Számtalan offline módja van egy előadás vagy egy szeminárium interaktívvá tételének, a digitális eszközök megjelenése azonban további lehetőségeket teremt azon oktatók számára, akik kreatív módon szeretnék megvalósítani ötleteiket. A legtöbb program használata ingyenes, mindössze internetkapcsolatra, kivetítőre és mobiltelefonokra van szükség a működésükhöz, valamint online oktatás során is használhatóak. Lássunk pár népszerű honlapot ezek közül!

Milyen IKT-eszközt keresel? – Algoritmus

Kahoot!

Kahoot!

Honlap: www.kahoot.com

Legismertebb funkciója a kvíz, mellyel akár nagyszámú diák is játszhat egyszerre. A következőképpen működik: a feleletválasztós kérdések a kivetítőn jelennek meg, melyekre a diákok a saját készülékükön (appon vagy a kahoot.it weboldalon) válaszolnak, úgy, hogy kiválasztják a megfelelő válasz színét. A kivetítő minden kérdés után közli az aktuális pontszámokat, melyeket nem csak a válasz helyessége, hanem a gyorsaság is befolyásol. Az egyéni játékon kívül lehetőség van csapatos versenyre is, amikor a készüléket több diák használja egyszerre, ezzel is gyakorolva az együttműködést.

Ingyenes verzió:

Kérdések száma: nincs limit
Játékosok száma: legfeljebb 50

Felhasználási ötletek:

  • óra elején korábbi anyag felelevenítése
  • óra végén az anyag főbb pontjainak rögzítése
  • a diákok véleményének megismerése, ezzel érdeklődés keltése vagy vita indítása

Mentimeter

Mentimeter

Honlap: www.mentimeter.com

A PowerPointhoz hasonló prezentációkészítő eszköz, mely azonban igen sok interaktív funkcióval bír. A diákok véleményét ismerhetjük meg például a Nyitott kérdéssel: a kivetítőn megjelenik a kérdés, továbbá egy kódszám, amelyet a hallgatók beírnak a saját készülékükön, a www.menti.com honlapon. Ezután megválaszolják a kérdést, és megtekintik a véleményüket a kivetítőn, a többiekével együtt. Ezen kívül még számos kérdéstípus áll rendelkezésünkre, a hagyományos feleletválasztós kérdéstől kezdve a közös szófelhőalkotáson át a Q&A funkcióig. Utóbbival például begyűjthetjük a hallgatók kérdéseit, melyeket aztán megválaszolhatunk az óra közben.

A Mentimeter azonban nemcsak a diákok véleményének felmérésére alkalmas, hanem a Kahoot!-hoz hasonló kvízt is készíthetünk vele: a hallgatóknak meghatározott idő alatt kell válaszolni a feleletválasztós kérdésre, végső pontszámukat pedig a gyorsaságuk is alakítja.

Kahoot! vs. Mentimeter

A Kahoot! hagyományos feleletválasztós kérdésén kívül a Mentimeterben számos kérdéstípus szolgál a hallgatók véleményének begyűjtésére, ráadásul kvízt is lebonyolíthatunk vele. Egyetlen korlátja, hogy az ingyenes verzió mindössze 2 kérdést és 5 kvízkérdést enged prezentációnként, míg a Kahoot!-tal bármennyi kérdésünk lehet.

Ingyenes verzió:

Hallgatók száma: nincs limit
Kérdések száma: 2 kérdés prezentációnként
Kvízek száma: 5 kvízkérdés prezentációnként

Felhasználási ötletek:

  • feleletválasztós kérdésnél a diákok szavazhatnak, miről szóljon az óra további része
  • hallgatók kérdéseinek begyűjtése óra közben a Q&A funkcióval
  • a Nyitott kérdéssel lehetséges megoldások begyűjtése egy problémára

Poll Everywhere

Poll Everywhere

Honlap: www.polleverywhere.com

Sokféleképpen szemlélteti a diákok véleményét, akad például feleletválasztós és kifejtős kérdés, szófelhő és sorrendbe állítás. A hallgatók a saját készülékükön adják meg a válaszokat, melyeket a program oszlop- vagy kördiagramon ábrázol. Külön kiemelendő a Q&A funkció, mellyel a diákok kérdéseit gyűjthetjük be az óra alatt, sőt, a hallgatók szavazhatnak a nekik tetsző kérdésekre, melyek közül a legnépszerűbbeket kiemeli a program, ezzel biztosítva, hogy megfelelő figyelmet szentelünk nekik. További érdekes funkció a Kattintható kép, mellyel a diákok a kép különböző részeire kattintással fejezik ki véleményüket, pl. Európa térképén az országok közti választással.

