A szenzoros feldolgozási zavarral egyre több fórumon találkoznak az érintettek és az érdeklődők. Nem véletlen, hiszen ez a nehézség – bár bizonyára létezett a régi időkben is – felerősödik a minket körülvevő digitális zajban, az ingergazdag környezetben. Felnőtteket ugyanúgy érint, ahogy gyermekeket, ugyanakkor a kicsik még nem tudják minden esetben jól megfogalmazni a problémáikat, így mind ebben, mind pedig azok kezelésében segítségre, fejlesztésre van szükségük.
Ezt a témát járták körbe a meghívott előadók azon a szenzoros szakmai napon, amelyet a Pannka Part Közösségi Tér és a Semmelweis Egészségfejlesztési Központ közösen szervezett október 12-én. Az izgalmas előadások során a résztvevő pedagógusok és szülők együtt gondolkodhattak arról, hogyan is támogathatják az idegrendszeri éretlenség nehézségeivel küzdő gyermekeket, családokat.
A szenzoros feldolgozási zavar során az érintett az ingerek befogadásakor, feldolgozásakor vagy az azokra adott válaszreakciók esetében máshogy reagál, mint ahogyan az elvárható lenne – emelte ki Dobrovodszky Anikó, a kerületben dolgozó DSZIT terapeuta. A megoldási lehetőségek szerencsére ebben a kerületben széleskörűen rendelkezésre állnak, egy komplex felmérés után kialakítható a személyre szabott, legtöbbször mozgásterápián alapuló fejlesztés – monda el Bartha Eszter pszichológus és mozgásfejlesztő terapeuta, a Gyermekkert Tagóvoda munkatársa. A gyermekek agyi fejlődéséhez, idegrendszeri éréséhez rendkívül fontos a digitális világ ingereinek csökkentése, a képernyőidő korlátozása, egész kis korban pedig annak teljes tiltása – erre hívta fel a figyelmet Toma Andrea védőnő, valamint Dr. Papp Magor háziorvos, a Semmelweis Egészségfejlesztési Központ igazgatója.
A rendezvényt egy kerületi óvodás, a négyéves Borenszki Dániel képkiállítása kísérte, ahol a látogatók megtekinthették, hogyan küzd meg egy gyermek a mindennapi ingerekkel az alkotás segítségével. Dani az érzelmeihez, a napi élethelyzetekhez társítja a színeket, ezt jeleníti meg a vásznon. Az alkotás által új neuronkapcsolatok jöhetnek létre, fejleszthetjük önmagunkat, és ezáltal megoldást találhatunk a problémáinkra is – hangsúlyozta Bódis Oxána képzőművész, pedagógus, aki a kerületben egyedülálló módon tehetséggondozó foglalkozást tart a gyermekeknek.
A legfontosabb, hogy minden gyermek megtalálja azt a területet, amivel kifejezheti önmagát, kezelni tudja az érzelmeit és az őt ért ingereket, ehhez pedig elengedhetetlen mind a szülők, mind pedig a pedagógusok támogatása, együttműködése.
Kép: SEK