Ajánlott könyvek
Harden, Laidlaw: Essential Skills for a Medical Teachers
Kölcsönözhető:
EOK Könyvtár, 1094 Budapest, IX. Tűzoltó u. 37-47.
Központi Könyvtár, 1088 Budapest, Mikszáth K. tér 5.
Dent, Harden: A Practical Guide for Medical Teachers
Témák
- A jó orvosegyetemi oktató
- Curriculum és oktatási stratégiák
- Kiscsoportos tanítás
- E-learning az orvosegyetemi oktatásban
- A tantermi előadás gyakorlata
- Tanulási útmutató segédanyagok
- Standardok kialakítása
- Az értékelési módszer kiválasztása
- Írásbeli kikérdezés
- A portfólió mint értékelési lehetőség
- Visszajelzés a hallgató felé
- Oktatói gárda fejlesztése
- Minőségbiztosítás
- Klinikai, ágymelletti oktatás
- Hallgatók oktatása a járóbetegellátásban
- Szimulált/standardizált betegek
- Skill centrumok/szimulációk
A jó orvosegyetemi oktató
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
- Harden & Crosby: AMEE Guide No 20: The good teacher is more than a lecturer – the twelve roles of the teacher. Medical Teacher, 22, 4: 334-347.
- Steinert, Y., 1996. Twelve tips for effective small-group teaching in the health professions. Med. Teach. 18, 203-207.
- Gunn, V: Approaches to small group learning and teaching. Learning and teaching Centre, University of Glasgow, 2007.
- Rudland, J.R. : Learning in small groups. In: A practical guide for medical teachers. Churchill Livingstone, Elsevier, 2009. pp. 80-85.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
- Hinchliff, S:The Practitioner as Teacher. Elsevier Health Sciences, 2009.
Curriculum és oktatási stratégiák
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
- Flexner A., Medical education in the United States and Canada. From the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, Bulletin Number Four, 1910., Bull World Health Organ. 2002;80(7):594-602.
- Harden, R.M., Crosby, J.R., Davis M.H., 1999. Outcome-Based Education. AMEE Medical Education Guide no. 14 Part 2. An introduction to outcome-based education. Med. Teach. 21, 7-14.
- Harden, R.M./, 1986. Ten questions to ask when planning a course or curriculum. Med. Educ. 20, 356-365.
- Dunn, W.R., Hamilton, D.D., Harden, R.M., 1985. Techniques of identifying competencies needed of doctors. Med. Teach. 7, 15-25.
- Hafferty,F.W., Castellani, B., 2009. The hidden curriculum. A theory of medical education. In: Brosnan, C., Turner, B.S.(Eds.), Handbook of the Sociology of Medical Education. Routledge, London, pp. 15-35.
- Carraccio, C., Wolfsthal, S.D., Englander, R., et al., 2002. Shifting paradigms: from Flexner to competencies. Acad. Med. 77, 361-367.
- Harden, R.M., Stamper, N., 1999. What is a spiral curriculum? Med. Teach. 21, 141-143.
- Harden, R.M., Sowden, S., Dunn, W.R., 1984. Some educational strategies in curriculum development: the SPICES model. ASME Medical Education Booklet No. 18.Med. Educ. 18, 284-297.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
- Burke, J. (Ed.), 1995. Outcomes, Learning and the Curriculum. Implications for NVQs, GNVQs and other qualifications.The Falmer Press, London.
- Spady, W.G., 1994. Outcome-Based Education: Critical Issues and Answers. The American Association of School Administrators, Arlington, Virginia.
- The CanMEDS, 2005. Physician Competency Framework. Better Standards. Better Physicians. Better Care.In: Frank, J.R. (Ed.), The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada,Ottawa.
Kiscsoportos tanítás
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Crosby J., 1997. Learning in Small Groups. AMEE Guide No. 8., Medical Teacher 19:189-202.
Edmunds, S., Brown, G., 2010. Effective Small Group Learning. AMEE Guide No. 48.AMEE, Dundee.
Crosby, J.R., Hesketh, E.A. 2004. Developing the teaching instinct:11: Small group learning. Med. Teach. 26, 16-19.
Miflin, B., 2004. Small groups and problem-based learning: are we singing from the same hymn sheet? Med. Teach. 26, 444-450.
Gunn, V: Approaches to small group learning and teaching. Learning and teaching Centre, University of Glasgow, 2007.
Rudland, J.R. : Learning in small groups. In: A practical guide for medical teachers. Churchill Livingstone, Elsevier, 2009. pp. 80-85.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
McCrorie, P., 2010. Teaching and leading small groups. In: Swannwick, T. (Ed.), Understanding Medical Education: Evidence, Theory and Practice. Wiley-Blackwell, Chichester.
Szabo, P., Meier, D., Hankovszky K.: Rövid és tartós coaching. Ad Librum, 2010
E-learning az orvosegyetemi oktatásban
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Cartwright, C.A., Korens,N., Urbach, L.E., 2002. Teaching the teachers: helping faculty in a family practice residency improve their informatics skills. Acad. Med. 77, 385-391.
