Projekt

EducAge projekt – Az időseket gondozók digitális kompetenciáinak fejlesztése egy egészségesebb öregkor felé haladva

            A Semmelweis Egyetem egy újabb nemzetközi konzorcium résztvevőjeként részt vesz az informális idősgondozók digitális kompetenciáinak fejlesztésében. Az EducAge Európai Uniós projekt célkitűzése az aktív és egészséges öregedés elősegítése a gondozók képzésén keresztül, portugál, spanyol, cseh és magyar partnerekkel. A projekt megvalósulását az Európai Unió Erasmus+ programja támogatja.

            A kezdeményezés elsődleges célja a 65 év feletti informális idősgondozók továbbképzése, annak érdekében, hogy megelőzzék a kognitív funkcióik hanyatlását, az ebből eredő geriátriai problémákat, illetve a digitális technológia nyújtotta lehetőségek megismertetésével hozzájáruljon az idősek életminőségének javulásához és megkönnyítse az időgondozással kapcsolatos terheket.

            A projekt partnerek nemzetközi összefogás keretében egy olyan 32,5 órás tananyagot állítanak össze, amely hozzájárul a célcsoport terheinek csökkentéséhez, illetve online és jelenléti formában is elérhető lesz. A tananyag digitális eszközökön keresztül jut el az idősgondozókhoz, így stimulálva az idősek fizikai és kognitív készségeit, illetve magába a foglalja a legújabb holisztikus ismereteket az idősgondozással és a geriátriai szindrómák megelőzésével kapcsolatban. A tanulás elősegítése érdekében, a tananyag mobilapplikáció formájában is elérhető lesz, amely különböző multimédiás tartalmakkal kiegészülve segíti elő a mikrotanulást (microteaching), úgy, mint érdekes tippek, rövid animációk, hangüzenetek és egyszerű interaktív tevékenységek, amelyeken keresztül az idősek megismerkedhetnek az IT-technológia vívmányaival, így könnyítve meg az az életüket. A projekt keretében szervezett interaktív előadásokon lehetőség nyílik a koncepció megismerésére és a tapasztalatcserére országos és európai szinten egyaránt.

            A Semmelweis Egyetem részéről a Mentálhigiéné Intézet és a Kísérletes Kardiológiai és Sebészeti Műtéttani Tanszék munkatársai vesznek részt a projektben, a következő partnerintézményekkel együtt:

  • Jesús Usón Minimally Invasive Surgery Centre, Cáceres, Spanyolország
  • Laboratorio Colaborativo Montanhas de Investigação, Braganca, Portugália
  • Polytechnic Institute of Guarda, Guarda, Portugália
  • Charles University, Prága, Cseh Köztársaság
  • University of HradecKrálové, Hradec Králové, Cseh Köztársaság

Projekt referencia szám: 2021-1-PT01-KA220-ADU-000028254

További információért, keresse fel a projekt weboldalát, illetve megtalál minket a különböző közösségi média felületeken is: https://educage-project.eu/

személyes meeting

Nemzetközi EducAge projekt meeting – 2022.06.09. Guarda, Portugália

2022. június 9-én a portugáliai Guardában (Instituto Politecnico da Guarda) került sor az Európai Unió, Erasmus+ programja által támogatott „EducAge” projekt első személyes találkozójára.
A találkozóra az Európai Unió négy partnerországából, összesen hat kutatóhelyről érkeztek a kutatók. Portugáliából a  Instituto Politecnico da Guarda és a Laboratório Colaborativo Montanhas de Investigação munkatársai érkeztek a megbeszélésre, Csehországot a Károly Egyetem és a Hradec Králove-i Egyetem kutatócsoportja képviselte, Spanyolországból a Jesús Usón Minimál Invazív Sebészeti Központ két munkatársa vett részt a találkozón, a Semmelweis Egyetemről pedig a Városmajori Szív és Érgyógyászati Klinika Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Tanszék és a Mentálhigiéné Intézet közös kutatócsoportja vett részt. A meeting célja a projekt elérendő céljainak nyomon követése, a fejlesztési irányok kijelölése és a konzorciumi egység megerősítése volt.
Az EducAge projekt legfőbb célkitűzése a 65 év feletti informális idősgondozók digitális készségeinek fejlesztése, kapcsolódva ezáltal az Európai Unió egészséges öregedés stratégiájához. A projekt keretében kifejlesztett eredménytermékek a technológia segítségével támogatják az informális gondozók képzését és mindennapi munkáját és közelebb hozza a digitalizációt az idősebb korosztályhoz.

