Az egyetem munkatársai által beadott védőoltások száma - 2022. január 17.
506415 Összes oltás

Számos sportág után a jógában teljesedett ki Büky Dávid. A jógaoktató beszélt nekünk az egészségmegőrzés fontosságáról és arról is, hogy sosem késő elkezdeni önmagunkkal foglalkozni. Hálás lesz érte a testünk, szervezetünk és az idegrendszerünk is.

Mit jelent számodra az egészségfejlesztés-, és megőrzés? Milyen pontokon lehet megragadni ezt a szemléletmódod?

Nekem elsősorban a prevenciót jelenti, aminek szerinem egyik legfontosabb része a rendszeres mozgás, mivel ennek általános jótékony hatása a test, valamint a szervezet egészén megtapasztalható. Azonban szintén nem elhanyagolható az életmód fontos részét jelentő táplálkozás sem, aminek kihatása van a fizikai aktivitásra is, így a sportra is.

 

Szerinted a rendszeres sport mit tesz hozzá egy ember életéhez?

A rendszerességből fakadóan, egy állandóságot és bizonyos keretet ad a mindennapokhoz, de mindenképpen érdemes megemlíteni az egészségmegőrzésben játszott fontos szerepét is. Számomra például az egyik legkedveltebb tevékenység a jóga gyakorlás, amitől egy nap teljes lesz.

Az életmódváltás nagyívű változást jelent egy ember életében, aminek része a sport is; mit javasolnál azoknak, akik belevágnánk egy egészségesebb életmód kialakításába, hogyan kezdjék el, hogy a rendszeres fizikai aktivitás tényleg az életük részévé váljon?

Két fő szempont mentén lenne érdemes haladni. Az egyik a fokozatosság, lassan, lépésenként felépíteni a fizikai aktivitás erősségét és gyakoriságát, és ebből következik a másik dolog, amit szintén kiemelnék, a rendszeresség. Inkább kevesebbet, de többször, adott tevékenységből végezni az előremutató.

Mikor kezdtél el sportolni és mely területeken voltál és vagy aktív?

Az állandó jelleggel és nagyon aktívan jelen lévő mozgásforma, a nagyon fiatalkorban űzött gördeszkázás volt. Ezt követte egy darabig a tenisz és a squash, melyek mellett még egy ideig párhuzamosan, de egy idő után egyre rendszeresebb és aztán egyedüliként jó pár évig jelen lévő fal-, és sziklamászás. Később a szintén intenzív kerékpározást követően jelent meg a jóga, ami kezdetben pusztán egy más- és számomra új mozgásformaként volt jelen. Ez később egyre inkább átalakulva, a mozgáson jóval túlmutató lényegével kiegészülve, de még mindig a gyakorlásból fakadóan és még továbbra is fontos részét jelentő mozgást a fókuszban megtartva maradt velem a mai napig.   

Te miért kezdted el, mi volt a legfőbb motivációd?

Kezdetben a jógával kapcsolatban leginkább a mozgásból fakadó örömforrás, valamint a társaság, de főként az oktatók személyisége és szemlélete volt a vonzó. Később számomra ez kiegészült egy másfajta szemléletmóddal, ami aztán az életmódra is hatást gyakorolt. Ez megmutatkozott a táplálkozásban – már több mint 7 éve vagyok vegán – és a környezethez való viszonyulásban is, amit pedig a több türelemben, valamint elfogadásban tapasztaltam meg.

Ebben a rohanó és intenzív világban hogyan tudod beilleszteni az életbe a sportot?

Napkezdésként a reggeli órákban gyakorlok jógát és végzek minden más testmozgást, ezt minden nap megteszem, és ha van rá mód, akkor a nap végén is.

A SEK keretein belül rendszeresen tartasz csoportos edzéseket, mit kell tudunk a te óráidról, hogyan támogatják az egészségmegőrzést- fejlesztést?

A jóga órák, amiket tartok, az Iyengar metódust követve teszik lehetővé a – metódusra jellemző – precizitás és alaposság szerinti ászana gyakorlást, ami segíti a jógapózók jótékony hatásának a kifejtését. Ez a hatás a fizikai állapot mellett mentálisan is érezhető.

 Sajnos gyakran hangzik az a mondat, hogy „én már öreg vagyok a sporthoz, inkább bele sem kezdek” – mi a véleményed erről?

Ehhez sosincs késő, sőt az idő előre haladtával idősebb korban fokozottabban szükséges foglalkozni az egészségünk, ezáltal a testünk állapotával is.

Nagyon fontos a test és a szervezet „karbantartása” a mozgáson, a rendszeres sportoláson keresztül.

 Azt is látjuk, hogy immár a fiatalok is egyre többen küzdenek derék- és hátfájással és sok más problémával is… mit üzennél nekik?

Saját tapasztalat alapján a rendszeres mozgást javasolnám, mint prevenció, de a már meglévő panaszok és fájdalmak esetén is segíthet az általános jóga gyakorlás, akár általános megközelítésben, vagy már célzottan egy-egy panaszra fokuszáltan. 

 
Lippai Roland

Kép: Magyar Iyengar Jóga Szövetség, Canva (kiemelt kép)

Meghitt, békés karácsonyt és egészségben, sikerekben gazdag, boldog új évet kívánunk!