2019. április 30-án az egyetem mind a hat karán rektori szünet volt. A FOK kari napja azonban előadásokkal, szabadulószobával és kirándulással telt…
A program vázát a 10 és 14 óra közötti előadások adták, melyeket a fogorvostudomány különböző képviselői tartottak, betekintést engedve a hallgatóknak adott szakterület mindennapjaiba. Köszöntőjében Dr. Németh Zsolt, a kar dékánhelyettese kihangsúlyozta, hogy a „közhiedelemmel” ellentétben, a fogorvos is orvos, sőt: a diploma megszerzése után teljes körű kompetenciával rendelkezik, így a szakképesítés megszerzése ugyan nem kötelező, mégis rendkívül ajánlott és nemes feladat. Ezen szakterületek ma két irányt képviselnek, a specializáció és az interdiszciplinaritás felé mutatnak.
Ezt követően Dr. Fejérdy Pál, a Fogpótlástani Klinika tanára összegezte, hogyan épül fel ma a fogorvosi hierarchia, milyen a szakterületek viszonya egymáshoz. A történelmi áttekintés megmutatta, hogy az egykori „fog- és szájbetegségek” szakképesítés megszerzése ma már nem lehetséges, helyét egy sokkal komplexebb rendszer vette át. Napjainkban a fogorvostudomány öt szakterülettel rendelkezik: ezek a fogszabályozás, gyermekfogászat, parodontológia, fogpótlástan és a dentoalveoláris sebészet (régen szájsebészet). Ezeken belül ráépített képzésekkel a szakorvosok a szubdiszciplína különböző területeiben mélyedhetnek el.
![](https://www.szinapszis.org/wp-content/uploads/2019/05/2-300x200.jpg)
Dr. Tóth Zsuzsanna, a Konzerváló Fogászati Klinika igazgatója kiemelte, hogy minden beteg, akár a személyisége, akár az esete miatt különböző, ellátásuk nagyfokú kreativitást és szaktudást igényel – emellett a katasztrofális kimenetel ritka a területen. Mivel „a legjobb implantátum a saját fog”, ennek megőrzése lenne az egyik fő feladat. Ebből adódóan a betegek igénye is inkább a gyökérkezelés irányába, mint az implantátum beültetése felé fordul – bár mindkét beavatkozás sikere 90% felett van.
![](https://semmelweis.hu/szinapszis/files/2019/05/3-300x200.jpg)
Prof. Dr. Hermann Péter, a Fogpótlástani Klinika igazgatója leginkább a hallgatók kérdéseire reflektálva tartotta meg előadását saját szakterületének bemutatásáról. Mint elmondta, a ma érvényes Képzési és Kimeneti Követelmény teljes kompetenciával ruházza fel a végzett fogorvosokat – ez azonban inkább értelmezési hiba: ilyenkor még felügyelet alatt kell dolgozni. A szakképzés során ugyanez a helyzet, ehhez azonban (3 év végeztével) egy szakvizsga is társul. Előadásában rámutatott a finanszírozási nehézségekre: mivel a fogpótlástan nem támogatott, 18 és 62 év között a betegeknek fizetni kell az orvosi munkáért. Ami a gyakorlatokon történik, azért a beteggel mégsem lehet fizettetni, hiszen hallgatóként nem lehet orvosi díjat kérni. A szűk keresztmetszet viszont mégsem a klinika – eddig ugyanis senkit nem zártak ki az ellátásból –, hanem a beteg, mert neki ugyan orvosi díjat (az előzőekre tekintettel) nem kell fizetni, de fogtechnikai díjat igen, és ez az, ami sok esetben már nehézségekbe ütközik.
![](https://www.szinapszis.org/wp-content/uploads/2019/05/4-300x200.jpg)
A szünet után a beszélgetést Dr. Rózsa Noémi, a Gyermekfogászati és Fogszabályozási Klinika igazgatója nyitotta meg, aki előadásában a saját életpályáján keresztül mutatta be, mi vezette arra, hogy fogorvos, később pedig a gyermekfogászat képviselője legyen. Sok más klinika munkájához hasonlóan, a szakorvosjelöltek számára a tanulás mellett lehetőség van oktatásra és kutatásra, ennek mennyiségét, az időbeosztást és egyéb paramétereit azonban az egyes klinikák határozzák meg.
![](https://semmelweis.hu/szinapszis/files/2019/05/5-300x200.jpg)
Prof. Dr. Dobó Nagy Csaba, az egyetem Orális Diagnosztikai Tanszékének igazgatója elmondta, jelenleg az orális diagnosztika olyan szempontból nem egységes, hogy eddig nem volt olyan szubspecializáció, mint általános orvosi területen a nőgyógyászati ultrahang. Tanulmányaiból fakadóan egyetlen felvételen mást lát ugyanis egy Általános Orvostudományi Kart végzett radiológus, mint egy fogorvos. Épp ezért szükség van a tudás olyan mértékű szintézisére, amiből mindkét szakterület tanulhat. Ez az interdiszciplináris képzés bevezetné a szakorvosjelölteket a radiológia és a nukleáris medicina képalkotásába, és összefüggésbe hozná azokat az ismereteket, melyet már mind a radiológia, mind pedig az orális diagnosztika magáénak tud – csak épp egyesítve nem.
![](https://www.szinapszis.org/wp-content/uploads/2019/05/6-300x200.jpg)
Dr. Joób-Fancsaly Árpád, az Arc- Állcsont- Szájsebészeti és Fogászati Klinika docense, jelenleg a klinika dentoalveoláris sebészeti osztályának vezetője. Előadásában kiemelte: a dentoalveoláris sebészeti rezidensképzés felelősségteljes munka az ügyeletekkel és a munkaórák számával együtt. A szakvizsga feltételei változtak az elmúlt időben: a betegek egyre gyakrabban szednek valamilyen véralvadásgátlót vagy biszfoszfonátot, ezek vizsgálati módszereire, értékelésére, diagnózisára és ellátásukra a szakvizsga jobban kihegyezett. Ezen kívül megerősödött a gyakorlati rész, a supervisor ennek során ellenőrzi, hogyan történt az anamnézis felvétele, a szakorvosjelölt hogyan kommunikál a beteggel, illetve a kiszabott feladat elvégzését értékeli.
![](https://semmelweis.hu/szinapszis/files/2019/05/7-300x200.jpg)
Az esemény záróelőadását Prof. Windisch Péter, a Parodontológiai Klinika igazgatója tartotta meg. Kiemelte, hogy a hatékony és jó fogorvosi ellátáshoz elengedhetetlen az ismeretek átfogó értelmezése és megszerzése. A ma fogorvosának mindenképp szükséges alapvető tájékozottságra szert tennie. Bár erre a fogorvosi diploma teljes körű kompetenciát enged, ez a megengedés és az önismeret azonban nagyon fontos, hogy a fogorvos a munkájával a hatékony, szakszerű és biztonságos betegellátást szolgálja.
![](https://www.szinapszis.org/wp-content/uploads/2019/05/8-300x200.jpg)
A kari nap előadásain a hallgatók közelebb kerülhettek a fogorvoslás mindennapjaihoz, a kar vezetői leendő kollégáikként szóltak hozzájuk és kezdeményeztek beszélgetést. Az előadások sokszínűsége megmutatta, mennyire változatos területek kínálkoznak a leendő fogorvosok előtt, melyek mind csak arra várnak, hogy egy-egy hallgató felfedezze őket.