További információ a projektről: https://educage-project.eu/

2 személyes meeting

Az EducAge projekt második személyes találkozójára Budapesten került sor. A meeting fő célja a projekt előrehaladásának megvitatása és a blended-learning koncepciójának definiálása volt. Az EducAGE projekt célja a 65 év feletti informális idősgondozók, azaz az otthonukba idősebb hozzátartozóikat ápolók kompetenciáinak fejlesztése.

A portugál, spanyol, cseh és magyar partnerek megvitatták az idősgondozással kapcsolatos ismereteket összefoglaló digitális kiadvány végső szempontjait. Ezzel egyidejűleg megkezdődött egy olyan tanfolyam előkészítése is, amely az összes résztvevő ország informális gondozóinak képzését szolgálja. A könyv véglegesítésére 2023 első hónapjaiban kerül sor, a kurzus pedig néhány hónappal később készül el.

Az informális gondozók szintén idős emberek, akik szüleiket vagy rokonaikat ápolják. Ez a csoport korlátozott számítógépes ismeretekkel rendelkezik, ugyanakkor a legtöbbjüknek van okostelefonja vagy táblagépe, ami innovatív segítség lehet a gondozás során. A projekt részeként fokozatosan épül fel egy olyan oktatási felület és egy telefonos alkalmazás, amely fontos információkkal és készségekkel látja el ezeket az embereket, amelyeket a szeretteik gondozása során alkalmazhatnak.

A projektet (hivatkozási szám: 2021-1-PT01-KA220-ADU-000028254) az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósul meg. 

A projektről bővebb információ a következő linken található: https://educage-project.eu/.

 

3 személyes meeting- Hradec Králové, Csehország

Az EducAge projekt harmadik személyes találkozójára a csehországi Hradec Královéban került sor. A meeting fő célja a projekt előrehaladásának megvitatása és a fordított osztályterem pedagógiai alkalmazásának definiálása volt. Az EducAGE projekt fókuszában a 65 év feletti informális idősgondozók, azaz az otthonukba idősebb hozzátartozóikat ápolók kompetenciáinak fejlesztése.

A megbeszélés további célja az idősgondozással kapcsolatos ismereteket összefoglaló digitális kiadvány portugál, spanyol, cseh és magyar nyelvű verziójának egységesítése és véglegesítése volt. Továbbá kiválasztásra került az e-learning felület, amire adaptáljuk a kidolgozott blended-learning kurzust. 

Az informális gondozók szintén idős emberek, akik szüleiket vagy rokonaikat ápolják. Ez a csoport korlátozott számítógépes ismeretekkel rendelkezik, ugyanakkor a legtöbbjüknek van okostelefonja vagy táblagépe, ami innovatív segítség lehet a gondozás során. A projekt részeként fokozatosan épül fel egy olyan oktatási felület és egy telefonos alkalmazás, amely fontos információkkal és készségekkel látja el ezeket az embereket, amelyeket a szeretteik gondozása során alkalmazhatnak.

A projektet (hivatkozási szám: 2021-1-PT01-KA220-ADU-000028254) az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósul meg. 

A projektről bővebb információ a következő linken található: https://educage-project.eu/.

4 Személyes Meeting Caceres

Az EducAge projekt negyedik és egyben utolsó személyes találkozójára 2024.04.11-12-én a spanyolországi Caceresben került sor. A meeting fő célja a projekt jelenlegi állapotának és előrehaladásának áttekintése, a hátralévő szükséges feladatok kiosztása és döntéshozatal olyan kérdésekben, mint a validáció, disszemináció, feed-back és projekt exploitation. Az EducAGE projekt fókuszában a 65 év feletti informális idősgondozók, azaz az otthonukba idősebb hozzátartozóikat ápolók kompetenciáinak fejlesztése.

A megbeszélés további célja az idősgondozással kapcsolatos ismereteket összefoglaló digitális kiadvány portugál, spanyol, cseh és magyar nyelvű verziójának egységesítése és véglegesítése volt. Továbbá a kiválasztott e-learning felület működésének áttekintése, a hiányzó tartalmak egyeztetése ás a kidolgozott blended-learning kurzus adaptációja volt.

Az informális gondozók idős emberek, akik szüleiket vagy rokonaikat ápolják. Ez a csoport korlátozott számítógépes ismeretekkel rendelkezik, de általában van okostelefonja vagy táblagépe, amelyeket több-kevesebb program, applikáció, illetve közösségi média esetében már gyakorlottan használ. A projekt célja és feladata a gondozással összefüggő tudásanyag bővítése mellett az is, hogy javítsa a 65 év feletti korosztály digitális tudását és felkészültségét az internet használatával, m-learning oktató felület és m-learning App alkalmazásának megtanításával is, amelyeket a szeretteik gondozása során alkalmazhatnak.

