A TDK-konferencia előadóinak a sikeres felkészüléshez az alábbi tanácsok megfontolását javasoljuk:
-
A jó absztrakt áttekinthető, megfelelően tagolt. A klasszikus tagolás: bevezetés, célkitűzés, módszertan, eredmények és következtetések.
-
Fontos a jó helyesírás. Kerülendő a latinos és a magyaros írásmód keverése (pl. nem hyperkoleszterinémia, hanem hypercholesterinaemia vagy hiperkoleszterinémia). A latin vagy a magyar nyelv szabályait következetesen be kell tartani mind az absztraktban, mind az előadás diáin.
-
Az előadás-kivonat tartalmazzon pontos számszerű eredményeket. Ne legyenek benne pontatlan megfogalmazások (pl. „számos esetben”, „meglehetősen gyakran” stb.).
-
Az előadások elkészítésénél fontos az absztraktnak megfelelő, jó tagoltság. Nagyon fontos a 10 perces időkeret betartása, a túllépést a bizottság pontlevonással bünteti. Általánosságban elmondható, hogy egy dia ismertetésére átlagosan egy perc jusson. Az előadó feltehetően nem fog kicsúszni az időből, ha a bevezető és záró dián kívül 10-12 diát készít.
-
A prezentáció összeállításánál fontos, hogy a diák ne legyenek túlzsúfolva.
-
Javasolt a szekció előtt legalább fél órával megjelenni az előadóban. A megjelenés az alkalomhoz illő legyen.
-
Az előadásokat a szekció előtt kell feltölteni a számítógépre, a szekciók alatt erre már nincsen lehetőség. Saját laptop nem használható, az előadásokat pendrive-ról kell a vetítő számítógépre feltölteni.
-
Feltöltés után érdemes az előadást ellenőrizni: végigfuttatni, és kipróbálni a beillesztett videókat, animációkat, a távvezérlő és a lézerpointer működését. A diákat az előadónak kell léptetnie!
-
Az előadás legyen jól érthető és elég hangos. A nagy előadókban hangosítást biztosítunk, a szemináriumi termekben azonban ez nem megoldható.
-
Célszerű az előadást fejből megtartani, a felolvasás sokat ront egy szép előadás értékén. Segítségnek mindig ott van a kivetített dia, ezért is célszerű azt ilyen szellemben elkészíteni.
-
Az előadás érthetőségét, világos felépítését nagyban segíti, ha a felkészülés részeként azt házi főpróbán vagy a témában kevésbé járatos hallgatóknak is elmondjuk, és visszajelzéseik alapján javítunk rajta.
-
Az előadás alatt fontos a szemkontaktus a bizottsággal és a hallgatósággal.
-
Az előadást 5 perc vita követi, amely az értékelés egyik legfontosabb alapja. Az átgondolt, a kérdésre koncentráló válaszok sokat lendíthetnek az előadó megítélésén.
-
Javasolt a szekció minden előadását meghallgatni, a szekció alatti aktivitást is értékeli a bíráló bizottság. Aktív vitakészségünket nem csak a kapott kérdésekre adott válaszokkal, hanem a többi előadótól kérdezéssel is megmutatjuk.