Sok szeretettel és tisztelettel üdvözlöm a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar honlapján.
Az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) története egybeforr a Semmelweis Egyetem történetével, amely 1769-ben kezdődött, amikor Mária Terézia rendelkezése nyomán orvosi karral egészült ki a Nagyszombati Egyetem. A Kar az idők során jelentős változáson és fejlődésen ment keresztül, de legfőbb céljának mindenkor a legmagasabb szintű orvosképzést tekintette.
Jelenleg az Általános Orvostudományi Kar az oktatási és tudományos teljesítménye alapján hazánk, és a régiónk élvonalába tartozik. A Semmelweis Egyetem a világ egyik legnemzetközibb egyeteme, melyet jelentős mértékben a Karunkon történő orvosképzésnek is köszönhet. Jelenleg több, mint négyezer hallgatót oktatunk magyar, angol és német nyelven a világ öt kontinenséről. Karunkon a kor követelményeihez igazodó, nemzetközileg elfogadott diplomát adó, magas színvonalú orvosképzés zajlik, mely miközben megfelel a hazai követelményrendszernek, tükrözi a nemzetközi szinten megalapozott, több évszázados elismertségünket is.
A Semmelweis Egyetem orvosképzése méltán világhírű. Képzésünket a tradicionálisan magas színvonalú elméleti oktatás alapozza meg, melyet egy gyakorlatias, betegközpontú képzés egészít ki.
A curriculum reform 1.0 képzési modell öt éve indult el Egyetemünkön, melynek legfontosabb eleme a blokkoktatás bevezetése volt. Ezen időszak alatt folyamatosan gyűjtöttük oktatóink és hallgatóink tapasztalatait annak érdekében, hogy oktatásunkat még hatékonyabbá tegyük. Az elmúlt 1.5 évben széleskörű vita és egyeztetés után, 2024-ben indítjuk útjára a curriculum reform 2.0 képzést. Ebben legfontosabb célnak az értéken alapuló, még gyakorlatiasabb, hallgatóbarát és korszerű oktatást fogalmaztuk meg. Egy komplex tananyagot hoztunk létre, mely válasz az orvostudomány robbanásszerű fejlődése során megsokszorozódó ismeretanyagra. Ennek célja, hogy olyan orvosokat képezzünk, akik látják az összefüggéseket, a gyógyításban fontos utakat, de van bennük igény szakmailag továbbfejlődni. Ez képessé teszi őket az újdonságok befogadására és az önképzésre. Az egészségügyi ismeretanyag folytonos bővülése miatt szeretnénk hallgatóinkat megtanítani tanulni és arra, hogy csapatban tudjanak dolgozni.
A hatékonyabb képzés, oktatás alapja, hogy oktatóink is alkalmazkodni tudjanak a hallgatói generáció megváltozott tanulási szokásaihoz. Ebben kulcsfontosságú az okoseszközök oktatásba vonása, rugalmasabb tanulási lehetőségek biztosítása és szemléltetőbb ábrák, videóanyagok elkészítése. Ezzel párhuzamosan legalább ennyire fontosnak tartjuk a számonkérést is fejleszteni, mellyel a hallgatói tudást rendszeresen monitorizáljuk, folyamatos gyakorlati és elméleti vizsgáztatással a naprakészséget és felkészültséget ellenőrizzük. Végső célunk egy alapos lexikális tudással felvértezett, gyógyításban és orvoslásban kompetens, a páciensek irányában empatikus, jó kommunikációs képességű, minél korábban önállóan és csapatban is dolgozni képes, kiváló problémamegoldó képességű orvos képzése.
Dékánként hiszem és vallom, hogy az oktató van a hallgatóért és abban vagyok érdekelt, hogy Karunkon egy minél jobban felkészült, empátiával megáldott, csapatban dolgozni képes orvost képezzünk. Ennek megvalósítására terveinkben hangsúlyosan szerepel, hogy képzésünk jobban igazodjon a Z-generáció tanulási szokásaihoz. Fentieken túl nagy hangsúlyt kívánok fektetni a hallgatók és a munkatársak testi, lelki egészségére, és Egyetemünk családbarát szemléletére.
