Az évfolyamfelelősi rendszer még az előző szemeszter végén került bevezetésre, alig egy hét alatt azonban nem lehetett felmérni a rendszer működését. Az új szemeszterből azonban már két hét is eltelt, most lehet megvizsgálni, mik az előnyei és min lehet fejleszteni. Erről beszélgettük Az Általános Orvostudományi Kar és a Fogorvostudományi Kar képviselőivel, Elblinger Zsuzsannával és Somodi Kristóffal.
Szinapszis: Miért volt szükséges a felelősi rendszer bevezetése? Mik voltak az előzmények?
Elblinger Zsuzsanna: Alapvetően azért hoztuk létre az évfolyamfelelősök rendszerét, hogy minél hatékonyabban tudjuk a hallgatók érdekeit képviselni és az oktatással, vizsgázással, tanulmányokkal kapcsolatos problémáikra megoldást találni. Évek óta küzdöttünk azzal, hogy nincs elég segítőnk a HÖK-ben, aki az oktatással foglalkozna. Szerencsére a SE Veled program sikeresnek bizonyult, és ennek köszönhetően idén lelkes tagokkal bővült a bizottságunk. Először lett akkora a létszámunk, hogy a régóta tervben lévő évfolyamfelelősök rendszerét megvalósítsuk. Korábban volt olyan időszak, hogy ketten próbáltuk az összes évfolyam ügyeit intézni, amiből sajnos az következett, hogy sokszor csak a legégetőbb problémák megoldására volt időnk. Az évfolyamfelelősök segítségével olyan témák is elénk kerülnek, amikről régebben nem is hallottunk volna, hiszen számos esetben egy-egy poszt elkerülte a figyelmünket, vagy a hallgatók csak egymás között beszélték meg az adott kérdéseket, így nem tudtunk segíteni benne. Az évfolyamfelelősök rendszerét vizsgaidőszak előtt indítottuk el, és máris érezhetően több megoldandó ügy került felszínre. Hála a felelősök lelkiismeretes és aktív munkájának, ezekre gyorsan és hatékonyan tudunk reagálni.
Somodi Kristóf: Ebben a szemeszterben FOK-on is elindítottuk kísérleti jelleggel az évfolyamfelelősi rendszert. Szerencsére nálunk is bővült a részönkormányzat lelkes tagokkal, akiket be tudtunk vonni az oktatási ügyek intézésébe. Alapvetően az ÁOK-hoz hasonlóan azzal a céllal indítottuk el ezt a rendszert, hogy a hallgatók minden évfolyamon egységes képviselettel rendelkezzenek, és mindig tudják azt, hogy a problémáikkal kiket kereshetnek meg. Már a vizsgaidőszak alatt, a felelősök segítségével rengeteg oktatási ügyben tudtunk segítséget nyújtani a hallgatóknak, és megpróbáltuk egyszerűbbé tenni számukra az oktatási ügyek intézését.
Szinapszis: Milyen visszajelzések érkeztek a bevezetés óta? Milyen konstruktív változások vannak tervben/léptek eddig életbe?
S. K.: Egyelőre az első három évfolyamról érkezett nagyobb mennyiségű visszajelzés, úgy tűnik, a hallgatók számára is átláthatóbbá vált így a tanulmányokkal kapcsolatos ügyek intézése. Mivel tudják, hogy a problémáikkal kiket kereshetnek, megoldásokat is gyorsabban sikerült találnunk.
Szinapszis: Ez a lépés része az egységes egyetemi átláthatóság fejlesztésének vagy attól különálló folyamathoz tartozik?