A versenymódot használva kvízt is készíthetünk vele, melyhez ugyan megadhatunk időkorlátot, de nem számít a gyorsaság.

Poll Everywhere vs. Mentimeter     

A Poll Everywhere a Mentimeterrel szemben nem egy prezentációkészítő szoftver, habár interaktív elemeit beimportálhatjuk a PowerPointba. A kérdéstípusok elég változatosak, a kezelhetősége azonban nehézkesebb, és az ingyenes verzióban csupán 40 választ fogad be egy hallgatóságból. A kérdések számában viszont nincs limit.

Ingyenes verzió:

Hallgatók száma: 25
Kérdések száma: nincs limit
Kvízek száma: nincs limit

Felhasználási ötletek:

  • a Kattintható kép funkcióval az emberi test anatómiáját gyakorolni
  • az Open-ended funkcióval: a diákok beküldenek 1-1 állítást a tananyagról, ami lehet igaz vagy hamis is, majd közösen megbeszélik az állítások valóságtartalmát
  • a Presentation feedback funkcióval: anonim visszajelzéseket küldeni pl. egy diák tartotta kiselőadásról – miben érdemes fejlődnie, mi az, amiben jó volt, stb.

SurveyMonkey

SurveyMonkey

Honlap: www.surveymonkey.com

Online közvéleménykutató eszköz, amelyet az oktatás területén is felhasználhatunk. Változatos kérdéstípusai között megtaláljuk a hagyományos feleletválasztós, kifejtős vagy értékelős kérdéseket, de hozzáadhatunk szöveget és képeket is, kedvünkre alakítva a felmérést. A program lehetővé teszi a kvíz módot is, melynek bekapcsolásával automatikusan pontozhatjuk a tanulók válaszait. Bármelyik módot is választjuk azonban, a felmérés kitöltése után részletes és szemléletes statisztikát kapunk a diákok válaszairól.

Kahoot! vs. SurveyMonkey

A SurveyMonkey inkább a kérdőívek otthoni kitöltésére alkalmas, mintsem órai felhasználásra. Sokkal több kérdéstípust enged meg, ezért komplexebb visszajelzéseket gyűjthetünk vele, mint a Kahoot!-tal, a kvízkérdéseknél pedig nincs időlimit, így nyugodtan át lehet gondolni a dolgokat.

Ingyenes verzió:

Felmérések száma: nincs limit
Kérdések száma: 10 kérdés felmérésenként
Válaszok száma: nincs limit, de csak 100-at nézhetünk meg

Felhasználási ötletek:

  • diákok véleményének megismerése egy témáról az óra megtartása előtt, majd az eredmények közlése órán
  • rövidebb visszajelzés nyújtása óra után, pl. mennyire volt érthető az anyag, milyen kérdései vannak még a hallgatónak
  • kvíz az órán kívül

Google Forms

Google Űrlapok (Google Forms)

Honlap: https://www.google.hu/intl/hu/forms/about/

A SurveyMonkey-hoz hasonló online közvéleménykutató eszköz, mely változatos kérdéstípusokkal és könnyen értelmezhető statisztikákkal gyűjti és szemlélteti a diákok válaszait. Lehetőség van kvízzel pontozni a válaszokat, és beállíthatjuk, hogy a kitöltő bizonyos kérdésre adott válaszától függjön az, milyen további kérdéseket kap. Az elkészült felmérést könnyen testreszabhatjuk a számos, akár animált fejlécképpel.

Google Űrlapok vs. SurveyMonkey

A Google felmérésének elkészítéséhez nem kell külön beregisztrálnia annak, akinek már van Google-fiókja, ezen kívül a kezelhetősége is egyszerűbb, és bármennyi kérdést feltehetünk, míg a SurveyMonkey ingyenes verziója csak 10 darabot enged. A SurveyMonkey azonban többfajta kérdéstípust és beállítást tesz lehetővé, így ha komplexebb felmérést állítanánk össze, érdemes az utóbbit választanunk.

Ingyenes verzió:

Felmérések száma: nincs limit
Kérdések száma: nincs limit
Válaszok száma: nincs limit

Felhasználási ötletek:

  • diákok véleményének megismerése egy témáról az óra megtartása előtt, majd az eredmények közlése órán
  • rövidebb visszajelzés nyújtása óra után, pl. mennyire volt érthető az anyag, milyen kérdései vannak még a hallgatónak
  • kvíz az órán kívül

Quizlet Live

A gyakorlati oktatás interaktívabbá tételét szolgálja a Quizlet Live alkalmazás, mellyel a hallgatók kisebb csoportokban, a mobiltelefonjuk segítségével versenyeznek egymással. A gyorsaság mellett a pontosság ugyanolyan fontos, az órai anyag gyakorlásán kívül pedig a diákok együttműködési és kommunikációs készségüket is fejleszthetik.