A Kar vezetőjeként, nagyszerű elődök nyomában, a jelenlegi értékek megtartása mellett, a Kar további fejlődését és az orvosképzés fejlesztését tartom legfontosabb feladatomnak. Mindezekkel hatékonyan kívánom szolgálni Egyetemünk küldetését, hogy világszínvonalú ellátást biztosítsunk és a legjobb szakembereket képezzük. Célunk a Semmelweis Egyetemet olyan pozícióba juttatni a felsőoktatási világrangsorokban, amire Magyarországon még nem volt példa.
Dr. Nyirády Péter
dékán
titkarsag.aokdekani@semmelweis.hu
Dékánhelyettesi köszöntők:
Kedves Hallgatók, kedves Oktatók!
Nagy megtiszteltetés számomra, hogy az Egyetem vezetése bizalmat adott, hogy a Semmelweis Egyetem 254. tanévétől első nőként vehessek részt az általános orvostudományi kar vezetésében. Nagy örömmel tekintek az új dékánhelyettesi feladatok elé.
Tanszékvezetőként eddig is beleláttam a klinikai modulok gyakorlatcentrikus oktatásának lehetőségeibe. A gyakorlati helyen, az aktív ellátást nyújtó kollégák mellett lehet a leginkább ráérezni és betekinteni az adott orvosi szakterület munkájába. Klinikusi munkámat elméleti intézetben kezdtem és bízom benne, hogy tovább lehet erősíteni az elméleti és klinikai oktatás egymásra épülését és együttműködését.
Az ÁOK-ra most felvételt nyert hallgatók új eljáráson keresztül kerültek a top 1%-ban lévő egyetemre. A legjobbak, így várhatóan sokkal könnyebben küzdenek majd meg a kihívásokkal, gyorsabban merítenek erőt az esetleges kudarcokból és ha nem tudnak bizonyos területen továbblépni, elég bátrak lesznek, hogy segítséget kérjenek. Minden hallgatónk érték, kiváló kutatók és orvosok válnak belőlük, így tanulmányaik alatt tekintsenek ránk oktatókra, mint ennek a célnak az elérésében a partnereikre.
Aki ismer, tudja, hogy inkább a tettek és kevésbé a szavak embere vagyok. Az orvosi munka a tettekről szól, azokról, melyeket a hozzánk nehéz élethelyzetben fordulóknak nyújtunk. Fontos az egymás iránti udvarias figyelmesség, és kötelességünk, hogy a munkánkat maximális erőbevetéssel, minden tudásunkkal végezzük. Az életen keresztül tartó tanulás nem más, mint amikor bizonytalan egy diagnózis, egy beavatkozás nehéz vagy új, akkor órákon-napokon keresztül kutatjuk a hasonló esetekben alkalmazott diagnosztikus és terápiás lehetőségeket, hogy hivatásunknak eleget téve az emberek egészségét és jóllétét szolgáljuk. Bízom benne, hogy ezt a szemléletet fogják magukévá tenni a 6 éves tanulmányuk során.
Az oktatásban mindenki a jó példákat igyekszik követni, korábbi mestereitől látottakat alkalmazva. Az általam példának tekintett oktatók nagy tudásúak, türelmesek, nem féltékenyek a megszerzett kompetenciáikra és mindig tudják, hogy törekedni kell a még több tudásra. A jó tanítványok kíváncsiak és nyitottak az újra, kitartóak a tanulásban és örömmel vesznek részt a közösségi programokon.
Nagy örömmel várom minden hallgatóval és oktatóval a találkozást, a közös élményeket, sikereket a tanulásban, a betegek ellátásában és a tudományos felfedezésekben.
