2008 őszén a Raoul Wallenberg Huszig tíz diákja 5 hetes szakmai gyakorlatot töltött Hollandiában, melynek során tanulmányozták a holland egészségügyi, szociális és oktatási rendszert. Meglátogattak egészségügyi és szociális intézményeket, megismerkedtek a holland partneriskolában zajló szakképzési rendszerrel.
Az öt hetes szakmai gyakorlatuk során, amit a szakmájuknak megfelelően:
-bölcsődékben,
-gyógyszertárakban,
-gyógypedagógiai intézményekben,
-autistákat foglalkoztató szociális otthonban
töltöttek, hasznos, gyakorlati tapasztalatot szereztek a holland kollégák munkamódszereiről, megoldásairól, kliensekkel való kommunikációjáról, úgy, ahogy az a mindennapok során zajlik.
Emellett a kiutazó tanulók nyelvtudása, önállósága és nyitottsága más kultúrák iránt rengeteget fejlődött a kint töltött idő alatt. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci viszonyok között sokszoros eséllyel indulhatnak egy külföldön töltött szakmai gyakorlattal a hátuk mögött.
A kiutazó diákok:
Egészségügyi szakmacsoport:
Bischof Nikoletta (gyógyszertári asszisztens)
Laczkó Zsuzsanna (csecsemő- és gyermekápoló)
Kirsch Beatrix (kisgyermekgondozó)
Tóth Kamilla (gyógyszertári asszisztens)
Vaszilkó Ilona Kitti (kisgyermekgondozó)
Oktatási szakmacsoport:
Harsányi Csilla (gyógypedagógiai asszisztens)
Szabó Nikoletta (gyógypedagógiai asszisztens)
Tilly Réka (gyógypedagógiai asszisztens)
Zeller Liza (gyógypedagógiai asszisztens)
Szociális szakmacsoport:
Molnár Hedvig (szociális asszisztens)
A diákok szakmai programja:
1. hét:
Ismerkedés a holland oktatási, egészségügyi és szociális rendszerrel, intézménylátogatás: Roc Friese Poort (Sneek), MCL kórház (Leeuwarden). Felkészítés a szakmai gyakorlatra, speciális felkészítés az adott szakmacsoportban végzendő munkára. Kulturális program: városnézés Sneekben.
2-4. hét:
A szakmai gyakorlatok töltése az adott intézményben, szakmai kommunikációs és manuális készségfejlesztő foglalkozások, óralátogatás az iskolában, a heti gyakorlati tapasztalatok értékelése. Intézménylátogatás: a menaldumi kórház. Kulturális program: két napos kirándulás Amszterdamba, látogatás a tengerpartra, hétvége a holland fogadócsaládoknál.
5. hét:
A szakmai gyakorlat folytatása, majd lezárása és értékelése. A magyar diákok egy PowerPoint prezentációt tartottak a Hollandiában töltött öt hétről. A magyar csoport búcsúzóul a programban részt vevő tanárokat, diákokat vendégül látta a szálláshelyen. A programot szervező és lebonyolító tanárok megbeszélést tartottak, ahol értékelték az öt hét tapasztalatait, és a két intézmény közötti jövőbeni együttműködés lehetőségeit.
A projekt megszervezésében és lebonyolításában részt vett a holland partnerintézmény részéről:
Hennie Sixma
(nemzetközi kapcsolattartó, projektkoordinátor)
Egbert Krikken
(gyakorlatvezető)
Pietie Visser
(gyakorlatvezető)
Greet De Jong
(gyakorlatvezető)
A Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium részéről:
Macher Mónika
(projektkoordinátor)
Palotai Ilona
(tanulói koordinátor)
Barcs Krisztina
(nemzetközi kapcsolattartó)
A tanulmányút az Egész életen át tartó tanulás Leonardo Da Vinci mobilitási program keretében jött létre.
Holland cserediákok látogatása a Raoul Wallenberg HuSziG-ban 2009. március 14- április 4.
Hollandiáról mindenkinek ugyanaz jut az eszébe: alacsony tengerszint feletti magasság, fapapucs, finom sajtok, és piroslámpás negyedek. Akik azonban valamilyen módon részt vettek a Raoul Wallenberg HUSZIG cserediák programjában, azok olyan élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodtak, hogy biztosan nem ez a pár dolog ugrik majd be Hollandia hallatán.
Magyarország és Hollandia kapcsolata a két országban élő külföldiek miatt is igen szoros és meglehetősen jó.
Ezt a kapcsolatot, az egymás iránti elfogadást és a megismerés kíváncsiságát erősítette az ebben a tanévben lezajlott cserediák program, amelyben a budapesti Raoul Wallenberg HUSZIG és a hollandiai Roc Friese Poort iskola diákjai vettek részt. Ezen program keretében olyan magyar diákok utazhattak Hollandiába, akik itthon egészségügyi szakon tanultak, s szakmai gyakorlatukat töltötték a sajtok országában. Velük tartott az iskola néhány szaktanára is, s mindannyian számos jó élménnyel, tapasztalattal és nem utolsó sorban egy oklevéllel tértek haza, amit a Hollandiában szerzett szakmai gyakorlatukról kaptak.
