Semmelweis Egyetem
felvonó távfelügyeleti rendszer

Modern épületüzemeltetés

Egy modern épület üzemeltetőjével szemben egyre nagyobb az elvárás, hogy napra kész információkkal rendelkezzen az épületében működő különböző berendezések állapotáról, és ezzel együtt minél hatékonyabban előzze meg a nem várt műszaki meghibásodásokat. Ez a feladat hatványozottan bonyolultabb, ha egymástól távolabb lévő telephelyeken lévő épületeket is párhuzamosan kell felügyelni.

Semmelweis Egyetemen a felvonó felügyeleti rendszer bevezetése

Ebben a kihívásban nyújthat hatékony segítséget egy a folyamatos szenzor adatokra építő, online felületen megjelenített IoT (internet of things) rendszer. A technológiát még 2023-ban az ÉMI-TÜV SÜD Kft. mutatta be a Semmelweis Egyetem üzemeltetési csoportjának, és hosszabb előkészítő szakmai munka után a Létesítményfejlesztési és Üzemeltetés Igazgatóság elindította az online távfelügyeleti rendszer tesztelését elsőként a Korányi Sándor utcai Központi Betegellátó épület két felvonóján. Elsőként a Lift Manager rendszer használatát, amely idén október közepétől figyeli a helikopter leszálló pályát is kiszolgáló két darab felvonót. Azért esett a választás erre a két liftre, mert itt különösen fontos a megbízható, váratlan hibáktól mentes működés.

1. ábra – A Semmelweis Egyetem Lift Manager távfelügyeleti rendszerébe bevont felvonóinak áttekintő nézete

Hogyan segíti a Létesítményüzemeltetési Főosztály munkáját a Lift Manager rendszer

A Létesítményfejlesztési és Üzemeltetési Igazgatóság biztosítja a Központi Betegellátó Épületében működő Heliport üzemeltetés támogatását. A Létesítményüzemeltetési Főosztályon, az Üzemeltetés Támogatási Osztály felvonók szakterületén dolgozó kollégák munkáját nagyban segíteni fogja az online távfelügyeleti rendszer bevezetése.

A Lift Manager rendszeren keresztül valós időben lehet adatokat kapni a felvonók pillanatnyi pozíciójáról, üzemállapotáról, továbbá részletes napi, heti, havi statisztikákat nyújt a menetek számáról, a kiszolgált szintekről és ajtónyitásokról.

2. ábra – Az egyik felvonó pillanatnyi állapotát és napi statisztikáit mutató nézet

A pillanatnyi állapot és statisztikák mellett még fontosabb, hogy a rendszer riasztást küld az üzemeltetésnek, ha a működési paraméterek eltérnek a gyári értékektől. Erre jó példa a felvonó ajtó működés ellenőrzése. Ha az ajtó meghibásodás vagy külső akadályoztatás miatt nem zárul be a meghatározott időn belül, vagy többször visszanyit, erről értesítés készül. Lehet, hogy csak takarítás miatt tartja valaki nyitva az ajtót, de lehet, hogy az ajtómozgató berendezés ment tönkre, amiről így a lehető leghamarabb tudomást szerzünk és el lehet kezdeni a hibaelhárítást.

Az Üzemeltetés Támogatási Osztály munkatársa, Császár Csaba (üzemeltetési szakügyintéző), a felvonó terület szakértőjével kezdődött meg a program tesztelése. Eddigi tapasztalatai alapján hasznosnak találja a bevezetett online távfelügyeleti rendszert. Úgy látja, hogy az előzőekben felmerült hibák, amelyek indokolttá tették a fejlesztést (pl. ajtó, vezérlés, valamint mechanikai problémák) kiküszöbölhetőek, megelőzhetőek. A korábban felsorolt pozitív tulajdonságok mellett fontos szerepet tölthet be a karbantartás, valamint a hibajavítás ellenőrzésében.

A Lift Manager rendszer előnye, hogy bármilyen gyártmányú és korú felvonóra fel lehet szerelni. Az érzékelőket tartalmazó doboz és a kommunikációs egység a felvonó rendszereitől függetlenül működnek és folyamatosan gyűjtik, illetve továbbítják az adatokat a központnak.

A hat hónapos próbaidőszak alatt az online monitoring felületen túl a partner cég minden hónapban küld egy gyorsjelentést, amiben összegzi a felvonókkal kapcsolatos legfontosabb eseményeket. A féléves időszak végén egy részletes elemzést is kap majd az Egyetem, ami a működés megbízhatóságával kapcsolatos javaslatokat is tartalmaz majd. Bízunk benne, hogy ez az új technológia új távlatokat nyit az üzemeltetés számára, és megbízhatóbb működést, kevesebb meghibásodást jelent majd a felvonók használói számára.