A SE Raoul Wallenberg Többcélú Intézményében a projektoktatást szakmai-oktatási és nevelési célok alapján szerveztük meg. A projektek megszervezésekor fontos szempont volt, hogy a házon kívüli programok során a tanulók olyan információszerzési lehetőségekhez jussanak, amelyekre a tantermi oktatás során nincs lehetőség (pl. intézménylátogatások, múzeumi programok, gyakorlati tevékenységek).

A középiskolában a szakmai-oktatási célok mellett nevelési célokat is megfogalmaztunk: az ’56-os események aktualitását kihasználva, a magyarságtudat erősítését, a történelmi ismeretek bővítését, korszakba és helyszínhez kötését tűztük ki. A történelmi séták célállomásai a következők voltak: 156-osok tere, 156-os emlékmű a Gombában (Móricz Zsigmond körtér, Műegyetem rakpart, Corvin köz. A tanulók mécsest gyújtottak a hősök emlékére és minden helyszínhez kaptak egy-egy 11 kérdésből álló feladatlapot, amelyet a helyszínen, önálló kutatómunkával kellett kitölteniük. A helyszíneken az osztályfőnökök felelevenítették az ott történt eseményeket. A tájékoztatókat és a feladatlapokat a humán munkaközösség állította össze. 

A projektek zárásaként pénteken a tanulók önállóan készítették el beszámolójukat és feltöltötték a KRÉTA digitális kollaborációs térbe.

Ágazatonként a szakmai programokról:

EGÉSZSÉGÜGY

Projekt 1: A Szent Rókus Kórház története, alapápolás, oktatás, sebészettörténet, Semmelweis Ignác élete

Knapp Györgyné szakmai előadó vezetésével a tanulók megtekintették a Tankórtermet (Torony), a Minimál Invazív, II. emelet 222. és a Kontur Klinika helyszíneken előadásokat hallgattak meg, majd ellátogattak az Ápolási Osztályra.

Projekt 2: Betegellátás, betegszállítás a lovas kocsitól a mentőhelikopterig

Látogatás a Kresz Géza Mentőmúzeumban: A tanulók tárlatvezető vezetésével megtekintették a mentés történetéről szóló kiállítást, a magyarországi elsősegélynyújtás és borbélysebész-képzés történetét és napi gyakorlatát, a mentést segítő híradástechnikai eszközöket. Bemutatták a légzést és keringést segítő és diagnosztizáló eszközök fejlődését. Az emeleti kiállítás után megtekintették a pince kórházat, ahol az 1956-os forradalom sérültjeit ápolták és operálták.

Projekt 3: A kardiológiai ellátás fejlődése, szívbetegek kezelése, ápolása

A szakmai nap keretében a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézetet látogatták meg. A Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézetben Windt Erika szakoktató koordinálásával előadást hallhattak a kardiológiai ellátás fejlődéséről, a szív és érrendszeri betegek ellátásáról, a szívsebészeti beavatkozásokról és a szívtranszplantációról. Az előadások érdekesek, színesek voltak, sok való életből vett példával, képpel illusztrálva. Ezután szakképzett ápolók vezették körbe az intézményben a tanulókat 15 fős csoportokban. Betekintést nyertek a gyermek- és felnőtt osztályokra, az intenzív osztályra és megismerhették a CT működését.

Projekt 4: A rehabilitációs ellátás intézményi háttere

Az intézménylátogatás színhelye a Dél-Pesti Centrum Kórház Jahn Ferenc utcai Rehabilitációs Centrum volt. Az intézetvezető főnővér végigvezette a tanulókat az intézményen, utána kiscsoportokban betekintést nyertek a tanulók a rehabilitációs ellátásokba (gyógytorna, elektroterápia, masszázs és ergoterápia).

Projekt 5: Gyógynövények, gyógyászati segédeszközök 

Az Evital Gyógyszertárban a tanulók betekintést nyertek a gyógyszertárban forgalmazható termékek sokaságába. Gyógynövényeket, étrendkiegészítőket, kozmetikumokat válogattak elsősorban az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés jegyében, és összehasonlították termékeket: összetétel, hatóanyagtartalom, gyógyszerforma alapján. Másnap a SE központi gyógyszertárában a középüzemi gyógyszergyártás eszközeivel ismerkedtek.

Projekt 6: Szájápolás, száj higiéné 

Az intézménylátogatás helyszíne a protetikai labor volt, ahol a tanulók a modern szájhigiénés eszközökkel ismerkedhettek meg és a labor működését figyelhették meg a gyakorlatban.

PEDAGÓGIA

Projekt 1: Játékpedagógiai ismeretek elmélyítése

A tanulók előzetesen megkapott szempontsor alapján végeztek megfigyelést, értékelték a játszótér játékait, a környéket, a körülményeket. A helyszín a városligeti nagy játszótér volt. 

