K/2/2020. (XI. 24.) számú kancellári utasítás
a veszélyhelyzet során alkalmazandó távmunkavégzés keretében történő otthoni munkavégzés feltételeinek a szabályairól
A Szervezeti és Működési Szabályzat I. Könyv Szervezeti és Működési Rend I.1. rész 3. § (12) bekezdésében foglalt hatáskörömben eljárva a kancellári munkaszervezet tekintetében a következő utasítást adom ki:
Figyelemmel arra, hogy a veszélyhelyzet során a munkavégzés folyamatosságának fenntartását biztosítani kell, továbbá a munkaszervezés során megelőző intézkedéseket kell tenni a szervezeti egységek esetében a munkatársak egy időben történő karanténba kerülésének megakadályozása érdekében – különösen a szoros kontakt megállapítása esetén -,
továbbá a munkáltatói jogkör gyakorlójának figyelemmel kell lennie arra, hogy minden olyan intézkedés megtételére kerüljön sor, amelynek során a veszélyhelyzet időtartama alatt történő, a távmunkavégzés keretében megszervezett otthoni munkavégzés (a továbbiakban: otthoni munkavégzés) során a munkavégzéshez szükséges feltételek és munkakörnyezet biztosításához szükséges feltételek rendelkezésre álljanak, és a munkavállaló munkavégzésének folyamatos ellenőrzése biztosított legyen,
a következő utasítást adom ki:
1. §
(1) A kancellár által irányított szervezeti egységek kötelesek a hatáskörükbe tartozó feladatok biztosításáról a veszélyhelyzet ideje alatt folyamatosan gondoskodni, ezen szervezeti egységek foglalkoztatottjai a munkaköri feladataikat ellátni, az egyetem szervezeti egységének munkájához kapcsolódó funkcionális, szolgáltatási jellegű folyamatokat működtetni, a szervezeti egység ügyrendjében meghatározott feladatokat elvégezni.
(2) A veszélyhelyzet időtartama alatt a munkavégzés tekintetében a személyes jelenlét melletti munkavégzés az elsődleges, az otthoni munkavégzésre a jelen utasításban meghatározott szempontok mérlegelésével és feltételek teljesítése esetén kerülhet sor. A munkáltatói jogkör gyakorlója intézkedési tervet készít az otthoni munkavégzés szervezésére, megvalósításának folyamatára, amelyet a felettes munkáltatói jogkör gyakorlója hagy jóvá.
(3) Jelen utasítás az otthoni munkavégzés lehetőségeit és a követendő eljárásrendet szabályozza, figyelemmel a veszélyhelyzet során a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról szóló 487/2020. (XI.11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm.r.) szabályaira.
(4) Az utasítás személyi hatálya a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 196.§ (1) bekezdésében meghatározott távmunkavégzéssel érintett munkakörökre, a kancellár által irányított területen dolgozókra, foglalkoztatottakra terjed ki, függetlenül a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatási jogviszonyra, vagy a jogviszony jellegére.
2. §
(1) Az otthoni munkavégzést megelőzően a munkáltatói jogkör gyakorlója a következő szempontok figyelembe vétele alapján dönt az otthoni munkavégzés lehetőségéről:
- a munkaköri feladatok természete lehetővé teszi-e azt, hogy a munkavállaló a feladatait viszonylagos önállósággal, otthonából/a munkáltató telephelyétől eltérő helyen is elvégezze, a munkaköri leírásában foglaltak szerint teljes körűen,
- a munkáltató vagy a munkavállaló rendelkezik olyan munkaeszközzel (számítógép, nyomtató, internet elérés, VPN stb.), amellyel a munkavállaló a munkafeladatokat távolról is el tudja látni,
- a munkavállaló nyilatkozatban vállalja a Korm.r. 1.§ (2) bekezdése szerinti tájékoztatást követően, hogy az otthoni munkavégzés helyszíne alkalmas a feladatok maradéktalan elvégzésére (biztonságos, munkavédelmi szempontból megfelelő)(1. sz. melléklet)
- a munkavállaló ésszerű időn belül, amely legfeljebb 2 óra, a munkavégzés helyén szükség esetén meg tud jelenni.
(2) A munkáltatói jogkör gyakorlója biztosítja, hogy az egyetem kötelezettségvállalási szabályzatában meghatározott aláírási jogkörrel (kötelezettségvállaló, pénzügyi ellenjegyző, szakmai teljesítésigazoló, utalványozó, érvényesítő stb.) rendelkező személyek esetén a feladat ellátása az otthoni munkavégzés ideje alatt is folyamatos legyen, vagy a rendszeres személyes jelenlét mellett, vagy a helyettesítésen keresztül.
(3) A Korm.r. 3.§-a figyelembevétel az otthoni munkavégzésről minden esetben megállapodást kell kötni. A megállapodás nem érinti a foglalkoztatott kinevezésében, vagy szerződésében meghatározott azon további feltételeket, amelyek nem a munkavégzés helyére vonatkoznak (így különösen az illetményre, a munkakörre és a besorolásra vonatkozó feltételeket).