Néhány hét múlva holland diákok látogattak kicsiny országunkba, hogy ok itt ismerkedjenek meg a magyar egészségüggyel, emberekkel, szebbnél szebb épületeinkkel, s nem utolsó sorban a Raoul Wallenberg Szakképző Iskola Ludovika téri épületével.
Háromhetes itt tartózkodásuk alatt- mint az késobbi prezentációjukból kiderült- bejárták egész Budapestet, megnézték Visegrádon az egykori királyi várat és jártak Szentendrén is- itt vásároltak szuveníreket szeretteiknek. Iskolánkban is tettek egy rövid látogatást, beültek néhány órára, beszélgettek a diákokkal, kézműves foglalkozáson vettek részt. Iskolánk diákjai közül egy hétvégére néhányan befogadták a holland cserediákokat, megmutatták nekik Budapestet és elvitték őket szórakozni is.
A három hét leteltével, a hollandok egy prezentációval kedveskedtek iskolánk érdeklodo diákjainak, tanárainak. Képes összefoglalójukban megmutatták élményeiket, s beszéltek az itt szerzett szakmai tapasztalataikról is. Ezt követően, csakúgy, mint pár héttel előttük a magyar diákok Hollandiában, ők itt, Magyarországon kapták meg oklevelüket a szakmai gyakorlatukról. Tanáraink ajándékkal is kedveskedtek nekik, hogy biztosan ne felejtsék el ezt a különben is felejthetetlen kirándulást.
A prezentáció után lehetőségem nyílt egy rövid kis interjúra a holland lányokkal, akik meglepően kedvesek és érdeklődőek voltak. A kérdésekre általában ugyanaz az egy-két lány válaszolt- azok, akik a legjobban tudtak angolul. Az interjú a következőkben olvasható:
Riporter: Sziasztok, a nevem Kriszti, és ennek az iskolának a tanulója vagyok. Én fogom készíteni veletek az interjút, el is kezdhetjük, ha nem bánjátok.
Biztos vagyok benne, hogy egy ilyen cserediák program nagyon érdekes a résztvevők részére. Ti mit gondoltok erről a programról?
Hollandok: Nagyon jó élmény volt, kapcsolatépítés céljából és szakmai tapasztalatnak is.
R.: Úgy gondolom, érdekes lehet a szakmai gyakorlatotokat egy másik országban eltölteni. Milyen különbséget láttatok a magyar és a holland rendszer között?
H.: Mikor gyakorlatoztunk, jártunk egy klinikán. Számunkra furcsa, hogy egy ember csak úgy bemehet a rendelőbe, és rögtön fogadja egy orvos. Nálunk, Hollandiában először el kell menned a körzeti orvoshoz, és csak aztán mehetsz bárhová máshová. Nálunk a betegeknek számai vannak, így személytelenebb az egész légkör.
R.: Eltölthettetek egy kevés időt iskolánkban is. Tetszett?
H.: Igen, nagyon szép az épület. Mikor beléptünk, csak csodálkoztunk, hogy ilyen szép egy iskola. A diákok és a tanárok is nagyon kedvesek.
R.: Sikerült hozzászoknotok a magyarországi szokásokhoz? Elvégre itt vagytok már 3 hete…
H.: Hát, volt egy-két furcsa dolog, ami először igencsak meglepett minket. Nálunk, Hollandiában például az emberek nem szokták az utcán nyíltan kimutatni az érzelmeiket, akkor sem, ha egy párt alkotnak. Szóval, amikor megláttuk az első párt az utcán, mindenki sugdosni kezdett: „Wow, csókolóznak!!!” De úgy gondolom, hogy ez jó, hogy így kimutatják az érzelmeket.
R.: Az osztályfőnököm, pár héttel ezelott a Ti országotokba utazott, és most Ti vagytok itt, nálunk. Mit gondoltok a magyar emberekről –különösképpen a fiúkról?
H.: Úgy gondoljuk, hogy mindenki nagyon kedves, de az emberek hangulata lehetne jobb is. A fiúk pedig nagyon rendben vannak Magyarországon…
R.: Élveztétek az ittlétet?
H.: Természetesen, egy életre szóló élmény volt.
R.: Köszönöm Lányok, minden jót kívánok Nektek!
Úgy gondolom, ez a cserediák program kiváló kapcsolatépítés Európai más országainak diákjaival, meglehetősen hasznos mind az iskola, mind a benne résztvevők számára, és csak remélni tudom, hogy adódik még ilyen vagy hasonló lehetőség diákjaink számára a jövőben is.
2009. június 3.
Nagy Kriszti, Budapest, Magyarország
Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium
11.D osztály