A modern technológia rohamos fejlődése egyre több lehetőséget teremt az orvostudományban, különösen a rehabilitáció területén. Dr. Vezér Mátyás, a Semmelweis Egyetem Ortopédiai Klinikájának szakorvosa, kutatásaiban az innovatív terápiás eljárások alkalmazására összpontosít a cerebrális parézissel élő gyermekek rehabilitációjában. Az alábbi interjúban megosztja velünk szakmai pályafutásának főbb állomásait, valamint legújabb tanulmányának eredményeit, amely a videojáték-alapú terápia hatékonyságát vizsgálja a kézfunkciók fejlesztésében. Kutatásaival hozzájárulhat a rehabilitációs lehetőségek bővítéséhez, és egy új, motiváló terápiás forma bevezetéséhez, amely javíthatja a gyermekek életminőségét.

  1. Kérjük, meséljen magáról és szakmai hátteréről! Hogyan jutott el az orvostudomány területére?

A Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karán szereztem orvosi diplomát 2018-ban, és azóta az egyetem Ortopédiai Klinikáján dolgozom. A gyermekortopédia mindig is különösen érdekelt, ezért ezen a területen kezdtem el specializálódni. 2024-ben sikeresen megszereztem a szakvizsgámat, miközben tudományos tevékenységemet már 2021-ben, a Doktori Iskolába való felvételemet követően megkezdtem. Kutatásaim középpontjában az új innovatív eszközök alkalmazásának vizsgálata állt a cerebralis paresises gyermekek rehabilitációját tekintve.  Éppen ezért fontosnak tartom az innovatív terápiás lehetőségek, például a videojáték-alapú rehabilitáció vagy robot-asszisztált járás tréning vizsgálatát, amelynek hatékonyságát kutatásaim is alátámasztják. PhD értekezésemet 2025 áprilisában tervezem megvédeni, bízva abban, hogy az eredményeim hozzájárulhatnak a rehabilitációs lehetőségek fejlesztéséhez és a gyermekek életminőségének javításához.

  1. Legújabb tanulmányában a videojáték-alapú terápia hatékonyságát vizsgálta a cerebrális parézissel élő gyermekek kézfunkcióinak javításában. Mi inspirálta Önt ennek a témának a kutatására?

A cerebrális parézissel élő gyermekek számára a kézfunkciók fejlesztése kiemelkedően fontos a mindennapi tevékenységek önálló elvégzéséhez. Az utóbbi években a technológia rohamos fejlődése lehetőséget teremtett arra, hogy a rehabilitációs módszerekbe innovatív eszközöket, például videojáték-alapú terápiákat integráljunk. Ez a megközelítés nemcsak szórakoztatóbbá teheti a terápiát a gyermekek számára, hanem potenciálisan hatékonyabbá is. Ez a felismerés ösztönzött arra, hogy mélyebben tanulmányozzam e módszer hatékonyságát.

  1. Milyen módszereket alkalmazott a kutatás során, és milyen főbb eredményeket ért el?

A kutatás során szisztematikus irodalmi áttekintést és meta-analízist végeztünk, amelyben összegyűjtöttük és elemeztük a videojáték-alapú terápia hatékonyságát vizsgáló korábbi tanulmányokat. Eredményeink azt mutatták, hogy bár néhány tanulmány pozitív hatásokról számolt be, összességében a bizonyítékok korlátozottak, és további, jól megtervezett kutatások szükségesek a módszer hatékonyságának megerősítéséhez.

  1. Hogyan integrálható a videojáték-alapú terápia a jelenlegi rehabilitációs programokba, és milyen előnyökkel járhat ez a páciensek számára?

A videojáték-alapú terápia kiegészítő eszközként szolgálhat a hagyományos rehabilitációs programok mellett. Interaktív és motiváló jellege révén növelheti a gyermekek részvételét és elkötelezettségét a terápiában, ami hosszú távon jobb eredményekhez vezethet. Emellett a technológia lehetőséget biztosít a terápiás gyakorlatok otthoni végzésére is, ezáltal növelve a kezelés rugalmasságát és hozzáférhetőségét.

  1. Milyen további kutatásokat tervez a jövőben ezen a területen, és hogyan látja a videojáték-alapú terápiák szerepét a gyermekgyógyászati rehabilitáció jövőjében?

A jövőben randomizált kontrollált vizsgálatokat tervezünk, amelyek célja a videojáték-alapú terápia hosszú távú hatékonyságának és alkalmazhatóságának értékelése különböző korosztályokban és a cerebrális parézis különböző formáiban. Úgy vélem, hogy a technológia folyamatos fejlődésével a videojáték-alapú terápiák egyre inkább integrálódnak a gyermekgyógyászati rehabilitációs protokollokba, mint hatékony és élvezetes kiegészítő módszerek.

 

Alább tovább tájékozódhatnak Dr. Vezér Mátyás legfrissebb publikációjáról: 

Vezér, M., Gresits, O., Engh, M. A., Szabó, B., Molnár, Z., Hegyi, P., & Terebessy, T. (2024). Effectiveness of Video-Game-Based Therapy to Improve Hand Function in Children with Cerebral Palsy: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Clinical Medicine, 13(24), 7524. https://doi.org/10.3390/jcm13247524