Projekt 2: Nemzeti öntudatra nevelés az óvodában. A múzeumpedagógia lehetőségei

A tanulók a Budai Vár területét térképezték fel múzeumpedagógiai szempontok alapján. Részt vettek múzeumpedagógiai foglalkozásokon, pl. a reneszánsz Mátyás király kultúraformáló tevékenységét bemutató foglalkozáson.

Projekt 3: Természetismereti és környezettudatossági nevelés az óvodában

A tanulók a Fővárosi Állat- és Növénykertben előre megbeszélt szempontrendszer alapján megfigyeléseket végzett. 

SZOCIÁLIS

Projekt 1: A VI. kerület szociális intézményeinek a feltérképezése

Egy séta során a szakmai órákon már említett és részben tanult szociális intézményeket keresték fel, mindegyikről megállapítva, hogy hol helyezkedik el a szociális intézményrendszerben és kik a célcsoportjai. A séta során érintették a Szondi utcai bölcsődét, a Kmetty György utcai Sztehlo Gábor Gyermekotthont, az Ódry Árpád Művészotthont a Lendvay utcában, a Vázsonyi Vilmos Idősek Otthonát a Rózsa utcában és a Családok Átmeneti Otthonát a Hegedű utcában. A szociális intézmények feltérképezése mellett a séta remek alkalom volt arra is, hogy a tanulók egy kis helyismeretet szerezzenek, hiszen nagyon sok a vidéki diák, akik nem ismerik a környéket. A nevezetes épületek mellett elhaladva egy kis társadalomismereti és kultúrtörténeti színezete is lett a programnak. A tanulók a séta során feladatlapot kaptak, amit öt fős csapatokban kellett kitölteniük.

Projekt 2: A hátrányos helyzetű gyermekek segítése

Látogatás a Befogadás Háza Zuglói Családok Átmeneti Otthonában – Budapest, XIV. ker., Szatmár utca. Az intézményben egyszülős (anya vagy apa és gyerekek) és kétszülős (anya, apa és gyerekek) családoknak nyújtanak átmeneti szállást szoros családgondozással egybekötve. Az intézmény történetéről és az ott végzett munkáról az intézmény vezetője beszélt a tanulóknak. Előzetes megbeszélés alapján nagyon sok adományt vittek a tanulók.

Projekt 3: A szociális ellátórendszer működése a gyakorlatban

A helyszín a Hospice Ház (III. ker. Kenyeres u.) volt, ahol Kalló Barbara mentálhigiénés szakember mutatta be a hospice ellátás működését, beszélt a hospice-mozgalom külföldi történetéről, a magyarországi vonatkozásokról (Dr. Polcz Alaine munkássága), a hospice alapelvekről, a hospice-ellátás különböző formáiról, a haldoklás és a gyász szakaszairól (Elisabeth Kübler-Ross). A tanulók nagyon megrendítőnek, de igen hasznosnak tartották a látogatást.

 Projekt 4: Mozgássérült fiatalok munkavállalási esélyei

A Nem adom fel kávézó kiemelten szem előtt tartja a fogyatékossággal élők igényeit, szükségleteit, és az alkalmazottak döntő többsége is megváltozott munkaképességű. A hely a társadalmi integrációt elősegítő, kulturális programokat kínáló közösségi tér, ahol az átlagtól eltérő képességekkel rendelkező személyek olyan természetességgel kapcsolódhatnak ki, mint ép társaik. A létesítmény céljait és működését a vezetőnő ismertette.

Projekt 5: A bölcsődei nevelés története. A gyermek ruházatának kiválasztása gondozási szempontok alapján

Bölcsődemúzeumban tárlatvezetés során ismerkedhetek meg a bölcsőde és a kisgyermekellátás történetével az elmúlt bő száz évre vonatkozóan. A tárlatvezetés végén az elmúlt évek, évtizedek alatt használt, alkalmazott bölcsődei gondozáshoz-neveléshez szükséges tárgyi feltételeket, játékszereket figyelhették meg. Bölcsődés korú, 0-3 éves gyermekek számára kellett ajánlható és nem ajánlható ruhadarabokat megfigyelni, válogatni a Brendon áruházban. Feladatuk másik része az üzletházon belüli játékbolt felkeresése volt, ahol a 21. századi pedagógiai és egészségügyi szempontoknak is megfelelő, eleget tevő aspektusok szerint válogattak, gyűjtöttek ajánlható játékszereket a tanulók. Néhány példán keresztül olyan játékszerekről is készült fotó, amelyeket nem ajánlanának ennek a korosztálynak.

A programokon lelkesen vettek részt tanulóink.

Köszönjük a különböző helyszínek munkatársainak motiváló előadásait!