A projektet (hivatkozási szám: 2021-1-PT01-KA220-ADU-000028254) az Európai Bizottság Erasmus+ programjának támogatásával valósul meg. 

A projektről bővebb információt talál:

Weboldal: https://educage-project.eu/

Blended learning course (tanfolyam) elérése: educagelms.eu

Kérdése van? Írjon:

educage.hungary@gmail.com; projecteducage@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/educageproject/

Multiplier Event Budapest

Virtual workshop for the presentation of the m-Learning app 

Az Educage projekt eredményeinek, és kifejezetten a PR1-m-Learning App megismertetéséhez és népszerűsítéséhez az informális gondozók meghívása kisebb részben szakmai szervezettel felvett közvetlen kapcsolat (pl. gondozói hálózat) vagy a gondozásban érintett csoportok Facebook oldalán keresztül történt. Tekintettel arra, hogy az Európai lakosság folyamatosan öregszik és élete során minden EU lakos potenciális informális gondozó lesz/lehet ezért nagyobb részben személyes kapcsolatok révén történt a döntően 65 év feletti nők (˃80%-ban) bevonása. Ahol a családban van informális gondozónő, de ő nem tudott eljönni vagy bekapcsolódni a programba, ott a fiatalabb családtag vagy a férfi családtag vett részt az Educage projekt eredményeinek megismerésében.

            Tekintettel arra, hogy a program lényege, hogy a gondozással összefüggő tudást adjon a program és mindezt digitális formában. Így ez kétszeresen is hasznos lehet a családban fennálló esetleges új szerepek (gondozó-gondozott) létrejöttekor, illetve az idősebb generációt megismerteti a digitális eszközök és tartalmak adta lehetőségekkel. Ebben a tudásátadásban fontos szerepük van a közvetlen rokonoknak és családtagoknak, hogy a használat során felmerülő problémákra gyors választ, megoldást tudjanak adni.

            Felmérve azt, hogy főként a 65 évnél idősebbek esetén szükség van egy első személyes találkozóra, ezért 2024. április 19-ére hibrid, azaz személyes és online webinárt is rendeztünk. A jelenlévőknek így közvetlenül meg tudtuk laptop-on, személyi számítógépen vagy mobil telefonon mutatni az PR1-m-Learning App, a Blenden Learning Course (BLC) és a Digital White Paper (DWP) működését. A résztvevőket lépésről-lépésre segítettük, ha valami nem működött vagy ha valamit nem tudtak elérni az interneten keresztül. Ezek után többen részt vettek a 2024.04.22-26-ig tartott webinárokon. Az április 19-én webinár formában jelenlévők azok voltak, akik egyedül is csatlakozni tudtak a webes felületekre. Párhuzamosan ők is részt vettek a modulok témáinak megismerésében. Bemutatásra került a modulok tartalma, az App felépítése, a BLC előadások és hozzá kapcsolódó tesztek, valamint a javasolt olvasnivaló és videók, illetve a DWP felépítése és hogy milyen plusz tartalmak érhetők el vele.

A személyes résztvevők megérkezésükkor megkaptak egy kinyomtatott 2 oldalas, ikonokkal bemutatott összefoglalót az Educage projekteredményekről és működésükről. Ezt minden (személyes és online) résztvevő email-ben is megkapta, hogy digitálisan is rendelkezésükre álljon a későbbi felhasználáskor. tekintettel arra, hogy a 65 év feletti korcsoport többször és jobban használja a Messenger és van FB profilja is, ezért a webinárok megszervezésében úgy döntöttünk, hogy a 2024.04.22-26-ig rendezendő online alkalmak egy részét Zoom-on, egy részét Messenger-csoport formájában tartott webináron rendezzük meg. A naponta, általában a délutáni vagy kora esti órákban megrendezett 1 órás meetingeken egy-egy előzetesen megadott témát tekintettünk át közösen. A kiscsoportos jellegű online találkozón lehetőség volt kérdezni, mindenkire tudtunk figyelni, ha problémája adódott. Illetve más témák vonatkozásában is tudtunk egyeztetni. Akik több alkalommal bejelentkeztek, azoktól kértük, hogy otthon is, házi feladatként nézzenek át témákat és jelezzé a következő alkalommal kérdéseiket vagy megjegyzéseiket. Kértük a résztvevőket, hogy aktívan vegyenek részt a tartalmak ellenőrzésében is. Ha találnak a használat során helyesírási hibát, olyan szöveget, ami nem magyarul van, vagy nem érthető, azt küldjék el nekünk, hogy javítani tudjuk.

            Általánosságban pozitívan végződtek az online alkalmak és összességében a webinárok elérték és teljesítették a célkitűzéseket az általunk kijelölt esemény vonatkozásában.

Disszemináció

EducAGE Partner kérdőív