3. §
(1) Az otthoni munkavégzés engedélyezése nem érinti a foglalkoztatott munkaköri leírásában, vagy szerződésében meghatározott, a munkavégzés tartalmára, a kapcsolódó ügyviteli feladatok ellátására – különösen a határidőkre -, továbbá a munkavégzéssel együtt járó egyéb körülményekre vonatkozó feltételek teljesítésének kötelezettségét.
(2) A következő kiemelt feladatok esetében a munkáltatói jogkör gyakorlójának az otthoni munkavégzésre vonatkozó megállapodás megkötésénél különös figyelemmel kell eljárnia:
- a betegellátáshoz, oktatáshoz (ideértve a felsőfokú és középfokú, valamint köznevelési oktatási feladatokat is) szükséges eszközök, anyagok, szolgáltatások beszerzése,
- műszaki és üzemeltetési feladatok feltételeinek biztosítása,
- munkaügyi és bérügyi feladatok folyamatos ellátása,
- szállítói számlák kifizetéséhez kapcsolódó feladatok,
- vagyongazdálkodáshoz kapcsolódó feladatok,
- informatikai üzemeltetési feladatok,
- vezetői feladatok.
4. §
(1) Az otthoni munkavégzés írásbeli megállapodással jön létre (2 sz. melléklet).
(2) A megállapodás hatálya határozott időtartamra szól azzal, hogy a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI.03.) Korm. rendelet hatályvesztésével a megállapodás is hatályát veszti.
(3) Abban az esetben, ha a munkavállaló és a munkáltató fizikai találkozása bármilyen okból akadályba ütközik, úgy a felek megállapodáshoz való hozzájárulása e-mail formájában is elfogadható.
(4) Az otthoni munkavégzés rendje a megállapodásban nem térhet el a következő rendelkezésektől:
- az otthoni, illetve az irodai munkavégzés rendjét rotációban kell megoldani, azzal, hogy a személyes jelenlétet igénylő feladatok ellátása (2.§ (2) bek.) és a vezetői feladatok személyes jelenléttel történő ellátása folyamatos legyen, valamint
- a napi kötött munkarendre a legutolsó előírt munkarend az irányadó.
(5) A munkavállaló rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítését a munkáltató jogosult ellenőrizni az alábbi elvárt magatartás betartásával
- e-mail-es megkeresésre a válaszadási türelmi idő 15 perc
- telefonhívásra a visszahívási türelmi idő 15 perc.
(6) Az elvárt válaszadási és visszahívási türelmi idő nem feltétlenül jelenti a kapott feladat megoldásának tartalmi kötelezettségét, a türelmi idő a jelenlét igazolására szolgál. A telefonhívásra szöveges üzenetben is adható jelenlét igazolás.
(7) A munkáltató munkaidő nyilvántartási kötelezettségére a normál ügymenetre vonatkozó szabályok az érvényesek azzal, hogy a munkáltató gondoskodik a munkaidő nyilvántartás folyamatos vezetéséről.
(8) A szervezeti egység vezetője köteles kialakítani a munkarend betartását ellenőrző mérési módokat és azokat rendszeresen elvégezni.
(9) Amennyiben a munkavállaló feladatait nem az elvárásoknak megfelelően teljesíti az otthoni munkavégzés ideje alatt, vagy a jelenlét igazolása nem az (5) bekezdésnek megfelelően történik, úgy a munkáltatói jogkör gyakorlója azonnali hatállyal egyoldalúan megszüntetheti a megállapodást, amelyről e-mailben tájékoztatja a munkavállalót.
(10) A munkáltatói jogkör gyakorlójának a rendelkezése az irányadó a munkaszervezés tekintetében. Az otthoni munkavégzés során mindazon feladatokat el kell látni, amelyek a munkaköri leírás és az ügyviteli folyamatok figyelembevételével szükségesek, továbbá amelyeket a jogszabályok és az Egyetem belső szabályzatai előírnak.
(11) Az előzetesen megállapított munkaidő beosztás – amennyiben a feladatok sürgőssége indokolja – azonnali hatállyal módosítható a munkáltatói jogkör gyakorlója részéről, ezt a megállapodásban is rögzíteni kell.
(12) Amennyiben a munkavégzéssel összefüggésben bármely rendkívüli esemény történik, vagy a munkavégzés akadályoztatásának körülménye áll fenn, a munkavállaló haladéktalanul értesíti a munkáltatói jogkör gyakorlóját. A további intézkedések szükségességéről a munkáltatói jogkör gyakorlója dönt.
(13) A munkáltató kötelessége a munkavégzéshez szükséges – elsősorban távoli – hozzáférés feltételeinek biztosítása, figyelemmel az egyetem szabályzataiban foglalt hatáskörökre.
5. §
Jelen utasítás az egyetem honlapján történő közzététellel egyidejűleg hatályba lép és visszavonásig, de legkésőbb a 478/2020. (XI.03.) Korm. rendelet hatályvesztéséig érvényes.
Budapest, 2020. november 24.
Dr. Pavlik Lívia
kancellár
K/2/2020. (XI. 24.) számú kancellári utasítás
Letölthető dokumentumok:
- Tájékoztató a munkavállaló részére az otthoni munkavégzéshez kapcsolódóan
- Megállapodás ideiglenes otthoni munkavégzésről