Részletek
a program címe |
a program jellege |
a program formája |
célcsoport |
helyszín |
tükrözött osztályterem |
tematikus továbbképzés |
workshop |
haladó oktatók |
A program célja:
A tükrözött osztályterem (flipped classroom) tanítási-tanulási struktúra megismerése, módszertani és gyakorlati alapok a megvalósításhoz.
A téma aktualitása:
A blended learning (vegyes tanítási/tanulási forma) koncepciója évtizedes hagyományokra nyúlik vissza, óriási nemzetközi és hazai szakirodalma van, számos megvalósítási módja létezik. Megismerése és alkalmazása a Semmelweis Egyetemen hagyományos kontakt (ezen belül döntően frontális) oktatás hagyományai miatt az elvárhatónál lassúbb volt eddig, azonban a távoktatásra való átállásban kimondottan megkerülhetetlenné vált. Az eddigi tapasztalatok döntően a kontakt órák túlsúlya mellett némi digitális kiegészítéssel születtek, ez az arány most kényszerűen megfordul
Várható eredmények rövidtávon:
A konzultációk során tematikus rendszerben elméleti bevezetés után olyan módszertani elemeket választunk a Moodle-, Zoom- és Kaltura-rendszer adta lehetőségek közül, melyek az oktató-hallgató és hallgató-hallgató interakciókat támogatják mind online, mind offline környezetben. Rámutatunk azokra a már létező gyakorlatokra, melyek valójában a blended learning koncepcióhoz kapcsolhatók, azonosítjuk azokat az elemeket, melyek a kontakt környezetből a korszerű, hallgatóközpontú, egyéni tanulást támogató oktatásban digitalizálhatók/digitalizálandók. Nem mellesleg, alkalmazásával azon kapjuk magunkat, hogy kényelmesen beleférünk az időbe, a hallgatók motiváltak, és – partneri viszonyban, kooperatív formában – valóban meg tudják mutatni, mire is képesek.
Várható eredmények hosszabb távon:
A tükrözött osztályterem koncepciójának széleskörű megismerésétől várható, hogy a rendkívüli helyzet miatti kényszerűség elmúltával is maradandó személetváltást indít el a korszerű oktatás irányába. A kontakt órákon a világtrendnek megfelelően egyre inkább az interakcióké a főszerep. Ami otthon feldolgozható, azt a hallgató tutorált online kurzusban, de saját idejében, saját ütemében otthon dolgozza fel, amihez pedig szükség van az oktató valós idejű facilitáló, motiváló, orientáló munkájára, annak pedig a kontakt óra lesz a megfelelő tere. Ebben a tanítási-tanulási környezetben mind az oktató, mind a hallgató motiváltabbnak érzi magát, heterogén tudású csoportban könnyebben megy a differenciálás, a befektetett munka pedig hatékonyabbnak bizonyul, így mindenki eredményesebbnek, ezáltal elégedettebnek érzi magát.
A jó tükrözött osztálytermi tanítási-tanulási struktúrában szervezett kurzust arról lehet felismerni, hogy élmény benne a közös munka, sajnáljuk, ha véget ér, és mindannyian várjuk a következőt.
A program jellege:
Ez egy tematikus, kicsoportos oktatói továbbképzés, melyben a konkrét témákat maguk a résztvevők hozzák, így saját példáikon keresztül ismerhetik meg a koncepciót, közvetlen segítséget kapva saját tantárgyi adaptációjukhoz.
Jelentkezési feltételek:
- Ez egy tematikus továbbképzés, melyhez elvárt előismeret az „oktatók oktatása” program keretében, vagy attól függetlenül elvégezhető modulokon való részvétel, de minimum ezek önálló feldolgozása a konzultációk felvételeinek megtekintésével:
- e-learning a gyakorlatban: a Semmelweis Egyetem oktatásinformatikai rendszerei
- e-learning a gyakorlatban: online kurzusfejlesztés a Moodle-rendszerben
- IKT-eszközök alkalmazása az órán
- Kaltura használati alapismeretek
- korszerű pedagógiai alapismeretek: előadástartás
- korszerű pedagógiai alapismeretek: eredményalapú tanítás-tanulás
- korszerű pedagógiai alapismeretek: gyakorlattartás
- korszerű pedagógiai alapismeretek: konstruktív összehangolás
- online és offline óratartás
- Zoom használati alapismeretek
- Regisztrációs kérdőív kitöltése
- A teljes program elvégzésének vállalása: 2*4 (online) kontakt óra, ezen kívül (maximum) 3*2 óra önálló munka a program ideje alatti egyhetes intervallumban.
Az önálló munka előzetesen kiadott videók és cikkek megtekintéséből, az első kontakt alkalom után saját tantárgyi példán való önálló munkából, valamint a második kontakt alkalom utáni reflexióból áll.
Létszámkorlát: 12 fő/kurzus (a program minimum 6 fő jelentkezésével indul!)
Helyszín: Zoom és Moodle
Tervezett időpont:
Hamarosan
Programfelelős és kapcsolattartó: Kozma Borbála
Programterv
2024
Hamarosan!
2022
dátum |
|
időpont |
téma |
a tevékenység jellege |
január 25. |
1. |
09:00 -09:45 |
Bevezetés: ismerkedés, a téma felvezetése, a közös munka megtervezése |
megbeszélés |
|
9:45-10:00 |
szünet |
|
|
2. |
10:00-10:45 |
A tükrözött osztálytermi tanítási-tanulási struktúra felépítése |
megbeszélés |
|
|
10:45-11:00 |
szünet |
|
|
3. |
11:00 – 11:45 |
Egy tükrözött osztályterem a gyakorlatban: szinkron módszertani elemek |
bemutató |
|
|
11:45-12:00 |
szünet |
|
|
4. |
12:00-12:30 |
Egy tükrözött osztályterem a gyakorlatban: aszinkron módszertani elemek |
bemutató |
|
5. |
12:30-12:45 |
Feladat megbeszélés: az önálló munka és a workshop megtervezése |
megbeszélés |
|
január 26. |
ismeretszerzés a megadott források alapján |
önálló munka |
||
január 27. |
6. |
09:00 – 09:15 |
Bevezetés: a workshop feladat ismertetése, csoportalkotás |
megbeszélés |
7. |
09:15 – 10:00 |
Fiktív kurzus fejlesztése tükrözött osztálytermi struktúrában |
csoportmunka |
|
8. |
10:00-10:30 |
A csoportmunkák eredményeinek megtekintése |
bemutató |
|
|
10:30-11:00 |
szünet |
|
|
9. |
11:00-11:15 |
A fiktív kurzus elemzése megadott szempontok szerint |
megbeszélés |
|
10. |
11:15-12:00 |
Saját kurzus fejlesztése tükrözött osztálytermi struktúrában |
páros munka |
|
11. |
12:00-12:30 |
A páros munkák eredményeinek megbeszélése |
bemutató |
|
12. |
12:30-12:45 |
Összegzés, a projekt feladat elkészítésének megtervezése |
megbeszélés |