Az évfolyamfelelősi rendszer még az előző szemeszter végén került bevezetésre, alig egy hét alatt azonban nem lehetett felmérni a rendszer működését. Az új szemeszterből azonban már két hét is eltelt, most lehet megvizsgálni, mik az előnyei és min lehet fejleszteni. Erről beszélgettük Az Általános Orvostudományi Kar és a Fogorvostudományi Kar képviselőivel, Elblinger Zsuzsannával és Somodi Kristóffal.
 

Szinapszis: Miért volt szükséges a felelősi rendszer bevezetése? Mik voltak az előzmények?

Elblinger Zsuzsanna: Alapvetően azért hoztuk létre az évfolyamfelelősök rendszerét, hogy minél hatékonyabban tudjuk a hallgatók érdekeit képviselni és az oktatással, vizsgázással, tanulmányokkal kapcsolatos problémáikra megoldást találni. Évek óta küzdöttünk azzal, hogy nincs elég segítőnk a HÖK-ben, aki az oktatással foglalkozna. Szerencsére a SE Veled program sikeresnek bizonyult, és ennek köszönhetően idén lelkes tagokkal bővült a bizottságunk. Először lett akkora a létszámunk, hogy a régóta tervben lévő évfolyamfelelősök rendszerét megvalósítsuk. Korábban volt olyan időszak, hogy ketten próbáltuk az összes évfolyam ügyeit intézni, amiből sajnos az következett, hogy sokszor csak a legégetőbb problémák megoldására volt időnk. Az évfolyamfelelősök segítségével olyan témák is elénk kerülnek, amikről régebben nem is hallottunk volna, hiszen számos esetben egy-egy poszt elkerülte a figyelmünket, vagy a hallgatók csak egymás között beszélték meg az adott kérdéseket, így nem tudtunk segíteni benne. Az évfolyamfelelősök rendszerét vizsgaidőszak előtt indítottuk el, és máris érezhetően több megoldandó ügy került felszínre. Hála a felelősök lelkiismeretes és aktív munkájának, ezekre gyorsan és hatékonyan tudunk reagálni.

Somodi Kristóf: Ebben a szemeszterben FOK-on is elindítottuk kísérleti jelleggel az évfolyamfelelősi rendszert. Szerencsére nálunk is bővült a részönkormányzat lelkes tagokkal, akiket be tudtunk vonni az oktatási ügyek intézésébe. Alapvetően az ÁOK-hoz hasonlóan azzal a céllal indítottuk el ezt a rendszert, hogy a hallgatók minden évfolyamon egységes képviselettel rendelkezzenek, és mindig tudják azt, hogy a problémáikkal kiket kereshetnek meg. Már a vizsgaidőszak alatt, a felelősök segítségével rengeteg oktatási ügyben tudtunk segítséget nyújtani a hallgatóknak, és megpróbáltuk egyszerűbbé tenni számukra az oktatási ügyek intézését.

Elblinger Zsuzsanna: „Az évfolyamfelelősök segítségével olyan témák is elénk kerülnek, amikről régebben nem is hallottunk volna.”

Szinapszis: Milyen visszajelzések érkeztek a bevezetés óta? Milyen konstruktív változások vannak tervben/léptek eddig életbe?

S. K.: Egyelőre az első három évfolyamról érkezett nagyobb mennyiségű visszajelzés, úgy tűnik, a hallgatók számára is átláthatóbbá vált így a tanulmányokkal kapcsolatos ügyek intézése. Mivel tudják, hogy a problémáikkal kiket kereshetnek, megoldásokat is gyorsabban sikerült találnunk.

 

Szinapszis: Ez a lépés része az egységes egyetemi átláthatóság fejlesztésének vagy attól különálló folyamathoz tartozik?