Dennick, R., Wilkinson, S., Purcell, N., 2009. Online eAssessment. AMEE Guide No. 39. Med. Teach. 31, 192-206.
Ellaway, R., Masters, K., 2008. e-Learning in Medical Education. AMEE Guide No. 32. AMEE, Dundee.
McKendree, J., 2010. E-Learning. In: Swanwick, T. (Ed.), Understanding Medical Education: Evidence, Theory and Practice. Wiley-Blackwell, Chichester, pp. 151-163 (Chapter 11).
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Dron, J., 2007. Control and Constraint in E-Learning, Choosing when to Choose. Idea Group Publishing, London. Rowntree, D., 1990. Teaching Through Self-Instuction. Kogan Page Ltd, London.
Sandars, J.E., 2011. M-learning. In:Dent, J., Harden, R.M. (Eds.), A Practical Guide for Medical Teachers. Elsevier, London (Chapter 32).
Clark, R.C., Mayer, R.E., 2007. E-learning and the Science of Instruction – Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning, second ed. Jossey Bass, Chichester.
Littlejohn, A., Pegler, C., 2007. Preparing for Blended E-learning. Routledge, London.
Harden, et al., 2012. Ten steps in planning an e-learning course. AMEE Guide. In press. Med. Teach. 2011. 33 (4), 265-333.
A tantermi előadás gyakorlata
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Harden, R.M., 2008. Death by PowerPoint – the need for a `fidget index`. Med. Tech. 30, 833-835.
O`Brien, T.E., Wang, W., Medvedev I., et.al., 2006. Use of a computerized audience response systemin medical student teaching:its effect on exam performance. Med. Teach. 28, 736-738.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Bigh, D.A., 2000. What`s the use of lectures? Jossey-Bass, San Francisco.
Tanulási útmutató segédanyagok
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Harden, R.M., 2009. Independent learning. In: Dent, J.A., Harden, R.M. (Eds.), A Practical Guide for Medical Teachers. Third ed. Elsevier, London, pp. 168-173 (Chapter 21).
Harden, R.M., Laidlaw, J.M., Hesketh, E.A., 1999. Study guides – their use and preparation. AMEE Medical Education Guide No. 16 Med. Teach. 21, 248-265.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Blumberg, P., 2009. Developing Learner – Centred Teaching. A Practical Guide for Faculty. Jossey-Bass, San Francisco.
Laidlaw, J.M., Hesketh, E.A., Harden, R.M., 2009. Study guides. In Dent , J.A., Harden, R.M. (Eds.), A Practical Guide for Medical Teachers. third ed. Elsevier, London (Chapter 27).
Standardok kialakítása
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Bandaranayake, R.C., 2008. Setting and maintaining standards in multiple choice examinations. AMEE Guide No.37. Med. Teach. 30, 836-845.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Norcini, J., McKinley, D.W., 2010. Standard setting. In: Dent , J.A., Harden, R.M. (Eds.), A Practical Guide for Medical Teachers. Elsevier, London. (Chapter 41).
Berk R.A., 1986. A consumer’s guide to setting performance standards on criterion-referenced tests. Review of Educational Research 56:137-172
Az értékelési módszer kiválasztása
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Boursicot, K.A.M., Roberts, T.E., Burdick, W.P., 2010.Structured assessments of clinical competence. In: Swanwick, T. (Eds.) Understanding Medical Education: Evidence, Theory and Practice. Wiley-Blackwell, Chichester, pp. 246-258.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Downing, S.M., Yudkowsky, R. (Eds.), 2009. Assessment in Health Professions Education. Routledge, New York.
Gronlund, N.E., Waugh, C.K., 2009. Assessment of Student Achievement, ninth ed. Pearson Education, Upper Saddle River, New Jersey.
Holmboe, E.S., Hawkins, R.E., 2008. Practical Guide to the Evaluation of Clinical Competence. Mosby, St Louis.
Hodges, B.D., Ginsburg, S., Cruiess, R., et al., 2011. Assessment ofr professionalism: recommendations from the Ottawa 2010 conference. Med. Teach. 33, 354-363.
Írásbeli kikérdezés
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Amin, Z., Boulet, J.R., Cook, D.A., et al., 2011. Technology-enabled assessment of health professions education: consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med. Tech. 33, 364-369.
Bandaranayake, R.C., 2008. Setting and maintaining standards in multiple choice examinations. AMEE Guide No.37. Med. Teach. 30, 836-845.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Case, S.M., Sawanson, D.B., 2002. Constructing Written Test Questions for the Basic and Clinical Sciences, third ed. 9revised). National Board of Medical Examiners, Philadelphia.
Schuwirth, L.W.T., Van der Vleuten, C.P.M., 2010. Written assessment. In: Cantillon, P., Wood, D., (Eds.), ABC of Learning and Teaching in Medicine. second ed. (Chapter 9). John Wiley and Sons, Chichester.
A portfólió mint értékelési lehetőség
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Davis,M.H., Friedman Ben-David, M., Harden, R.M., et al., 2001. Portfolio assessment in medical students` final examinations. Med. Teach.23,357-366.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Buckley, S., Coleman, J., Davison, I., et al., 2009. The Educational Effects of Portfolios on Undergraduate Student Learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. AMEE, Dundee.
