2019. június 6-7-én rendezte meg a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság „Multimédia az oktatásban” szakosztálya éves konferenciáját Budapesten, az Ericsson-székházban. A multimédiás tartalmak oktatási célú felhasználásáról számos egyetem, középiskola és cég tartott előadást, mely sok tanulsággal szolgált a hallgatóság számára. A következőkben a konferencián elhangzottakból válogatunk.
Papp Gyula (Debreceni Egyetem): Moodle kurzusok mobilon
Egyre könnyebb és kényelmesebb mobiltelefonon tartalmat fogyasztani, például olvasni vagy videót nézni, így természetes, hogy egyre többen használják az eszközt tanulásra. A mobil tanulás (M-learning) elterjedésével a Moodle is számolt, és Moodle Mobile néven applikációt fejlesztett, mellyel offline is elérhetők a tanfolyamok. A mobiltelefonra történő tananyagfejlesztésnél azonban érdemes figyelembe venni néhány speciális szempontot.
A szövegek, képek méretezése, illetve a felugró ablakok kezelése például külön odafigyelést igényel. Más útmutatók szerint a leckék hosszát érdemes rövidre fogni, a lényeg világos kiemelésével, hiszen előfordul, hogy a tanulók csak pár percig használják a telefont, például utazás közben. A technikai akadályok miatt pedig koncentráljunk az egyszerűbb feladatokra (pl. kvízekre) az interaktív videók helyett.
Dr. Gerő Péter: Ne játsszunk a játékossággal!
Az előadó arra hívta fel a figyelmet, hogy sokan túlzásba viszik a multimédiás elemek használatát, és a pedagógiai célok megvalósítása helyett sokkal inkább a figyelemfelkeltésre és a szórakoztatásra koncentrálnak. A diasor nélkül, lapról felolvasott előadás rámutatott arra, hogy a tanulók figyelmének megragadása fontos, nem szabad azonban elmozdulnunk az öncélú szórakoztatás irányába, nehogy a tananyagunk egy olyan tévéműsorra hajazzon, ahol „a viccek, lazítások és reklámok közé csak óvatosan kerülhet némi oktatóanyag.”
Mint kiderült, az előadás első fele szóról szóra megfelelt egy húsz évvel ezelőtti konferencián elhangzott felszólalásnak, sőt a szerző absztraktként is ugyanazt nyújtotta be, melyet a bizottság ma is szó nélkül elfogadott. Ez azt jelenti, hogy az elhangzottak húsz éve is ugyanolyan aktuálisak voltak, sőt a játékosítás, történetmesélés és egyéb technikák elterjedésével a kérdés még inkább fontosabbá vált.
Dr. Gerő Péter szerint manapság túlzottan is figyelembe veszik, hogyan érzi magát a tanuló például egy negyvenperces előadás alatt. Az oktatásnak fegyelemre és összpontosításra kell szoktatnia a tanulókat, hiszen a munka világában már nincs helye játékosságnak. Az előadó véleménye alapján a Z-generáció nem tanult meg dolgozni, tanulni és kellő alapossággal a végére járni a dolgoknak, mert nem volt kitől. A tanárok és tananyagkészítők szerepe nem az, hogy kiszolgálják az aktuális trendeket, hanem hogy a koncentrálás, a tanulás és a miértekre való kíváncsiság készségét és igényét megteremtsék a tanulókban.
Aktuális konferenciák, workshopok