E. Zs.: A rendszer tulajdonképpeni elsődleges célja a hatékonyabb munkavégzés kialakítása volt. Nagyon fontos, hogy ezzel együtt valóban jobban átláthatóvá és kezelhetővé is fog válni az oktatási ügyek szervezése, és törekedni is fogunk egy gördülékeny rendszer kialakítására. A működésünk hasonlít a progresszív ellátáshoz: a gyorsan, egy-két e-mail vagy telefon útján megoldható problémákat közvetlenül az évfolyamfelelősök intézik (például plusz vizsgahelyek nyittatása a TVSZ alapján vagy válaszlevelek írása a hallgatók kérdéseire). Az ennél nehezebben megoldható ügyek esetében – melyek egyeztetést igényelnek tanulmányi felelősökkel, intézetvezetőkkel vagy akár a dékánnal – segítséget kapnak a bizottsági elnöktől vagy az oktatási referenstől. Az olyan átfogó feladatok, melyek az egész kart érintik (mint pl. tanulmányi ösztöndíjak megállapítása, vagy akár a jelenleg aktuális téma, az előadások QR kódos felmérése kapcsán felmerült aggályokra való megoldás keresése), alapvetően bizottsági elnöki és referensi irányítás alatt zajlanak, ahogyan a Dékáni Hivatallal való kapcsolattartás is. Persze jelenleg gyerekcipőben járunk, a rendszer működésén még van csiszolnivaló, de úgy gondolom, hogy jó irányba haladunk.

S. K.: FOK-on is ugyanez a helyzet, nagy örömmel tölt el, hogy a rövid idő ellenére a felelősök gyorsan bele tudtak tanulni az oktatási ügyek intézésének menetébe, így a rájuk szabott feladatokat egyre nagyobb magabiztossággal látják el. A bonyolultabb ügyekben természetesen az ÁOK-hoz hasonlóan, nálunk is minden segítséget megkapnak, de úgy gondolom, ha így haladunk, egyre eredményesebbé fog válni az önálló munka is.

Somodi Kristóf: Mivel a hallgatók tudják, hogy a problémáikkal kiket kereshetnek, megoldásokat is gyorsabban sikerült találnunk.

Szinapszis: Mik a fejlesztési lehetőségek és tervek a felelősi rendszer tekintetében a jövőre nézve?

E. Zs.: Elsősorban szeretnénk, ha a hallgatók tudatában lennének, hogy kihez fordulhatnak a kérdéseikkel. Törekedni fogunk arra, hogy a felelősökkel minél közvetlenebb kapcsolatot alakíthassanak ki, gondolkozunk „fogadóórák” létrehozásán is, ahol személyesen is megkereshetnek majd  minket a hallgatók. Ezen kívül fontosnak tartjuk, hogy a tantárgyak tanulmányi felelősei is tudják, melyik hallgatón keresztül tudnak minket elérni, ezzel megteremtenénk a lehetőséget arra, hogy párbeszéd jöjjön létre az intézetek és hallgatók között. 

Ezen kívül a többi karon is gondolkozunk a rendszer bevezetésén. Az is felmerült, hogy a későbbiekben a hallgatók maguk közül, választással dönthessenek a felelős személyéről, valamint hogy csoportfelelősöket is csatlakoztassunk a rendszerbe, de ezen ötletek megvalósíthatóságának módját még vizsgáljuk. Ez lesz az első olyan félév, amikor a rendszer életbe lép, szóval alapvetően a stabil alapokat szeretnénk lefektetni és felmérni a kapacitásunkat. Persze minden újító, jobbító ötletet és konstruktívan megfogalmazott negatív véleményt szívesen fogadunk. Valamint ha valaki kedvet kapott a bizottság munkájában való részvételhez, szeretne aktívan tenni a jobb oktatásért, írjon az alább megadott elérhetőségeken vagy keressen minket személyesen, hiszen minél többen vagyunk, annál több ötletet tudunk megvalósítani.

 

Évfolyamfelelősök

ÁOK FOK
I. évfolyam Pintér Tamás Keskeny György
II. évfolyam Magyar Kristóf Kreuter Patrik
III. évfolyam Papp Anni és Pécsi Anna Somodi Kristóf
IV. évfolyam Koroknai Péter Borbola Dániel
V. évfolyam Stauder Dóra és Kálovics Nikoletta Benedikti Bence
VI. évfolyam Elblinger Zsuzsanna

Elérhetőségeink:
hok.oktatas@semmelweis-univ.hu
https://semmelweis.hu/hok/irj-nekunk/kerdesem-van/
Semmelweis HÖK oldal Messengeren: m.me/studentsofsemmelweis