Gronlund, N.E., Waugh, C.K., 2009. Assessment of Student Achievement ,Chapter 11, 9th ed. Pearson, Upper Saddle River, New Jersey.
Tochel, C., Haig, A Hesketh, A., Cafdzow, A., et al., 2009. The effectiveness of portfolios for post-graduate assessment and education. BEME Guide No. 12. Med. Teach. 31, 299-318.
Visszajelzés a hallgatók felé
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Hattie, J., Timperley, H., 2007. The power of feedback. Review of Educational Research 77, 81-112.
Perera J., Lee N., Win K. et al., 2008. Formative feedback to students: the mismatch between faculty perceptions and student expectations. Medical Teacher 30:395-399.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
General Medical Council 2003. Tomorrow’s doctors. Recommendations on undergraduate medical education (2nd ed) General Medical Council,London
Oktatói gárda fejlesztése
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Bland C., SchmitzC.,Stritter F et al. 1990. Succesful faculty in academic medicine: essential skills and how to acquire them. Springer-Verlag, New York
McLean, M., Cilliers, F., Van Wyk, J.M.,2008. Faculty development: yesterday, today and tomorrow. AMEE Guide No. 33. Med. Teach 30, 555-584.
Steinert Y., Mann K., Centeno A. et al., 2006. A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide No. 8 Medical Teacher 28 (6): 497-526.
Minőségbiztosítás
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Dinya L. A versenyhelyzet alakulása a felsőoktatásban a Bologna-folyamat nyomán.”Informatika a felsőktatásban – 2005″ konferencia kiadványa, Debreceni Egyetem, 2005. aug. 24-25., 21-32.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
World Federation for Medical Education (WFMA): Global standards for quality improvement in Medical Education (European specifications), Denmark, 2007
Báthory, Falus. Pedagógiai lexikon I-III. Keraban Kiadó, 1997
Vicsek L. Fókuszcsoport, Osiris kiadó, 2006
Kenesei Zs., Kolos K. Szolgáltatás-marketing és -menedzsment, Alinea kiadó, 2007
Kotler P, Marketing menedzsment, Műszaki tankönyvkiadó, 1998
Klinikai, ágymelletti oktatás
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Mitchell, H.E., Harden, R.M., Laidlaw, J.M., 1998. Towards effective on-the-job learning: the development of a paediatric training guide.Med. Teach. 20, 91-98.
Irby, D. M., Wilkerson, L., 2008. Teaching when time is limited. BMJ
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Calman, K., 2006. Medical Education: Past, Present and Future. Churchill Livingstone , London.
Hargreaves,D.H., Bowditch, M.G., Griffin, D.R., 1997,a. On-The-Job Training for Surgeons. Royal Society of Medicine Press, London.
Hargreaves, D.H., Southworth, G.W., Stanley, P., Ward, S.J., 1997b. On-The-Job Training for Physicians. Royal Society of Medicine Press, London.
Spencer, J., 2010. Learning and teaching in the clinical environment. In: Cantillon, P., Wood, D. (Eds.), ABC of Learning and Teaching in Medicine, second ed. John Wiley and Sons, Chichester (Chapter 8).
Hallgatók oktatása a járóbetegellátásban
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Mitchell, H.E., Harden, R.M., Laidlaw, J.M., 1998. Towards effective on-the-job learning: the development of a paediatric training guide.Med. Teach. 20, 91-98.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Calman, K., 2006. Medical Education: Past, Present and Future. Churchill Livingstone , London.
Hargreaves,D.H., Bowditch, M.G., Griffin, D.R., 1997,a. On-The-Job Training for Surgeons. Royal Society of Medicine Press, London.
Hargreaves, D.H., Southworth, G.W., Stanley, P., Ward, S.J., 1997b. On-The-Job Training for Physicians. Royal Society of Medicine Press, London.
Szimulált/standardizált betegek
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Collins, J.P., Harden, R.M., 1998. The use of real patients, simulated patients and simulators in clinical examinations. AMEE Guide No. 13 Med.Teach. 20, 508-521.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Tekian, A., McGuire, C.H., McGaghie, W.C., 1999. Innovative Simulations for Assessing Professional Competence: From Paper-and-Pencil to Virtual Reality. University of Illinois at Chicago Department of Medical Education.
Skill centrumok/szimulációk
Rövidebb idő alatt áttekinthető anyagok:
Collins, J.P., Harden, R.M., 1998. The use of real patients, simulated patients and simulators in clinical examinations. AMEE Guide No. 13 Med.Teach. 20, 508-521.
Berman, N.B., Fall, L.H., Chessman, A.W., et al., 2011. A collaborative model for developing and maintaining virtual patients for medical education. Med. Teach. 33, 319-324.
Hosszabb, összetettebb háttéranyagok, szakkönyvek:
Tekian, A., McGuire, C.H., McGaghie, W.C., 1999. Innovative Simulations for Assessing Professional Competence: From Paper-and-Pencil to Virtual Reality. University of Illinois at Chicago Department of Medical Education.