A tavalyi óriási érdeklődésre tekintettel, az idei évben már két művészeti tábort indított el a Családbarát Egyetem Központ a különböző korcsoportú, alsó és felső tagozatos gyerekeknek. Az idei turnusokat a Nagyvárad téri Elméleti Tömbbe szervezték, a könnyebb megközelíthetőség érdekében. 

művészetterápia olyan terápiás módszer, mely a művészet kreatív folyamatait a gondolatok és érzések nonverbális kommunikációjára használja. A művészetterápiához nincs szükség művészi tehetségre. A művészetterápiákban közös a kreativitásra, szabad önkifejezésre, biztonságos és bizalmas környezetre helyezett hangsúly.

Július első hetében az alsós gyermekeket óriási szeretettel várta Vadász Zsuzsanna táborvezető, a Pető András Kar konduktor-művészetterapeutája és Domokos Berta, képzőművész. Az alkotóhét intenzív művészeti élményt nyújtott a résztvevőknek, tematikája egy közösen kreált mese köré szövődött: a képzelet és kreativitás határtalan lehetőségei megnyitották az apró művészek előtt az inspiráció csodálatos világát.

A kreatív alkotófolyamat során nem csak a gyermekek kézügyessége fejlődött, de  megismerkedhettek új művészeti technikákkal és eszközökkel, amiknek a segítségével a képzeletük határait kitolhatták. A mese szereplőit és a szereplőkről szóló versikéket a gyerekek maguk találták ki, fantázia és valóság keveredett a művekben. A történet díszleteit a gyerekek együtt készítették el, a közös munka során barátságok alakultak ki, és megtapasztalták a kollektív célért való tevékenykedés felemelő élményét. A közösen alkotott történet alapján minden gyerek elkészítette saját mesekönyvét, majd a tábor zárásaként eljátszották a mesét a szülőknek.

A felsős gyerekek a július 10-i héten vehettek részt a művészeti táborban. A nagyobbak szakmai programjában már hangsúlyosan jelen volt önmaguk megismerése, illetve a környezetükhöz, társaikhoz való viszonyulás kérdése. A tábor során különböző technikákat próbáltak ki a képek, installációk elkészítéséhez: papírmaséből formázták meg az álomházukat; a vizet ábrázoló képeken a mélységek, árnyalatok és saját érzelmi állapotuk érzékeltetéséhez fakérget ragasztottak, festettek.  Az életük legfontosabb személyeihez való kapcsolódásukat egy olyan installációban jelenítették meg, amelyhez kizárólag botokat és fonalat használtak. Az elkészült művek színpompás mozaikot alkottak a terem falain, a szülők legnagyobb örömére.

A tudatosan felépített szakmai program során a kiskamaszok biztonságos légkörben, szavak nélkül is megmutathatták azt, ami bennük rejtőzik. A közös munka során egymástól tanulhattak, ösztönzték és inspirálták egymást. Ez az alkotói közösség ereje, ami mindig különlegessé teszi a művészeti tábort. A tábor nem csak segítséget jelentett a szülőknek a gyermekek megőrzésében, de segítették a fiatalokat a szabad képzetáramlás „papírra vetésének” örömének és szabadságának megtapasztalásában, és erősödött bennük a feltétel nélküli elfogadás érzése is.

Szülői visszajelzések: 

„A gyermekem a tábor óta otthon is folyamatosan alkot, nagyon inspirálóan hatott rá a művészeti tábor légköre, a táborvezető személye, és a tanult technikák.”

„Köszönjük a lehetőséget, a pedagógusok kiváló tudását, a szervezők munkáját!”

„Lányom jól érezte magát, volt egy kis plusz program is a festés-alkotás mellett. Máskor is szívesen menne.”

„Alsósoknak szuper lenne 2 hét a művészeti táborból. Gyorsan eltelt az 5 nap. Zsuzsa néni és Berta néni nagyszerű Emberek!”

Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem