A Gyógyszerésztudományi Kar felkérésére a távolléti oktatás bevezetése és a curriculumreform apropóján az OFMSZK oktatásfejlesztési, -módszertani és –szervezési kérdésekben 2020 júniusától kezdve folyamatos szakmai támogatást nyújt a Kar oktatóinak az oktatás korszerűsítése céljából.

A közös munkát a kar oktatóival való beszélgetés és igényfelmérés előzte meg (online kérdőív), majd ezek alapján került kialakításra az együttműködés programja, mely a következőkből áll:

 

Első szakasz – 2020. július 13-24.

Ebben a szakaszban felütésként, majd lezárásként egy-egy online találkozó szerepelt, közöttük oktatásmódszertani témájú online konzultációkkal és egy fakultatív, személyes jelenléttel járó elemmel a Semmelweis Szimulációs Központban.

Ezen felül a szakasz elején egy World Cafét is szerveztünk: ez a strukturált, moderált, tematikus, informális beszélgetés az előttünk álló közös feladatra való ráhangolódást szolgálta: együtt megfogalmaztuk, honnan indulunk és hová szeretnénk eljutni.

Az oktatásmódszertani konzultációkat 11 témában, témánként 3 különböző időpontban szerveztük meg Zoomon-on keresztül. E konzultációkra a Moodle-ben lehetett jelentkezni, ahol számos háttéranyag, videó és cikk is rendelkezésre állt a javasolt előzetes felkészüléshez, valamint továbbvezető irodalomként.

Az oktatóknak továbbá lehetősége volt részt vennie a Semmelweis Szimulációs Központban egy 1+2 órás, fakultatív, érzékenyítés jellegű, valamint sajátélményes gyakorlaton, melynek keretében megismertek egy új környezetet, valamint megtanulták az alapszintű újraélesztést. Mindez azon túl, hogy önmagában is hasznos, az oktatók saját kurzusainak allegóriája, melyben a résztvevők megélhetik az új ismeretek elsajátításának élményét egy új környezetben. Ennek célja, hogy a résztvevők saját kurzusaik megtervezésekor könnyebben belehelyezkedjenek hallgatóik helyzetébe, ezzel is segítve a hallgatóközpontúság kialakítását.

 

Második szakasz – 2020. július 24 – szeptember 4.

Ebben a szakaszban a résztvevők egy teljesen általuk választott témában egyedül vagy néhány társukkal összeállva projektfeladat jelleggel kidolgozzák a saját oktatási tevékenységük egy fejlesztendő/fejleszthető aspektusát az 1. szakasz élményei alapján. A projektek megvitatására igény szerinti online konzultációk formájában kerül sor.

A szakasz utolsó hetében megrendezendő zárórendezvényen ismertetjük és díjazzuk a legjobb projekteket, valamint igény szerint ezen a héten „coaching” és csapatépítő programelemek is megvalósulhatnak.

 

Harmadik szakasz – 2020. szeptember 7-től az őszi szemeszter folyamán

Ebben a teljesen fakultatív részvétel mellett zajló szakaszban egyrészt folyamatos, igény szerinti (csoportos és egyéni) oktatásmódszertani támogatást nyújtunk a  Kar oktatói számára, másrészt olyan témák is feldolgozásra kerülnek, melyek a júliusi időszakban nem szerepeltek. Továbbá egyes „coaching” és csapatépítő programelemek is megvalósulhatnak.

 

Az oktatók ösztönzése

  1. A Moodle-ban felépített kurzusban a három legaktívabban résztvevő oktató számára lehetőséget biztosítunk arra, hogy részt vegyen az AMEE (Association for Medical Education) 2020. szeptember 7. és 9. között, virtuálisan tartott konferenciáján (a regisztrációs díj 179 angol font): https://amee.org/conferences/amee-2020
  2. A projektfeladatok közül a 3 legjobb díjazására 300 000 Ft kerül odaítélésre oktatásfejlesztési támogatásként. 
  3. Tekintettel arra, hogy a program jórészt épül az OFMSZK által szervezett „Oktatók oktatása” programra is, ezért a résztvevők számára, amennyiben legalább 75%-ban részt vesznek a program júliusi kötelező elemein, igazolást állítunk ki arról, hogy elvégeztek egy, az „Oktatók oktatása” programmal egyenértékű képzést.

 

Az OFMSZK a júliusi intenzívebb képzésen túl a továbbiakban is segíti az oktatók szemléletformálódását, pedagógiai, didaktikai és módszertani fejlődését a 2020/21. tanév során, segítve az ismeretek gyakorlati adaptációját az egyes kurzusokban.