A Nobel díjas Karikó Katalint idézve kívánok sikeres 2024/2025 tanévet minden ÁOK hallgatónak és oktatónak:
„Azon gondolkodom, mit tehetek még, nem arra, amit elértem”
Dr. Müller Veronika egyetemi tanár
általános dékánhelyettes
Tisztelt Hallgatók, tisztelt Oktatók!
1993-ban végeztem a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Általános Orvostudományi Karán. 1993 és 1995 között a Jahn Ferenc Kórház Pszichiátriai Betegfelvételi Osztályán dolgoztam. 1995 óta dolgozom a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetében. 1997-ben pszichiátria, 2009-ben pszichoterápia szakvizsgát tettem, 2006 óta vezetem a Magatartástudományi Intézet Pszichoszomatikus Szakrendelőjét. Nagyon szeretek oktatni is, ugyanakkor azt is gondolom, hogy a hallgatóknak az ismeretek átadásán kívül egyéb készségekre is szükségük van ahhoz, hogy bírják ennek a szép, de sokszor nehéz pályának az érzelmi terheit. Mindezek miatt folyamatosan bővítjük azt a portfoliót, amellyel a hallgatók ahhoz is támogatást kapnak, hogy kilábaljanak az esetleges hullámvölgyekből, nehéz helyzetekből, és felvértezzék magukat az orvosláshoz szükséges pszichológiai képességekkel. A diáktanácsadót folyamatosan fejlesztjük, az egyéni terápiák mellett számos készségfejlesztő csoportot indítunk. A mentorprogram, melyben képzett felsőbb éves hallgatók segítenek gólyákat, szintén folyamatosan fejlődik, a magyar mellett már a két másik oktatási nyelven tanuló diákok számára is elérhető immár második éve. Tovább folyik a Humánia program, és a Curriculumreform 2.0 keretében bevezetésre került első évben az orvosi készségfejlesztő és pályaszocializációs tárgyunk, ami rendhagyó módon, tréningmódszerekkel fejleszt készségeket és támogatja az elsős hallgatókat.
Oktatási dékánhelyettesként azt gondolom, hogy a XXI. század diákjainak más igényei vannak a tananyag elsajátításával kapcsolatban, és ma már más oktatási módszerek is rendelkezésre állnak a korábbi évtizedekhez képest – a kultúránk változik, a mai fiatalok nem úgy gondolkodnak, mint a korábbi generáció, és az oktatás, mint tudomány is folyamatosan fejlődik. A tudásszomj és a motiváció olyan mint 252 évvel ezelőtt, az egyetem alapításakor volt – a tudás felvételének módszerei azonban gyökeresen különböznek. Célom, hogy a folyamatosan fejlődő online tanulástámogatás mellett megújuljon a személyes oktatás is – az orvoslás oktatásában nem lehet túl nagy szerepe az online oktatásnak (illetve szerintem más oktatásában sem, de orvoslásban biztosan nem). Fontosnak tartom, hogy a tantárgyak között ne legyen presztízsverseny, mert ez a diákokat egyrészt a tárgyak rangsorolására kényszeríti, másrészt meggátolja a különböző tárgyak keretében tanultak gyakorlati integrációját – pedig ez az egyetemi tanulás végső célja. Elengedhetetlen a tananyag mennyiségének ésszerűsítése, ugyanakkor azt is, hogy egy alap-tudáskészlet mindenképpen elsajátításra kerüljön. Szintén nem elodázható a vizsgák kiszámíthatóbbá tétele – ne a vizsgáztatótól függjön a hallgató érdemjegye, hanem a tudásától. A vizsga valódi tükröt tartson a hallgató felé, amely nemcsak azt tükrözi vissza, hogy mit nem tud, hanem azt is, hogy mit igen. Akkor lennék elégedett, ha az egyetem végén a hallgatók egyrészt a pályakezdéshez szükséges stabil tudással, magabiztosan lépnének be a munka világába, másrészt fel lennének vértezve mindazon nehézségekkel szemben, amelyekkel karrierjük során szembetalálhatják magukat.
