1.

Státusz: új
Jogszabály címe: A belügyminiszter 9/2025. (V. 22.) BM utasítása a fejezeti és központi kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 8/2015. (V. 29.) BM utasítás módosításáról
Megjelent: HE. 25. szám 2025.05.22.
Hatály: 2025.05.23.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, továbbá az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 14. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 8/2015. (V. 29.) BM utasítás [a továbbiakban: 8/2015. (V. 29.) BM utasítás] 4. § (1) bekezdés 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (Ha az 1., 2., 3. és 3/A. melléklet nem nevesít fejezeti vagy központi kezelésű előirányzat tekintetében kötelezettségvállalót, teljesítést igazolót, pénzügyi, jogi ellenjegyzőt, az okirati ellenjegyzőt, szakmai ellenjegyzőt, érvényesítőt, utalványozót, utalvány-ellenjegyzőt, akkor azon a következő feladatkört ellátó személyeket kell érteni:) „1. adott előirányzat szakmai kezelője: a kötelezettségvállaló által kijelölt és az irányítása alatt álló azon szervezeti egység, amely az adott előirányzat felhasználását és az azzal összefüggő társadalmi cél működtetését végzi,”

2. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 4. § (1) bekezdés 5b. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (Ha az 1., 2., 3. és 3/A. melléklet nem nevesít fejezeti vagy központi kezelésű előirányzat tekintetében kötelezettségvállalót, teljesítést igazolót, pénzügyi, jogi ellenjegyzőt, az okirati ellenjegyzőt, szakmai ellenjegyzőt, érvényesítőt, utalványozót, utalvány-ellenjegyzőt, akkor azon a következő feladatkört ellátó személyeket kell érteni:) „5b. szakmai ellenjegyző: – az utasítás eltérő rendelkezése hiányában – az adott előirányzat szakmai kezelőjének vezetője vagy az általa javasolt és a kötelezettségvállaló által kijelölt vezető személy,”

3. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „5. § (1) A kötelezettségvállalás menete az alábbi szakaszokból áll: a) az igény felmerülése, b) a (3) bekezdés szerinti kötelezettségvállalás dokumentumának előkészítése, c) szakmai ellenjegyzés, d) – amennyiben jelen utasítás alapján szükséges – jogi ellenjegyzés, e) pénzügyi ellenjegyzés, f) a kötelezettségvállalás megtétele, a kötelezettségvállalás dokumentumának felek általi aláírása. (2) A szakmai ellenjegyző, a pénzügyi ellenjegyző, a jogi ellenjegyző és a kötelezettségvállaló – ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan – azonos személy nem lehet. (3) A megállapodás, szerződés, támogatói okirat, támogatási szerződés, a Felelős Hatóság által kiadott egyedi döntés, az Áht. 33. § (3)–(4) bekezdésében szabályozott megállapodás, egyoldalú jognyilatkozat, a pályázati kiírás, a támogatási döntés (a továbbiakban együtt: kötelezettségvállalás dokumentuma) tervezet előkészítése az adott előirányzat szakmai kezelőjének a feladata. Ha a kötelezettségvállalás dokumentuma nem magyar nyelven készül, akkor az adott előirányzat szakmai kezelője magyar nyelvű kivonatot, különösen indokolt esetben egyszerű fordítást készít.

(4) A kötelezettségvállalás dokumentuma a Felelős Hatóság által kiadott egyedi döntés abban az esetben, ha a BM végrehajtó szervként jár el valamely projekt vonatkozásában az 514/2014/EU rendeletnek a felelős hatóságok kijelölése, azoknak az irányítás és kontroll területére vonatkozó feladatai, valamint az ellenőrző hatóságok jogállása és kötelezettségei tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2014. július 25-i 1042/2014/EU felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet alapján. (5) A kötelezettségvállalás dokumentuma az Irányító Hatóság egyedi döntése alapján kiállított, az Áht. 33. § (3)–(4) bekezdése szerinti egyoldalú jognyilatkozat abban az esetben, ha a BM valamely projekt vonatkozásában végrehajtó szervként jár el az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alap Pluszra, a Kohéziós Alapra, az Igazságos Átmenet Alapra és az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alapra vonatkozó közös rendelkezések, valamint az előbbiekre és a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapra, a Belső Biztonsági Alapra és a határigazgatás és a vízumpolitika pénzügyi támogatására szolgáló eszközre vonatkozó pénzügyi szabályok megállapításáról szóló, az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2021/1060 rendelete alapján. (6) A kötelezettségvállalás dokumentuma az Európai Bizottság technikai segítségnyújtás céljára biztosított uniós hozzájárulásról szóló határozata abban az esetben, ha a Belügyi Alapok 2021–2027 előirányzat Technikai Segítségnyújtás költségkeretéből forrás kerül átadásra a BM javára. Az előirányzat felhasználása az Irányító Hatóság Működési Kézikönyvében meghatározott eljárásrend szerint történik.”

4. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 3. Kötelezettségvállalási eljárás alcíme a következő 5/A–5/F. §-sal egészül ki: „5/A. § Az adott előirányzat szakmai kezelője megküldi a kötelezettségvállalás dokumentum tervezetét előzetes véleményezésre – sorrendben – a Fejezeti Összefoglaló Főosztály (a továbbiakban: FÖF), illetve – amennyiben az a jelen utasítás szerint jogi ellenjegyzést igényel – a Jogtanácsosi és Adatvédelmi Főosztály (a továbbiakban: JAFO), (a FÖF és a JAFO a továbbiakban együtt: véleményező szakterületek) részére. A véleményező szakterületek a beérkezéstől számított 10 munkanapon belül véleményüket – elektronikus úton – megküldik az adott előirányzat szakmai kezelőjének. Az adott előirányzat szakmai kezelője, amennyiben a vélemények alapján indokolt, akkor az átdolgozott tervezetet ismételten megküldi a véleményező szakterületek részére, amelyek észrevételeiket 10 munkanapon belül megküldik az adott előirányzat szakmai kezelőjének. A kötelezettségvállalás dokumentum tervezet 5. § (1) bekezdés c)–f) pontja szerinti ellenjegyzési folyamata a véleményezési folyamat lezárását követően, akkor kezdődhet meg, ha az adott előirányzat szakmai kezelője és a véleményező szakterületek között vitás kérdés nem marad fent. 5/B. § (1) Az adott előirányzat szakmai kezelője – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – az 5/A. § szerinti véleményezési folyamat lezárását követően gondoskodik a kötelezettségvállalás dokumentumának szakmai ellenjegyzéssel történő ellátásáról. (2) A kötelezettségvállalás indokoltságát és a BM szakmai érdekeivel való összhangját a szakmai ellenjegyzés igazolja. Szakmai ellenjegyzésre a kötelezettségvállalás dokumentumának jogi és pénzügyi ellenjegyzését megelőzően kerül sor. A szakmai ellenjegyzés a kötelezettségvállalás dokumentumának aláírásokat tartalmazó oldalának (a továbbiakban: aláíró oldal) aláírásával történik. Az aláíró oldalon – a szakmai ellenjegyzésen túl – olvashatóan fel kell tüntetni a szakmai ellenjegyző nevét, beosztását, szervezeti egységét, továbbá a szakmai ellenjegyzés tényét és dátumát. (3) A gazdasági helyettes államtitkárság szakmai kezelésébe tartozó előirányzatok esetében a kötelezettségvállalás dokumentumát a FÖF készíti elő, és küldi meg véleményezésre a JAFO részére. A kötelezettségvállalás dokumentumát szakmai ellenjegyzéssel ellátni nem kell. 5/C. § (1) Az adott előirányzat szakmai kezelője megküldi a szakmai ellenjegyzéssel ellátott kötelezettségvállalás dokumentumát – amennyiben az a jelen utasítás szerint jogi ellenjegyzést igényel – a JAFO főosztályvezetője részére, jogi ellenjegyzés céljából. (2) A jogi ellenjegyzés a jogszabályokban meghatározott alaki, tartalmi, valamint anyagi jogi és eljárásjogi rendelkezéseknek való megfelelést tanúsítja, melynek során vizsgálni kell a kötelezettségvállalás dokumentumának a polgári jogi, az államháztartási jogszabályoknak, a vagyongazdálkodási jogszabályoknak, valamint a közjogi szervezetszabályozó eszközöknek való megfelelőségét. Jogi ellenjegyzéssel szükséges ellátni a szerződéseket, megállapodásokat – ide nem értve az Áht. 33. §-a alapján kötött megállapodásokat, valamint az Áht. 33. §-a alapján kiadott egyoldalú jognyilatkozatokat –, a támogatói okiratokat, valamint a Felelős Hatóság egyedi döntéseit. A jogi ellenjegyzésre a szakmai ellenjegyzést követően, a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően kerül sor. (3) Jogi ellenjegyző a JAFO jogi végzettséggel rendelkező munkatársa vagy a JAFO hatáskörében megbízási jogviszony alapján eljáró ügyvéd lehet. A kötelezettségvállalás dokumentumának – az 5/C. § (2) bekezdésében foglaltaknak való – megfelelősége esetén a „jogi ellenjegyzés” szöveg mellett a jogi ellenjegyző a kötelezettségvállalás dokumentumát – a JAFO részére történő beérkezését követő 10 munkanapon belül – aláírásával látja el. A jogi ellenjegyző elektronikusan rögzíti az ellenjegyzett példányt, vagy másolatot készít arról. (4) Ha a jogi ellenjegyzésre megküldött kötelezettségvállalás dokumentuma az 5/C. § (2) bekezdésében foglaltaknak nem felel meg, a JAFO a tervezetet visszaküldi az adott előirányzat szakmai kezelője részére, aki az 5/A. § szerint gondoskodik az átdolgozott kötelezettségvállalás dokumentum ismételt véleményezéséről, majd az 5. § (1) bekezdése szerinti ellenjegyzéséről. 5/D. § (1) Pénzügyi ellenjegyzés nélkül – tekintet nélkül annak tárgyára – kötelezettség nem vállalható, és kötelezettségvállalás-módosításra sem kerülhet sor. Pályázati kiírás a pénzügyi ellenjegyzést követően hirdethető meg. A pénzügyi ellenjegyzést megelőzően vagy annak hiányában megkezdett pályázati kiírás érvénytelen. (2) Az adott előirányzat szakmai kezelője a szakmai és jogi ellenjegyzéssel ellátott, tervezett kötelezettségvállalás dokumentumát megküldi a FÖF részére, pénzügyi ellenjegyzés céljából. (3) Ha a kötelezettségvállalás dokumentumát jogi ellenjegyzéssel nem szükséges ellátni, a szakmai ellenjegyzéssel ellátott, tervezett kötelezettségvállalás dokumentumát az adott előirányzat szakmai kezelője csak a FÖF-nek küldi meg pénzügyi ellenjegyzés céljából.

4. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 3. Kötelezettségvállalási eljárás alcíme a következő 5/A–5/F. §-sal egészül ki: „5/A. § Az adott előirányzat szakmai kezelője megküldi a kötelezettségvállalás dokumentum tervezetét előzetes véleményezésre – sorrendben – a Fejezeti Összefoglaló Főosztály (a továbbiakban: FÖF), illetve – amennyiben az a jelen utasítás szerint jogi ellenjegyzést igényel – a Jogtanácsosi és Adatvédelmi Főosztály (a továbbiakban: JAFO), (a FÖF és a JAFO a továbbiakban együtt: véleményező szakterületek) részére. A véleményező szakterületek a beérkezéstől számított 10 munkanapon belül véleményüket – elektronikus úton – megküldik az adott előirányzat szakmai kezelőjének. Az adott előirányzat szakmai kezelője, amennyiben a vélemények alapján indokolt, akkor az átdolgozott tervezetet ismételten megküldi a véleményező szakterületek részére, amelyek észrevételeiket 10 munkanapon belül megküldik az adott előirányzat szakmai kezelőjének. A kötelezettségvállalás dokumentum tervezet 5. § (1) bekezdés c)–f) pontja szerinti ellenjegyzési folyamata a véleményezési folyamat lezárását követően, akkor kezdődhet meg, ha az adott előirányzat szakmai kezelője és a véleményező szakterületek között vitás kérdés nem marad fent. 5/B. § (1) Az adott előirányzat szakmai kezelője – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – az 5/A. § szerinti véleményezési folyamat lezárását követően gondoskodik a kötelezettségvállalás dokumentumának szakmai ellenjegyzéssel történő ellátásáról. (2) A kötelezettségvállalás indokoltságát és a BM szakmai érdekeivel való összhangját a szakmai ellenjegyzés igazolja. Szakmai ellenjegyzésre a kötelezettségvállalás dokumentumának jogi és pénzügyi ellenjegyzését megelőzően kerül sor. A szakmai ellenjegyzés a kötelezettségvállalás dokumentumának aláírásokat tartalmazó oldalának (a továbbiakban: aláíró oldal) aláírásával történik. Az aláíró oldalon – a szakmai ellenjegyzésen túl – olvashatóan fel kell tüntetni a szakmai ellenjegyző nevét, beosztását, szervezeti egységét, továbbá a szakmai ellenjegyzés tényét és dátumát. (3) A gazdasági helyettes államtitkárság szakmai kezelésébe tartozó előirányzatok esetében a kötelezettségvállalás dokumentumát a FÖF készíti elő, és küldi meg véleményezésre a JAFO részére. A kötelezettségvállalás dokumentumát szakmai ellenjegyzéssel ellátni nem kell. 5/C. § (1) Az adott előirányzat szakmai kezelője megküldi a szakmai ellenjegyzéssel ellátott kötelezettségvállalás dokumentumát – amennyiben az a jelen utasítás szerint jogi ellenjegyzést igényel – a JAFO főosztályvezetője részére, jogi ellenjegyzés céljából. (2) A jogi ellenjegyzés a jogszabályokban meghatározott alaki, tartalmi, valamint anyagi jogi és eljárásjogi rendelkezéseknek való megfelelést tanúsítja, melynek során vizsgálni kell a kötelezettségvállalás dokumentumának a polgári jogi, az államháztartási jogszabályoknak, a vagyongazdálkodási jogszabályoknak, valamint a közjogi szervezetszabályozó eszközöknek való megfelelőségét. Jogi ellenjegyzéssel szükséges ellátni a szerződéseket, megállapodásokat – ide nem értve az Áht. 33. §-a alapján kötött megállapodásokat, valamint az Áht. 33. §-a alapján kiadott egyoldalú jognyilatkozatokat –, a támogatói okiratokat, valamint a Felelős Hatóság egyedi döntéseit. A jogi ellenjegyzésre a szakmai ellenjegyzést követően, a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően kerül sor. (3) Jogi ellenjegyző a JAFO jogi végzettséggel rendelkező munkatársa vagy a JAFO hatáskörében megbízási jogviszony alapján eljáró ügyvéd lehet. A kötelezettségvállalás dokumentumának – az 5/C. § (2) bekezdésében foglaltaknak való – megfelelősége esetén a „jogi ellenjegyzés” szöveg mellett a jogi ellenjegyző a kötelezettségvállalás dokumentumát – a JAFO részére történő beérkezését követő 10 munkanapon belül – aláírásával látja el. A jogi ellenjegyző elektronikusan rögzíti az ellenjegyzett példányt, vagy másolatot készít arról. (4) Ha a jogi ellenjegyzésre megküldött kötelezettségvállalás dokumentuma az 5/C. § (2) bekezdésében foglaltaknak nem felel meg, a JAFO a tervezetet visszaküldi az adott előirányzat szakmai kezelője részére, aki az 5/A. § szerint gondoskodik az átdolgozott kötelezettségvállalás dokumentum ismételt véleményezéséről, majd az 5. § (1) bekezdése szerinti ellenjegyzéséről. 5/D. § (1) Pénzügyi ellenjegyzés nélkül – tekintet nélkül annak tárgyára – kötelezettség nem vállalható, és kötelezettségvállalás-módosításra sem kerülhet sor. Pályázati kiírás a pénzügyi ellenjegyzést követően hirdethető meg. A pénzügyi ellenjegyzést megelőzően vagy annak hiányában megkezdett pályázati kiírás érvénytelen. (2) Az adott előirányzat szakmai kezelője a szakmai és jogi ellenjegyzéssel ellátott, tervezett kötelezettségvállalás dokumentumát megküldi a FÖF részére, pénzügyi ellenjegyzés céljából. (3) Ha a kötelezettségvállalás dokumentumát jogi ellenjegyzéssel nem szükséges ellátni, a szakmai ellenjegyzéssel ellátott, tervezett kötelezettségvállalás dokumentumát az adott előirányzat szakmai kezelője csak a FÖF-nek küldi meg pénzügyi ellenjegyzés céljából.

5. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 3/A. Mintaszerződés alcíme helyébe a következő rendelkezés lép: „5/G. § (1) A mintaszerződés az előirányzatok rendeltetésével összhangban meghatározott felhasználási céloknak és jogcímeknek megfelelő tartalommal az adott előirányzat szakmai kezelője által előkészített, a JAFO által jogilag ellenjegyzett, a FÖF főosztályvezetője vagy a gazdasági helyettes államtitkár által írásban felhatalmazott vezető személy és a szakmai ellenjegyző által oldalanként szignált, a kötelezettségvállaló által az aláíró oldalon aláírt, a jogi és koordinációs helyettes államtitkár által jóváhagyott minta szerint aláírásra kerülő szerződés. (2) A mintaszerződésekről az adott előirányzat szakmai kezelője nyilvántartást vezet, és a bizonylatmegőrzési szabályoknak megfelelően azok megőrzéséről gondoskodik. A mintaszerződés nyilvántartásba vételét követően az adott előirányzat szakmai kezelője egy-egy eredeti példányt megküld a FÖF és a JAFO részére. (3) A jóváhagyott mintaszerződéstől eltérő szerződés megkötése (módosítása) során kötelező a jogi ellenjegyzés. A mintaszerződés alapján megkötött szerződés módosítása – ha az a mintaszerződés tartalmát érintő változást eredményezne – jogi ellenjegyzéshez kötött. A mintaszerződés tartalmát nem érintő módosítás esetén jogi ellenjegyzés nem szükséges. (4) A 2021–2027 közötti programozási időszakban a Belügyi Alapokból származó támogatások felhasználása során a minisztérium az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter által meghatározott mintaszerződéseket és támogatói okiratmintákat alkalmazza, amelyek rendszeresítése és módosítása a minisztériumban az (1)–(3) bekezdés szabályainak alkalmazásával történik. A rendszeresítési eljárást az előirányzat szakmai kezelője kezdeményezi.

