Betűméret: A A A

Relaxáció

Relaxációs és imaginációs csoport

Pszichoterápiás osztályunkon relaxációs és imaginációs technikák gyakorlására és elsajátítására is sor kerül. Jelenleg hetente két alkalommal vesznek részt a páciensek relaxációs és imaginációs alkalmakon. Ezen foglalkozások fő célja, hogy szorongáscsökkentő technikákat sajátítsanak el, valamint tudatos jelenlét készségeik fokozódjanak.

A relaxációs technikák két gyakran használt típusát szokták elkülöníteni, a Jacobson nevéhez fűződő ún. progresszív relaxációt, valamint a Schultz-féle ún. autogén tréninget.

A progresszív relaxáció aktív ellazítási technika. Alkalmazása során egyes izmok megfeszítésének és ellazításának váltakoztatásával, valamint az izomtónus tudatosításával fokozatosan megszünteti a gyakorló szorongásos reakcióit.

Az autogén tréning során passzív ellazításról van szó. Rendszeresen végzett speciális lazító gyakorlatok révén a testi működések tudatosulnak és egy így elérhető ellazult állapot jön létre. A tréning során a vázizomzatot, a légzést, szívritmust és keringést tanulják meg kontrollálni a résztvevők, melyek révén képessé válnak szorongásuk csökkentésére, a stressz kezelésére.

Mindkét típusú relaxációs forma önmagában is alapvetően választható technika feszültségcsökkentés, szorongásos állapotok kezelése céljából, de egyéb pszichoterápiák mellett kiegészítő elemként is felhasználható.

Pszichoterápiás osztályunkon elsősorban az autogén tréning elemeit alkalmazzuk, valamint imaginációs gyakorlatokkal bővítjük ki a foglalkozásokat. Imagináció során a páciensek relaxált állapotban előhívható tematikus képek megjelenítése útján lépéseket tehetnek pszichés problémáik megoldására, a kognitív-sématerápiás beavatkozások kiegészítéseként.