Új állandó rovatunkban az AI felsőoktatásban való alkalmazását járjuk körbe a Mesterséges intelligencia az oktatásban munkacsoport támogatásával (Dr. Lantos Zoltán, Papp József – Egészségtámogatási Módszertani Tanszék). Őszi cikkünkben bemutatunk egy hallgatóknak szóló, szabadon választható kurzust, valamint összegyűjtjük az AI alkalmazásáról szóló oktatástámogatási eseményeinket és gyakorlati tippjeinket.

 

Injekciós tű, vérnyomásmérő, neurális háló

A hallgatók egy új kurzus keretei között munkaeszközként tanulhatják a mesterséges intelligencia alkalmazását.

Mesterséges intelligencia. Kinek a félelmetes robotokat és kiborgokat jelenti, míg mások a mindennapi életet jelentősen megkönnyítő eszköztárat látják benne. Egyetemünkön kutatók és oktatók sora dolgozik azon, hogy minél több élethelyzetben váljon valóra az az ígéret, ami szerint ezek az eszközök megsokszorozzák és kiegészítik az emberi teljesítőképességet, eredményesebbé és hatékonyabbá tegyék a gyógyítást és a gyógyulást.

Az Egészségtudományi Karon „Mesterséges Intelligencia az Egészségügyben” címmel új szabadon választható kurzus indult a tavaszi félévben, amely a mesterséges intelligencia alkalmazásaira összpontosít az egészségügy területén. A hallgatók megtanulják és gyakorolják egy új szakma, a prompt engineering alapjait, egyéni műhelymunkában tanítanak szabadon elérhető algoritmusokat és saját tervezésű neurális hálózatok szimulációját készítik el.

Fontos figyelembe vennünk, hogy az online elérhető robosztus algoritmusok, mint pl. a GPT vagy Gemini tanítása és magas szintű használói ismereteket igénylő alkalmazása alapvető munkaerőpiaci követelmény lesz.

Aki magabiztosan és jól használja ezeket az eszközöket, gyorsabban tud fejlődni és sokkal többet tud megvalósítani a napi munkája során.

Erre egy jó példa a prompt engineering mint szakma, amely az elmúlt egy évben jött létre és magyar kifejezésünk még nincs is rá. A promptok azok az utasítások, amelyekkel a felhasználó a mesterséges intelligencia algoritmust irányítja, a prompt engineering ezeknek az utasításcsomagoknak a célnak legjobban megfelelő elkészítése. Minél szakszerűbb a prompt, és minél inkább megfelel az adott mesterséges intelligencia alkalmazás működési módszertanának, annál inkább kapjuk meg azt a választ, amit elvárunk.

Az úttörőnek számító kurzus átfogó betekintést nyújt a mesterséges intelligencia egészségügyben történő alkalmazásainak széles spektrumába, mint például a betegek diagnosztizálása és állapotuk előrejelzése, képfelismerés, egészségügyi adatelemzés, gyógyszerfejlesztés és a kezelés optimalizálása. A hallgatók megtanulják, hogyan használhatják a mesterséges intelligenciát az egészségügyi ellátás minőségének javítására, miközben betekintést nyernek azokba az etikai és gyakorlati kihívásokba is, amelyekkel az egészségügyi szakembereknek szembe kell nézniük az alkalmazás során.

 

oktatástámogatási események ai témában

AI az egyetemi oktatásban - workshop

Mesterséges intelligencia az egyetemi oktatásban – október 15-16.

A kétnapos, alapszintről induló képzés résztvevői

  • megismerik a mesterséges intelligencia témaköréhez tartozó alapfogalmakat (pl.: gépi tanulás, nagy nyelvi modellek, hallucináció)
  • képessé válnak megfelelő célspecifikus MI algoritmusok kiválasztására és használatára, valamint elsajátítják a promptolás gyakorlati készségét
  • belátják, hogy a mesterséges intelligenciát tiltás helyett érdemes az oktatás szolgálatába állítani.

Érintett témáink többek között: nagy nyelvi modellek, képgeneráló modellek és szerzői jogok, referenciakészítők, ellenőrzési lehetőségek, oktatásban és kutatásban alkalmazható lehetőségek.

Részletek

EduIdea

EduIdea – október 25.

„Önhöz új személyi asszisztensek jelentkeztek be” – hogy végre már „csak” tanítani kelljen! 

Ötletbörze arról, hogyan válhat a mesterséges intelligencia az oktató pedagógiai és szervezési asszisztensévé.
Amennyiben segítségre van szükséged, számos tervezési és szervezési feladatot levesznek a válladról a mesterséges intelligencia eszközök, és a vezérlésükre kifejlesztett programok.
Gemini, Bart, ChatGPT, Claude, Perplexity, Taskade…Mind a rendelkezésedre állnak olyan oktatáshoz kapcsolódó feladataid elvégzésében, melyek a nagy hallgatói létszám, a monotónia vagy éppen a komplexitás miatt túlságosan erőforrásigényesek, és/vagy demotiválók. Segítségükkel időd és energiád szabadul fel, mely lehetővé teszi, hogy oktatóként sokkal inkább szakértői és utánpótlásképző szerepeidben teljesedhess ki.

Részletek

EduCafé

EduCafé – november 29.

MI eszközök mint a jövő golyóstollai

A mesterséges intelligencia eszközöknek ugyan van számos korlátjuk, rejtenek veszélyeket, és működésüket még nem ismerjük pontosan, tudatos használatuk rengeteg olyan előnnyel jár, amelyet érdemes kihasználnunk. Célzott és értő használatuk jelentősen megnöveli az oktatási hatékonyságot, mind a produktivitás, mind a tartalom sokszínűsége szempontjából.

Ezen alkalommal azt járjuk körbe közösen, hogy a mesterséges intelligencia eszközök milyen módszerekkel járulnak hozzá a digitális bennszülöttek tanulásához; mi változik az eddigiekhez képes az oktatók oldalán és mi a hallgatóknál, valamint milyen eszközökkel tudjuk biztosítani, hogy folyamatosan tanuljunk ezen eszközök használatából.

Részletek

 

mesterséges intelligencia – ötletek

Pontosabb szakirodalmi hivatkozások

A szöveggeneráló mesterséges intelligencia eszközök nagy részének jelentős hiányossága, hogy a szakirodalmi hivatkozások terén téves információkat adnak, sokszor úgy, hogy nem létező cikkeket generálnak valós szerzők nevét és hihető címeket felhasználva.

Néhány eszköz azonban pontos hivatkozásokat ad linkkel együtt, amit azonnal tudunk ellenőrizni. A PerplexityAI és a Claude ilyen, különösen akkor, ha legfejlebb néhány bekezdésnyi összefoglalót vagy leírást kérünk egy jól meghatározott témában.

Hatékonyabb promptolás – szakemberek és kompetencialisták

Számos tudományos vizsgálat igazolta, hogy a ChatGPT típusú szöveggeneráló nagy nyelvi modellek az egészséggel kapcsolatban a középiskolai érettségi szintjén képesek megbízható információkat biztosítani, és jellemzően általános ismereteket írnak le, kevés állapotra jellemző részlettel.

A pontosságot és specifikusságot tudjuk növelni, ha megadjuk az utasításban (promptban), hogy milyen szakterület szakembereként adja meg nekünk a választ, amit fokozhatunk azzal, hogy egy hivatalos kompetencialistát adunk meg hozzá, és mindezt angol nyelven.

 

Dr. Lantos Zoltán, Papp József – Egészségtámogatási Módszertani Tanszék