2021. őszi félévében a három alkalmas kurzuson a vizuális alkotás különböző útjait jártuk be, ahol nem csak új és frappáns, hanem sikerélményt nyújtó alkotói technikákat is kipróbálhattunk, megismerhettünk. Mindeközben önismereti szinten is számos új élménnyel gazdagodtunk: felmerültek azok a kérdések, hogy elégedettek vagyunk -e az alkotásainkkal az, hogy hasonlítjuk-e alkotásunk, mások alkotásaival, vagy az, hogy hogyan éreztük magunkat alkotás előtt, közben és után…
Dr. Tamás Katalin (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karáról érkező kurzusvezető) minden alkalom elején feltette azt a kérdést is, hogy “milyen érzésekkel, “elvárásokkal érkeztünk”. Az alkalom végén megnéztük az alkotásokat közösen és megbeszéltük, hogy ki milyen élménnyel, megfigyeléssel tér haza.
Minden alkalmon nagyon izgalmas alkotások születtek. Volt olyan feladat, amikor a vizuális alkotás közben zenei élményben is részünk lehetett, így a zene hatása is megjelent a műveken.
R.: “Számomra például a legizgalmasabb feladat az volt, amikor az egész lapot befedtünk tapétaragasztóval, majd abba vihettük bele a színes festéket, méghozzá kézzel. Így a színek egybe olvadásait kézzel irányíthattunk, ez a technika nem csak taktikilis élményt nyújtott, hanem a szabad alkotás érzését is fokozta. “
V.: “Félve kezdtem el az első festő gyakorlatot, ahol a saját kezemet kellett használnom a hideg ragasztóval bekent papír vásznon. Ahogyan a zene szólt a festés alatt, úgy tudta feloldani az elvárásaimat magam felé és a készült kép irányába. Az idegen érzés leküzdése után a festésem egy új dimenzióba került, az időt nem érzékelve. Egy másik kedvenc feladatom volt, ahol egy grafika kezdeményt, részletet kaptunk és szintén a saját fantáziánkkal fejezhettük be festékkel, majd összehasonlítva a festők művével megláthattuk mennyire jártunk közel a festő stílusához, vagy éppen a miénk lehetne az eredeti? Egyfajta letisztultságot kaptam a gondolataimba, egy belső odafigyelést, én időt és mindeközben egy csoportélményt, ahol betekinthettünk a festés kultúrájába és újat tanulhattunk.”
A három alkalom egyébként nem épült egymásra, így a kar hallgatói közül többen is bele tudtak kóstolni a vizuális alkotás rejtelmeibe, ahol egyszer sem számított ki mennyire érzi magát profinak, mert minden alkalmon olyan feladatok kerültek terítékre amikben mindenki ki tudott teljesedni és amik mindenki számára sikerélményt nyújtottak.
2022-ben Dr. Klein Izabella vezetésével szervezünk hasonló művészetterápiás lehetőségekbe betekintő műhelyfoglalkozásokat.