ahhoz, hogy mindenkinek legyen sikerélménye, érdemes lehet könnyebb kérdéseket is beilleszteni a játékba, azonban a kihívást jelentő kérdésektől sem kell visszariadni, a felkészültebb csapattagok miatt.

Scrumblr

Scrumblr

Honlap: http://scrumblr.ca/

Online kollaboratív tábla, mely lehetővé teszi, hogy az oktató és a hallgatók egyszerre alakítsák annak tartalmát. A faliújságot több részre oszthatjuk, majd különféle méretű és színű cetliket ragaszthatunk rá, melyeket jegyzetekkel láthatunk el.

 

 

 

 

 

 

 

 


Használata:

1. Nyissuk meg ezt az oldalt, majd adjunk nevet a táblának. A faliújságot később is ezen a neven érhetjük el, emiatt érdemes egyedi, mások által nem ismert névvel ellátni.

2. A tábla jobb oldalán található + és jelekkel osszuk több oszlopra a táblát.

 

 

 

 

3. A faliújság bal alsó sarkában található ikonokkal adjunk hozzá pár kártyát a táblához.

 

 

 

 

4. A kártya jobb felső sarkában lévő ikonokra kattintva tudjuk megváltoztatni annak színét, illetve kitörölni a tábláról.

 

 

 

5. A tábla jobb alsó sarkában lévő színes pöttyöket ráhúzhatjuk az egyes kártyákra, ezáltal megjelölve őket. Ha el akarjuk távolítani a jelölést, az áthúzott szürke kört húzzuk rá az adott kártyára.

 

 

 

 

6. Ha növelni vagy csökkenteni akarjuk a faliújság méretét, fogjuk meg a szélénél, és húzzuk ki a megfelelő irányba. A bal alsó sarokban szintén találunk egy gombot, amivel válthatunk a különböző méretek között. A böngészőnk nagyítás-kicsinyítés gombját is használhatjuk, de fontos tudni, hogy ez csak a mi személyes nézetünket érinti, a tábla objektív méretét nem.

 

 

 

7. Az elkészült táblák lementésére a programban nincs lehetőség, azokat a PrintScreen vagy a Képernyőmetsző segítségével menthetjük le.

Felhasználási ötletek:

  • brainstorming, majd az ötletek témánkénti csoportosítása
  • az órán szereplő információk csoportosítása (pl. Már ismertem – Új információ) (kapcsolódó jógyakorlat)
  • a hallgatók különböző fogalmakat tűznek fel a táblára, majd sorban mindenki elvesz vagy megjelöl egyet, amiről röviden beszélnie kell
  • a hallgatók különböző fogalmakat tűznek fel a táblára, majd sorban elvesznek vagy megjelölnek kettőt-kettőt, amelyet össze kell hasonlítaniuk (azonosságok és különbségek)

Slido

Slido

Honlap: www.slido.com

A hallgatók válaszainak begyűjtésére többféle kérdéstípus áll rendelkezésünkre, például feleletválasztós kérdések, szófelhő vagy lehetőségek sorrendbe állítása. A tetszőlegesen használható Q&A funkció párhuzamosan nyitva áll a szavazások mellett, így a diákok bármikor beküldhetik kérdéseiket, továbbá kvízeket is létrehozhatunk a programmal.

Az elkészített kérdéseinket a Slido ún. eseményekhez köti, melyekhez a hallgatók a QR-kód beolvasásával vagy a számkód beírásával férnek hozzá. A program felhasználóbarát módon működik böngészőből, de egy bővítmény segítségével a PowerPointba és a Microsoft Teamsbe is beszúrhatjuk, a Switcher segédprogrammal pedig mobilról is váltogathatunk a prezentációnk diái és a kérdések között.

Ingyenes verzió:

Hallgatók száma: 100
Kérdések száma eseményenként: 3
Kvízek száma eseményenként: 1
Q&A kérdések száma eseményenként: nincs limit

Kérdéstípusok:

  • Multiple choice – egy vagy több helyes válasz
  • Word cloud – szófelhő
  • Quiz – időzítőt is be lehet állítani
  • Rating – 5-ös skálán; az eredmények átlagolva jelennek meg
  • Open text – egy vagy több kifejtős válasz
  • Ranking – lehetőségek sorrendbe állítása

Felhasználási ötletek

  • óra elején korábbi anyag felelevenítése
  • Q&A-vel a hallgatók kérdéseinek begyűjtése óra közben
  • szavazás arról, a tananyag melyik része kerüljön sorra
  • óra végén az anyag főbb pontjainak rögzítése
  • további ötletek

Zoom-funkciók

A Zoom számos oktatást támogató funkcióval rendelkezik, melyekről az alábbi oldalon olvashat útmutatót.