(5) A mintaszerződésre az (1)–(4) bekezdésben meghatározott rendelkezéseket támogatói okiratminta alkalmazása esetén is szükséges alkalmazni.”

6. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

7. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

8. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 1. 2. § c) pontjában az „az az” szövegrész helyébe az „az” szöveg, 2. 3. § nyitó szövegrészében az „(1)” szövegrész helyébe az „(1)–(3a)” szöveg, 3. 3. § b) pontjában az „is.” szövegrész helyébe az „is,” szöveg, 4. 4. § (1) bekezdésében az „az okirati” szövegrész helyébe az „okirati” szöveg, 5. 4. § (1) bekezdés 3. pontjában az „5. § (5a) és (6)” szövegrész helyébe az „5/C. § (1) bekezdése és 5/D. § (1)” szöveg, 6. 4. § (1a) bekezdésében „az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben” szövegrész helyébe az „a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény” szöveg, 7. 8. § (5) bekezdésében a „levél” szövegrész helyébe a „nyilatkozat” szöveg, 8. 9. § (3a) bekezdésében a „költségvetési” szövegrész helyébe a „központi költségvetési” szöveg, 9. 9. § (3b) bekezdésében a „szakmai kezelő” szövegrész helyébe az „adott előirányzat szakmai kezelője” szöveg és az „államtitkárát” szövegrész helyébe az „államtitkárt” szöveg, 10. 10. § (2) bekezdésében a „szakmai beszámoló” szövegrész helyébe a „beszámoló” szöveg, 11. 11. § (1) bekezdésében az „A szakmai kezelő” szövegrész helyébe az „Az adott előirányzat szakmai kezelője” szöveg és a „2” szövegrész helyébe az „1” szöveg, 12. 11. § (2) bekezdésében a „kötelezettségvállalásra” szövegrész helyébe a „kötelezettségvállalásra, szakmai ellenjegyzésre” szöveg, 13. 11. § (3) bekezdésében a „kötelezettségvállalási,” szövegrész helyébe a „kötelezettségvállalási, a pénzügyi ellenjegyzési, a szakmai ellenjegyzési,” szöveg, 14. 11. § (4) bekezdésében az „az az” szövegrész helyébe az „az” szöveg, 15. 11. § (5) bekezdésében a „kötelezettségvállalási,” szövegrész helyébe a „kötelezettségvállalási, a pénzügyi ellenjegyzési, a szakmai ellenjegyzési,” szöveg, 16. 11/A. §-ában a „szakmai kezelőjével” szövegrész helyébe az „adott előirányzat szakmai kezelőjével” szöveg, 17. 11/A. §-ában a „szakmai kezelő” szövegrész helyébe az „adott előirányzat szakmai kezelő” szöveg, 18. 4. melléklet 1/G. nyomtatványában a „helyettes államtitkár” szövegrész helyébe a „helyettes államtitkár / kötelezettségvállaló” szöveg lép.