E. Zs.: A rendszer tulajdonképpeni elsődleges célja a hatékonyabb munkavégzés kialakítása volt. Nagyon fontos, hogy ezzel együtt valóban jobban átláthatóvá és kezelhetővé is fog válni az oktatási ügyek szervezése, és törekedni is fogunk egy gördülékeny rendszer kialakítására. A működésünk hasonlít a progresszív ellátáshoz: a gyorsan, egy-két e-mail vagy telefon útján megoldható problémákat közvetlenül az évfolyamfelelősök intézik (például plusz vizsgahelyek nyittatása a TVSZ alapján vagy válaszlevelek írása a hallgatók kérdéseire). Az ennél nehezebben megoldható ügyek esetében – melyek egyeztetést igényelnek tanulmányi felelősökkel, intézetvezetőkkel vagy akár a dékánnal – segítséget kapnak a bizottsági elnöktől vagy az oktatási referenstől. Az olyan átfogó feladatok, melyek az egész kart érintik (mint pl. tanulmányi ösztöndíjak megállapítása, vagy akár a jelenleg aktuális téma, az előadások QR kódos felmérése kapcsán felmerült aggályokra való megoldás keresése), alapvetően bizottsági elnöki és referensi irányítás alatt zajlanak, ahogyan a Dékáni Hivatallal való kapcsolattartás is. Persze jelenleg gyerekcipőben járunk, a rendszer működésén még van csiszolnivaló, de úgy gondolom, hogy jó irányba haladunk.
S. K.: FOK-on is ugyanez a helyzet, nagy örömmel tölt el, hogy a rövid idő ellenére a felelősök gyorsan bele tudtak tanulni az oktatási ügyek intézésének menetébe, így a rájuk szabott feladatokat egyre nagyobb magabiztossággal látják el. A bonyolultabb ügyekben természetesen az ÁOK-hoz hasonlóan, nálunk is minden segítséget megkapnak, de úgy gondolom, ha így haladunk, egyre eredményesebbé fog válni az önálló munka is.
Szinapszis: Mik a fejlesztési lehetőségek és tervek a felelősi rendszer tekintetében a jövőre nézve?
E. Zs.: Elsősorban szeretnénk, ha a hallgatók tudatában lennének, hogy kihez fordulhatnak a kérdéseikkel. Törekedni fogunk arra, hogy a felelősökkel minél közvetlenebb kapcsolatot alakíthassanak ki, gondolkozunk „fogadóórák” létrehozásán is, ahol személyesen is megkereshetnek majd minket a hallgatók. Ezen kívül fontosnak tartjuk, hogy a tantárgyak tanulmányi felelősei is tudják, melyik hallgatón keresztül tudnak minket elérni, ezzel megteremtenénk a lehetőséget arra, hogy párbeszéd jöjjön létre az intézetek és hallgatók között.
Ezen kívül a többi karon is gondolkozunk a rendszer bevezetésén. Az is felmerült, hogy a későbbiekben a hallgatók maguk közül, választással dönthessenek a felelős személyéről, valamint hogy csoportfelelősöket is csatlakoztassunk a rendszerbe, de ezen ötletek megvalósíthatóságának módját még vizsgáljuk. Ez lesz az első olyan félév, amikor a rendszer életbe lép, szóval alapvetően a stabil alapokat szeretnénk lefektetni és felmérni a kapacitásunkat. Persze minden újító, jobbító ötletet és konstruktívan megfogalmazott negatív véleményt szívesen fogadunk. Valamint ha valaki kedvet kapott a bizottság munkájában való részvételhez, szeretne aktívan tenni a jobb oktatásért, írjon az alább megadott elérhetőségeken vagy keressen minket személyesen, hiszen minél többen vagyunk, annál több ötletet tudunk megvalósítani.
Évfolyamfelelősök |
||
ÁOK | FOK | |
I. évfolyam | Pintér Tamás | Keskeny György |
II. évfolyam | Magyar Kristóf | Kreuter Patrik |
III. évfolyam | Papp Anni és Pécsi Anna | Somodi Kristóf |
IV. évfolyam | Koroknai Péter | Borbola Dániel |
V. évfolyam | Stauder Dóra és Kálovics Nikoletta | Benedikti Bence |
VI. évfolyam | Elblinger Zsuzsanna |
Elérhetőségeink:
hok.oktatas@semmelweis-univ.hu
https://semmelweis.hu/hok/irj-nekunk/kerdesem-van/
Semmelweis HÖK oldal Messengeren: m.me/studentsofsemmelweis