1986, vagyis gólyakorom óta vagyok a Semmelweis Egyetem polgára. Mindez nagyon sokat jelent nekem, és ahogy eddig is, lelkesedésemet, munkámat ezután is egyetemünk hírneve öregbítésének szeretném szentelni.
Dr. Purebl György
oktatási dékánhelyettes
Nagy öröm és megtiszteltetés tudományos dékánhelyettesként csatlakozni az „alma mater”-emhez, a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karát vezető csapathoz! Eltökélt szándékom, hogy tevékenységemmel öregbítsem egyetemünk és karunk hírnevét, szolgáljam az egyetemi, hazai és nemzetközi orvosképzést és orvosbiológiai kutatást, és támogassam karunk minél sikeresebb felzárkózását a nemzetközi orvostudományi közösséghez.
1987-ben érettségiztem az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumban, majd 1993-ban végeztem általános orvosként az akkori Semmelweis Orvostudomány Egyetem Általános Orvostudományi Karán. Az elméleti orvostudományok iránti érdeklődésem az Élettani Intézet felé terelt, ahol 1999-ben PhD-fokozatot szereztem. Ezután hároméves, karrieremet és gondolkodásmódomat is alapvetően meghatározó hároméves tanulmányúton vettem részt a University of California, San Francisco egyetemen. 2002-ben tértem vissza az Élettani Intézetbe, ahol egy angol alapítvány és az Európai Unió támogatásával önálló kutatócsoportot alapítottam. Tudományos tevékenységünk célja azóta is a gyulladásos és csontanyagcsere-betegségek molekuláris mechanizmusainak a megértése, lehetséges diagnosztikai és terápiás fejlesztések elméleti alapjainak a lefektetése. 2015 óta egyetemi tanárként, 2021 óta pedig intézetigazgatóként tevékenykedem az Élettani Intézetben. Nagy megtiszteltetés, hogy 2022-ben megválasztottak a Magyar Tudományos Akadémia Orvosi Tudományok Osztálya levelező tagjává.
Világéletemben nagyon érdekelt a minket körülvevő természet működése, nagyon inspirált, ha sikerült megértenem a természet, a biológiai rendszerek, a szervezetünk működésének a részleteit. Az oktatás iránti lelkesedésemet pedagógus édesanyám, a tudomány iránti elkötelezettségemet gimnáziumi és egyetemi (hazai és külföldi) mentoraim, köztük kiemelten Ligeti Erzsébet professzorasszony plántálták belém. Professzorként és dékánhelyettesként is elsődleges célom ennek a tudásnak és lelkesedésnek a továbbadása munkatársaimnak és hallgatóimnak, az Általános Orvostudományi Kar teljes szakmai közösségének.
Az orvosképzéssel kapcsolatban meggyőződésem, hogy a sikeres betegellátáshoz szükséges tudás megszerzéséhez elengedhetetlen a szervezet alapvető működéseinek a mély megértése. Emiatt messzemenően támogatom az elméleti intézetek oktatási tevékenységének megerősítését. Fontosnak tartom az orvosképzés során megszerzendő tudás didaktikai szempontú rendszerezését, az egyes tantárgyakon belüli és a tantárgyak közötti összhang megteremtését és fenntartását. Kiemelkedően fontosnak tartom a laboratóriumi kísérletekre épülő tudományos tevékenységet, a kutatásban való alapos és végiggondolt elmélyülést, a nemzetközi tudományos műhelyekkel való intenzív kapcsolattartást, a ténylegesen a Semmelweis Egyetemen keletkező tudományos eredményeket. Az oktatás és a kutatás egységének legszebb példája az egyetemi tudományos diákkörök rendszere, a PhD-képzés és a mindezeket átfogó intenzív tehetséggondozás. Meggyőződésem, hogy ezeken keresztül lehetőségünk, de egyben kötelességünk is egy inspiráló szakmai környezetet biztosítani a felnövő magyar orvosgenerációk számára.
Dr. Mócsai Attila
tudományos dékánhelyettes