9. § A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 17. §-a a következő (15)–(18) bekezdéssel egészül ki: „(15) A roma kapcsolatokért felelős kormánybiztos feladatainak támogatása eredeti előirányzattal nem rendelkező fejezeti kezelésű előirányzat vonatkozásában azon támogatási és együttműködési jogviszonyokban, amelyek a fejezeti és központi kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 8/2015. (V. 29.) BM utasítás módosításáról szóló 9/2025. (V. 22.) BM utasítás (a továbbiakban: Mód. utasítás2) hatálybalépése előtt jöttek létre, és a Mód. utasítás2 hatálybalépésekor még folyamatban vannak, a támogatási és együttműködési jogviszonyok módosítására, illetve a teljesítésigazolásra a társadalmi esélyekért és roma kapcsolatokért felelős államtitkár vagy az általa írásban kijelölt vezető személy jogosult. (16) Az Egészséges Budapest Program eredeti előirányzattal nem rendelkező fejezeti kezelésű előirányzat vonatkozásában azon támogatási jogviszonyokban, amelyek a Mód. utasítás2 hatálybalépése előtt jöttek létre, és a Mód. utasítás2 hatálybalépésekor még folyamatban vannak, a támogatási és együttműködési jogviszonyok módosítására, illetve teljesítésigazolásra az egészségügyi államtitkár vagy az általa írásban kijelölt vezető személy jogosult.

(17) A Belügyi Alapok 2014–2020 eredeti előirányzattal nem rendelkező központi kezelésű előirányzat vonatkozásában azon támogatási jogviszonyokban, amelyek a Mód. utasítás2 hatálybalépése előtt jöttek létre, és a Mód. utasítás2 hatálybalépésekor még folyamatban vannak, a támogatási és együttműködési jogviszonyok módosítására, illetve teljesítésigazolásra az európai uniós fejlesztések koordinációjáért felelős helyettes államtitkár vagy az általa írásban felhatalmazott vezető személy jogosult. (18) A Belügyminisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok forrásjuttatásai eredeti előirányzattal nem rendelkező központi kezelésű előirányzat vonatkozásában azon támogatási jogviszonyokban, amelyek a Mód. utasítás2 hatálybalépése előtt jöttek létre, és a Mód. utasítás2 hatálybalépésekor még folyamatban vannak, a támogatási és együttműködési jogviszonyok módosítására, illetve teljesítésigazolásra az adott társaság felett a BM SZMSZ alapján szakmai felügyeletet gyakorló államtitkár vagy az általa írásban felhatalmazott vezető személy jogosult.”

10. § Hatályát veszti a 8/2015. (V. 29.) BM utasítás a) 3. § a) pontjában a „vagy” szövegrész, b) 9. § (3a) bekezdésében a „fejezeti kezelésű vagy központi kezelésű” szövegrész, c) 9. § (3b) bekezdésében a „BM” szövegrész, d) 1. melléklet 23. és 45. pontja, e) 3. melléklet 3. és 6. pontja.

2. melléklet a 9/2025. (V. 22.) BM utasításhoz 1. A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 2. melléklete a következő 12. sorral egészül ki:

„12. ÁHT 393384 Roma kapcsolatokért felelős kormánybiztos feladatainak támogatása Az előirányzat tekintetében kötelezettségvállaló: a gazdasági helyettes államtitkár vagy az általa írásban felhatalmazott vezető személy.” 2. A 8/2015. (V. 29.) BM utasítás 2. melléklete a következő 13. sorral egészül ki:

„13. ÁHT 352051 Egészséges Budapest Program Az előirányzat tekintetében kötelezettségvállaló: a gazdasági helyettes államtitkár vagy az általa írásban felhatalmazott vezető személy.”