Intézményünk a Diversitas Alapítvánnyal kötött stratégiai megállapodás keretében vett részt a Hortus Medicus Erasmus+ projekt PILOT programjában. Az együttműködés során, 2024 tavaszán, kilencedikes és tizedikes kollégista diákjaink tíz alkalommal, keddenként délután 16:30-18 óráig merültek el a fűszernövénytermesztés világában. Nem csak ültettek és nevelgettek, hanem saját kis kertjük „főnökei” is lettek.

A foglalkozásokat dr. Gál Izóra, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem adjunktusa, Csapó Beatrix, a Diverzitás Alapítvány szakmai vezetője, valamint dr. Mohai Katalin, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és a Semmelweis Egyetem adjunktusa vezették. A cél az volt, hogy a kertterápia segítségével a résztvevők pszichés és mentális állapotát javítsuk. Ki gondolta volna, hogy a kapálás ilyen jó a léleknek?

A konduktív pedagógia átszőtte foglalkozásainkat, és napirend során elsajátitottakat alkalmazták. A diákok a kerti tevékenységek során rengeteg problémát oldottak meg melynek során gyakorolták a nagymozgásokat, finommozgásokat, térbeli és időbeli tájékozódást, figyelmet, vizuális és auditív észlelést, emlékezetet, sorrendiség érzékelését, gondolkodás-aritmetikai képességeket, beszédet és szociális kompetenciákat. A célok nagyon konkrét eredményekkel voltak megvalósíthatóak. Emelett meg kellett tanulni azt is, hogy nem mindig övezi siker a munkánkat, meg kell tanulnunk elengedni, ha egy növény valamiért nem tud megmaradni bármilyen gondos ápolás mellett sem. Ezek beszélgetéseket indítottak, ami az önálló életre és a társadalomba való minél teljesebb beilleszkedésre készítették fel őket. Az újrahasznosítás és az ökotudatosság is minden alkalommal központi szerepet kapott. Hát, így lesz egy szakiskolásból öko-ninja!

A foglalkozások során a résztvevők számos értékes tapasztalattal és élménnyel gazdagodtak. A cél az volt, hogy a tanulók a kertészkedés révén nemcsak növényekről, hanem saját magukról is új ismereteket szerezzenek, javítsák pszichés jóllétüket, és erősítsék közösségi kapcsolataikat. Mert mi lehetne jobb, mint a közös kerti móka?

A foglalkozások részben a szakiskola földszinti termében zajlottak, ahol az előkészületek és az esőnapok programjai folytak. Az udvaron négy magaságyásban minden résztvevő saját, kb. 1 m²-es területet gondozott. A kerti szerszámokat, eszközöket már januárban beszereztük.  

A fiatalok kívánságlistát is készítettek, hogy mit szeretnének a magaságyásukba vetni, ültetni. A résztvevők között volt kerekesszékes, gyengénlátó, bottal közlekedő és önállóan járó tanuló is.

Hogyan is zajlottak a foglalkozások?

Minden alkalom ráhangolódással kezdődött, majd egy-egy madár megismerésével folytatódott: megtanultuk felismerni a hangjukat, megkülönböztetni a hímet a nősténytől, és a csőrük alapján következtetni az életmódjukra. A feketerigó, széncinke, kakukk, fülemüle, citromsármány, sárgarigó, vörösbegy, rozsdafarkú, zöldike, fecske mind a barátaink lettek. Így aztán nem csak földes lett a kezünk, de a madártani tudományokat is beszippantottuk!

 

Galéria

2kép

A foglalkozás következő pontja a teák és különböző italok előkészítése volt, hogy a foglalkozás végén egy bögre mellett beszélhessük meg az aznapi tapasztalatokat és felkészüljünk a következő alkalomra.

Bár sok gyógynövényt próbáltunk, beáztattunk, mézzel ízesítettük, de a bodzaital volt a nyerő! Ha egyszer kipróbálod, többé már nem nézel ugyanúgy a bolti üdítőkre.

Galéria

6kép
És mit is csináltunk a kertben?

Ágyások felöltése komposzttal, talaj lesímítás, egyengetés, gereblyézés. Tervezés, ágyások kiosztása.

Galéria

2kép

Saláta és rukkola vetése, locsolás, dokumentálás.

Galéria

5kép

Málna ültetése. Talán egyszer mi is málnaszörpöt főzhetünk belőle!

Galéria

3kép

Paradicsom vetése palántának.

Galéria

2kép

Szamóca ültetése és mulcsozása.

Galéria

7kép

Esőnapokon bent is volt mit csinálni: magbonbon készítése ajándékba és rozmaringos sült krumpli. Ilyen napokon a kert helyett a csoportban varázsoltunk!

Galéria

4kép

Virágmagok vetése cserepekbe – a kínai virágmag nem szereti a magyar földet…

Galéria

2kép

Paradicsompalánták és zeller ültetése – most már jó meleg van!

Galéria

6kép

Bazsalikom szétszálazása, ültetése. Ezek a zöldek bizony nem csak a tányéron néznek ki jól!

Galéria

6kép

Díszalmafa ültetése, hiszen egységben az erő! 

Galéria

3kép

A zsálya-ágyás is alakul…

Galéria

2kép

A paprika palánták is kikerültek. Kövér porcsinrózsára is gondunk volt

Galéria

2kép

A foglalkozások végén jött a szüret, és rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk. 

A foglalkozások során megfigyeltük a résztvevők hangulatváltozását, pszichés jóllétük alakulását, bevonódásukat és aktivitásukat. A végén megkérdeztük tőlük, melyik tevékenység tetszett a legjobban és melyik kevésbé.

Ez a program nem csak a növényekről, hanem a saját növekedésünkről is szólt. Kertészkedni jó, de együtt kertészkedni még jobb! 

Diákok Visszajelzései:
  • Eszter: „Tetszett, hogy mi építettük az ágyást. Kellett hozzá logika.”
  • Dávid: „Jó volt megismerni, hogy miért és hogyan rétegezünk, és hogy tényleg láttuk melyik réteg milyen.”
  • Eni: „Végre nem volt hideg és hogy tényleg nem büdös a komposzt, hanem erdőillatú.”
  • Dzseni: „Örülök, hogy sikerült összekalapálnom a keretet, és segítenem Edinának a végén.”
  • Fanni: „Nekem az tetszett, hogy saját magunk által ültetett zöldségeket ehettük, jobban megismertük a madarakat, és használhattuk az air fryer sütőt.”
  • Robi: „Nagyon tetszett, amikor ültettük a rukkolát és amikor kimentünk, akkor mindig csipegettem”
  • Blanka: „Az ültetés nagyon tetszett és nagyon finom volt a menta tea”
  • Iza: „Nagyon jó, hogy egész héten kell figyelni és locsolni! Látszik, hogy ha valaki nem locsol!”