Bemutató videó és demójáték: https://quizlet.com/en-gb/features/live

A Quizlet Live a következőképpen működik:

  1. Az oktató előre elkészíti a játék alapját képező kártyákat a Quizlet honlapján. Fontos, hogy kártyapárokat kell alkotni, pl. fogalmak párosítása definíciókkal vagy képekkel.
  2. Az oktató kivetít egy kódot a hallgatóknak, akik ezt beütve a telefonjukon (a Quizlet honlapján vagy az alkalmazásban) csatlakoznak a játékhoz.
  3. A hallgatókat a Quizlet véletlenszerűen csoportokba osztja.
  4. A csapattagok megkeresik egymást, és egymáshoz közel elhelyezkednek a teremben.
  5. Elindul a játék. A csoporttagok telefonján megjelenik az első kérdés, például egy fogalom – a lehetséges válaszokból azonban minden csapattagnak 4-4 különböző jelenik meg a mobilján, és csak az egyiküknél szerepel a jó definíció. A feladatuk az, hogy közös munkával megállapítsák, kinél bukkant fel a helyes megoldás, majd kiválasszák azt.
  6. Ezután újabb kérdés következik, de már eggyel kevesebb definícióból kell választani. A csoportok haladását jól szemlélteti a kivetítőn látható pontjelző.
  7. Ha bármelyik csapat rossz választ ad, a pontszámuk lenullázódik. Amikor azonban valamelyik csoportnak sikerül megtalálnia az összes helyes választ, a győzelmével véget ér a játék. Emiatt nemcsak a gyorsaság, hanem a pontosság is számít.

Alkalmazási lehetőségek:

  • Az óra elején a korábbi anyag felelevenítése
  • Az óra végén az anyag főbb pontjainak rögzítése
  • Csapatverseny rendezése
  • A Live funkción kívül a Quizlet számos lehetőséget kínál a hallgatóknak a kártyákkal való tanulásra (pl. memóriajáték, tesztírás), így az oktató által elkészített csomaggal otthon, egyedül is gyakorolhatják a tananyagot

Próbajáték:

A játékot regisztráció után ki lehet próbálni a következő kártyacsomaggal (illetve bármelyikkel, a Keresés funkció segítségével), ha legalább négy fő rendelkezésre áll:

https://quizlet.com/_7qot4y?x=1jqt&i=1z01vi

Feltételek, javaslatok:

  • Legalább hat fogalom-definíció párra van szükség a játékhoz, melyeket regisztráció után lehet létrehozni. Minél több van azonban, annál többször lehet újrajátszani a játékot, mivel a Quizlet minden fordulóhoz más és más kérdéseket sorsol be.
  • Alapesetben a Quizlet csak a saját rendszerében megtalálható képeket engedi használni, a saját ábrák feltöltéséhez elő kell fizetni a Teacher verzióra.
  • Minél több játékos van egy csapatban, annál több kérdéskártyára van szükség, mivel játékosonként 4-4 jelenik meg a telefonon. 2 csapattagnál 8 kártya, 3 csapattagnál 12 kártya szükséges, stb.
  • A kártyacsomag elkészítése után a bal oldali menü alján található Live gombra kattintva lehet elindítani a játékot. Ezután a Quizlet arra kér, válasszuk ki, hogy fogalmakra vagy definíciókra kérdezzen rá a játék folyamán.

  • Nagyon lassú telefonokkal és rossz internetkapcsolattal nehézkes lehet a játék.
  • Amelyik csapat hibát vét, annak lenullázódnak a pontjai, és elölről kell kezdenie a játékot, viszont ugyanazokkal a kérdésekkel és válaszlehetőségekkel, mint eredetileg. Ez biztosítja a tananyag ismétlésének lehetőségét is.
  • A nullázódások ellenére a játék viszonylag dinamikus, gyorsan lefut.
  • Ahhoz, hogy mindenkinek legyen sikerélménye, érdemes lehet könnyebb kérdéseket is beilleszteni a játékba, azonban a kihívást jelentő kérdésektől sem kell visszariadni, a felkészültebb csapattagok miatt.

Kérdése merült fel az applikációkkal kapcsolatban? Keresse munkatársunkat, Monzéger Katalint a monzeger.katalin@semmelweis-univ.hu e-mail-címen.