Megbízott referensként Kalácska Botond veszi át a kollégiumok lakóinak érdekképviseletét. Ezzel kapcsolatban kérdeztük jövőbeli terveiről és a kollégiumok helyzetéről.
Szinapszis: Miért volt szükség új kollégiumi referensre?
Kalácska Botond: Az elődöm, még lemondása előtt megkeresett, mert úgy gondolta, hogy alkalmas lennék a pozíció betöltésére. Eléggé meglepett, de ugyanakkor jól esett, hogy ilyen véleménnyel van rólam. Átgondoltam a dolgokat, és mint kollégista, arra az álláspontra jutottam, hogy vállalom ezt a felkérést és igyekszem a kollégiumok és az ott lakók érdekeit képviselni.
Sz.: Mi a feladata egy kollégiumi referensnek?
K. B.: Tulajdonképpen ő a Kollégiumi Bizottság vezetője. A szakkollégiumokon kívül minden egyetemhez tartozó kollégiumra kiterjed a hatásköröm: minden kollégiumban működik egy Kollégiumi Albizottság (KAB), ezekkel állok összeköttetésben, valamint az igazgatósággal tartom a kapcsolatot, és ezen kívül a kollégiumi pályázatban is részt veszek.
Sz.: Tudnál erről kicsit részletesebben beszélni?
K. B.: Természetesen. A kollégiumokban felmerülő problémákat, kéréseket közvetítik felém a KAB-ok elnökei, illetve tagjai, és én igyekszem megoldást találni, valamint az igazgatóságnak továbbadni az információkat. Minden kollégiumi várólistát én kezelek, és az igazgatóságtól kapott értesítések alapján küldöm az új hallgatókat a megfelelő kollégiumhoz. Minden egyéb, hallgatóktól érkező kérdésre is én válaszolok a HÖK-ös email-en keresztül vagy személyesen, amennyiben úgy fordulnak hozzám. A kollégiumokban megrendezésre kerülő események megszervezésében, kivitelezésében is közreműködöm. A kollégiumi pályázat során az elbírálásban is, illetve a pályázati kiírás folyamán felmerülő kérdésekkel is engem kereshetnek a hallgatók.
Sz.: Hogy fog beilleszkedni a Semmelweis Ignác Szakkollégium ebbe a rendszerbe?K. B.: A Semmelweis Ignác Szakkollégium nem az én hatáskörömbe fog tartozni, hanem elnökként Veréb Fanni fogja irányítani a szakkollégium ügyeit, amely a többi kollégiumtól függetlenül, autonóm módon működik majd.
Sz.: Kinevezett referensként milyen céljaid, (fejlesztési) terveid vannak a kollégiumokkal kapcsolatban?
K. B.: Elsődlegesen minden kollégiumban egy szervezett és jól működő Kollégiumi Albizottságot szeretnék létrehozni, mert van olyan kollégiumunk, ahol ez még nincs megfelelően kialakítva. Ezen felül, szeretném a hallgatók számára élhetőbbé tenni a kollégiumokat, gondolok itt sok programra, kiegészítőkre, amikkel kellemesen át lehet vészelni a szorgalmi, valamint a vizsgaidőszak nehézségeit. Szeretnék minden felmerülő problémára megoldást találni és egy gördülékeny kommunikációt kialakítani a kollégiumok és az igazgatóság között.
Kalácska Botond, megbízott kollégiumi referens
Sz.: Több kollégium lakói is panaszkodnak a többszöri melegvíz-kimaradásokra, áramszünetekre, rossz lakókörülményekre. Ezeken kollégiumi szinten vagy bizottsági/felsőbb szinten kellene változtatni?
K. B.: Igen, tudom, ezek gyakran felmerülnek. A probléma az, hogy a legtöbb kollégiumunk régi építésű, és ebből kifolyólag néhány rendszer elavult. Ezek lecserélése (de felújítása is) hatalmas összegeket kíván meg. Minden évben igyekszünk a lehető legjobb megoldást megtalálni, ám ezekhez magasabb szintről szükséges a beavatkozás. Igyekszem minden tőlem telhetőt megtenni, hogy ezeket a problémákat kiküszöböljük és a későbbiekben ilyenekkel ne kelljen szembenézni.
Sz.: A kollégiumok szinte így is autonóm (lakó)közösségekként működnek, szükségesnek látod-e szervezetten közelíteni egymáshoz a kollégiumokat és azok lakóit, vagy inkább a kollégiumon belüli kapcsolatokat lenne érdemes erősíteni?
K. B.: Úgy gondolom, hogy valamilyen szinten szükséges a közeledés. Sokan vannak, akik nem tudnak ugyanazon kollégiumba bekerülni, de elszakítani sem szeretnénk őket. A közös programok segíthetnek abban, hogy ne csak az egyetem területén érintkezzenek. Ráadásul új barátságok is kialakulhatnak egy-egy közös programnak köszönhetően. Ugyanakkor a kivitelezés már sokkal nehezebb, hiszen ezek a kollégiumok távol vannak egymástól, így akadályokba ütközik, hogy sok közös esemény legyen. Ezért én azt vallom, hogy elsősorban a kollégiumokon belül alakuljanak ki nagyon jó kis lakóközösségek mert ez elengedhetetlen egy megfelelő kollégiumi élethez.